AnonymBruker Skrevet 21. februar 2015 #1 Skrevet 21. februar 2015 Har en app hvor jeg legger inn hva jeg spiser, hva jeg vil ned osv. My Fitness Pal. Ifølge den skal jeg spise ca 1590kcal om dagen og kan plusse på eventuell trening. Men jeg har ikke peiling og lurer på om det er mye, lite og om jeg kan forvente å gå ned noe på det? Vurderer nemlig å kutte ut middager noen av ukedagene og sånt, men vil jo ikke spise altfor lite heller Anonymous poster hash: b1ae3...ab3
Tabris Skrevet 21. februar 2015 #2 Skrevet 21. februar 2015 Umulig for oss å vite basert på så lite informasjon. Du bør heller regne det ut selv basert på høyde, vekt, kjønn og alder.
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2015 #3 Skrevet 21. februar 2015 Umulig for oss å vite basert på så lite informasjon. Du bør heller regne det ut selv basert på høyde, vekt, kjønn og alder. Jeg har brukt en sånn kalkulator på nettet som påstår jeg må spise nesten 2500kcal for å opprettholde vekten jeg har nå, noe som selvfølgelig ikke er interessant Så jeg har ifølge det et underskudd på 1000kcal i ukedagene. Ligger under 2500 i helgene også, men unner meg litt godt da... Anonymous poster hash: b1ae3...ab3
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2015 #4 Skrevet 21. februar 2015 Hvor mye, eller om du går ned er umulig for oss å vite. Du må nesten prøve det over et par-tre måneder og se om du merker noe forskjell. Synes absolutt ikke du skal kutte ut måltider. Kroppen trenger tilgang til næring jevnt utover dagen for å opprettholde forbrenningen. Synes 1600 kalorier på treningsfrie dager høres greit ut, også plusser du på f.eks 4-500 kalorier de dagene du trener Anonymous poster hash: 3dd36...8c3
Pringle Skrevet 22. februar 2015 #5 Skrevet 22. februar 2015 Har en app hvor jeg legger inn hva jeg spiser, hva jeg vil ned osv. My Fitness Pal. Ifølge den skal jeg spise ca 1590kcal om dagen og kan plusse på eventuell trening. Men jeg har ikke peiling og lurer på om det er mye, lite og om jeg kan forvente å gå ned noe på det? Vurderer nemlig å kutte ut middager noen av ukedagene og sånt, men vil jo ikke spise altfor lite heller Anonymous poster hash: b1ae3...ab3 Når du har lagt inn dine data: høyde, vekt, alder, kjønn og aktivitetsnivå - og hvor mye du vil gå ned, og hvor raskt - i MFP, får du det antall kalorier du skal spise for at dette med størst mulig sannsynlighet skal skje. Du kan ikke vite om estimatet er riktig før du har testet det ut, dvs veid og lagt inn alt du spiser og drikker med korrekte data, og veid deg jevnlig (daglig eller ukentlig) under samme forhold, over en viss tid, kanskje to uker, kanskje en måned. Hvis du mener at du har fått et for lavt kaloritall å spise, har du sannsynligvis lagt inn et for ambisiøst mål - 1 kg nedgang pr uke tilsvarer et kaloriunderskudd på 7000, eller 1000 per dag, og dette er greit hvis du befinner deg i kategaroen "fedme", ikke hvis du bare har noen "kosmetiske" kilo du vil ha vekk - siden det da er mindre å ta av, må det gå saktere, feks 1/4 - 1/2 kg pr uke. Du vil heller ikke oppleve å se den samme nedgangen på vekta fra gang til gang selv om du gjør alt riktig - kroppen består av bein, fett, muskler, vann osv, og mer og mindre fordøyd mat i mage og tarmsystem vil påvirke tallet på vekta. Hvis du er kvinne, og ikke veldig høy, tung eller aktiv, er 1590 kcal pr dag pluss evt "opptjente" treningskalorier et rimelig inntak. Middag på 600, og fire måltider til på 250 kcal hver, er omtrent hva jeg vedlikeholder vekten på. Du bør/behøver ikke kutte ut middager eller andre måltider, men du bestemmer måltidsrytmen selv ut fra hva som passer deg og din livsstil og appetitt.
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2015 #6 Skrevet 22. februar 2015 Når du har lagt inn dine data: høyde, vekt, alder, kjønn og aktivitetsnivå - og hvor mye du vil gå ned, og hvor raskt - i MFP, får du det antall kalorier du skal spise for at dette med størst mulig sannsynlighet skal skje. Du kan ikke vite om estimatet er riktig før du har testet det ut, dvs veid og lagt inn alt du spiser og drikker med korrekte data, og veid deg jevnlig (daglig eller ukentlig) under samme forhold, over en viss tid, kanskje to uker, kanskje en måned. Hvis du mener at du har fått et for lavt kaloritall å spise, har du sannsynligvis lagt inn et for ambisiøst mål - 1 kg nedgang pr uke tilsvarer et kaloriunderskudd på 7000, eller 1000 per dag, og dette er greit hvis du befinner deg i kategaroen "fedme", ikke hvis du bare har noen "kosmetiske" kilo du vil ha vekk - siden det da er mindre å ta av, må det gå saktere, feks 1/4 - 1/2 kg pr uke. Du vil heller ikke oppleve å se den samme nedgangen på vekta fra gang til gang selv om du gjør alt riktig - kroppen består av bein, fett, muskler, vann osv, og mer og mindre fordøyd mat i mage og tarmsystem vil påvirke tallet på vekta. Hvis du er kvinne, og ikke veldig høy, tung eller aktiv, er 1590 kcal pr dag pluss evt "opptjente" treningskalorier et rimelig inntak. Middag på 600, og fire måltider til på 250 kcal hver, er omtrent hva jeg vedlikeholder vekten på. Du bør/behøver ikke kutte ut middager eller andre måltider, men du bestemmer måltidsrytmen selv ut fra hva som passer deg og din livsstil og appetitt. Jeg er nok mellom de to... Jeg har 20 kilo jeg skal gå ned hvorav 10 av de er etter svangerskap. BMI-messig går jeg under fedme, men er ikke av lettvektertypen så det tar jeg med ei klype salt Nå de siste dagene har jeg jo gått ned nesten 2 kilo alt, men skjønner jo at det ikke kommer til å fortsette. Får prøve meg frem med det programmet har satt opp først også se. I dag har jeg spist 1300 kcal og trimmet av meg 585 kcal (og enda litt til siden jeg dytter barnevogn i tillegg). Er på en måte det der jeg lurte på, for sånn som det blir lagt frem i appen skal jeg da spise 1590 + 585, men det er jo ikke noe vits i? Anonymous poster hash: b1ae3...ab3
Dolly82 Skrevet 23. februar 2015 #7 Skrevet 23. februar 2015 Jeg spiser aldri det jeg trener.. Det blir jo litt feil, må være hvis jeg skal spise noe spesielt at jeg må trene ekstra hardt for å forbrenne det ekstra men da går jo vinninga opp i spinninga
Gjest Runforit Skrevet 23. februar 2015 #8 Skrevet 23. februar 2015 Jeg spiser aldri det jeg trener.. Det blir jo litt feil, må være hvis jeg skal spise noe spesielt at jeg må trene ekstra hardt for å forbrenne det ekstra men da går jo vinninga opp i spinninga Nei. Spiser du 1500 kcal for å gå ned så går du ned uavhengig av trening. Man skal spise inn treningskaloriene slik at underskuddet ikke blir for stort. Blir underskuddet for stort så brenner du bort verdifull muskelmasse og man vil også over tid bli underernært og feilernært. Dette vil medføre til at en mest sannsynlig presterer dårligere på trening og at en sprekker og går på en kjempesmell.
Dolly82 Skrevet 23. februar 2015 #9 Skrevet 23. februar 2015 Husker når jeg gikk på grete roede skulle man ikke spise opp treningskaloriene iallefall... jeg ligger på 1000-1200 i underskudd til dagen.. er aldri sulten og går greit ned i vekt..
Gjest Runforit Skrevet 23. februar 2015 #10 Skrevet 23. februar 2015 Husker når jeg gikk på grete roede skulle man ikke spise opp treningskaloriene iallefall... jeg ligger på 1000-1200 i underskudd til dagen.. er aldri sulten og går greit ned i vekt.. Sult sier ingenting om du får i deg nok mat. Man kan dempe sultfølelsen og noen har naturlig mindre appetitt enn andre. Å spise 12-1300 kcal og så brenne bort 500 på trening gir kroppen 8-900 kcal med næring. Det er alt for lite og totalt tåpelig spør du meg. Å sulte kroppen er dumt og vil skade kropp og sinn på sikt. 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2015 #11 Skrevet 23. februar 2015 Husker når jeg gikk på grete roede skulle man ikke spise opp treningskaloriene iallefall... jeg ligger på 1000-1200 i underskudd til dagen.. er aldri sulten og går greit ned i vekt.. Beklager hvis jeg tråkker over en grense her, men i følge flere av trådene du har skrevet i, har du i denne omgangen slanket deg i 2 uker. Hvis du spiser for lite er det nå fremover du vil merke det på manglende vektnedgang på grunn av redusert hvileforbrenning, ikke de første to ukene. -------------------- Til trådstarter - jeg ser at du bruker MyFitnessPal, og mitt råd er å aldri spise mindre enn din BMR i netto kcal. Da spiser du nok til ikke å få redusert hvileforbrenning. Anonymous poster hash: add9f...b77 1
Dolly82 Skrevet 23. februar 2015 #12 Skrevet 23. februar 2015 Har tidligere klart å gå ned 22 kg på 4 mnd ved å ligge på rundt 1200 kalorier pluss trening... så håper det går greit denne gangen også.. alle er forskjellige
Gjest Runforit Skrevet 23. februar 2015 #13 Skrevet 23. februar 2015 Har tidligere klart å gå ned 22 kg på 4 mnd ved å ligge på rundt 1200 kalorier pluss trening... så håper det går greit denne gangen også.. alle er forskjellige Men hvorfor gikk du da opp igjen? Det er fordi du ikke kjører et opplegg du kan leve med resten av livet... 3
Dolly82 Skrevet 23. februar 2015 #14 Skrevet 23. februar 2015 (endret) Her står det om å spise treningskaloriene Man kan hvis man vil men det er ikke nødvendighttps://www.vektklubb.no/artikkel/spise-mer-naar-du-trener-20022250 Endret 23. februar 2015 av Dolly82
Dolly82 Skrevet 23. februar 2015 #15 Skrevet 23. februar 2015 (endret) Gikk opp pga jeg spiste for mye, samlivsbrudd og depresjon gjorde det, men da etter jeg hage holdt vekta i nesten 2 år.. Og når jeg ble gravid siste gangen så gikk jeg bare opp 7 kg, men gikk opp mye etter baby kom ut.. Amming stress og enormt søtsug som jeg får under amming.. Endret 23. februar 2015 av Dolly82
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå