Siam Skrevet 13. august 2004 #21 Del Skrevet 13. august 2004 Når det gjelder det å slappe av: jeg kan ikke skjønne at om jeg tenker på om jeg blir gravid eller ikke skal ha noe med om jeg slipper egg som blir befruktet... Så stor påvirkningskraft tror jeg ikke psyken har på fysiske funksjoner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Martha Stewart Skrevet 13. august 2004 #22 Del Skrevet 13. august 2004 Når det gjelder det å slappe av: jeg kan ikke skjønne at om jeg tenker på om jeg blir gravid eller ikke skal ha noe med om jeg slipper egg som blir befruktet... Så stor påvirkningskraft tror jeg ikke psyken har på fysiske funksjoner. Ja sant? Jeg har lest litt ekspertuttalelser på dette emnet og det man sier er at psykisk stress i sjeldne tilfeller kan påvirke eggløsningen, men vanligvis er det jo ikke det som gjør at man ikke får det til. Når folk viser til "noen de kjenner som ble gravid da de begynte å slappe av", tror jeg det kan dreie seg om tilfeldig sammentreff. For statistisk sett vil det jo uansett klaffe før eller senere for de aller fleste, når man har holdt på lenge nok... Mange "slapper av" mer når de endelig får behandling for barnløsheten, men da er det sannsynligvis behandlingen i seg selv som har gjort utslaget. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilletrollet Skrevet 13. august 2004 #23 Del Skrevet 13. august 2004 Flott sagt! Veldig enig med deg! Lilletrollet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 14. august 2004 #24 Del Skrevet 14. august 2004 Det er faktisk fint lite som er en menneskerett, og jeg blir litt sukkete over at man skal ta seg så nær av sånt. Ingen som har hørt sangen: Hvem har sagt deg at du skal ha hørsel og syn og at livet skal holde det det lover....... Livet er urettferdig, de aller fleste som spør etter barn hos barnløse gjør det av interresse og ønske om å involvere seg, da syns jeg det er dårlig gjort å bite hodet av folk...... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleBille Skrevet 14. august 2004 #25 Del Skrevet 14. august 2004 Livet er urettferdig' date=' de aller fleste som spør etter barn hos barnløse gjør det av interresse og ønske om å involvere seg, da syns jeg det er dårlig gjort å bite hodet av folk......[/quote'] .. nå er det vel ikke det ene spørsmålet fra en som gjør at man blir lei.. det er de gjentatte spørsmålene - og gjerne fra de samme menneskene som gjør at det kan bli vel mye... Og er det ønsket om å involvere seg som gjør at folk spør - så bør de kanskje tenke litt over hvordan det føles for de som blir spurt .. Og om det ikke er en menneskerett å få barn .. så er det vel heller ingen menneskerett å spørre og "grave" i andres liv heller.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 14. august 2004 #26 Del Skrevet 14. august 2004 Jeg synes at man må være rimelig tett i nøtta om man tror at en kollega er "genuint opptatt" av livet mitt for å spørre om vi ikke skal ha barn snart. En kollega, eller nabo, samme det, som aldri har villet se feriebildene dine, rådført seg om valg av sofa til seg selv, hørt om hvordan det går med moren din etc. Nei, her skal det grafses. For oss er det greit i et trygt og tett miljø med venner og familie å orientere om ståa. At andre spør, synes jeg blir minst like privat som å spørre folk om de har hatt noe god sex i det siste. Ja, du må faktisk finne deg i at folk blir såret over kommentarene dine, Tex. Titt litt på ordvalget ditt, så skjønner du nok hva jeg mener. Du fremstår noen ganger som en type som uansett vet best. Du vil bli opplyst, sier du. Spør da. Ikke fortell folk om dette som du ikke vet noe om, til de som vet dette bedre enn noen. Jeg er selv ufrivillig barnløs, og den første til å si at det ikke er noen menneskerett å få barn. MEN det er en menneskerett å får prøve. Dessuten er ufrivillig barnløshet faktisk definert som en sykdom av Verdens helseorganisasjon, som også definerer at behandling for sykdom er en menneskerett... Når det gjelder forskere som hevder at kvinner må skynde seg å få barn, så blir de fleste jenter jeg kjenner, vanvittig provosert av dette. Også her. Vel, uansett hvor "urettferdig" dette er og hvor mye enn samfunnet har endret seg, så gjør faktisk ikke disse forskerne annet enn å påpeke biologien. Den har nemlig ikke endret seg. Sånn ER det bare, enten vi vil eller ikke. Forøvrig har jeg også fått min dose av "sett i gang med å adoptere, da skjer det nok"... jeg har også en venninne som i sin enfoldighet forteller meg om en slektning som ikke kan få barn og hvordan hun prøver å overbevise henne om at "det er kanskje ikke meningen da". :evil: Vi har vært igjennom våre tre prøverørsforsøk, nå skal vi adoptere og er faktisk bittelittegrann gravide, siden vi nå er blitt godkjent for adopsjopn av barnevernet. Vi er engasjerte i foreningen for Ufrivillig barnløse og er åpne om vår situasjon. Og vi ser begge to daglig, at det er vanvittig mye fordommer og upløyd mark på feltet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 14. august 2004 #27 Del Skrevet 14. august 2004 Ufrivillig barnløshet definert som en sykdom...? Hvor har du lest det? Jeg vet at det ble definert som en helsetilstand, men det er noe ganske annet..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 14. august 2004 #28 Del Skrevet 14. august 2004 Ufrivillig barnløshet definert som en sykdom...? Hvor har du lest det? Jeg vet at det ble definert som en helsetilstand' date= men det er noe ganske annet..... http://www.who.int/reproductive-health/inf...ort_content.htm Her kan du lære mer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 14. august 2004 #29 Del Skrevet 14. august 2004 "In spite of the sound arguments - based on public health concerns, human rights, equity, and social justice - calling for a strong focus on sexual and reproductive health, in many countries the concept of comprehensive reproductive health care is still insufficiently understood and applied". Paul Van Look, Director, WHO/RHR Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 14. august 2004 #30 Del Skrevet 14. august 2004 Jeg er gjesten med sitatet. Når det er sagt, mener jeg som nevnt tidligere, at det ikke er en menneskerett å få barn. Men jeg er så jævlig drittlei av å bli det fortalt av folk med barn som overhode ikke vet hva de snakker om, og som til og med blir fornærmet når folk sier de blir såret av dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest endelig mamma Skrevet 14. august 2004 #31 Del Skrevet 14. august 2004 Hvem har sagt deg at du skal ha hørsel og syn og at livet skal holde det det lover....... Livet er urettferdig, de aller fleste som spør etter barn hos barnløse gjør det av interresse og ønske om å involvere seg, da syns jeg det er dårlig gjort å bite hodet av folk...... Det er sant at man ikke kan få alt her i livet, men det betyr ikke at man ikke trenger omtanke og forståelse for at man lider et savn for det man ikke får. Du ville sikkert ikke sagt til en blind at livet er urettferdig og at det er ikke noen menneskerett å se? Når det er sagt så er det ikke så lett for den som ikke har opplevd det selv å sette seg inn i hvordan ufrivillig barnløse har det, så det er jo viktig å tenke på at de dumme spørsmålene sikkert ikke er vondt ment. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miaen Skrevet 16. august 2004 #32 Del Skrevet 16. august 2004 ¨Før syntes jeg det var morsomt at folk spurte meg om graviditet, når vi skulle bli tre, og kommentarer om at " det kommer vel snart en liten...." osv... MEN... etter å ha prøvd i lengre tid, etter at mange av mine veninner har fått barn eller går rundt gravide etter at de parene som begynte prøving samtidig oss, og nå skal prøve på nr to.... så er det ikke så morsomt lenger...... Før så pleide jeg å si "visst vi en gang får barn..." eller " det er ikke sikkert vi kan få barn" For meg nå så er kanskje det en realitet, jeg har mistet litt troen, men ikke håpet......enda............ Derfor så har det begynt å såre litt når folk spør når vi venter barn, eller kommer med kommentarer at "neste sommer er det en liten krabat til her..." hvordan kan folk vite det da ???? Jeg har faktisk begynt å si det som det er til venner og familie. Før skulle det være en hemmelighet, men nå gidder jeg det ikke lenger. Folk vet at eg og min samboere har vært så lenge ilag, har faste jobber, bolig osv at det snart er naturlig for oss å prøve, så da sier jeg det som det er......... Når jeg leser innleggene til Tex, så tenker jeg det at denne dama har ikke tenkt gjennom det som skrives, jeg tror faktisk at du er ute etter å provosere litt. Eller kanskje å hovere, siden du ikke har hatt dette problemet, men samtidig tror du vet svar på alt.... Min mening er at de som ikke vet hvordan det er å ønske seg barn noe så inderlig, men ikke får det til, ikke har en liten anelse , hva en går i gjennom. Å prøve å belære da er respektløst.... men men folk har jo lov å mene hva en vil, men en bør tenke før en sier alt hva en mener... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MrsL Skrevet 16. august 2004 #33 Del Skrevet 16. august 2004 Folk som ikke har vært i samme situasjon (uansett hva det måtte gjelde) kan ikke med hele og fulle seg si at de forstår hvordan det er. Man kan prøve å forstå, men vil nok aldri få det helt til. Jeg spør aldri noen og jeg har venninner som har fått temmelig kjapt, venninnner som har mislyktes på mange prøverørsforsøk og venninner som prøver - og vi prøver selv. Vi snakker aldri om det, med mindre den det gjelder tar det opp selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 16. august 2004 #34 Del Skrevet 16. august 2004 Det er ikke meningen å tråkke noen på tærne, jeg kan bare ikke forstå at folk blir så overrasket over at de tilsynelatende ikke kan få barn. Alle vet at det skjer hvem som helst og at fruktbarheten blandt folk blir dårligere og dårligere. Si at du mister din kjære i en bilulykke - enn om jeg da sa til deg at jeg ikke kan forstå at du er så overrasket, alle vet at det dør flere og flere i bilulykker. Trodde du ikke det kunne skje deg? Ja, det er å sette det på spissen. Men helt ærlig, å få barn er noe veldig mange ser på som en naturlig greie i livet. Det er slik vi ser for oss at livet skal være. Selvfølgelig er det et ekstremt sjokk for mennesker når de opplever at de ikke kan få barn. Det sparker bena under deg fullstendig, alt du har hatt av forventninger til livet blir snudd opp ned. Så ikke kom her og snakk om hvorvidt det er en menneskerett å få barn. For veldig mange mennesker er det snakk om en tragedie. Ha respekt! Du aner ikke hva du prater om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tatum Skrevet 16. august 2004 #35 Del Skrevet 16. august 2004 Si at du mister din kjære i en bilulykke - enn om jeg da sa til deg at jeg ikke kan forstå at du er så overrasket, alle vet at det dør flere og flere i bilulykker. Trodde du ikke det kunne skje deg? Ja, det er å sette det på spissen. Men helt ærlig, å få barn er noe veldig mange ser på som en naturlig greie i livet. Det er slik vi ser for oss at livet skal være. Selvfølgelig er det et ekstremt sjokk for mennesker når de opplever at de ikke kan få barn. Det sparker bena under deg fullstendig, alt du har hatt av forventninger til livet blir snudd opp ned. Så ikke kom her og snakk om hvorvidt det er en menneskerett å få barn. For veldig mange mennesker er det snakk om en tragedie. Ha respekt! Du aner ikke hva du prater om. Bukker og bøyer meg i støvet for denne. Er så hjertens enig. Å bagatellisere andres barnløshet, når man selv sitter der som flerbarnsmor er utrolig respektløst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
:-) anna Skrevet 16. august 2004 #36 Del Skrevet 16. august 2004 Det er forsåvidt sant at alle vet at man ikke kan stole på at man kan få barn. Men det er også sant at alle vet at dette kan være veldig vondt for de som opplever det. Og da er det lov til å tenke før man snakker. Jeg synes ikke dette er noe man skal spørre hvem som helst om. Faktisk så er det en ting man kan stole på at man får vite den dagen de som skal ha barn ønsker å dele det. Og inntil da kan man la være å spørre. Og det gjelder også om man synes det "ser ut som" noen skal ha barn. Hold kjeft til du blir tilsnakket om temaet. Og jeg har absolutt forståelse for at dette kan føles vondt og altoppslukende for den som opplever det. Og jeg synes IKKE det er egoisme å få medisinsk hjelp til å få barn. (Og det gjelder uavhengig om det er en sykdom eller en helsetilstand ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilletrollet Skrevet 17. august 2004 #37 Del Skrevet 17. august 2004 Si at du mister din kjære i en bilulykke - enn om jeg da sa til deg at jeg ikke kan forstå at du er så overrasket, alle vet at det dør flere og flere i bilulykker. Trodde du ikke det kunne skje deg? Ja, det er å sette det på spissen. Men helt ærlig, å få barn er noe veldig mange ser på som en naturlig greie i livet. Det er slik vi ser for oss at livet skal være. Selvfølgelig er det et ekstremt sjokk for mennesker når de opplever at de ikke kan få barn. Det sparker bena under deg fullstendig, alt du har hatt av forventninger til livet blir snudd opp ned. Så ikke kom her og snakk om hvorvidt det er en menneskerett å få barn. For veldig mange mennesker er det snakk om en tragedie. Ha respekt! Du aner ikke hva du prater om. Kjempe bra skrevet!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 17. august 2004 #38 Del Skrevet 17. august 2004 Si at du mister din kjære i en bilulykke - enn om jeg da sa til deg at jeg ikke kan forstå at du er så overrasket, alle vet at det dør flere og flere i bilulykker. Trodde du ikke det kunne skje deg? Ja, det er å sette det på spissen. Men helt ærlig, å få barn er noe veldig mange ser på som en naturlig greie i livet. Det er slik vi ser for oss at livet skal være. Selvfølgelig er det et ekstremt sjokk for mennesker når de opplever at de ikke kan få barn. Det sparker bena under deg fullstendig, alt du har hatt av forventninger til livet blir snudd opp ned. Så ikke kom her og snakk om hvorvidt det er en menneskerett å få barn. For veldig mange mennesker er det snakk om en tragedie. Ha respekt! Du aner ikke hva du prater om. Veldig bra innlegg, Matahari! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cuddly Skrevet 17. august 2004 #39 Del Skrevet 17. august 2004 Jeg fatter og begriper ikke at folk som har barn, har mage til å fortelle oss ufb'ere at; det er ingen menneskerettighet, det er kanskje ikke meningen, slapp av, adopter... BLA-BLA-BLA! Det er så utrolig tankeløst, hjerteløst og viser en manglende evne til empati! Tenk å sitte der med sine barn og hovere på den måten! Og ikke skulle bli forbauset over manglende evne til reproduksjon?! Det må da være det merkeligste jeg har hørt! Når man opplever en livskrise, som dette faktisk er, så har vi rett til å reagere akkurat som det passer oss - og uten at dere med barn skal løfte på et øyenbryn! For veldig få av dere vet hva dere snakker om (og burde derfor trå varsomt blant oss HÅRSÅRE) :evil: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Siam Skrevet 17. august 2004 #40 Del Skrevet 17. august 2004 Veldig bra innlegg Matahari! Nå har ikke jeg vært prøver så fryktelig lenge, men kan da absolutt sette meg inn i situasjonen til dem som har. Og for dem som ikke klarer det: hold munn!! :evil: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå