Ranunkelen Skrevet 22. februar 2015 #1 Skrevet 22. februar 2015 Jeg ønsker å høre deres erfaringer, da jeg selv snart skal ut i praksis selv. Dette fordi jeg har bedt om det siden jeg sliter med å få meg jobb. Har bare en liten deltidsstilling som ikke er mulig å utvide. Er det mange som får fast jobb etter praksis? Hvor mye får man utbetalt når man går på tiltakspenger? Og hvor er/var du i praksis?
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2015 #2 Skrevet 22. februar 2015 Pappa sitt firma tar imot mennesker i arbeidspraksis. Han har sikkert hatt 70 forskjellige folk, veldig mange raringer og noen 'normale' han endte opp med å ansette en kar nå Anonymous poster hash: 8cd49...af5 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2015 #3 Skrevet 22. februar 2015 Jeg var i praksis ett år, fikk så jobb, men så ble det nedbemmaning. Fikk kun penger av nav og ikke lønn da jeg var i praksis, så gunstig for arbeidsstedet. I ettertid ser jeg at ett år i praksis var altfor lenge, skulle fått ordinær jobb lenge før Pass på at arbeidsstedet er seriøst, avklar tidlig om det vil bli fast jobb etter praksis Anonymous poster hash: 8953a...542 2
Ranunkelen Skrevet 23. februar 2015 Forfatter #4 Skrevet 23. februar 2015 Takk for svar. Hvordan skal jeg gå frem for å få en fast tidsramme med praksis, slik at jeg kjapt får avklart om jeg kan få fast stilling eller ikke?
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2015 #5 Skrevet 23. februar 2015 Får man noe som helst støtte til transport? Jeg vet at de som går på jobbklubb kan få det, så da er det vel rettferdig at de som er i arbeidspraksis også får? Anonymous poster hash: defcb...baa
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2015 #6 Skrevet 23. februar 2015 Får man noe som helst støtte til transport? Jeg vet at de som går på jobbklubb kan få det, så da er det vel rettferdig at de som er i arbeidspraksis også får?Anonymous poster hash: defcb...baa Ja du kan søke om transport. Det forutsetter at du har noen km. Minimum hver vei.Anonymous poster hash: 8aa74...65a
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2015 #7 Skrevet 23. februar 2015 Takk for svar. Hvordan skal jeg gå frem for å få en fast tidsramme med praksis, slik at jeg kjapt får avklart om jeg kan få fast stilling eller ikke? Du får ikke godkjent praksis for mer enn tre måneder om gangen likevel . Pass på at bedriften ikke har altfor mange på praksis. Bedriften skal også gjøre deg en tjeneste og skal ikke ha folk der gående fordi det skal være billigere for dem. De skal ikke ha folk på praksis istedenfor ansatte hvis du skjønner hva jeg mener. De skal ha folk på praksis i tillegg til vanlige ansatte og de skal lære deg opp slik at du får ordentlig arbeidserfaring og kompetanse. Pass på at du er med på å utarbeide planen som leveres til NAV og at den ser ordentlig ut. Hva skal du lære? Hva skal dine oppgaver være? Du skal ikke bare henge i et hjørne og ikke ha noe å gjøre. Det er mange som ender opp slik og føler etterpå at praksisen var total unødvendig. Så hvis det begynner å bli altfor passiv der du er, er det viktig at du sier ifra til NAV slik at du kan få praksis et annet sted. Jeg har vært gjennom et vikarbyrå som skaffet meg jobb i 5 måneder men det ble vanskelig å fortsette i bedriften fordi byrået krevde penger hvis jeg skulle bli ansatt direkte. Bedriften hadde ikke råd til det. Jeg endte opp arbeidsledig i 8 måneder (!) Helt til jeg skaffet meg arbeidspraksis, på under to måneder hadde jeg fått ordnet kontrakt og var ansatt der jeg hadde vært i praksis. Så den praksisen hjalp mye mer enn å jobbe gjennom en gjerrig vikarbyrå. lykke tilAnonymous poster hash: 8aa74...65a 2
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2015 #8 Skrevet 23. februar 2015 Jeg skal også snart ut i arbeidsavklaring. Lurer veldig på hvordan dette fungerer. Jeg er utdannet innen et yrke jeg ikke kan jobbe i lenger, men har fått spørsmål om hva jeg ønsker å jobbe med. Noen som vet hvor mye man kan velge selv av dette? Eller bare blir man utplassert et eller annet sted? Anonymous poster hash: cafdd...278
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2015 #9 Skrevet 23. februar 2015 Jobber på en arbeidsplass som tar i mot folk i praksis via NAV. I løpet av den tiden jeg har jobbet her har vel 2/10 fått seg jobb eller noe. Jeg tror det blir litt hva du gjør det til selv. Dessverre så er det nok en del arbeidsgivere der ute som "utnytter" denne ordningen for arbeidskraft/bemanning uten at de nødvendigvis er så interessert i å tilrettelegge for integrering i bedriften, slik har det i alle fall vært der jeg jobber. De fleste har kun fått minimal/enkel opplæring. Og når det er folk som kanskje har vært en stund utenfor arbeidslivet eller kommer fra en helt annen bransje, så blir det litt vanskelig for de å finne seg til rette. Det typiske er at de blir gående rundt med få/enkle arbeidsoppgaver, og at sjefen deretter får et dårlig inntrykk av de og sender de videre ved første anledning tilsynelatende uten å tenke over hva som kunne blitt gjort annerledes fra vår kant. Jeg vil anbefalle deg at du prøver å komme deg inn i rutiner så godt som mulig, etter arbeidsevne. Spør mye om "hva gjør dere med ditt og datt" og "hva er rutinen på dette?" slik at du sørger for at du bygger deg opp en oversikt etterhvert. Si i fra til nærmeste leder på stedet hvis du føler at opplæringen blir for dårlig og prøv å ta initiativ til å bli kjent med folk. Hvis dette ikke funker - meld i fra til NAV. Jeg synes det er veldig trist at personer som er i tiltak som skal få de ut i jobb, blir gående utenfor på arbeidsplassen uten oppfølging. Anonymous poster hash: 1d054...e79 2
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2015 #10 Skrevet 23. februar 2015 NAV pusher for at jeg skal få "praksisplass". Samtidig er jeg inne i et tiltak, betalt av NAV, hvor min veileder sier at hun for alt i verden skal prøve å unngå at jeg havner i en "praksisplass". Hun sier at jeg ikke er "kandidat" for praksisplass så hun vil heller bistå meg på andre måter. Praksisplass passer ikke for alle. Jeg har 7-årig universitetsutdanning og har vært i arbeidslivet i over 15 år. Pga. diverse omstendigheter er jeg nå arbeidsledig, men ikke ti ville hester får meg inn i en såkalt praksisplass. Jeg trenger ikke "jobbtrening". Jeg hadde morknet på rot om jeg endte opp som kaffekoker, kantinemedarbeider eller resepsjonist. Praksisplass er for 1) purunge mennesker med null arbeidserfaring som sliter med å få jobb eller 2) folk uten utdanning eller 3) folk som har falt utenfor arbeidslivet pga. helsemessige årsaker. Anonymous poster hash: c8ccf...f37 2
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2015 #11 Skrevet 23. februar 2015 Jeg skal ut i en praksisplass, men det tar tid å få plass. Skal søke nå, men det tar nok 6 mnd før jeg får plass et sted. Aner ikke helt hva det går ut på, eller hva slags jobber man kan få. Orker ikke jobbe som pleieassistent eller i butikkjobb, men vet ikke om det er noe annet å få enn det. Anonymous poster hash: 8115a...b40
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2015 #12 Skrevet 23. februar 2015 Orker heller ikke jobbe i barnehage eller som assistent i skole... Anonymous poster hash: 8115a...b40
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2015 #13 Skrevet 23. februar 2015 Pappa sitt firma tar imot mennesker i arbeidspraksis. Han har sikkert hatt 70 forskjellige folk, veldig mange raringer og noen 'normale' han endte opp med å ansette en kar nå Anonymous poster hash: 8cd49...af5 Hva slags firma er det, da? Anonymous poster hash: 8115a...b40
Djungelvrål Skrevet 23. februar 2015 #14 Skrevet 23. februar 2015 Jeg har vært i et arbeidleidighetstiltak Hadde ikke hatt sosialstønad mer enn kankje 1 mnd. For å få beholde sosialstønad måtte vi male, feie gater, plukke hundedritt på lekeplasser, slå plen på kirkegårder, gartnerarbeid, jobbe med gress på fotballbane, plukke søppel som hadde blåst utenfor gjerdet på søppelplassen.. Alt dette var helt greit. Hvorfor skulle jeg ikke jobbet for stønaden? Skjønner ikke hvorfor de ikke setter arbeidsledige til å feie gater og male?? 7
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2015 #15 Skrevet 24. februar 2015 NAV pusher for at jeg skal få "praksisplass". Samtidig er jeg inne i et tiltak, betalt av NAV, hvor min veileder sier at hun for alt i verden skal prøve å unngå at jeg havner i en "praksisplass". Hun sier at jeg ikke er "kandidat" for praksisplass så hun vil heller bistå meg på andre måter. Praksisplass passer ikke for alle. Jeg har 7-årig universitetsutdanning og har vært i arbeidslivet i over 15 år. Pga. diverse omstendigheter er jeg nå arbeidsledig, men ikke ti ville hester får meg inn i en såkalt praksisplass. Jeg trenger ikke "jobbtrening". Jeg hadde morknet på rot om jeg endte opp som kaffekoker, kantinemedarbeider eller resepsjonist. Praksisplass er for 1) purunge mennesker med null arbeidserfaring som sliter med å få jobb eller 2) folk uten utdanning eller 3) folk som har falt utenfor arbeidslivet pga. helsemessige årsaker. Anonymous poster hash: c8ccf...f37 Ikke helt riktig der du sier der. Jeg var på praksis relevant for studiene mine (nå har jeg bare bachelor da ) men det er en myte ar praksisplasser skal vare handle om å servere kaffe som du sier. Man kan ta initiativet selv og be om praksisplass i regjeringen hvis man vil (kun et eksempel ) det blir til hva du selv gjør det til . Anonymous poster hash: 8aa74...65a 3
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2015 #16 Skrevet 24. februar 2015 Jeg har vært på flere arbeidsplasser med personer i praksis og min erfaring er at de som duger får jobb, men de er dessverre veldig få. Det er veldig mye rart som kommer. Samme erfaringen har min mor fra sin arbeidsplass. De har ansatt to, men resten har ikke fungert.Anonymous poster hash: 17493...3ce 2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2015 #17 Skrevet 24. februar 2015 Ikke helt riktig der du sier der. Jeg var på praksis relevant for studiene mine (nå har jeg bare bachelor da ) men det er en myte ar praksisplasser skal vare handle om å servere kaffe som du sier. Man kan ta initiativet selv og be om praksisplass i regjeringen hvis man vil (kun et eksempel ) det blir til hva du selv gjør det til .Anonymous poster hash: 8aa74...65a Ok, kanskje én av 1000 praksisplasser som går via NAV har noe for seg. Jeg kjenner også ei som etter å ha hatt lederstilling i diverse bedrifter gjennom 20 år fikk praksisplass (men egentlig noe tull å kalle det dét - hun hadde ikke behov for "praksis") i ekspedisjonen hos politiet. Ikke helt på trynet, men fortsatt ganske irrelevant ift. bakgrunnen hennes. Det er da også det eneste tilfellet jeg kjenner til, hvor praksisplass ikke har handlet om amøbejobbing. Jeg har vært på flere arbeidsplasser med personer i praksis og min erfaring er at de som duger får jobb, men de er dessverre veldig få. Det er veldig mye rart som kommer. Samme erfaringen har min mor fra sin arbeidsplass. De har ansatt to, men resten har ikke fungert.Anonymous poster hash: 17493...3ce Nettopp. "Det er veldig mye rart som kommer". De fleste, jeg sier ikke alle, men de fleste, som havner i en praksisplass har ikke fått seg jobb på annen måte av gode grunner. Anonymous poster hash: c8ccf...f37 3
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2015 #18 Skrevet 24. februar 2015 Jeg har vært på flere arbeidsplasser med personer i praksis og min erfaring er at de som duger får jobb, men de er dessverre veldig få. Det er veldig mye rart som kommer. Samme erfaringen har min mor fra sin arbeidsplass. De har ansatt to, men resten har ikke fungert.Anonymous poster hash: 17493...3ce Er det ikke stort sett sånn det er med ordinære ansatte og Anonymous poster hash: 6a2d0...da6 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2015 #19 Skrevet 24. februar 2015 Jeg var en stund tilknyttet en arbeidsmarkedsbedrift, de hadde praksisplasser internt, men hjalp også til med å skaffe brukerne praksisplasser eksternt. Internt kunne man såvidt jeg husker velge mellom bl.a. lagerarbeid, regnskap, barnehage, kantine og leveringsbud. Jeg fikk til slutt hjelp til å få praksis i en dagligvarebutikk, som jeg etter kort tid fikk en fast stilling hos. Hadde sannsynligvis jobbet der enda om ikke helsa valgte å ta knekken på meg. Så det er absolutt mulig å få seg jobb via praksis. Når det gjelder penger: da jeg var i arbeidsmarkedsbedriften fikk jeg først vanlig AAP (altså samme sum som jeg hadde før jeg startet der), deretter gikk jeg over til timesbetalt. Husker ikke helt hvorfor, men det høres sannsynlig ut at det skulle virke motiverende å bare få penger når man faktisk jobbet. Var vel snakk om 115 kr/t. Anonymous poster hash: 0a923...438
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2015 #20 Skrevet 25. februar 2015 Er det ikke stort sett sånn det er med ordinære ansatte og Anonymous poster hash: 6a2d0...da6 Mye rart der og, men på grunn av søknader og intervjuer etc. slipper man det i større grad. Mange av de som har vært utplassert i tiltak gjennom NAV er virkelig helt udugelige og deter så tydelig hvorfor de ikke har jobb. Jeg har opplevd folk som kommer tydelig påvirket på jobb, folk som bare sitter der og stønner høyt hvis du gir dem en oppgave, kommer for sent med tidenes dårligste unnskyldninger og alltid må gå før tiden. Det er helt tragisk.Anonymous poster hash: 17493...3ce
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå