Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi eier en leilighet sammen, og blir snart foreldre for første gang. Svigermor har begynt å mase om at vi gifte oss, om så var uten festen og det andre rundt. Hvis noe skulle skje en av oss, blir den andre ruinert. Hun er steinhard på dette, og snakker ikke om annet.

Jeg må innrømme at jeg ikke kan særlig mye om dette. Er det virkelig sånn at man i 2015 skal "tvinges" inn i ekteskap for å sikre fremtiden?

Anonymous poster hash: 16442...5a7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Neida, så klart dere ikke må gifte dere. Men hvis dere ikke allerede har det, så ville jeg definitivt skrevet en samboeravtale og testamente, siden det ikke er samme automatikken i dette når man er samboer vs gift.

• Liker 4
Skrevet

Selvfølgelig må dere ikke det. Men det kan være lurt med livsforsikring hvis dere har så mye lån at det blir vanskelig å betjene det alene.

Samboere med barn stiller ganske likt som gifte, men ikke på alle områder. Hvis du googler finner du mange artikler om dette.

• Liker 1
Skrevet

Dere må ingenting! Men som Snurri skrev så er det veldig lurt å ha testamente og samboerkontrakt dersom noe skulle skje.

Skrevet

Jeg må innrømme at jeg syns det er litt merkelig med folk som ikke har noen problemer med å få barn sammen, men å GIFTE seg, DET blir for forpliktende!

Enig med overstående: testamente og samboeravtale.

Anonymous poster hash: 9fdbe...309

• Liker 16
Skrevet

Jeg må innrømme at jeg syns det er litt merkelig med folk som ikke har noen problemer med å få barn sammen, men å GIFTE seg, DET blir for forpliktende!

Hvem har nevnt noe om at det blir altfor forpliktende her?

Var ikke det som var problemstillingen her.

Anonymous poster hash: 3c4cf...da2

• Liker 8
Skrevet

Ekteskapet blir på en måte en pakkeløsning for alle avtaler. Samboere må holde tunga mer rett i munnen og avtale spesifikt. Det er ikke så dumt å gifte seg altså. Skal dere uansett dele livet er det en grei løsning. Men dere kan komme til nesten samme løsning med gode avtaler og testamente.

Anonymous poster hash: 4c261...493

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet (endret)

Dere må ingenting.

Men ekteskap er en ordning som sikrer at verdier en skaper sammen blir delt rettferdig ved brudd. Det samme gjelder rettigheter ved død for den gjenlevende.

Som samboere må en besørge de samme rettighetene ved å vite om og sette seg inn i hva som skal til for å sikre seg på samme måten. Det betyr samboeravtale for følgene ved brudd og gjensidig testamente for følgene ved død.

I min verden ville det vært enklere med en tur på rådhuset for å bli gift enn å måtte bruke penger på advokat for å lage samboeravtale og testamente. Drømmen om den store festen med den hvite kjolen gjør nok at mange er samboere uten sikkerhet alt for lenge.

Vet du at dersom din samboer dør så er det hans barn, søsken og foreldre som arver deres felleseie, og ikke du? Vet du at ved brudd er det ingenting som tilsier at de verdier du har bragt inn i forholdet skal du ha med ut igjen? Det er DETTE din svigermor påpeker at et ekteskap vil fikse for dere. Men som nevnt, testamente og samboeravtale løser det også.

Endret av Blondie65
Gjest Horatio Hornblower
Skrevet

Nei dere må ikke gifte dere

ingen må gifte seg

og de som har litt snev av sunn fornuft gifter seg ikke.

• Liker 2
Skrevet

Vet du at dersom din samboer dør så er det hans barn, søsken og foreldre som arver deres felleseie, og ikke du? Vet du at ved brudd er det ingenting som tilsier at de verdier du har bragt inn i forholdet skal du ha med ut igjen? Det er DETTE din svigermor påpeker at et ekteskap vil fikse for dere. Men som nevnt, testamente og samboeravtale løser det også.

Det stemmer ikke helt. Siden TS og samboeren venter barn sammen så vil de ha rett til å arve hverandre. Det er kun hvis de har store verdier at det "lønner seg" å være gift. Med testamente vil de kunne sikre mer arv til samboer.

Dersom den økonomiske verdien av arven er høyere enn 1,3 millioner kroner, vil en etterlatt ektefelle etter loven få mer enn en etterlatt samboer.

http://www.dinside.no/903156/samboere-ikke-likestilt-med-gifte

Skrevet

Ikke noen vits, er jo dyrt å skille seg, ha heller samboer kontrakt og testament.

Anonymous poster hash: 24465...cf7
  • Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet

Ikke noen vits, er jo dyrt å skille seg, ha heller samboer kontrakt og testament. Anonymous poster hash: 24465...cf7

Hva er dyrt med å skille seg?

Skrevet

Så klart må dere ikke gifte dere! Hvis det ikke føles riktig for dere, skal dere ikke gjøre det. Men å inngå en samboeravtale er lurt :Nikke:

Jurk har både informasjon og samboeravtale liggende ute på sine sider.

Skrevet

Dere må ingenting.

Er flere som ikke gifter seg, er kun samboere. Bård Ylvisåker er et kjendis-eksempel på det, han "tror ikke på ekteskap".

Anonymous poster hash: f763b...86a
Skrevet

Vi eier en leilighet sammen, og blir snart foreldre for første gang. Svigermor har begynt å mase om at vi gifte oss, om så var uten festen og det andre rundt. Hvis noe skulle skje en av oss, blir den andre ruinert. Hun er steinhard på dette, og snakker ikke om annet. Jeg må innrømme at jeg ikke kan særlig mye om dette. Er det virkelig sånn at man i 2015 skal "tvinges" inn i ekteskap for å sikre fremtiden? Anonymous poster

hash: [acronym="Full hash:

164429979d5116a2d7bd739896b245a7"] 16442...5a7

Det er ingen som MÅ noe som helst, men noen ganger BØR en høre helt eller delvis på "gamle hunder som bjeffer".

Særkullsbarn nevner du ikke, de kan gjøre et dødsfall komplisert! Ellers vil en samboeravtale satt opp av en dyktig advokat med gjensidige restamenter kunne være ett godt alternativ til ekteskap.

Anonymous poster hash: b0a23...f0c

Skrevet

Nei, dere må selvsagt ingenting.

Mvh Yvonne :heiajente:

• Liker 2
Skrevet

Dere må ingenting.

Men ekteskap er en ordning som sikrer at verdier en skaper sammen blir delt rettferdig ved brudd. Det samme gjelder rettigheter ved død for den gjenlevende.

Som samboere må en besørge de samme rettighetene ved å vite om og sette seg inn i hva som skal til for å sikre seg på samme måten. Det betyr samboeravtale for følgene ved brudd og gjensidig testamente for følgene ved død.

I min verden ville det vært enklere med en tur på rådhuset for å bli gift enn å måtte bruke penger på advokat for å lage samboeravtale og testamente. Drømmen om den store festen med den hvite kjolen gjør nok at mange er samboere uten sikkerhet alt for lenge.

Han søsken og foreldre arver ingenting dersom han har barn:)

Søsken arver ingenting dersom han ikke har barn, men har foreldre:)

Anonymous poster hash: 7af7b...f32

Skrevet

Det er ikke det at forpliktelsen skremmer, men at ingen av oss har drømt om noe giftemål, slik mange gjør. Og hvis jeg først skal gjøre det, vil jeg det skal være gjennomtenkt, og med en større feiring. Det føles feil å haste ned til rådhuset nå i vår. Vi er ikke forlovet heller, og ikke har vi penger til noen bryllupsfeiring på lange tider. Hus og bil står fremst i rekka, pluss at det strengt tatt ikke er gratis å sette et barn til verden.

Og gifte folk går som regel med ring på fingeren. Det føles ugreit å plutselig dukke opp med det "uten forvarsel".

• Liker 1
Skrevet

Man må ikke, som flere skriver over her. Men jeg vet at dersom en av dere skulle gå bort, kan det ha økonomisk betydning for den gjenlevende. En kamerat mista samboeren sin, og fikk dessverre en vanvittig papirmølle og mange møter hos NAV midt i den verste sorgen. På toppen av det hele fikk han gjentatte ganger beskjed om at "det ville vært enklere om dere var gift". Økonomisk ville han også fått mer utbetalt nå dersom de var gift. Ikke vanvittig beløp i forskjell, men absolutt så mye at det ville vært enklere for han og barna om de hadde fått det. Jeg vet at flere av våre venner etter dette vurderer å gifte seg hos sorenskriveren nettopp for å unngå en slik ekstra belastning om noe så fælt skulle hende noen av dem.

Anonymous poster hash: a76a9...545

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke det at forpliktelsen skremmer, men at ingen av oss har drømt om noe giftemål, slik mange gjør. Og hvis jeg først skal gjøre det, vil jeg det skal være gjennomtenkt, og med en større feiring. Det føles feil å haste ned til rådhuset nå i vår. Vi er ikke forlovet heller, og ikke har vi penger til noen bryllupsfeiring på lange tider. Hus og bil står fremst i rekka, pluss at det strengt tatt ikke er gratis å sette et barn til verden.

Og gifte folk går som regel med ring på fingeren. Det føles ugreit å plutselig dukke opp med det "uten forvarsel".

Vi drømte heller ikke om giftermål, men giftet oss for å sikre hverandre. Det var før de nye samboerreglene kom, og før vi fikk barn.

Hvis det ikke er noen stor drøm, burde det ikke være så farlig å gjøre det enkelt heller. Slå sammen dåp/navnefest og bryllup, feks?

Men så er giftermål bare en juridisk avtale sånn jeg ser det, den enkleste måten å sikre hverandre og felles barn på. Ikke nødvendigvis den eneste måten, men den letteste.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...