absinthia Skrevet 22. februar 2015 #21 Skrevet 22. februar 2015 Vet det du sier Men ADHD er ikke bare personlighetstrekk uansett hvordan man utredes. Å ha konsentrasjonsvansker er ikke et personlighetstrekk. Anonymous poster hash: 3333e...b2c I følge femfaktorteorien vil dette være et personlighetstrekk, da det handler om hvordan man håndterer informasjon og at det er et trekk som har fulgt deg hele tiden. Når det gjelder ADHD er det mange som er særdeles flinke til å konsentrere seg om enkelte ting, men ofte ikke om andre som anses som viktige for å fungere i deler av dagens samfunn, eller som skaper irritasjon hos andre, dersom du vimser for mye,
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2015 #22 Skrevet 22. februar 2015 At en ADHDer klarer å konsentrere seg mye enkelte ganger, og ikke i det hele tatt andre ganger har med motivasjon å gjøre, som ikke fungerer like bra på en med ADHD som andre. At noe er gøy er helt klart noe som hjelper på motivasjonen. Dermed kan en med ADHD fint konsentrere seg om et videospill i timesvis, mens tankene begynner å fly etter en halvtime med påskekrim-boka. En med ADHD trenger også rask belønning. Å lese på en prøve for å få en god jobb om 5 år er ikke så effektivt. Mens hvis jeg er flink og leser 4 timer på denne prøven (med 10 minutters pause hver time) så skal jeg stikke på kino etterpå. Anonymous poster hash: b81fa...a16
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2015 #23 Skrevet 22. februar 2015 Vårt barn startet på 10 mg ritalin som 8-åring, og gikk relativt raskt opp til 20mg, en dose som fungerte - en stund. Forsøk på å øke dose var ikke vellykket. Ingenting virket i mer enn ca 2 timer. Forsøkte så Strattera, som hadde null virkning, og deretter 18 mg Concerta, som virket veldig bra, men ikke i 12 timer, som den optimalt sett skal. Med Concerta avtok også virkningen etter en stund, og vi økte til 36 mg. Dette fungerte en liten periode, før vi måtte øke igjen til 54, og det er dosen h*n har fortsatt å stå på. Har brukt denne i flere år nå, og den fungerer i ca 8 timer. Det vi merker best, er at uroen i kroppen forsvinner. Selv sier h*n at det føles roligere i hodet også. Uten medisner blir h*n sliten av seg selv, sier h*n. Vi merker også veldig godt at h*n greier å konsentrere seg veldig mye bedre med medisiner. Til og med håndskriften endrer seg, fra ujevne, vekselvis store og små bokstaver som aldri står på linje, til jevn, pen skrift som er lett å lese. På skolen føk resultatene rett i været etter at h*n begynte på medisiner, og h*n har det også mye bedre sosialt, uten de stadige konfliktente og hyppig skifte av lekekamerater (de ble jo lei). Ulempen med medisiner er dårlig matlyst, men det er også den eneste. Anonymous poster hash: 398af...b2d
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2015 #24 Skrevet 22. februar 2015 I følge femfaktorteorien vil dette være et personlighetstrekk, da det handler om hvordan man håndterer informasjon og at det er et trekk som har fulgt deg hele tiden. Når det gjelder ADHD er det mange som er særdeles flinke til å konsentrere seg om enkelte ting, men ofte ikke om andre som anses som viktige for å fungere i deler av dagens samfunn, eller som skaper irritasjon hos andre, dersom du vimser for mye, Da er jo panikkangst, ocd, schizofreni også "bare" personlighetstrekk. Om du kaller en tomat frukt eller grønnsak, så er det fortsatt en tomat som gjør det en tomat gjør. ADHD er en nevrologisk lidelse. Grunnen til at det ikke blir gjennomgått hodeskanning og den slags er at den teknologien er for dyr og ineffektiv. Men personer med ADHD har visse begrensninger som kan sees i for eks en WAIS test, der noen resultat vil være normale, mens andre langt under det man forventer. Diagnostisering i dag er ikke 100% effektiv, men det er det beste vi har per dags dato. Men der er gjort studier på større nivå som viser for eks at frontallappen er mindre aktiv hos barn med ADHD. As a group, ADHD patients showed 3-4 percent smaller brain volumes, in all regions. The more severe a patient's ADHD symptoms — as rated by parents and clinicians — the smaller were their frontal lobes, temporal gray matter, caudate nucleus and cerebellum. http://www.nih.gov/news/pr/oct2002/nimh-08.htm Sånn på siden sies det her at: While medicated patients' white matter volume did not differ from that of controls, white matter volume was abnormally small in 49 never medicated patients scanned. These results held up even after the researchers controlled for the fact that the unmedicated children tended to be younger. Noe som kan indikere at medisiner faktisk stimulere hjernen og gir positiv vekst i forhold til de som aldri blir medisinerte. Denne gir en enkel forståelig forklaring av motivasjon hos ADHD: Anonymous poster hash: fc1a2...7b9
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2015 #25 Skrevet 22. februar 2015 Hei Vår gutt på 9 år bruker 10 x2 mg ritalin om dagen. Dette er passe dose nå, men legen vår sa at den nok må justeres ettersom han blir tyngre, så det kan jo være det som skjer hos dere. Anonymous poster hash: e5e8b...292
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2015 #26 Skrevet 22. februar 2015 Jeg fikk heller ikke diagnosen før jeg forsåvidt var "utvokst", nærmere bestemt 19, så jeg vet ikke hvor nyttig min erfaring er. Kan likevel si at jeg gikk på 60 mg daglig (3*20 mg, ikke depot) uten å merke noen problemer som helst. Dere har i hvert fall fortsatt langt igjen til maks døgndose selv for en elleveåring, så det er absolutt en idé å spørre legen om dosen kan økes. Hvis dere ønsker en helt konkret tilbakemelding kan dere kanskje spørre om henvisning til en test av serumkonsentrasjonen av virkestoffet metylfenidat. Det er overhodet ikke så avansert som det kanskje lyder, det er en helt vanlig stikk i fingeren-blodprøve. Men den gjøres av et medisinsk laboratorium, ikke av fastlegen, derfor man eventuelt får henvisning. Den testen måler man hvor mye av virkestoffet som faktisk blir tatt opp i blodet og utnyttet, for det kan variere betraktelig fra person til person. Jeg vet ikke om det er aktuelt her, men det gir et helt konkret mål på hvordan medisinen fungerer i kroppen hans. Selv har jeg forresten gått over til Concerta nå, en depottablett med samme virkestoffet som Ritalin, men jeg gikk på Ritalin en god stund. Anonymous poster hash: f5a17...1b9 1
absinthia Skrevet 22. februar 2015 #27 Skrevet 22. februar 2015 Da er jo panikkangst, ocd, schizofreni også "bare" personlighetstrekk. Om du kaller en tomat frukt eller grønnsak, så er det fortsatt en tomat som gjør det en tomat gjør. ADHD er en nevrologisk lidelse. Grunnen til at det ikke blir gjennomgått hodeskanning og den slags er at den teknologien er for dyr og ineffektiv. Men personer med ADHD har visse begrensninger som kan sees i for eks en WAIS test, der noen resultat vil være normale, mens andre langt under det man forventer. Diagnostisering i dag er ikke 100% effektiv, men det er det beste vi har per dags dato. Men der er gjort studier på større nivå som viser for eks at frontallappen er mindre aktiv hos barn med ADHD. As a group, ADHD patients showed 3-4 percent smaller brain volumes, in all regions. The more severe a patient's ADHD symptoms as rated by parents and clinicians the smaller were their frontal lobes, temporal gray matter, caudate nucleus and cerebellum. http://www.nih.gov/news/pr/oct2002/nimh-08.htm Sånn på siden sies det her at: While medicated patients' white matter volume did not differ from that of controls, white matter volume was abnormally small in 49 never medicated patients scanned. These results held up even after the researchers controlled for the fact that the unmedicated children tended to be younger. Noe som kan indikere at medisiner faktisk stimulere hjernen og gir positiv vekst i forhold til de som aldri blir medisinerte. Denne gir en enkel forståelig forklaring av motivasjon hos ADHD: Anonymous poster hash: fc1a2...7b9 Panikkangst er stort sett noe man pådrar seg og er i følge femfaktormodellen ikke et personlighetstrekk, ,selv om det å være litt engstelig, regnes som et personlighetstrekk. Schizofreni, kan man utvikle, uten at man har det fra før og vrangforestillinger og psykoser er ikke regnet som personlighetstrekk. Poenget mitt er at : Forskningen på ADHD sier at mennesker med ADHD kan ha problemer med disse signalstoffene, men vi vet ikke enda hva det egentlig grunner i. Det kan like gjerne være andre faktorer som igjen påvirker produksjon av dopamin og noradrenalin, som er den bakenforliggende årsaken og dette kan være forskjellige ting på forskjellige folk, Diagnosen er derfor basert på tilstedeværelsen av disse trekkene, som jeg har nevnt i mitt første innlegg. Alle ADHD symptomer er også symptomer som opptrer under kraftig eller langvarig stress, forskjellen er at ADHD har vært til stede fra en ble født. For den som sliter, er uansett, det viktigste at en får en diagnose og videre hjelp, med det en plages med, enten det er terapi, medisinering, annen tilrettelegging eller alt, Det jeg ofte er i mot, er at dette ofte bare blir sett på som en funksjonsfeil og en lidelse, når det er det som også sørger for at mange med ADHD ( som klarer seg greit) har tendenser til å gjøre det veldig bra i enkelte yrker, eller at de får mye å si i form av at de ender opp som ildsjeler og igangsettere på etter eller annet felt. Det er mange festivaler, kunstprosjekter, oppfinnelser og idrettsprestasjoner som ikke ville blitt gjort om det ikke var for ADHD. Folk med ADHD er temmelig forskjellige, noen blir svært lett inspirerte, engasjerte og har ofte en høy grad av indre motivasjon til å lære seg ting på egenhånd,,problemet kan være at de blir ukonsentrerte og lite motiverte i en typisk skolesituasjon, eller lignende, på grunn av settingen. Andre klarer omtrent bare å sitte med dataspill. Vi skal ikke glemme at mange med ADHD har fordeler av de samme tingene som kan skape dårlig konsentrasjon ( ofte rik assosiasjonsevne, evne til å fantaserer i vei, litt lavt filter mot omgivelsene) Vi bør heller ikke glemme at folk som absolutt ikke er noen som helst kandidater til ADHD diagnose også sliter med motivasjon og oppmerksomhet, når de ikke synes ar noe er veldig interessant.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå