Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg starter snart i ny jobb, og min nye arbeidsplass har ingen pensjonsordning. Det betyr at jeg må ordne dette selv, men jeg er litt usikker på hvordan jeg bør gjøre det. Er det best å ta kontakt med min vanlige bank? Hvor havner pengene sånn rent fysisk etter hvert som jeg betaler inn? Og hvor mye sånn ca må/bør jeg regne med å betale inn i mnd?

Helt grønn på dette med pensjon, må ærlig innrømme at jeg ikke har tenkt så mye på alderdommen ennå! :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pengene investeres inn i div. fond osv. for å gi avkastning. Ta kontakt med et par banker og forhør deg.

Skrevet

Ok, takk. Får ringe og sjekke litt.

Skrevet

Spar penger på egen privat sparekonto istedet for å sette dem i pensjonsfond eller inngå avtale med banken om pensjonssparing.

Hvorfor? Det lønner seg den dagen du havner på gamlehjem.

Det er nemlig sånn, at den pensjonen du får for å ha jobbet skal betale gamlehjemsplassen din. Også får du littegranne som 'lommepenger'. De pengene du sparer i pensjonsfond vil gå til det samme.

Men de pengene du sparer privat er regnet som privat formue - og den er det ingen som kan ta fra deg! Ergo vil du sitte igjen med en mye større del av dine egne penger som pensjonist.

500 kroner i måneden i lommepenger for en åttiåring er ikke mye. Tenk om du røyker? Får barnebarna hyppig på besøk? Frisør. Hygieneartikler.

Mulig gir fondsparing større avkastning over tid. Del beløpet du vil spare i to da vel. Likevel er det vel ikke akkurat du som vil tjene på det.

Førhør deg med en økonomisk rådgiver som er uavhengig av enhver bank og ikke vil ha alle pengene dine.

En økonomimann hadde en artikkel om dette i forbindelse med gamlejobben din. I guess. Det kan ha vært hos en 'nabo', jeg er ikke sikker.

Gjest Anonymous
Skrevet

I følge Carsten O.Five, er den beste pensjonssparingen å betale ned på huslån. Altså, du betaler inn det du klarer på lånet, sitter som gjeldfri etter x-antall år, og kan dermed bruke den gjeldfrie boligen (som sikkert ikke har sunket i verdi) som sikkerhet for nye og mindre lån, evt. selge den, kjøpe et mindre sted, og leve godt på overskuddet av salget, eller sitte med gjeldfritt husvære og leve bra på pensjonen.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...