AnonymBruker Skrevet 21. februar 2015 #1 Skrevet 21. februar 2015 Da er det slutt mellom meg og samboeren. Vi har en baby på 8 mnd. Han har vært/er utro og lyger og vi har gjort det slutt. Vi eier hus sammen, og skal selge det. Jeg ønsker å kjøpe meg leilighet.. Jeg sa opp jobben når jeg var gravid pga psykiske årsaker. Jeg går i traumebehandling pga overgrep. jeg skal gå ferdig Vgs til høsten(påbygg) og ønsker å studere videre . Jeg skal ta påbygg over to år, med traumebehandling som hovedaktivitet. Leiligheten jeg ønsker å kjøpe koster 950.000. Hvis vi selger til prisantydning har jeg ca 150.000 i egenkapital . Men jeg er usikker på hvilke stønader jeg kan søke om mens dette foregår . Hadde vært til stor hjelp om noen som vet kan fortelle litt om dette. Jeg har hatt en årsinntekt på ca 270.000. Foreldrepermisjonen min er ferdig nå neste mnd. Den 4.. Er det da sånn at jeg kan ta over hans permisjon siden det er slutt? Sjønner lite av dette systemet , hadde aldri trodd jeg fikk bruk for det.. Sitter her med kjærlighetssorg og er så redd for fremtiden. Jeg skal ha foreldreretten da vår sønn er så liten enda. Takk for alle svar og beklager rotete innlegg. J 20 Anonymous poster hash: 4783d...da4
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2015 #2 Skrevet 21. februar 2015 Før du kan få en eneste stødnad, må dere til mekling. Her får du meklingsattest (denne får du uansett om motpart møter oppog uavhengig om dere kommer til enighet eller ei) Når du har fått meklingsattest og dere er flyttet ut kan du søke om: - utvidet barnetrygd - du sender et brev til nav om at pga samlivsbrudd så skal du overta fars permisjon - overgangsstødnad - utdanningsstødnad Dersom du får trøbbel med å få signer flyttemelding, så får du tak i noe som bekrefter at barnet bor hos deg (enten en samværskontrakt, vitner eller liknende). For Navs stødnader trenger ikke barnet og du ha samme adresse da det står i Navs forskrifer at de skal gå etter de faktiske forhold. Det er mange som trøbbel med ar motparten nekter å signere flyttemeldingen, men du må uansett sende inn en melding på deg selv. Du skriver selvfølgelig opp barnet også, men noterer at bf ikke vil signere. Noen kontorer godtar vitnesignaturer eller samværskontrakt. Btw, denne tråden passer bedre inne på barn og familie-biten Anonymous poster hash: 61d7f...8dc
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2015 #3 Skrevet 21. februar 2015 Se forresten på https://www.nav.no/no/Person/Familie/Enslig+mor+eller+far Anonymous poster hash: 61d7f...8dc
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2015 #4 Skrevet 22. februar 2015 Hvorfor skal du overta fars permisjon? Han slutter jo ikke å være far bare fordi dere flytter fra hverandre. Anonymous poster hash: bd6cd...dd5 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2015 #5 Skrevet 22. februar 2015 Er lettere for mannfolket å ikke gidde å ta vare på ungen, ikke noe uvanlig. Anonymous poster hash: 546a4...88a
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2015 #6 Skrevet 22. februar 2015 Da er det slutt mellom meg og samboeren. Vi har en baby på 8 mnd. Han har vært/er utro og lyger og vi har gjort det slutt. Vi eier hus sammen, og skal selge det. Jeg ønsker å kjøpe meg leilighet.. Jeg sa opp jobben når jeg var gravid pga psykiske årsaker. Jeg går i traumebehandling pga overgrep. jeg skal gå ferdig Vgs til høsten(påbygg) og ønsker å studere videre . Jeg skal ta påbygg over to år, med traumebehandling som hovedaktivitet. Leiligheten jeg ønsker å kjøpe koster 950.000. Hvis vi selger til prisantydning har jeg ca 150.000 i egenkapital . Men jeg er usikker på hvilke stønader jeg kan søke om mens dette foregår . Hadde vært til stor hjelp om noen som vet kan fortelle litt om dette. Jeg har hatt en årsinntekt på ca 270.000. Foreldrepermisjonen min er ferdig nå neste mnd. Den 4.. Er det da sånn at jeg kan ta over hans permisjon siden det er slutt? Sjønner lite av dette systemet , hadde aldri trodd jeg fikk bruk for det.. Sitter her med kjærlighetssorg og er så redd for fremtiden. Jeg skal ha foreldreretten da vår sønn er så liten enda. Takk for alle svar og beklager rotete innlegg. J 20Anonymous poster hash: 4783d...da4 Du har fått bra svar over her. Men å kjøpe leilighet når du ikke har arbeid ( den sa du opp mens du gikk gravis skrev du) er vel ikke det letteste. Sikkert dumt spørsmål, men foreldrepermisjon, er ikke det permisjon fra jobb da? En jobb du ikke har. Det første du må sikre i forhold til kjøp av leilighet er sikker inntekt. Jeg er usikker på hvordan bankene stiller seg til overgangs stønader osv. Men lykke til, ta en tur ned til NAV og snakk med de angående dine rettigheter. De kan svare deg bedre enn vi her inne. Kjærlighetsorg er vondt, føler med deg. Anonymous poster hash: c5295...58b
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2015 #7 Skrevet 22. februar 2015 En så billig leilighet er vel ikke selveier, ser ikke hvordan du skal få råd til det om du skal begynne påbygg neste år? Men ja du kan overta fars permisjon. Etter det kan du få overgangsstønad i et år og dobbel barnetrygd. Anonymous poster hash: 1710a...270
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå