Gå til innhold

Ritalin og dosering til barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har en sønn som har fått påvist klassisk ADHD. Det har vært en lang prosess, først med flere år der vi lurte på om han var innenfor normalen, deretter en lang og grundig utredning hos BUP. Han trengte ikke PPT, fordi han var (etter forholdene, og i sammenligning med andre) faglig sterk, men slurvete og rotete. Han har på en måte alltid vært annerledes, og det var både en sorg og en lettelse å oppdage at han er så typisk ADHD som man kan få det. Sorg, fordi dette er en diagnose han vil slite med hele livet. Lettelse, fordi det forklarer så mye av det vi sliter med.

Men til saken: Utredningen hos BUP var svært grundig. Men det ene punktet vi ikke fikk med oss, var hva som er "normaldosering" for ADHD i forhold til alderen. Han begynte på 10 mg Ritalin, vi merket ingen forskjell, vi gikk opp til 20 og etter hvert 30 mg. Jeg trodde dette var mye, men da jeg nevnte det på aller siste samtale på BUP brøt begge behandlere ut i latter, som om jeg totalt hadde misforstått. Der og da følte jeg først og fremst lettelse for at vi ikke var langt over normaldose, så derfor spurte jeg ikke mer.

Dette er et år siden nå. Ritalinen har hatt fantastisk effekt. Gutten vår er fremdeles den gode gamle, men han har mer kontroll og er mye roligere. Men i det siste har effekten avtatt. Han blir helt ape, oppover og nedover vegger, han ønsker å konsentrere seg men klarer ikke, det er umulig å høre på beskjeder eller ta instruksjoner. Det blir krangel på alt, både med søsken og foreldre.

Jeg har tenkt å ta kontakt med BUP rett over helgen, men lurer på om det finnes erfarne ADHD-foreldre der ute. Hvilken dose bruker deres barn, og hvor gamle er de? Hvilke forskjeller i hverdagen merker dere når det funker?

Må understreke at dette ikke er noen "doseringstråd" der jeg spør om hva jeg skal gjøre, for det er en sak for leger. Jeg lurer bare på hvordan andre ADHD-foreldre doserer, og hva som er deres erfaring med effekten. Blir veldig glad for svar.

Anonymous poster hash: 7b8fd...941
Skrevet

Jeg er 30 og begynte på ritalin denne uken, og har måtte dele opp tabletten de første dagene så det bare blir 5 mg de 3 første dagene og gradevis opptrapping, følger et skjema jeg fikk.

Anonymous poster hash: de51e...83f
Skrevet

Må understreke at dette ikke er noen "doseringstråd" der jeg spør om hva jeg skal gjøre, for det er en sak for leger. Jeg lurer bare på hvordan andre ADHD-foreldre doserer, og hva som er deres erfaring med effekten. Blir veldig glad for svar.

Jeg mener at jeg aldri ville finne på å endre dosering på egenhånd og jeg tar selvsagt kontakt med legen. Men jeg lurer på om vi er på, under eller over normal dosering for en gutt på samme alder, og så er det fint å lese andres erfaringer.

Skrevet

Felleskatalogen.no - under dosering :)

Anonymous poster hash: d0bb4...9b6

Skrevet

Jeg er 30 og begynte på ritalin denne uken, og har måtte dele opp tabletten de første dagene så det bare blir 5 mg de 3 første dagene og gradevis opptrapping, følger et skjema jeg fikk.

Takk for svar, og klem til deg som har oppdaget dette i voksen alder!

Gutten vår får deponeringstablett (?), slik at dosen fordeles utover dagen. Det er en slags kapseltablett, så den går ikke an å dele. Men han begynte på 10 og vi sluttet på 30, uten videre utprøving. Kan jeg spørre hvilken dose du skal opp til i følge skjemaet?

Skrevet

Jeg får ikke deponeringstablettene før jeg har funnet ut hvilken dosering som passer meg.

Skrevet

Felleskatalogen.no - under dosering :)

Takk.

Hvis maksdose for barn under 6 år er 60 milligram, så er kanskje ikke 30 milligram for en kraftig 11-åring så mye. Ikke at det har så mye å si, for det må vurderes individuelt, men det er greit å vite likevel.

Skrevet

Da vår eldste var 4 fikk han 10 mg ritalin. Den yngste fikk 20mg da han var 9. Ingen av de tåler ritalin (blir apatiske) og vi byttet derfor over til dexhedrine som har et annet virkestoff og doseres derfor annerledes.

Eldste sønnen har nå hatt diagnosen i 11 år og det er ikke alltid medisinene har like god effekt. Har han en dårlig periode vil ikke medisinen virke like godt som i en god periode. Han har asperger syndrom i tillegg.

Dosering settes av lege i forhold til alder, vekt og høyde.

Skrevet

Takk for svar, Celtic Heart.

Nei, hvis barna blir apatiske er det jo ingen vei å følge videre. Selv om jeg er glad for den effekten Ritalin gir, så er den ikke verdt å få for enhver pris. Men vår erfaring har vært at gutten har blitt mer av seg selv, han slipper bare alle de forstyrrende tankene som han ikke klarer å holde styr på.

Men takk for påminnelsen om at det ikke fungerer like bra i alle perioder. Det kan hende det bare er en utfordrende periode. Jeg tenker selv at vi ikke må være for utålmodige, samtidig er det påtakelig hvor lite medisinen virker nå den siste tiden. Og vi var jo så tålmodige at det tok over 10 år før han overhodet fikk en diagnose, så jeg tenker jo litt på det også.

Skrevet

Hva er årsakene til at barn får ADHD?

Det må jo være biologiske og sosiale grunner? Er det noe felles som kjennetegner ADHD-barns familiebakgrunn??

Anonymous poster hash: 211be...402

Skrevet

Vår gutt startet på 20mg depot-tabletter (så det blir vel tilsvarende 10+10mg). Senere økte vi det til 30mg depot-tabletter. Dette ble gjort i samarbeid med legen. Fungerer som regel ganske greit. Enkelte dager kan det virke som om tablettene ikke virker. Vi vurderte å øke størrelse, men tenkte også at det kunne ha noe med at han hadde vansker med å sovne + at han spiser for lite. Vi prøvde dermed med innsovingstabletter i stedet og planlegging av hva han skal spise (mengde og tidspunkter) (han har generelt vansker med å kjenne sult pga Asperger + at tablettene kan dempe sultfølelsen noe). Det fungerte ganske bra. Av og til kan det virke som at hvis han rekker å bli hyper før han tar tablett, så er det vanskeligere å komme ned på jorden igjen.

Husk å ikke gjøre noe før du har snakket med lege!! Det er ikke alltid rette løsningen er å øke dose! Jeg tenker at det kanskje kan være stress som kan påvirke midlertidig også.

Til siste AB:

Man vet at ADHD er veldig arvelig. Har en eller begge foreldrene ADHD er det veldig sannsynlig for at barna arver det. Men det kan også være andre ting. ADHD er ikke psykisk, så det kan ikke komme av sosiale grunner. Men et ADHD-barn vil nok ha nytte av grenser og rutiner osv. Samtidig så kan sikkert problemer av "sosiale grunner" gi lignende symptomer. Forhåpentligvis vil sistnevnte kun lure hobbypsykologer som tror at ADHD kun er en "vill unge" (lærere, foreldre til klassekamerater, kassadama osv ("han har HELT sikkert ADHD)), og ikke en ordentlig psykolog med utdanning og erfaring.

Anonymous poster hash: b81fa...a16
Skrevet

(samme AB som over)

Økningen av dosen gjorde vi selvsagt sammen med lege! Også innsovingstablettene (Melatonin)

Anonymous poster hash: b81fa...a16
Skrevet

Takk for svar, ab a16.

Vi har ikke hatt problemer med innsovning eller spising. Han spiser riktignok mindre midt på dagen enn han gjorde før, men ta det godt igjen ved frokost og middag. Og han sovner relativt greit, så det er ikke noe problem.

Men jeg har også tenkt at det kan være stress, eller en naturlig variasjon. Selvfølgelig gjør vi heller ingen verdens ting uten å ha konferert lege. Men det er påtakelig hvordan han har endret adferd i det siste, og jeg lurer på om det kanskje kan ha sammenheng med at han vokser. Samtidig tenker jeg: er det slik han var før? Er det bare vi som har vent oss til en "lettere" standard? Det er mange spørsmål her, og jeg ønsker ikke å hoppe til enkle konklusjoner :)

Det må jo være biologiske og sosiale grunner? Er det noe felles som kjennetegner ADHD-barns familiebakgrunn??

Anonymous poster hash: 211be...402

Hei, frøken smart.

Vi har fingen ADHD i familien og fire barn. Tre av dem er søkk normale, og det fjerde er spinnvilt. Hva er det du vil fram til?

Noen mennesker får kreft. Noen får MS. Noen får KOLS, Downs eller allergier, og noen får ADHD. Det hadde vært til stor hjelp om folk sluttet å anta at det ligger sosiale grunner bak. Riktignok kan det helt klart være slik at manglende oppdragelse kan se ut som ADHD, men vær så snill- hvis en diagnose er gjennomtestet av et medisinsk og psykologisk kompetent apparat, så er det antageligvis en glitch of nature. Som så mange andre tilstander. De fleste får det ikke, men noen får det. Og hvis det dreier seg om typisk ADHD er det langt verre enn et litt vanskelig barn. Det er et barn som mer ulykkelig fordi det kommer til kort på alle områder, men ikke klarer å hjelpe seg selv.

• Liker 5
Skrevet

Det må jo være biologiske og sosiale grunner? Er det noe felles som kjennetegner ADHD-barns familiebakgrunn??Anonymous poster hash: 211be...402

ADHD er bare en diagnose basert på en viss grad tilstedeværelse av en bestemt samling personlighetstrekk, som utgjør et problem for den som har det og som oftest også omgivelsene.

Det kan godt være forskjellige årsaker til at disse oppstår. ADHD er ikke bare en " lidelse" , noen føler også at de har fordeler, selv om det kan være et slit.

Hva hadde Jim Carrey, Jamie Oliver og Robbie Williams vært om vi tok fra dem ADHD- symptomene?

Skrevet

Folk er forskjellige. Jeg er voksen og bruker 30 mg. Har prøvd to ganger å trappe opp så fort som du nevner, 10 mg av gangen, og ble veldig dårlig, masse blodtrykksfall og andre bivirkninger. Jeg må trappe opp med kun 5 mg av gangen. 30 mg er supert for meg, har en kjempe god effekt av det, mens 40 mg som jeg prøvde ble for mye. Mens ei venninne av meg bruker 80 mg.

Jobber med barn og noen har ADHD, de jeg vet om Ritalindosene til bruker 15-20 mg. Men igjen er forskjell på folk.

Må si at sønnen min er kjempe heldig som får hjelp nå. Jeg vokste opp på 80-tallet og ble aldri utredet fordi det gjorde man sjeldent på den tia. Jeg sleit meg gjennom hele barndommen, har lite gode minner. Og fikk diagnosen som voksen, fordi jeg skjønte det selv. Ble nøye utredet og det var ingen tvil om diagnosen sa de.

Også virker det som at sønnen din har ei god mor :)

Anonymous poster hash: 3333e...b2c

• Liker 1
Skrevet

ADHD er bare en diagnose basert på en viss grad tilstedeværelse av en bestemt samling personlighetstrekk, som utgjør et problem for den som har det og som oftest også omgivelsene.

Det kan godt være forskjellige årsaker til at disse oppstår. ADHD er ikke bare en " lidelse" , noen føler også at de har fordeler, selv om det kan være et slit.

Hva hadde Jim Carrey, Jamie Oliver og Robbie Williams vært om vi tok fra dem ADHD- symptomene?

ADHD er da ikke bare personlighetstrekk. ADHD er en funksjonsforstyrrelse i frontallappen som gjør at dopaminet (et signalstoff i hjernen) jobber dårlig, og f.eks ritalin øker produksjonen av dopamin eller noe sånt. De oppdaget at jeg har en funksjonsforstyrrelse i min frontallap fordi jeg hadde en EEG under utredningen.

Skrevet (endret)

ADHD er da ikke bare personlighetstrekk. ADHD er en funksjonsforstyrrelse i frontallappen som gjør at dopaminet (et signalstoff i hjernen) jobber dårlig, og f.eks ritalin øker produksjonen av dopamin eller noe sånt. De oppdaget at jeg har en funksjonsforstyrrelse i min frontallap fordi jeg hadde en EEG under utredningen.Anonymous poster hash: 3333e...b2c

Når folk får diagnosen, er det normalt ingen tester som tas av dopaminnivå. Dopaminnivå kan påvirkes av forskjellige ting, mye stress f,eks. Folk med depresjon har vel også forstyrrelser i dopaminnivå, uten at disse nødvendigvis sliter med ADHD, selv om en del med ADHD sliter med depresjon.

Alle med ADHD opplever mer stress i hverdagen enn de ville gjort uten disse symptomene.

Det er ganske uvanlig at dopaminproduksjonen blir målt ved en vanlig utredning. Ingen av mine slektninger med ADHD har opplevd dette, men de har gjennomgått en hel del sndre tester.

Dersom man ikke har noen av trekkene som : impulsivitet, uoppmerksomhet eller hyperaktivitet og at disse er til stede i større grad enn vanlig, får man heller ikke diagnosen.

Endret av absinthia
Skrevet

Når folk får diagnosen, er det normalt ingen tester som tas av dopaminnivå. Dopaminnivå kan påvirkes av forskjellige ting, mye stress f,eks. Folk med depresjon har vel også forstyrrelser i dopaminnivå, uten at disse nødvendigvis sliter med ADHD, selv om en del med ADHD sliter med depresjon.

Alle med ADHD opplever mer stress i hverdagen enn de ville gjort uten disse symptomene.

Det er ganske uvanlig at dopaminproduksjonen blir målt ved en vanlig utredning. Ingen av mine slektninger med ADHD har opplevd dette, men de har gjennomgått en hel del sndre tester.

Dersom man ikke har noen av trekkene som : impulsivitet, uoppmerksomhet eller hyperaktivitet og at disse er til stede i større grad enn vanlig, får man heller ikke diagnosen.

Vet det du sier :) Men ADHD er ikke bare personlighetstrekk uansett hvordan man utredes. Å ha konsentrasjonsvansker er ikke et personlighetstrekk.

Skrevet

Da vår eldste var 4 fikk han 10 mg ritalin. Den yngste fikk 20mg da han var 9. Ingen av de tåler ritalin (blir apatiske) og vi byttet derfor over til dexhedrine som har et annet virkestoff og doseres derfor annerledes.

Eldste sønnen har nå hatt diagnosen i 11 år og det er ikke alltid medisinene har like god effekt. Har han en dårlig periode vil ikke medisinen virke like godt som i en god periode. Han har asperger syndrom i tillegg.

Dosering settes av lege i forhold til alder, vekt og høyde.

Må bare: Dexhedrine har ikke et annet virkestoff. Det er ren høyrevridd amfetamin.

Anonymous poster hash: f4ab5...ca8

• Liker 2
Skrevet

Hei,

Jeg har en sønn som har fått påvist klassisk ADHD. Det har vært en lang prosess, først med flere år der vi lurte på om han var innenfor normalen, deretter en lang og grundig utredning hos BUP. Han trengte ikke PPT, fordi han var (etter forholdene, og i sammenligning med andre) faglig sterk, men slurvete og rotete. Han har på en måte alltid vært annerledes, og det var både en sorg og en lettelse å oppdage at han er så typisk ADHD som man kan få det. Sorg, fordi dette er en diagnose han vil slite med hele livet. Lettelse, fordi det forklarer så mye av det vi sliter med.

Men til saken: Utredningen hos BUP var svært grundig. Men det ene punktet vi ikke fikk med oss, var hva som er "normaldosering" for ADHD i forhold til alderen. Han begynte på 10 mg Ritalin, vi merket ingen forskjell, vi gikk opp til 20 og etter hvert 30 mg. Jeg trodde dette var mye, men da jeg nevnte det på aller siste samtale på BUP brøt begge behandlere ut i latter, som om jeg totalt hadde misforstått. Der og da følte jeg først og fremst lettelse for at vi ikke var langt over normaldose, så derfor spurte jeg ikke mer.

Dette er et år siden nå. Ritalinen har hatt fantastisk effekt. Gutten vår er fremdeles den gode gamle, men han har mer kontroll og er mye roligere. Men i det siste har effekten avtatt. Han blir helt ape, oppover og nedover vegger, han ønsker å konsentrere seg men klarer ikke, det er umulig å høre på beskjeder eller ta instruksjoner. Det blir krangel på alt, både med søsken og foreldre.

Jeg har tenkt å ta kontakt med BUP rett over helgen, men lurer på om det finnes erfarne ADHD-foreldre der ute. Hvilken dose bruker deres barn, og hvor gamle er de? Hvilke forskjeller i hverdagen merker dere når det funker?

Nå har jeg ikke lest alt, men her prøvde vi Ritalin først, det gikk ikke så bra, men concerta, den virker mye bedre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...