AnonymBruker Skrevet 22. februar 2015 #21 Skrevet 22. februar 2015 Da ville jeg snakket med ped.leder og bedt om assistanse til å sende en henvisning til PPT. Da er saken i systemet, og det blir vurdert om barnet skal utredes nå eller senere. Du kan også sende en henvisning på egenhånd, uten å gå gjennom barnehagen. Det er likevel lettere for en pedagog å gi en faglig begrunnelse for henvisningen, med mindre du har pedagogisk bakgrunn selv, da. Har ikke ped bakgrunn selv så jeg kan høre med barnehagen om de vil gjøre det.Anonymous poster hash: 604ab...1bc
Gjest Mythic Skrevet 22. februar 2015 #22 Skrevet 22. februar 2015 Har ikke ped bakgrunn selv så jeg kan høre med barnehagen om de vil gjøre det.Anonymous poster hash: 604ab...1bc Det synes jeg er lurt. Som sagt, tidlig innsats er viktig. Da kan man forebygge mye, og barnet kan få hjelp på et tidligere tidspunkt.
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2015 #23 Skrevet 22. februar 2015 Jeg har også en sønn som blir to år om et par uker som ikke snakker enda annet enn et fåtall ord (se, ta for takk, hei, ha det, nei, ja, den, dus for juice, dusj, au, æsj). Noen av ordene har han sluttet å si, men han sa dem før, men dette er altså alle ordene vi vet at han kan. Har gått i bhg i 1 år nå. Det virker som språkforståelsen er bra, han gjør ting vi spør han om og svarer ja og nei på spørsmål. Har prøvd å snakke med bhg, lege og hs om de synes det er noe å bekymre seg over men alle sier at jeg overdriver og at han virker helt normal. Burde jeg også kontakte ppt da, synes dere? Fikk nettopp innkallelse til toårskontroll hvor det lå en ark som skulle fylles ut av ord han kan, var sikkert hundre ord på arket og man skulle fylle ut alle ordene barnet kan si sammenhengende som små setninger, og det har aldri gutten vår gjort. Kjente jeg fikk klump i magen av å se alle de ordene, når vi bare kan krysse av på et par av dem. Anonymous poster hash: e8544...56b
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2015 #24 Skrevet 22. februar 2015 Du rett over her Så bra at dere skal på toårskontroll snart. Da får jo helsesøster sjekket litt også Og så får dere oppfølgingstime om hun mener at det er behov for det. Eller du kan spørre hvis hun ikke nevner det. Anonymous poster hash: 7d9a0...d27 1
Leini Skrevet 22. februar 2015 #25 Skrevet 22. februar 2015 Jeg kjenner til ei jente som ikke pratet før hun passerte 3 år. -Ikke noen ord, bare lyder. Nå er hun voksen, har mann og barn og et bra språk. Men hun var alltid ganske sein i utviklingen og umoden. Poenget mitt er at det er ikke alle som følger kurven, men det ordner seg stortsett likevel. Hvis du i tillegg ber om litt ekstra oppfølging, så vil du få det, og OM barnet har en diagnose vil du komme igang med rett hjelp på et litt tidligere tidspunkt.
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2015 #26 Skrevet 22. februar 2015 Du rett over her Så bra at dere skal på toårskontroll snart. Da får jo helsesøster sjekket litt også Og så får dere oppfølgingstime om hun mener at det er behov for det. Eller du kan spørre hvis hun ikke nevner det.Anonymous poster hash: 7d9a0...d27 Jeg har som sagt prøvd å snakke med både hs, og lege og bhg nylig om det men det var ikke noe å diskutere en gang siden de avfeide med at de kunne se at han ser helt normal ut. Var derfor jeg lurte hva dere synes jeg skal gjøre da, siden flere skriver at de måtte kontakte ppt selv da de ikke ble tatt på alvor. Anonymous poster hash: e8544...56b
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2015 #27 Skrevet 22. februar 2015 At barn ikke prater når de er 2 er faktisk mer normalt enn folk tror. 2 år er et stort antall måneder, og for de fleste begynner ikke språket å komme skikkelig i gang før rundt 2 år. Derfor blir ikke tiltak satt i fang så tidlig. Men barnet skal vise språkforståelse. Mellomste her sa ikke et ord før fylte 3, da snakket han helt rent, masse ord og setninger og var plutselig foran mange av de andre. Om barnet akkurat har fylt 2 eller nærmer seg 3 er av stor betydning. Anonymous poster hash: a67cf...daf
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2015 #28 Skrevet 22. februar 2015 Det er ganske så normalt at toåringer ikke prater så mye, like normalt som at toåringer snakker masse med lange setninger. Spriket er så stort innenfor hva som er normalt i den alderen. Men om språkforståelsen ikke er der, da er det grunn til bekymring. De fleste toåringer har rimelig god språkforståelse.Anonymous poster hash: 11209...993
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå