Gå til innhold

Når kvinner elsker menn med sosial status og selvtillit, hvorfor er de da kun opptatt av kvinnesak?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg leste en gang om en av grunnleggerne av MRA bevegelsen i USA. Han var i begynnelsen av 70-tallet veldig opptatt av kvinnesak og ønskte at de skulle ha like muligheter til å utfolde seg i samfunnet mtp jobb og utdannelse. Han var selv proffesor og forfatter mener jeg og var gift med ei dame som arbeidet for IBM. Et stort amerikansk selsakp. Han gjorde en del i huset og lagde ofte mat til kona.

Han var en særs tiltrengt mannlig kvinnesaksaktivist og feminist, og fekk mye skryt for at han var på deres side i saken. Så en dag spurte han kona hvem hun ville være i lag med av han og noen av de andre lederne i IBM. Det var sikkert en bakgrunn for det hele og det kom ikke helt ut av luften vil jeg tro, men hun svarte i alle fall at hun likte ham, men var kanskje vel så tiltrukket av disse lederne i bedriften.

Hun tok så ikke lenge etter ut skilsmisse og ble faktisk i lag med en av disse lederne i IBM. Som var rike, hadde selvtillit og sosial status.

Det gikk ikke lenge før han skiftet mening og mente at han hadde forstått noe svært relevant om kjønnene. At kvinner hadde mer makt enn hva han trodde, nemlig at kvinner hadde makt gjennom sine reproduktive organer. Ved at andre hadde mer medfølelse for dem, større muligheter til å velge og vrake partnere osv. osv. Boken er kalt: The myth of male power. Du kan finne den her: http://www.amazon.com/Myth-Male-Power-Warren-Farrell/dp/0425181448

Spørsmålet alt dette grunner i er nemlig: Når kvinner stort sett ønsker menn med sosial status, makt, penger, selvtillit osv. som de får gjennom yrkeslivet og av å få suksess. Samt at de får giftet seg med dem, og dermed avkastningen av det. Hvorfor er da kvinnesak det eneste som eksisterer? Hvorfor arbeider da så mange mot sin egen glede i form av familie?

Endret av oleoh
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Akkurat den boken ville jeg tatt med en klype salt - basisen for den er jo emosjonell, dvs. post-skilsmisse.

Når det gjelder ditt spm., så handler jo dette om ulike grupper i samfunnet. Kvinner er individer på akkurat samme måte som menn, med ulike meninger. Kvinnene som er gift med menn i maktposisjoner og er opptatt av dette er sjelden kvinnene som definerer seg som "hardbarka feminister". Menn i maktposisjoner er ofte også dratt mot feminine kvinner som ikke er innen finans eller den type yrke, og de trenger ofte en kvinne som ofrer litt for hjemmet (som de ikke har energi og tid til).

Du ser ikke en kvinne som Inger Anne Olsen med Stein Erik Hagen. De er antakeligvis heller ikke veldig interessert i hverandre.

Anonymous poster hash: 553a2...13e
  • Liker 4
Skrevet

Akkurat den boken ville jeg tatt med en klype salt - basisen for den er jo emosjonell, dvs. post-skilsmisse.

Mange menn må faktisk få et slik slag i trynet for å oppdage hvordan ting faktisk fungerer.

De fleste menn går igjennom en oppvåkning der de oppdager at det kvinner sier de vil ha og det de faktisk vil ha er to helt forskjellige ting.

Anonymous poster hash: 313a4...9db

Skrevet

Når det gjelder ditt spm., så handler jo dette om ulike grupper i samfunnet. Kvinner er individer på akkurat samme måte som menn, med ulike meninger. Kvinnene som er gift med menn i maktposisjoner og er opptatt av dette er sjelden kvinnene som definerer seg som "hardbarka feminister". Menn i maktposisjoner er ofte også dratt mot feminine kvinner som ikke er innen finans eller den type yrke, og de trenger ofte en kvinne som ofrer litt for hjemmet (som de ikke har energi og tid til).

Du ser ikke en kvinne som Inger Anne Olsen med Stein Erik Hagen. De er antakeligvis heller ikke veldig interessert i hverandre.

Men det med at kvinner har en god del makt selv om det kanskje ikke historisk har vert gjennom statlig makt. Med mange dronninger og ledere som unntak selvsagt.

Skrevet

Mange menn må faktisk få et slik slag i trynet for å oppdage hvordan ting faktisk fungerer.

Anonymous poster hash: 313a4...9db

Akkurat det tror jeg skjedde med han.

Skrevet (endret)

Jeg leste en gang om en av grunnleggerne av MRA bevegelsen i USA. Han var i begynnelsen av 70-tallet veldig opptatt av kvinnesak og ønskte at de skulle ha like muligheter til å utfolde seg i samfunnet mtp jobb og utdannelse. Han var selv proffesor og forfatter mener jeg og var gift med ei dame som arbeidet for IBM. Et stort amerikansk selsakp. Han gjorde en del i huset og lagde ofte mat til kona.

Han var en særs tiltrengt mannlig kvinnesaksaktivist og feminist, og fekk mye skryt for at han var på deres side i saken. Så en dag spurte han kona hvem hun ville være i lag med av han og noen av de andre lederne i IBM. Det var sikkert en bakgrunn for det hele og det kom ikke helt ut av luften vil jeg tro, men hun svarte i alle fall at hun likte ham, men var kanskje vel så tiltrukket av disse lederne i bedriften.

Hun tok så ikke lenge etter ut skilsmisse og ble faktisk i lag med en av disse lederne i IBM. Som var rike, hadde selvtillit og sosial status.

Det gikk ikke lenge før han skiftet mening og mente at han hadde forstått noe svært relevant om kjønnene. At kvinner hadde mer makt enn hva han trodde, nemlig at kvinner hadde makt gjennom sine reproduktive organer. Ved at andre hadde mer medfølelse for dem, større muligheter til å velge og vrake partnere osv. osv. Boken er kalt: The myth of male power. Du kan finne den her: http://www.amazon.com/Myth-Male-Power-Warren-Farrell/dp/0425181448

Spørsmålet alt dette grunner i er nemlig: Når kvinner stort sett ønsker menn med sosial status, makt, penger, selvtillit osv. som de får gjennom yrkeslivet og av å få suksess. Samt at de får giftet seg med dem, og dermed avkastningen av det. Hvorfor er da kvinnesak det eneste som eksisterer? Hvorfor arbeider da så mange mot sin egen glede i form av familie?

Nå har ikke jeg lest boka så jeg kan bare gå ut ifra hva du refererer.

Her snakker du om to ytterpunkter av kvinner, og å stå helhjertet for det ene standpunktet utelukker ganske så effektivt å kunne stå helhjertet for det andre i tillegg. Og de aller, aller fleste kvinner befinner seg nok på et langt mer nøytralt/uengasjert sted enn midt oppå disse to ytterpunktene.

Angående at kvinner har en eksklusiv makt gjennom sine reproduktive organer tviler jeg sterkt på, dette gjelder vel i så fall i like stor grad for menn. Menn kan bli fedre fra de blir kjønnsmodne og helt frem til de dør av alderdom, mens for kvinner så stenges jo dette fertile vinduet før de fyller 50. Er det noen som stresser med å definere forhold/mase om forlovelse/bryllup/baby så er det jo nettopp kvinnene, mens mange menn tilsynelatende har all verdens med tid.

I likhet med AB kl 19:10 så tenker også jeg at dette høres ut som en bok basert på følelser og ikke på fakta.

Endret av Ultiva
  • Liker 2
  • 2 år senere...
Skrevet

Skremmende at hele diskusjonen avfeies med "boken er nok basert på følelser og ikke fakta". Tenk om vi baserte alle diskusjoner på dette grunnlaget? Tror Ottar like greit kunne lagt ned- er nok en og annen som er "emosjonelt engasjert" der :) Bare for å ta et eksempel.

Er ikke temaene som tas opp for viktige til å feies under teppet uten en seriøs vurdering? Alle mennene/guttene som er berørt har en mor et sted. Skulle tro mødre ønsket det beste for barna sine selv om de er gutter?

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, KenC skrev:

Skremmende at hele diskusjonen avfeies med "boken er nok basert på følelser og ikke fakta". Tenk om vi baserte alle diskusjoner på dette grunnlaget? Tror Ottar like greit kunne lagt ned- er nok en og annen som er "emosjonelt engasjert" der :) Bare for å ta et eksempel.

Er ikke temaene som tas opp for viktige til å feies under teppet uten en seriøs vurdering? Alle mennene/guttene som er berørt har en mor et sted. Skulle tro mødre ønsket det beste for barna sine selv om de er gutter?

Boken er skrevet av en mann så er nok ikke basert på følelser. Men logikk, fornuft og fakta

Er kvinner som er hyperemosjonelle

Anonymkode: aeaee...a43

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, KenC skrev:

Ja,nei for det skjer jo aaaaaldri at kvinnesak blir nevnt på den måten

Anonymkode: 69e02...42d

Skrevet

Og så? Siden noen diskuterer på en dårlig måte på den ene eller andre siden - da trenger man ikke holde seg til saken lenger?

AnonymBruker
Skrevet

Husker jeg leste et intervju med en norsk kvinnesakskvinne som hadde giftet seg med en alfahann og ikke skjønte noen ting bortsett fra at "kjærlighetens veier er uransakelige". Nei, de er ikke det, noen lukker bare øynene for biologi.

Anonymkode: 55f88...4bd

AnonymBruker
Skrevet
På 21.2.2015 den 19.04, Gjest oleoh skrev:

Hvorfor må du skrive "kvinner stort sett? Spørsmålet ville vært helt kurant uten "stort sett", men premisset du legger til grunn med denne formuleringa ødelegger hele debatten. I stedet for å diskutere fenomenet du refererer til, ender man opp med å angripe/forsvare  "stort sett" alle kvinner som en homogen masse, alle med samme mål, mening, ønsker, verdier osv. Skjønner at vi er inne på skråblikk og generaliseringer her, men dette blir for dumt.

Temaet kunne vært interessant å debattere, men ikke på denne måten.

Anonymkode: 30d01...479

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...