Gå til innhold

Bli ingeniør?


Frappuccino

Anbefalte innlegg

Hei! Går nå 3 året på studiespesialisering, og har tatt samfunnsfagene + den enkleste matten. Fagene er greie de, og uten noe særlig arbeid ligger jeg kanskje på 4,5 + i snitt. Men etterhvert som tiden går kjenner jeg at jeg blir mer og mer lei av å analysere, tolke, drøfte osv. Det er så mye skriving og jeg er dritt lei.

Nå kan det hende jeg har et heelt feil bilde av hva en ingeniør gjør, men med tiden har jeg fått mer og mer lyst å ta realfagene. Jeg kommer til å være hjemme til høsten, fordi jeg skal på backpacking i 3 måneder, men vurderer sterkt å ta et forkurs etter det, og bli ingeniør. Problemet er at jeg vet ikke om jeg er god nok i matte, eller om jeg er for lat. Jeg har en 4 fra første året med p-matte, og en 4 er fra andre året. + at jeg fikk 3 på eksamen. Jeg vet ikke om den 3ern i på eksamen sier sitt? Kanskje jeg burde klart bedre``? Jeg angrer ikke på at jeg ikke har tatt realfagene tidligere, fordi jeg ikke har følt meg moden nok for det, og trodde at samfunnsfagene virkelig var min greie. Problemet er at det er ingen av samfunnsfagene som "interesserer" meg. Derfor tenkte jeg at jeg aldri har gitt realfagene en sjanse. Jeg tenkte å bruke friåret mitt på å gå i gjennom pensum litt å se om det virker realistisk at jeg klarer det, men til nå har jeg vært av typen som virkelig trenger matte inn med teskje, og ikke tenker logisk. Til tross for at jeg synes det er kjempemorsomt når jeg først skjønner det (som kanskje de fleste andre?)

Huff, bare en lite utblåsing fra meg. Hva ville du ha gjort? Og tror dere det er urealistisk at jeg klarer de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må man ikke fortsatt ha minst 4 i matte fra siste året for å komme inn på ingeniørstudier? Eller er det kanskje bare på NTNU? Uansett så er ingeniørmatten både på høyskolene og NTNU ekstremt tøff, så hvis du sliter med vgs-matten blir det ikke akkurat enklere på ingeniørstudiet. Jeg fikk 6-er i matte alle årene på vgs, men endte likevel opp med å stryke i matte 1 på NTNU (og fikk til slutt en D). Den beste mattekarakteren jeg har fått på NTNU er en C. Er jo selvfølgelig mulig å gjøre det bedre enn meg, men det krever mye jobb jobbing og god studieteknikk.

Hva med økonomistudier? Mye enklere matte der i hvert fall.

Anonymous poster hash: 8d8e6...24a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte krever ingeniørstudiene at man har realfagene fra videregående (spesiell studiekompetanse eller noe), herunder fysikk og matte (R1+R2), ofte kjemi i tillegg. Du har jo samfunnsfagretning, altså ingen av disse fagene? Så det blir en del fag på deg å ta opp - er du klar for dette? I tillegg til at du må ta dem opp, bør/må du få gode karakterer også, da ingeniørstudiene har høye snitt pga popularitet.

Jeg kjenner flere som har gjort det, men selv om de kom seg gjennom det til slutt har de brukt opp en del år, den første halvdelen av 20årene satt de jo bare og leste og tok opp fag fra vgs samtidig som at de jobbet. Så var det ingeniørutdannelse over flere år...

Henger meg på den over meg, hva med økonomi? Du må nesten veie opp om du orker å bruke så mange år, når du allerede har generell studiekompetanse :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode å utfyllende svar, begge to! :) Om jeg blir ingeniør tenkte jeg å ta forkurs! Men økonomi var en kjempegod ide! Skal se litt nærmere på det. Er veldig godt å få litt synspunkter litt utenfra, da de jeg har rundt meg ofte ikke kan være like "ærlige" og ikke har erfaring med noen av studiene.

Igjen setter jeg stor pris på svarene, nå er det en måned til søknadsfristen, og jeg priser meg lykkelig for at jeg skal ta et friår, fordi jeg ombestemmer meg hver dag. Er generelt veldig glad i å være på skolen, men har enda ikke funnet noe som er helt min greie, og prøver å utvide litt mulighetene. De fleste går i gjennom de typiske tingene som jus, sykepleier, lege, lærer osv. Men når ingen av tingene føles interessant nok for meg, er det veldig godt å få hjelp til å tenke litt utenfor de banene.

En annen ting som er viktig for meg, er jo om yrket faktisk interesserer meg. Ønsker ikke å slite meg i gjennom det, om jobben ikke gir meg noe. Og er jeg ikke rustet for å ta opp realfagene, er jeg i alle fall ikke rustet til videre utdanning/å jobbe som det.

Endret av Frappuccino
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint at du er så gjennomtenkt, og tar svarene seriøst:) Jeg har nesten vært i samme situasjon selv, tok selv språkfag og trodde jeg ville bli lærer. Nå går jeg økonomi og stortrives - selv om matten var litt tøff.



Anonymous poster hash: 38e74...d9a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fint at du er så gjennomtenkt, og tar svarene seriøst:) Jeg har nesten vært i samme situasjon selv, tok selv språkfag og trodde jeg ville bli lærer. Nå går jeg økonomi og stortrives - selv om matten var litt tøff.

Anonymous poster hash: 38e74...d9a

Hadde faktisk tenkt å bli lærer selv, helt til jeg de siste måneden ikke klarte å bestemme meg for hvordan fag jeg ville ha, og innså at ingen av fagene egentlig interesserte meg noe særlig. Åhh, så godt å høre! får bare mer og mer lyst å ta det nå! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan forkurs erstatte vanlige realfag på videregående? Hvor stort/langt er det?

Forkurs er vell hovedsaklig fordi som ønsker å bli ingeniør, og enten har yrkesfaglig bakgrunn, eller mangler spesiell studiekompetanse. Det tar ett år, og du tar opp fagene du trenger for å bli ingeniør. Slik jeg har forstått det er det veldig tøft, fordi du tar opp fagene som egentlig er over 2 år på ett år :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forkurs er vell hovedsaklig fordi som ønsker å bli ingeniør, og enten har yrkesfaglig bakgrunn, eller mangler spesiell studiekompetanse. Det tar ett år, og du tar opp fagene du trenger for å bli ingeniør. Slik jeg har forstått det er det veldig tøft, fordi du tar opp fagene som egentlig er over 2 år på ett år :)

Har du generell studiekompetanse kan du ta halvårig realfagskurs ved for eksempel Høgskolen i Sør-Trøndelag. Dette er altså et halvt år der man tar matte tilsvarende R1 og R2, samt fysikk 1. Fullt gjennomførbart.

Anonymous poster hash: 83ff9...973

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man ikke fortsatt ha minst 4 i matte fra siste året for å komme inn på ingeniørstudier? Eller er det kanskje bare på NTNU? Uansett så er ingeniørmatten både på høyskolene og NTNU ekstremt tøff, så hvis du sliter med vgs-matten blir det ikke akkurat enklere på ingeniørstudiet. Jeg fikk 6-er i matte alle årene på vgs, men endte likevel opp med å stryke i matte 1 på NTNU (og fikk til slutt en D). Den beste mattekarakteren jeg har fått på NTNU er en C. Er jo selvfølgelig mulig å gjøre det bedre enn meg, men det krever mye jobb jobbing og god studieteknikk.

Hva med økonomistudier? Mye enklere matte der i hvert fall.

Anonymous poster hash: 8d8e6...24a

Men NTNU er jo nesten i en klasse for seg selv mtp. vanskelighetsnivået på matten, da. Kan ikke sammenliknes med f. eks. HIST. Jeg har hørt om folk som har klart å bli ingeniør på høyskole uten å ha lært seg å integrere...

Anonymous poster hash: f8bec...ad0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer ekstremt mye fra skole til skole. Det finnes Universitet der Matten er tyngre enn NTNU, og det finnes Universitet der Matten er lettere enn ved NTNU (Altså Matte 1-4, Kalkulus 1-3, og alle andre varianter). Kommer HELT an på hvem som er ansvarlig for kurset!

Når det er sagt: Jeg gikk ut med 2 i matte og fysikk fra VGS. Startet på Ingeniørstudiet, studerte som jeg aldri har gjort før, og fikk karret meg til B og A i alle Mattefag. Startet så på Siv. Ing studiet, og hadde ingen problemer med matematikken videre.

For min del gjaldt det å finne riktig lærer/foreleser som kunne forklare ting på en måte der jeg forstod det. Vi hadde en meget dyktig foreleser i Matte på høgskolen, samt at jeg var flittig bruker av Youtube (som er et uvurderlig hjelpemiddel)

Det er så utrolig mange elever som møter opp på forelesninger, blar gjennom boka, og konkluderer med "nei, jeg kan ikke matte", uten å ha sjekket ut andre hjelpemidler. Det er helt sykt.



Anonymous poster hash: 4a4ce...6d4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer ekstremt mye fra skole til skole. Det finnes Universitet der Matten er tyngre enn NTNU, og det finnes Universitet der Matten er lettere enn ved NTNU (Altså Matte 1-4, Kalkulus 1-3, og alle andre varianter). Kommer HELT an på hvem som er ansvarlig for kurset!

Når det er sagt: Jeg gikk ut med 2 i matte og fysikk fra VGS. Startet på Ingeniørstudiet, studerte som jeg aldri har gjort før, og fikk karret meg til B og A i alle Mattefag. Startet så på Siv. Ing studiet, og hadde ingen problemer med matematikken videre.

For min del gjaldt det å finne riktig lærer/foreleser som kunne forklare ting på en måte der jeg forstod det. Vi hadde en meget dyktig foreleser i Matte på høgskolen, samt at jeg var flittig bruker av Youtube (som er et uvurderlig hjelpemiddel)

Det er så utrolig mange elever som møter opp på forelesninger, blar gjennom boka, og konkluderer med "nei, jeg kan ikke matte", uten å ha sjekket ut andre hjelpemidler. Det er helt sykt.

Anonymous poster hash: 4a4ce...6d4

Her er jeg helt helt helt enig. En "dårlig" mattelærer i ungdomsskolen/videregående kan være hele grunnen til at noen ikke tør å ta realfagsutdanning, eller ikke tror de er gode nok. Veldig synd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv gått forkurs og er nå på mitt siste år i ingeniørstudiet (ikke siv.ing.). Mitt inntrykk er at alle realfagene på ingeniørstudier er svært tøffe. Jeg slet skikkelig med alle mattefagene, statistikk og fysikk. Jeg er ikke av de som tar ting lettest, og må ofte jobbe ekstra for å skjønne ting. Det gjør meg ingenting, men man må være forberedt på å jobbe dersom man velger et slikt studie.

Kan forkurs erstatte vanlige realfag på videregående? Hvor stort/langt er det?

Forkurs er, som nevnt over, ment til alle som har gått yrkesfag og trenger spesiell studiekompetanse for å komme inn på studier som krever det (ingeniør, siv.ing., arkitekt osv). Dersom man har alle fag bortsett fra matte og fysikk kan man ta et halvårskurs og ende opp med spesiell studiekompetanse. Jeg valgte å ta matematikk og fysikk over et helt år, og jobbe ekstra ved siden av (jeg visste ikke at man kunne gjøre det på et halvt år, dårlig research..). Jeg hadde generell studiekompetanse fra før.

edit: skrivefeil

Endret av arcsin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...