AnonymBruker Skrevet 22. februar 2015 #1 Skrevet 22. februar 2015 Vi vurderer derfor å kjøpe en andelsleilighet, men jeg er så skeptisk til det. Noen som bor i andelsleilighet? Er du fornøyd?Anonymous poster hash: e766f...a7d
Lista Skrevet 22. februar 2015 #2 Skrevet 22. februar 2015 Hvorfor er du skeptisk til det? Jeg bor i borettslag og stortrives. Det er vanskelig å leie ut, dvs. eierne bor her selv. Stille, rolig og folk er opptatt av hvordan de har det rundt seg. 4
Ryvita Skrevet 22. februar 2015 #3 Skrevet 22. februar 2015 Er veldig fornøyd med vårt borettslag. Det er veletablert og gammelt.
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2015 #4 Skrevet 22. februar 2015 Hvorfor er du skeptisk? Jeg har eid obos-leilighet i 7 år. Det er ikke så mye ansvar med en slik leilighet. Feks kom vaktmesteren og fikset radiatoren min da den begynte å lekke. Da balkongen ble satt opp leverte jeg fra meg nøkkelen og vips var balkongen der. En veldig enkel måte å eie leilighet på. Anonymous poster hash: 44a8c...d9d 1
Puny Skrevet 22. februar 2015 #5 Skrevet 22. februar 2015 Det er vel ingenting å være skeptisk til? Jeg ville vært mer skeptisk til å kjøpe en selveier som din første leilighet ( ettersom man gjerne bare bor i den noen få år). Da har du jo 'kastet bort' 2,5% av EKen din på ingenting! 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2015 #6 Skrevet 22. februar 2015 Borettslag er absolutt smart for deg ts. Å leie er bare for tapere. Anonymous poster hash: 4ac6c...f2f 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2015 #7 Skrevet 22. februar 2015 Takk for svar Jeg vet egentlig ikke hvor skepsisen kommer fra, men har ingen i familien eller blant venner som har andel. Vi leier fordi vi har vært svært usikre på om vi ønsker å bo her og det blir for dumt å kjøpe for kun 6 måneder. Nå ser det ut til at vi blir her og da blir det noe helt annet. Jeg er skeptisk også fordi jeg har skjønt at man i noen tilfeller blir ansvarlig for andres fellesgjeld dersom de ikke betaler.Anonymous poster hash: e766f...a7d
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2015 #8 Skrevet 22. februar 2015 Takk for svar Jeg vet egentlig ikke hvor skepsisen kommer fra, men har ingen i familien eller blant venner som har andel. Vi leier fordi vi har vært svært usikre på om vi ønsker å bo her og det blir for dumt å kjøpe for kun 6 måneder. Nå ser det ut til at vi blir her og da blir det noe helt annet. Jeg er skeptisk også fordi jeg har skjønt at man i noen tilfeller blir ansvarlig for andres fellesgjeld dersom de ikke betaler.Anonymous poster hash: e766f...a7d Trur du kan roe deg helt ned med at dere må sitte med andres fellesgjeld. Hehe. Anonymous poster hash: d20f8...6c3 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2015 #9 Skrevet 22. februar 2015 Hvorfor det? Jeg kan ikkr flytte i OBOS-leilighet eller lignende fordi jeg ikke befinner meg på østlandet. Er det slutt på å være ansvarlig for andres fellesgjeld?Anonymous poster hash: e766f...a7d
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2015 #10 Skrevet 22. februar 2015 Hvorfor det? Jeg kan ikkr flytte i OBOS-leilighet eller lignende fordi jeg ikke befinner meg på østlandet. Er det slutt på å være ansvarlig for andres fellesgjeld?Anonymous poster hash: e766f...a7d De har selvfølgelig sikkring mot det. Anonymous poster hash: 7e4ac...ace 3
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2015 #11 Skrevet 22. februar 2015 Ok, det er bra. Jeg fikk beskjed om første gang vi tenkte på å kjøpe at dette var noe å passe på. Det var banken som sa det. Jeg har ikke peiling på noe angående boligkjøp så derfor spør jeg.Anonymous poster hash: e766f...a7d
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2015 #12 Skrevet 22. februar 2015 Takk for svar Jeg vet egentlig ikke hvor skepsisen kommer fra, men har ingen i familien eller blant venner som har andel. Vi leier fordi vi har vært svært usikre på om vi ønsker å bo her og det blir for dumt å kjøpe for kun 6 måneder. Nå ser det ut til at vi blir her og da blir det noe helt annet. Jeg er skeptisk også fordi jeg har skjønt at man i noen tilfeller blir ansvarlig for andres fellesgjeld dersom de ikke betaler.Anonymous poster hash: e766f...a7d De fleste veletablerte borettslag har en sikring mot dette. Det er vel heller ikke anbefalt å kjøpe en ande med altfor høy fellesgjeld. Bor selv i borettslag og er veldig fornøyd. Anonymous poster hash: ef780...b48 1
Gjest Godjente Skrevet 22. februar 2015 #13 Skrevet 22. februar 2015 Har selv bodd i borettslag før jeg kjøpte enebolig. Veldig kjekt . Borettslaget hadde vaktmestertjeneste som skiftet vinduer og ordet ting gratis. Samt vi fikk gratis maling til å male utvendig. Er forsikret gjennom borettslaget, så du trenger bare å betale husleie så ordner de ofte opp med både internett, kabel og forsikring.Snømåking og diverse, er litt forskjell på borettslag der, så det må undersøkes. Nå bor jeg i enebolig og der må jeg fikse alt selv, og det er faktisk dyrere, for jeg må betale langt over det jeg betalte i husleie til borettslaget. Feks, eiendomskatt, forsikring,kommunale avgifter, fikse alt selv som takbytte, drenering osv.Vann, vei og kloakk regninger, kabel, internett osv.. Blir mye dyrere. Det ordnet borettslaget der jeg bodde før. Har planer om å selge huset nå når ungene er voksne og kjøpe borettslagleilighet igjen fordi det var så praktisk Og man trengte bare å forholde seg til husleie og innboforsikring og selvsagt lånet
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2015 #14 Skrevet 22. februar 2015 Jeg har forstått det slik at fellesgjeld bør være på godt under 1 million.Anonymous poster hash: e766f...a7d
Puny Skrevet 22. februar 2015 #15 Skrevet 22. februar 2015 Hvorfor det? Jeg kan ikkr flytte i OBOS-leilighet eller lignende fordi jeg ikke befinner meg på østlandet. Er det slutt på å være ansvarlig for andres fellesgjeld?Anonymous poster hash: e766f...a7d Så lenge borettslaget har en sikringsordning er du trygg. De som ikke betaler ( over lang tid) får leiligheten tvangssolgt for å dekke det de skylder på boretslagets gjeld.
Puny Skrevet 22. februar 2015 #16 Skrevet 22. februar 2015 Jeg har forstått det slik at fellesgjeld bør være på godt under 1 million.Anonymous poster hash: e766f...a7d Ja for all del. Men de færreste har så høy fellesgjeld da. I så tilfelle er det jo viktig at de har god sikring...
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2015 #17 Skrevet 22. februar 2015 Takk for svar Godjente. Enebolig har jeg skjønt er dyrt. Jeg har venner og familie som har selveier rekkehus/leiligheter, men bor i borettslag. De betaler en sum i måneden (3000-5000) som dekker kommunale avgifter, måking, kabel-tv, internett osv. Vet ikke hva som skiller dette fra andelsleilighet?Anonymous poster hash: e766f...a7d
Gjest Godjente Skrevet 22. februar 2015 #18 Skrevet 22. februar 2015 Takk for svar Godjente. Enebolig har jeg skjønt er dyrt. Jeg har venner og familie som har selveier rekkehus/leiligheter, men bor i borettslag. De betaler en sum i måneden (3000-5000) som dekker kommunale avgifter, måking, kabel-tv, internett osv. Vet ikke hva som skiller dette fra andelsleilighet?Anonymous poster hash: e766f...a7d Her kan du lese litt om forskjellene : http://www.boligmani.no/gode_tips/ressurs/selveier-vs-borettslagbolig/799
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2015 #19 Skrevet 23. februar 2015 Det er ikke alle borettslag som har forsikring, men dette er enkelt å sjekke, og det er nok ikke mange igjen av dem heller. Det er ikke nødvendigvis beløpet på innskuddet du trenger å se på, men prosentvis andel av totalverdien. Veldig mye mer enn 40% innskudd ville jeg vært skeptisk til, og også veldig lang avdragsfrihet. Har vært borti borettslag med 50 års nedbetaling og 10 års avdragsfrihet på fellesgjeld, da bør i hvertfall innskuddet være såpass høyt at men likevel får nedbetalt en del, og ikke bare sitter og betaler renter i årevis (gitt at leiemarkedet er godt kan det dog likevel lønne seg). Kjøper man i et rolig marked kan man selvfølgelig likevel tjene penger bare på verdiøkningen, men slik markedet i f.eks. Oslo er akkurat nå tror jeg ikke man skal satse på en enorm verdiøkining på sikt. Jeg har stort sett kun bodd i borettslag og det har fungert veldig greit, blitt et pent overskudd på veien også (men med den prisstigningen som har vært i det siste blir dette raskt spist opp slik at man i realiteten sitter med den samme lånebyrden selv om man har høyere EK). Anonymous poster hash: 0a1c5...1a7
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2015 #20 Skrevet 24. februar 2015 Borettslag er jo litt mellomting mellom å eie og å leie, da. Mye mindre forpliktelser enn ved selveier, men du kan i liten grad bestemme selv over boligen din, f.eks. mht utseende, hvem du skal selge til. De fleste borettslag har forsikringsordninger i tilfelle noen ikke betaler. Det finnes eksempler på det motsatte, se f.eks. dette borettslaget:http://www.nbbl.no/Nyheter/articleType/ArticleView/articleId/4995/Borettslag-konkurs-i-Troms Her tapte eierne innskuddene sine. Anonymous poster hash: 96ce9...ba8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå