AnonymBruker Skrevet 21. februar 2015 #1 Skrevet 21. februar 2015 Hei! Noen som kan komme med innspill på mitt budsjett og fortelle hva jeg eventuelt burde endre på?Jente, 26, samboer, eier 50% av bolig, ingen barn.Inntekt:Ca 30.000,- Utgifter: Boliglån: 6500,- Felleslån i borettslag (inkl strøm, nett, tv): 4500,-Lånekassen: 2700,-Mat: 2000,-Viaplay: 89,-Månedskort: 660,-Telefon: Ca 400,-Forsikring: 240,- Hund: Ca 500,- Helse/hygiene: Ca 500,- Sats: 450,- = 18.539,- Rest: 11.461,- Har ca 50k på sparekonto/bufferkonto og fyller også BSU konto hvert år. På BSU kontoene har jeg tilsammen 75.000,-. Tidligere har jeg brukt de resterende pengene på klær, reiser, mat ute, kafeer, kino, skjønnhetspleie, spa osv, men nå vil jeg prioritere litt bedre. Har skyhøyt studielån, men det stresser jeg ikke så mye med. Boliglånet er på 1 300 000 (kun min andel). Hvordan synes dere jeg burde fordele resten av pengene? Burde jeg spare, betale ned på boliglån eller studielån? Hvor mye ville dere spart i året? Vil kose meg også og gjøre ting jeg liker, men ønsker bare å få litt bedre og mer oversiktelig økonomi Anonymous poster hash: d0e58...70b
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2015 #2 Skrevet 22. februar 2015 Betale ned lån, eller spare i fond. Men fond er selvfølgelig en risiko og du kan tape pengene dine. Anonymous poster hash: d85dd...05c
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2015 #3 Skrevet 22. februar 2015 Ville betalt 5000 ekstra på boliglån hver månedAnonymous poster hash: 73d7c...7f2 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2015 #4 Skrevet 22. februar 2015 Jeg ville betalt ned ekstra på huslånet, og spart i indeksfond til pensjon. Ca 50/50. Når huslånet er kommet til ca 50-60% av verdien på huset, hadde jeg stoppet ekstrainnbetalinger og satt 10000 i mnd i indeksfond. Jeg har ganske lik økonomisk situasjon som deg, og har gjort det samme. Jeg har valgt klp aksje global indeks, og klp fremvoksende markeder indeks, pluss et obligasjonsfond. Det viktigste er at du velger et aksje&indeksfond, som ikke er begrenset til kun Norge, og at kostnadene på fondet er lavest mulig. Jeg tenker at vi vet aldri hvor mye pensjon vi kan regne med å få fra staten i fremtiden, så det er veldig lurt med egen langsiktig sparing. Det er alltid en risiko med fondssparing, men ser man på historikken på aksjemarkedet har det i det lange løp alltid gått oppover. Er sparehorisonten din lang nok så er risikoen for å tape penger mindre.Anonymous poster hash: 5115c...3b2
Gjest Lille-pus Skrevet 22. februar 2015 #5 Skrevet 22. februar 2015 Jeg kan ikke se du har tatt høyde for å bygge en bufferkonto, en slik som kommer til nytte når vaskemaskinen ryker, en eventuell bil må på verksted eller tilsvarende plutselige og uforutsette utgifter. Jeg vil anbefale deg/dere å bygge opp en slik bufferkonto. En som bare får tilskudd hver måned og som bare brukes til slike akutte utgifter som er for store til å ta på det normale budsjettet. Om den ikke brukes på noen år, og blir stor og god, så flytter man noen penger fra bufferkontoen og kanskje betaler ned en del av huslånet, andre eventuelle lån eller flytter noen av pengene over på pensjonssparing eller normal sparing. 7
Puny Skrevet 22. februar 2015 #6 Skrevet 22. februar 2015 Utgiftene til felkeslånet til borettslaget er det bare din del av det( i så tilfelle er drt utrolig høyt) eller skal 4500 deles på 2? Er dette huset/leiligheten dere skal bo i resten av livet, eller skal dere kjøpe dere oppover? Hvis dette er et mellomstopp ville jeg definitivt prioritert å betale hardt ned på huslånet...
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2015 #7 Skrevet 22. februar 2015 500,- i mnd for å holde liv i en bikkje var drøyt. 6000,- i året du kunne hatt ekstra til sparing der. Kanskje du kunne gitt bort bikkja? Anonymous poster hash: 88c65...a8e
Puny Skrevet 22. februar 2015 #8 Skrevet 22. februar 2015 500,- i mnd for å holde liv i en bikkje var drøyt. 6000,- i året du kunne hatt ekstra til sparing der. Kanskje du kunne gitt bort bikkja?Anonymous poster hash: 88c65...a8e Hva er det for et forslag? Man gir da ikke bort hunden sin for å spare penger!? Da skulle det vært helt ekstremt dårlig stilt i alle fall... 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2015 #9 Skrevet 22. februar 2015 500,- i mnd for å holde liv i en bikkje var drøyt. 6000,- i året du kunne hatt ekstra til sparing der. Kanskje du kunne gitt bort bikkja? Anonymous poster hash: 88c65...a8e Dummeste jeg har hørt. Om man skal gi bort en hund på grunn av økonomien så skal det være fordi en overhodet ikke har råd til å gi den og seg selv nok mat, ikke for å spare et par ekstra tusenlapper. Anonymous poster hash: 403eb...ab9 2
Anglofil Skrevet 22. februar 2015 #10 Skrevet 22. februar 2015 Jeg ville betalt ned ekstra på lån og bygget meg opp en buffer hvis du ikke har det. Mvh Yvonne 3
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2015 #11 Skrevet 23. februar 2015 Jeg ville spart ekstra i fond nå som renta på boliglån er så lav. Anonymous poster hash: d7793...cf5
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2015 #12 Skrevet 23. februar 2015 Jeg kan ikke se du har tatt høyde for å bygge en bufferkonto, en slik som kommer til nytte når vaskemaskinen ryker, en eventuell bil må på verksted eller tilsvarende plutselige og uforutsette utgifter. Jeg vil anbefale deg/dere å bygge opp en slik bufferkonto. En som bare får tilskudd hver måned og som bare brukes til slike akutte utgifter som er for store til å ta på det normale budsjettet. Om den ikke brukes på noen år, og blir stor og god, så flytter man noen penger fra bufferkontoen og kanskje betaler ned en del av huslånet, andre eventuelle lån eller flytter noen av pengene over på pensjonssparing eller normal sparing. Det står jo på hovedinnlegget at hun har bufferkontoAnonymous poster hash: 25f02...6a2
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2015 #13 Skrevet 23. februar 2015 Hadde jeg sittet så godt i det, tror jeg ikke at jeg ville ha gjort noe annerledes. Heller kost meg for det resterende med god samvittighet. Sikkert mye hjelp i, dette. Anonymous poster hash: da548...d42
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2015 #14 Skrevet 23. februar 2015 Er 6500,- på boliglån kun renter? Virker mye. Anonymous poster hash: 07d0f...f39
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2015 #15 Skrevet 24. februar 2015 Hei! Takk for svar! For å presisere: Bufferkonto har jeg, som det står i HI, på 50.000,-. Trenger jeg mer? Har og ca 75.000,- på BSU. Jeg har to lån, et lån i min bank samt et lån i borettslaget (andelsleilighet). Har 10 års nedbetalingsavtale hos banken min og betaler rundt 6500,-. Det andre lånet dekker felleslån, fellesutgifter, strøm, nett og der betaler jeg 4500,-. På sikt ønsker jeg å kjøpe ut felleslånet, men avventer dette til jeg har betalt ned mer på boliglånet i banken min. Jeg tror jeg følger tipset til en som skrev over her, nemlig å betale ned 5000-7000,- ekstra på boliglånet i mnd. Ønsker jo å kjøpe ut fellesgjelden om et par år. De resterende pengene kommer jeg til å dele på sparing (BSU) samt høyrentekonto og resten til fritid, reiser og kos. Skal slutte å kjøpe mat, snacks, kaffe etc ute og bli mer bevisst på pengebruken samt føre budsjett. Har lastet ned "youneedabudget" og håper det motiverer meg fremover:) Anonymous poster hash: d0e58...70b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå