Gå til innhold

Betraktninger vedrørende iherb.com, import til norge, og lovgivning(...)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei folkens! Håper dere alle har hatt en super dag så langt!

Jeg ønsker å komme med noen betraktninger vedrørende iherb.com, import til norge, og lovgivning ift. import av kosttilskudd/legemidler.

Dette vil først og fremst ha interesse for de som har et samfunsperspektiv.

Som et bakgrunnsmateriale kan jeg anbefale på det sterkeste å lese følgende artikkel av Dag Viljen Poleszynski:

http://www.vof.no/ny/component/k2/item/261-norges-restriktive-legemiddellovgivning

Dette gir en god innføring i historikk og politikk som ligger bak de restriktive reglene ift. kosttilskudd i Norge. Jeg fant den artikkelen utrolig interessant og ikke minst åpnet den mine øyne for hvilke styringsmekanismer som er gjeldende i det norske samfunn.

Som de fleste har jeg ofte irritert meg over at man f.eks. må til Sverige for bl.a. å få kjøpt sterke C-vitaminer o.l. Men irritasjonen har som regel tidligere kun vært personlig, og jeg har ikke sett den i en større sammenheng.

Slik er det for de fleste vil jeg tro, at man ser kun på hva som irriterer en selv i eget liv, uten å se den store sammenhengen i samfunnet.

Imidlertidig er det store interesser som kontrollerer dette markedet, og vi snakker makt- og pengeinteresser. De som f.eks. leverer medisiner, herinunder f.eks. kosttilskudd som det er importrestriksjoner på, tjener på at disse restriksjonene eksisterer.

Legemiddelverket skrive på sin hjemmeside:

Et legemiddel er ethvert stoff, droge eller preparat som

1. utgis for å være egnet til å forebygge, lege eller lindre sykdom, sykdomssymptomer eller smerter, eller påvirke fysiologiske funksjoner hos mennesker eller dyr; eller
  2. kan anvendes eller gis til mennesker eller dyr for å gjenopprette, endre, eller påvirke fysiologiske funksjoner gjennom en farmakologisk, immunologisk eller metabolsk virkning, eller for å påvise sykdom.

Jeg håper virkelig at det er flere enn jeg som reagerer på en slik klassifikasjon. Basert på en slik klassifikasjon kan man f.eks. klassifisere gullerøtter som legemiddel, fordi gullerøtter kan (som all annen mat) bidra til hårvekst, neglevekst, cellefornying m.m. Om det da plutselig var et mektig selskap som fant ut at alle produkter som var utledet av gullerøtter var noe de ønsket å markedsføre og tjene penger på, kunne de utøve lobbyvirksomhet mot relevante norske myndigheter, og få slike produkter klassifisert som legemidler.

Fra wikipedia:

Metabolisme er et komplett sett av livsnødvendige kjemiske reaksjoner som skjer i levende celler

Som vi alle vet (jeg håper alle er enige her), så består kroppen av det man putter i den, ergo er mat medisin. Du har sikkert selv opplevd ved flere anledninger at å spise lite får deg til å bli energisvak, og visse typer mat kan få deg til å føle deg dårlig, eller gi deg allergiske reaksjoner, eller gi deg ekstra energi.

Noen av dere har sikkert også funnet noen kosttilskudd og øvrige økologiske produkter som dere sverger til, og som dere opplever som positivt for egen helse. Med et pennestrøk kan slike produkter omgjøres til "legemidler", og deretter kan det legges restriksjoner på dette.

Først og fremst er det greit å se på hva en lov egentlig er. Hva er en lov? Er det noe du har godkjent? Noe du har vært med på å lage? Har du godtatt at andre skal bestemme over deg? Var dette et bevisst valg du tok, eller ble det tredd nedover hodet på deg, uten mulighet for deg å velge?

Det er sikkert noen av dere som har opplevd å få produkter, som i alle logiske henseender er å betrakte som genuine og lovlige produkter hos ethvert oppegående menneske, stoppet i tollen p.g.a importrestriksjoner. Og ergo enten beslaglagt eller returnert.

Skulle ikke forundre meg om en del tollere har fine lagre med interessante varer hjemme hos seg selv.. Det forsvinner jo støtt og stadig "bevis" fra politilagre, så det er neppe noe annerledes innen tollvesenet. Når noe kan bli misbrukt, vil det også bli misbrukt..

Men fra udokumenterte ville spekulasjoner til mer seriøse tanker:

I og med at du er norsk borger, så er du underlagt norske lover, og du har en rekke norske etater og departement som skal tjene borgerenes sak. Om disse etatene og departementene i like stor grad tjener sin egen sak, eller borgerenes sak, er vel en diskusjonssak. For de av dere som har forsøkt dere på en meningsutveksling av en karakter som viste seg å ikke være det etaten/departementet var mest komfortabel med, så har dere nok opplevd både trenering, ansvarsfraskrivelse, og direkte løgner, og ikke opplevd at det offentlige var på din side.

Da har du forstått noe vesentlig. Det offentlige er som regel mest opptatt av å tjene seg selv. Ofte er det fine ord og vendinger på deres hjemmesider og i deres offisielle program, men i realiteten er det ofte annerledes, dessverre.

Derfor, når pakken din med et vitaminprodukt blir stoppet, og returnert, gjerne sammen med en hel del andre produkter, så ser jeg at du i veldig stor grad bare trekker på skulderene, og aksepterer det, istedetfor å spørre: "Er det slik det skal være? Er dette riktig? Er det slik at jeg som skatteyter og oppegående voksent menneske skal bestemmes over ift. hvordan jeg kan bruke mine personlige penger og hvor jeg kan kjøpe noe?"

Personlig synes jeg at man kunne latt kosttilskudd være i fred, og latt folk bestille dette fritt slik de ønsket. Hadde myndighetene vært på lag med oss, så kunne de hjulpet oss med å opprette en etat som kunne foreta analyser og sporing av opprinnelse av kosttilskudd, slik at kostilskuddene vi konsumerer faktisk inneholder det de skal inneholde (og i rette doser), og kommer fra hvor det hevdes de kommer. Da hadde myndighetene vært på vår side.

Slik det er i dag, sitter det altså statlige etater og tilnærmet slikker på en finger og stikker den i luften for å se hvilken legemiddelprodusent som blåser fra hvilken side, for derpå å innføre ønskede restriksjoner.

Om det er legemiddelverket eller andre som sitter med det endelige ansvaret, er vanskelig å si, det er en heltidsjobb bare å orientere seg i lov- og paragrafjungelen, og ofte peker de involverte etater på hverandre, slik at det blir ennå mer forvirrende for en stakkars helsebevisst forbruker.

Siden de fleste har nok å tenke på med huslån, jobb, oppdragelse av barn, og generelt sett bare få livet til å gå rundt, så er det få som orker å ta opp kampen, og når de i tillegg opplever å bli avfeid som møll, så er det få som orker å stå i en slik kamp.

Du som lærer, du som husmor, du som butikkansatt, du som lege, du som ingeniør, du som advokat, du som bensinstasjonsansatt, ja, det vil i korte trekke si dere alle som en, fortjener dere at de pengene dere bruker, som allerede er hardt skattet og avgiftsbelagt skal gå inn i et mørkt hull (bli stoppet / bli returnet) når du bestiller et urte eller vitaminpreparat til deg selv, eller til din kjære, eller endog til din bestemor? Her går du og gleder deg til at pakken skal komme, og at du endelig skal kunne spise urtene, eller kosttilsskuddet, og få de positive helseeffekter dette kan gi deg, og så opplever du bare at pakken blir stoppet, kanskje fordi et av produktene inneholdt en vitaminverdi som var i strid med maksimumsforskriften, og for å legge ytterligere sten til byrden, så blir hele pakken, returnert, kanskje med andre fult lovlige produkter.

Noen viktige spørsmål vi kan stille oss da:

1. Er det riktig at vitaminpreparater, urter og andre kosttilskudd skal ilegges importrestriksjoner på tilnærmet vilkårlig grunnlag?

2. Er det greit at det skal være restriksjoner på et produkt fra USA, mens det går fint ann å kjøpre det samme fra England, eller Sverige?

3. Er det greit at andre produkter i forsendelsen blir returnert? Om du har bestilt 20 produkter og 1 er ansett for ulovlig, og dermed blir alle returnert eller destruert, er ikke dette å anse som obstruksjon fra tollvesenets side, eller endog tyveri?

Dersom du kom hjem fra butikken med 2 handleposer fulle av mat, jeg stopper deg på gata, ser at du har øl i en pose, og siden klokka er over 19, så må jeg anta at du har kjøpt ølet ulovlig, siden butikken er rett i nærheten, og det er ikke lov å kjøpe det etter 18, ville du blitt glad, og syntes det var fair om jeg da ikke bare beslagla ølet ditt, men også alle varene dine, og returnerte dette til butikken?

Eller hva om jeg bestemte meg for at vennen min som er osteprodusent skulle ha enerett til å forsyne en bygd med ost, og alle andre ostetyper ble ansett som ulovlig, og ville returneres eller destrueres, og dersom det var andre varer i forsendelsen, så ville også disse bli returnert. Ville du synes det var allright?

Det jeg vil frem til her, er at de aller fleste av dere ikke ville akseptert at jeg personlig, eller andre personer for den del, begynte å bestemme over dere eksakt hva dere fikk lov til å ta med dere hjem fra butikken.

Men når det kommer til bestilling fra f.eks. USA og Iherb, så mukker de fleste av dere ikke når en pakke blir stoppet, eller endog returnert med en haug med varer du egentlig hadde trengt. De fleste av dere trekker bare oppgitt på skuldrene og tenker at dette er ikke noe vi kan gjøre noe med, slik er det bare.

Personlig synes jeg den type virksomhet som posten/tollvesenet/legemiddelverket og andre involverte driver med er direkte skadelig for helsen til norsk befolkning, og ikke minst selvbestemmelsesretten til hver og en av oss.

Jeg synes at de kan konsentere virksomheten sin om tunge narkotiske stoff, steroider, og evt. kjemikalier som kan brukes til destruktiv virksomhet, mat, vitaminer, urter og kosttilskudd synes jeg folk må få lov till å importere slik de selv føler de trenger det.

Det er ikke akseptabelt at det i et av de mest uviklede og rikeste land i verden skal være et system hvor du som enkeltmenneske skal overstyres i så stor grad at du ikke engang får lov til å bestemme hva du ønsker å putte i egen munn.

Slik jeg ser det, opererer de relevante myndigheter i denne sammenheng ikke på en måte som er forenlig med et moderne sosialdemokrati og den selvråderett og mulighet til frihandel man skal kunne forvente skal kunne eksistere i et moderne samfunn.

Så - sier du - hvordan skal vi kunne få til en endring? Noen må nødvendigvis dra lasset - er det en kamp som det er verdt å prøve å vinne - eller er det egentlig bare å finne omveiene, å få kosttilskuddene sine vha. omveier, og bare glemme å bruke tid og krefter på å prøve å endre systemet?

Alle forandringer i vårt samfunssystem har vært initiert av pådrivere, folk som ville gå i bresjen, og ta i et tak, sjelden var det vel enkeltpersoner som vant frem, men man trengte ofte en organisasjon i ryggen. Kanskje om det ble dannet en organisasjon, som maste tilstrekkelig på relevante etater, og satte litt press på dem, så ville man få en oppmykning av regelverket?

Det er noe som heter at man får det styresett og de regler man selv ønsker. Så kanskje problemet er at vi er for passive. Vi er jo tusenvis som handler på iherb.com og andre steder, hadde det ikke vært deilig å vite at pakken din kommer rett hjem til deg uten noe videre problemer?

Det kan virke som at mange av de anbefalte dagsdoser som er satt opp ang. de fleste vitaminer i Norge er lavere enn det som ofte anbefales som terapeutiske doser i en del andre land. Og hvorfor skal det være slik at kosttilskudd som amerikanere fritt kan bestille på nett til seg selv i USA, ikke skal være mulig å bestille i Norge?

Som regel ser vi veldig opp til USA, og etteraper mye som kommer derfra, men altså ikke på dette feltet. Kanskje noen av forklaringen ligger i de mekanismer som Poleszynski viser til i sin artikkel, som linket til øverst i denne posten.

Er det forøvrig bare jeg som oppfatter de fleste norske etater og departementer som utrolig lite hjelpsomme, spesielt når man begynner å stille litt harde og vanskelige spørsmål. Skal man ikke engang kunne forvente at de klarer å svare på spørsmål som ligger utenfor komfortsonen?

Min konklusjon er at du som forbruker blir holdt for narr, relevante myndigheter bryr seg ikke om deg eller din helse, men ønsker kun å tjene legemiddelindustrien, som ofte selger overprisede produkter på norske apotek. Dette vet relevante myndigheter, og derfor blir de ofte svar skyldig når de blir satt til veggs.

Ofte vil man høre at EØS-reglementet gjelder for Norge, og at Norge retter seg etter dette. Iht. Poleszynski's artikkel er ofte norske byråkrater de ivrigste pådrivere for økte restriksjoner innad i EØS, men utad sier de altså noe annet.

I tillegg er ikke norge medlem av EU, den norske befolkning sa nei ved folkeavstemning, likevel er vi i praksis innlemmet i EU ifrom av det omfattende EØS-reglementet.

Noe av årsaken til at vi sitter med det restriktive regelverket vi har er at vi som innbyggere er for tafatte. Vi raser gjerne litt i eget skjegg, eller egne pupper, klager litt på facebook, sender en sint mail til en eller annen offentlig etat vi tror har noe med saken å gjøre, og så ebber det ut, og alt fortsetter som før.

Er vi virkelig i den grad sauer, at vi ikke tør å stille spørsmål ved tingenes tilstand, skal vi blindt akseptere myndighetsavgjørelser, selv når det ikke ligger fornuft og logikk bak dette, skal vi akseptere at "slik er det", bare fordi det er staten som har bestemt noe?

I den grad det er noen på dette forumet som har tanker og meninger om dette temaet, så er det veldig interessant å høre om det.

Her er kun et enkelt eksempel:

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=121064.0

Det finnes tusenvis av mennesker som opplever å få sin pakke stoppet. Istedetfor at vi har et meningsløst byråkrati, som vilkårlig lager regler og restriksjoner basert på hvilken vei vinden blåser, og hvem som kjenner hvem ift. kontaktflate mellom legemiddelprodusenter og toppbyråkrater, så burde det være et mye mer liberalt importregelvek, der kun produkter som beviselig er skadelig for helsen evt. blir stoppet i tollen.

En rekke av de vitaminprodukter som blir stoppet er f.eks. ikke skadelig, selv om man skulle ta en overdose.

For å oppsummere, så finner jeg dagens lovverk i stor grad meningsløst, og jeg mener bestemt at dette ikke er til befolkningens beste, snarere det motsatte. Spesielt vi som bor her nord, har ikke vondt av å få i oss noen ekstra vitaminer nå og da.

Dette innlegget kunne sikkert vært konstruert bedre, men poenget og tanken min, er at systemet, slik det er i dag ift. import av vitamin og kosttilskudd er ikke godt nok. Tenk om vi f.eks. hadde et system hvor vi hadde en eller flere statlige laboratorium hvis eneste oppgave var å teste oppgitte virkestoffer i kosttilskudd, og opplyse om disse, og dersom det ble funnet avvik, så ble det opplyst om dette, slik at folk kunne selv orientere seg, og evt. i grove tilfeller kunne det bli stoppet i tollen, om det evt. var direkte helseskadelige produkter det var snakk om. Evt. tilskudd som det ble gitt restriksjoner på, måtte deretter testes i andre uavhengige laboratorier for å vise at det ikke er vikarierende motiver som påvirker evt. forbud.

Men så er det også spørsmålet, trenger vi virkelig staten som holder oss i nakken på dette området, klarer ikke forbrukerene å orientere seg selv? Og skal vi virkelig godta alt relevante statlige myndigheter kommer med av forbud og restriksjoner, selv når dette ikke synes å være spesielt saklig eller fornuftig?

Finnes det noen rebeller på dette forumet, eller er alle bare redde husmødre som ikke vil ha noe "støy"?

Jeg tror med dette mitt budskap er formidlet, og jeg venter i spenning på svar. For ordens skyld noterer jeg bare at jeg ikke kommer til å kommentere useriøse svar, men seriøse svar mottas med takk.

- Costellor

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...