AnonymBruker Skrevet 21. februar 2015 #1 Del Skrevet 21. februar 2015 Hvis noen kaller deg prektig eller du kaller noen prektig, hva legger du i det? For meg er dette utelukkende et negativt begrep, noe a la å være from, gjøre seg bedre enn andre, en som aldri gjør noe galt, en som er sterkt religiøs, en litt overlegen og snerpete person som aldri gjør noe morsomt eller rart... Jeg ble kalt prektig og ble ganske fornærmet, men personen som sa det insisterte på at det var et kompliment, at det betydde at jeg jobbet hardt, var målrettet, til å stole på, hadde selvdisiplin, var real, rett fram og pålitelig. Så hva tenker dere?Anonymous poster hash: 656c9...ea6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Costellor Skrevet 21. februar 2015 #2 Del Skrevet 21. februar 2015 Dette er min mening og oppfatning.. Prektig er generelt sett ikke et positivt ord. Ofte blir det brukt i nedsettende vendinger, men det kan nok også benyttes av mennesker som ikke selv har den disiplin og ressurser som skal til å oppnå et mål, og da bruker de heller tiden sin negativt til å dra ned andre, og da brukes gjerne dette ordet på en negativ måte. Prektig kan vel også benyttes i forbindelse med frigid, og da gjerne av menn som er sure fordi de ikke får lurt inn snabelen. Men av hensyn til eget liv og helse, så kan det være svært så positivt for den kvinnen det gjelder. Prektig kan også forbindes med det å være selvhøgtidelig og snerpete, dvs. at man er en stiv, sur gammel frogner-frue f.eks. Det kan også være en person som er lite impulsiv, men heller konservativ, og som f.eks. har veldig høge krav, en "kresen og snerpete vestkantfrue". 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2015 #3 Del Skrevet 22. februar 2015 Prektig: oppfører seg alltid pent, banner ikke, gjør aldri "ekle" ting som å fise og rape, og syns det er ekstremt ekkelt når andre gjør det. Kler seg alltid pent, kan ikke gå uten sminke... Anonymous poster hash: 1ff22...485 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
globalagogo Skrevet 24. februar 2015 #4 Del Skrevet 24. februar 2015 (endret) Prektig: oppfører seg alltid pent, banner ikke, gjør aldri "ekle" ting som å fise og rape, og syns det er ekstremt ekkelt når andre gjør det. Kler seg alltid pent, kan ikke gå uten sminke...Anonymous poster hash: 1ff22...485 Her ville jeg brukt prippen. Ordet prektig har jo forandret seg de siste årene, til noe mer negativt? (Med mindre det er ting, feks et prektig hus) Å være prektig er å være litt hoven? Eller..? Endret 24. februar 2015 av vestia 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #5 Del Skrevet 25. januar Folk som er mere opptatt av hva omgivelsene tenker om dem enn å være spontane genuine og ekte Kjøper de et møbel eller gjenstand er hvordan tingen ser ut viktigere enn funksjonaliteten . Dette er bare et eksempel og hva jeg har erfart.Prektighet kommer i mange former og utgaver den jeg nevner her skiller seg ut som veldig negativ. "Når gamle bestemor skal passe babyen din så kjøper man en barnevogn med tre hjul bare fordi det er trendy og overser det faktum at den er veldig tungvint og uhåndterlig på vinterføre. Når du så later som om du ikke forstår er du negativt prektig. En som kun vil kjøre sitt eget løp tar mye plass og gjerne vil være litt fin på det og gjerne på bekostning av andre.Høyyyt der oppe på en pidestall." Man kan også være litt prektig ha empati og være genuin og ekte. Og være et flott og godt menneske Alt kommer an på personligheten som ligger til grunn. Eksemplet jeg nevnte var en ytterligere. Det finnes nok like mange som det finnes folk. Det man kommuniserer mottas også på ulikt vis.Så det kommer an på øyet som ser.Så er man genuin og ekte og tro mot seg selv og ikke lyver om hva man egentlig ser og ikke keiserens nye klær vil jeg påstå er særs viktig for alle og enhver. Enkelte snakker med to tunger at de ønsker å ha det enkelt men utøver det motsatte som går utover andre og serverer så en ordsalat. Iblant kan prektighet tippe over i psykopati. Jeg tror du er en snill og god og positivt prektig person , du tar til deg det din venninne sa og ser innover i deg selv og reflekterer over det. Ikke gruble for mye for jeg tror hun mente det godt. Anonymkode: a317b...a59 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #6 Del Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Anonymkode: a317b...a59 Tråden er 8 år gammel Anonymkode: 691d5...678 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar #7 Del Skrevet 10. februar Jeg er blitt opplært til at prektig betyr gøy. "Det var så prektig" *forteller en historie om en gøy hendelse* Anonymkode: 0b476...e39 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå