Gå til innhold

Foretak - giftemål - særeie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan lite om dette. Har et lite firma jeg driver ved siden av min hovedjobb. Kan mannen utelukkes fra dette ved giftemål? Eller må man ha særeie (for det blir vel det) på alt da? Jeg har også planer om å invistere i noe etter vi er gift. Kan jeg etter giftemål få særeie på den investeringen da?

Anonymous poster hash: 9ee2e...e2e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen?

Skrevet

Hovedregelen er at det du har med deg inn i ekteskapet skal du også ha med deg ut, og dette vil dekke selskapet ditt. Ved investering vil du måtte kunne bevise at det var dine penger som ble brukt til dette.

Men for å være på den sikre siden ville jeg skrevet en særeieavtale på akkurat disse tingene. Dersom det skulle bli et bittert oppgjør ved en skilsmisse kan det være han vil prøve å ta disse tingene likevel. Dere kan avtale akkurat hva dere vil, f.eks at selskapet pluss x tusen kroner er dine, mens alt annet skal regnes som felles. Det er også mulig å skrive at avtalen kun skal gjelde ved skilsmisse og ikke ved død, dersom dette er noe du ønsker at han skal arve.

Skrevet

Ektepakt heter slike særavtaler :)

Lurt å tinglyse!

• Liker 1
Skrevet

Hovedregelen er at det du har med deg inn i ekteskapet skal du også ha med deg ut, og dette vil dekke selskapet ditt. Ved investering vil du måtte kunne bevise at det var dine penger som ble brukt til dette.

Men for å være på den sikre siden ville jeg skrevet en særeieavtale på akkurat disse tingene. Dersom det skulle bli et bittert oppgjør ved en skilsmisse kan det være han vil prøve å ta disse tingene likevel. Dere kan avtale akkurat hva dere vil, f.eks at selskapet pluss x tusen kroner er dine, mens alt annet skal regnes som felles. Det er også mulig å skrive at avtalen kun skal gjelde ved skilsmisse og ikke ved død, dersom dette er noe du ønsker at han skal arve.

Kan man opprette særeie etter man er gift? Vi gifter oss om tre mnd, og investeringen jeg skal foreta meg, blir nok ikke før om et par år..

Skrevet

Kan man opprette særeie etter man er gift? Vi gifter oss om tre mnd, og investeringen jeg skal foreta meg, blir nok ikke før om et par år..

Ja, ektepakt kan opprettes når som helst.

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Da gjelder ektepakten konkrete ting? Eller må all eiendom/økonomi inn i denne ektepakten i tilfellet? Er bare visse ting jeg ikke ønsker at han skal ha en del av ved en eventuell skilsmisse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...