Gå til innhold

Bryllup = bare mas og stress!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som er enig? Jeg har vært med på at flere venninner har giftet seg de siste par årene, og jeg er helt sjokkert over hvor mye de stresser og kaver for å stelle i stand til denne ene dagen.. Greit, de får gjerne en fin dag, men hvordan kan det være verdt alt stresset på forhånd? For ikke å snakke om hvor mye det koster!! Ene venninnen min brukte over 150.000 på bryllupet, stresset på seg magesår i forkant, og sa til og med etterpå at hun var skuffet over dagen fordi den hadde gått så fort! For meg virker det helt vanvittig.

Jeg vil gjerne gifte meg med kjæresten min, men jeg ser på selve bryllupet som et eneste stort ork og vet ikke hvordan vi skal gjennomføre det. Vet at familien hadde blitt skuffa om vi hadde gjort det i hemmelighet i utlandet for eksempel, men jeg orker ikke tanken på hele pakka med kirkebryllup, klein middag med taler, dansing, kakeskjæring, osv.. BLÆH! Jeg er heller ikke villig til å bruke mer enn max 5000 kr på en slik begivenhet, da vi sparer alle pengene vi kan for å kunne reise hvert år.

Noen som har samme innstilling til bryllup som meg, som har noen gode tips til hvordan et bryllup kan gjennomføres på en enkel, billig og grei måte? :-)

Anonymous poster hash: 47e21...842
  • Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde jeg gifta meg igjen hadde jeg invitert foreldre, søsken og forlovere på en fin restaurant og gifta meg på tinghuset først. Kommer nok ikke unna med bare 5000 da men.

Anonymous poster hash: 7d9df...89d

Skrevet

Jeg elsker å stelle istand fester og gleder meg til å begynne for alvor å planlegge bryllup(Lene til enda). Samtidig som jeg er organisert, så er jeg veldig avslappet. Om noe skulle skjøre seg, så gjør det det. Det meste kan ordnes. Jeg tror at jeg vil kose meg med både planlegging og bryllup så lenge jeg beholder den holdningen 👍

Liker du ikke å planlegge, så gift dere på tinghus og be nærmeste familie på middag enten på restaurant, eller få catering hjemme. Enkelt og koselig 😊 og ikke noe stress eller mas 👍

Jeg kunne gjerne gjort det slik selv, men samboeren min vil gjerne ha den store festen og det gjør meg ingenting 😁

• Liker 1
Skrevet

Har du (eller nærmeste familie) hus med hage? Ta vielsen på tinghuset, inviter til hagefest med grilling e.l., bytt ut bløtkakekjolen med en lett, hvit sommerkjole og blomsterkrans i håret, pynt med markblomster og levende lys og heng lykter fra trærne, så har dere spart en del titalls tusen. :) Ønsk dere hjemmebakte kaker i bryllupsgave fra utvalgte gjester, så er det også på plass.

Anonymous poster hash: 4497c...753
  • Liker 1
Skrevet

Vi stresset vel kun litt dagen før og på morgenen selve dagen...

Løsningen for deg er vel et lite intimt bryllup, ta middagen på en restaurant som ordner alt og fokuser på dey som er viktig. Vi fikk en fin dag til 10-15.000, dette var lunsj hjemme og god middag ute. Kjolen var en fin kjole som jeg kunne bruke i bryllup ol senere, samme med dress til mannen.

Bryllup blir hva du gjør det til, vi liker ikke stor ståhei, brukte heller litt penger på storbyferie for bare oss to i etterkant.

Anonymous poster hash: fc62a...f42

Skrevet

Nei, synes egentlig det bare er kos. Begynner tidlig slik at jeg/vi har god tid til å planlegge. Dessuten går man lei i perioder, så greit å ha noen år å planlegge på. ;)

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Er enig i at mange legger litt vel mye i denne ene dagen og bruker alt for mye penger!

Men det trenger overhodet ikke bli styr og stress! Litt organisering må du regne med, men mye kan du sette bort til andre.

Vi hadde 24 gjester, kun nærmeste familie. Ble viet i lokalet/restauranten som vi bestilte med pynting, dekking, mat og rydding til kr 500,- P/P, pluss drikke.

Laget kake og buketter selv, men det er jo fullt mulig å sette bort. MEN, skal du spare penger må du holde deg unna det som begynner med "bryllups-" og "brude-"! Bestill vanlig kake hos bakern, eller få noen til å bake for deg hvis du ikke liker å gjøre sånt selv, og bestill deg en pen, vanlig bukett hos blomsterbutikken og surr et silkebånd rundt.

Kjøp deg en pen kjole, selskapskjole eller enkel brudekjole. Jeg kjøpte min på nett og har ikke satt mine ben i en brudebutikk med vilje.

Mange styrer mye for den ene dagen, og selv om jeg liker godt å ordne og pynte, ble det litt for mange valg å ta, så bare hold deg unna bryllupsforum ol. Tenk at du skal lage et selskap og styr unna alt dill som drar opp kostnadene. Du ingenting, men har du lyst å involvere familien i bryllupet, så må du organisere litt på forhånd.

Jeg har hørt altfor mange kleine taler og ønsket ikke det selv, men de få, korte talene som ble holdt var veldig hyggelige! Ville ikke vært for uten. Men vi hadde et veldig uformelt selskap og hadde gitt beskjed om at vi ikke forventet noe og at vi bare ville ha en koselig dag sammen med familien. Det ble det! Med veldig lite stress og et greit budsjett.

Anonymous poster hash: ef212...f4f
Skrevet

Tenker selv på dette. Jeg er så utrolig lat at jeg ikke en gang orker å stelle i stand til min egen bursdag. Heldigvis er kjæresten også enig, så hvis det blir bryllup på oss i fremtiden blir det en kjapp variant på tinghuset/evt i hans hjemland og ikke helt den store tilstelningen etterpå. Hater å lage voldsom oppmerksomhet om meg selv, vegret meg til og med til min egen konfirmasjon og holdt ikke egen tale en gang, haha. Dessuten er bryllup så dyrt! Ville heller spart alle pengene til en fantastisk bryllupsreise.

Skrevet

Enig! Skjønner veldig godt hvorfor noen par rømmer til utlandet og gifter seg der! Skal selv ha et lite bryllup med venner og familie, men kjenner godt stresset enkelte dager. Gleder meg til bryllupsreisen kjenner jeg :fnise:

Skrevet

Jeg er veldig enig med deg, kan ikke fatte og begripe at noen gidder å styre så utrolig mye for et bryllup, og for ikke å snakke om å bruke så vanvittig mye penger på det. Hadde aldri jeg giddet i hvert fall, jeg har masse annet i livet mitt som jeg mye heller bruker tiden min på enn bryllupsplanlegging. For eksempel barna mine trening og bøker ;)

Og nettopp derfor gjorde vi det også veldig enkelt da vi giftet oss for to år siden. Vi hadde kun foreldrene våre, min bestefar (eneste gjenlevende besteforelder for noen av oss) og våre søsken med sine partnere som gjester i bryllupet vårt. Min bror var min manns forlover og min manns søster var min forlover. Middagen etter vielsen hadde vi i et chambre separee på en av byens bedre restauranter.

Hele bryllupet (med kjole, ringer, feiringen og alt) kom på 22000 kr. Utrolig fornøyd med det, meningsløst å bruke mangfoldige månedslønner på å gifte seg.

Anonymous poster hash: fad07...f35

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...