AnonymBruker Skrevet 21. februar 2015 #1 Skrevet 21. februar 2015 Vi har en gutt på to år som ikke prater enda. Han har også dårlig språkforståelse når andre prater til han. Vi har sjekket hørselen hans og den er helt fin. Helsestasjonen sier at det ikke blir gjort noen tiltak før han blir tre år. Stemmer dette? hva er dere andres erfaringer? Syns det er for lang tid å vente et helt år til før det blir gjort noe. Anonymous poster hash: 604ab...1bc 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2015 #2 Skrevet 21. februar 2015 Min gutt snakket heller ikke når han var to. Sa noen få enkeltord, men ellers lite forståelig. Begynte i barnehage når han 2,5 år og når han var 3 år var språket betydelig bedre. Hadde helt normalt språk ved 4 års alder. For vår del var det snakk om oppfølging fra 2,5 års alder, men i og med at vi allerede såg rask bedring etter barnehagestart ble det utsatt og på 3 års kontroll ble det konkludert med at oppfølging ikke var nødvendig. Det er jo relativt normalt at de ikke har noen stor spårkutvikling til 2 års alder, og det er jo derfor 2 årskontroll ofte ikke er før ved 2 år og 3-4 mnd. For mange løsner språket innen de er 2,5 år. Ofte er det slik at om de er sene med språk er det tidlig ute motorisk fordi de ofte bare konsentrerer seg om en av disse i gangen. Dette var også tilfelle hos min gutt. Det stemmer også hos min datter som var tidlig med språk, men noe senere utviklet motorisk. Anonymous poster hash: f587a...4e9 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2015 #3 Skrevet 21. februar 2015 Jeg hadde tidlig mistanke om at no var "annerledes" med min gutt. da han var 1,5år gammel begynte bhg også å reagere på at han var sen i utviklingen og da fikk jeg litt mot til å faktisk ta det videre, noenjeg ikke hadde tidligere fordi ingen andre reagerte så følte jeg kanksje bare var litt for "hønemor". Tok kontakt med fastlege, som nektet å henvise fordi han mente det ikke var mulig å utrede så tidlig. Helsesøster hadde heller ikke reagert og kunne heller ikke hjelpe. Prøvde å legge tanken vekk, men etter å ha lest meg litt opp så ble det veldig tydelig at det kunne være autisme. Jeg tok kontakt med barnevernet fordi jeg var så utbrent og ønsket litt hjelp, i form av et avlastningstiltak (har ikke eget nettverk og barnet er veldig krevende, ikke bare pga forsinket utvikling). Heldigvis så møtte jeg ei veldig ålreit dame som tok meg på alvor og som sjekket litt opp ift utredning av autisme og alder. Fant da ut at det kan utredes såpass tidlig så de fikk henvist oss. Kom ganske kjapt inn til utredning og han fikk diagnosen barneautisme noen dager før han ble 2år gammel. Når en slik diagnose blir stilt så settes det raskt igang tiltak for å hjelpe barnet med å lære seg ferdigheter, språk osv. Tidlig intervensjon er kjempe viktig når det gjelder autisme. Hadde jeg ikke kjempet for å komme til utredning så tør jeg ikke tenke på hvordan det hadde vært for barnet mitt den dag idag. Han har hatt veldig god fremgang de siste årene, men vi har fortsatt en lang vei å gå og han vil aldri bli på samme nivå som jevnaldrede, men fremtidsutsiktene blir jo mye bedre når han får hjelp. Jeg anbefaler deg å kjempe for barnet ditt. Blir du ikke hørt så bytt fastlege. Ta kontakt med de andre aktuelle instansene i kommunen selv hvis ingen vil hjelpe deg med det. Jeg måtte selv kontakte ppt fordi bhg absolutt ville avvente i en evighet. Når de ikke gjorde det så måtte jeg bare troppe opp der selv. Vi hadde aldri fått den hjelpen vi trenger for barnet vårt hvis vi ikke hadde kjempet for det. Veldig dumt at det er sånn, men :-/ Det er noe med det, at morsinstinket skjeldent er feil. Alle mistanker jeg har hatt ift mitt barns helse har vist seg å være riktige. Og skulle det vist seg at jeg tok feil, så er det bedre at jeg hadde sjekket en gang for mye enn en gang for lite Anonymous poster hash: 72d49...9e8 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2015 #4 Skrevet 21. februar 2015 Mitt barn pratet heller ikke når han var 2 år, det var kun noen få ord som "mamma" og "nei". Han begynte så smått når han var 2,5-3 år, og da var språket veldig dårlig. Det gikk veldig smått og sakte fremover. På 4 års kontrollen ble helsesøster bekymret, siden han i tillegg til dårlig språk var mye sint fordi han ikke klarte å uttrykke seg og lekte da heller alene enn sammen med andre. Vi ble henvist til PPT som observerte han i bhg, men de mente han ikke var ille nok for å gå hjelp. Når han var 5 år fikk vi 10 timer med logopedhjelp. Det hjalp noe, men han hadde fortsatt dårlig språk. Så fikk han 5 nye timer når han var 6 år og hadde startet på skolen, det hadde liten effekt siden det var gruppetimer. Helt håpløst. Men det løste seg selv mer eller mindre. Nå er han 8 år og prater ganske så bra. Noe litt rar uttale, men ikke vanskelig og forstå. Dårlig språk kan dessverre føre til problemer med det sosiale siden de ikke blir forstått, dette løste seg hos oss, men det var vanskelig når det sto på. Jeg klarte ikke å forstå hva 5 åringen min sa engang, da kan man nesten ikke forvente at andre som ikke kjenner han så godt forstår. Det var ikke lett å få hjelp. De utsatte hjelpen hele tiden, mente at dette går seg til osv. Det var en kamp. Jeg mener han burde ha hatt flere logopedtimer for å få et bedre språk tidligere, men ppt var ikke enige. Anonymous poster hash: 18cc9...902 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2015 #5 Skrevet 21. februar 2015 Det er ganske ulikt hvor snakkesalig og hvor mye 2 åringer forstår. Det beste du kan gjøre er å slappe helt av, og prate vanlige med barnet ditt, unngå babyspråk. Barnet ditt blir også utfordret på språket i barnehagen dersom dere går der. Du kan også gjøre ting hjemme som fremmer språk og språkforståelse. Les bøker, skap interesse for eventyr, både som foreldre leser og som man kan høre på cd e.l. Følg rådet til helsesøster. Det er helt normalt at dere foreldre er engstelig. Jeg jobber mest med 2-3 åringer og de er på veldig ulikt nivå. Det gjør forresten de eldre barna også. Anonymous poster hash: 0f914...602
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2015 #6 Skrevet 21. februar 2015 Ligger litt etter i snakkingen/uttale. Men har til gjengjeld stor språkforståelse. Her har det gått i rykk og napp. Så når det da går fremover, så har det gjerne hoppet fra 1-2 ordssetninger til lange avanserte setninger. De er autister, men det trenger ikke være det i ditt tilfelle Når det gjelder hørselen, ville jeg sjekket litt i blant, for slikt kan komme og gå om det er f.eks. vann i øret og han må ha dren. Vi var på undersøkelse med eldstemann. Det var helt fint. Men på oppfølgingstimen oppdaget de det, og han fikk dren og han fikk hørselen tilbake. Da hadde han dessverre gått lenge med dårlig hørselen, og fikk en voldsom forsinkelse i språket pga lang ventetid for å få undersøkelse, og at det ikke ble oppdaget første gangen, og igjen ventetid på operasjon. Det er sikkert ingenting å bekymre seg over. Det kommer sikkert. Men det er lurt å være obs på at det kan være noe, og at man ikke venter for lenge Av og til kommer det bare ikke av seg selv! Anonymous poster hash: 7d9a0...d27
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2015 #7 Skrevet 21. februar 2015 Og som andre nevner; snakk mye med barnet, les mye, syng, og snakk om alt dere ser, opplever, føler osv Anonymous poster hash: 7d9a0...d27
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2015 #8 Skrevet 21. februar 2015 Tusen takk for gode og utfyllende svar alle sammen. har lest litt om autisme, men føler ikke at han faller inn i den kategorien. Han var tidlig ute med å gå så jeg regnet nesten med at han ikke kom til å snakke så tidlig, men syns det drøyer litt for lenge nå. Vi gjør det vi kan hjemme, mye med rim og rytme og bevegelse, men vi merker ingen framgang. Føler vi taper dyrebar tid ved å vente et helt år på hjelp. Håper det løsner av seg selv snart. TSAnonymous poster hash: 604ab...1bc
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2015 #9 Skrevet 21. februar 2015 Tusen takk for gode og utfyllende svar alle sammen. har lest litt om autisme, men føler ikke at han faller inn i den kategorien. Han var tidlig ute med å gå så jeg regnet nesten med at han ikke kom til å snakke så tidlig, men syns det drøyer litt for lenge nå. Vi gjør det vi kan hjemme, mye med rim og rytme og bevegelse, men vi merker ingen framgang. Føler vi taper dyrebar tid ved å vente et helt år på hjelp. Håper det løsner av seg selv snart. TSAnonymous poster hash: 604ab...1bc Selvom det ikke er mistanke om noe alvorlig så bør det settes inn noe tiltak. Å få ppt til å vurdere behov for litt ekstra oppfølgning i bhg er jo ikke skadelig. Det tar også tid å få inn tiltak så å vente og se, kan gjøre alt vondt verre om det viser seg at barnet faktisk trenger ekstra oppfølgning. Jeg ble også fortalt at jeg ikke skulle sammenligne, at det var normalt og at jeg skulle ta det med ro. Takk gud for at jeg lyttet til instinktet mitt og fikk sjekket det. Det kan vise seg at barnet bare er litt sent ute, men da har det da ikke vært skadelig med litt ekstra støtte i en periode hellerAnonymous poster hash: 72d49...9e8 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2015 #10 Skrevet 21. februar 2015 Selvom det ikke er mistanke om noe alvorlig så bør det settes inn noe tiltak. Å få ppt til å vurdere behov for litt ekstra oppfølgning i bhg er jo ikke skadelig. Det tar også tid å få inn tiltak så å vente og se, kan gjøre alt vondt verre om det viser seg at barnet faktisk trenger ekstra oppfølgning. Jeg ble også fortalt at jeg ikke skulle sammenligne, at det var normalt og at jeg skulle ta det med ro. Takk gud for at jeg lyttet til instinktet mitt og fikk sjekket det. Det kan vise seg at barnet bare er litt sent ute, men da har det da ikke vært skadelig med litt ekstra støtte i en periode hellerAnonymous poster hash: 72d49...9e8 Heller en gang for mye enn en gang for lite Anonymous poster hash: 604ab...1bc
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2015 #11 Skrevet 21. februar 2015 Mitt barn pratet heller ikke når han var 2 år, det var kun noen få ord som "mamma" og "nei". Han begynte så smått når han var 2,5-3 år, og da var språket veldig dårlig. Det gikk veldig smått og sakte fremover. På 4 års kontrollen ble helsesøster bekymret, siden han i tillegg til dårlig språk var mye sint fordi han ikke klarte å uttrykke seg og lekte da heller alene enn sammen med andre.Vi ble henvist til PPT som observerte han i bhg, men de mente han ikke var ille nok for å gå hjelp.Når han var 5 år fikk vi 10 timer med logopedhjelp. Det hjalp noe, men han hadde fortsatt dårlig språk. Så fikk han 5 nye timer når han var 6 år og hadde startet på skolen, det hadde liten effekt siden det var gruppetimer. Helt håpløst. Men det løste seg selv mer eller mindre. Nå er han 8 år og prater ganske så bra. Noe litt rar uttale, men ikke vanskelig og forstå. Dårlig språk kan dessverre føre til problemer med det sosiale siden de ikke blir forstått, dette løste seg hos oss, men det var vanskelig når det sto på. Jeg klarte ikke å forstå hva 5 åringen min sa engang, da kan man nesten ikke forvente at andre som ikke kjenner han så godt forstår. Det var ikke lett å få hjelp. De utsatte hjelpen hele tiden, mente at dette går seg til osv. Det var en kamp. Jeg mener han burde ha hatt flere logopedtimer for å få et bedre språk tidligere, men ppt var ikke enige. Anonymous poster hash: 18cc9...902 Men hvorfor går dere ikke til logoped privat? Anonymous poster hash: 4d565...3d2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2015 #13 Skrevet 22. februar 2015 I vår barselgruppe snakket de fleste jentene tidlig. Men det var to gutter som knapt sa et ord før de var tre år. Nå har det løst seg for alle, de er skolestartere i høst. Bra dere følger med, uansett. Ofte kan språkvansker være arvelig. Er det noen i familien (du, mannen) som har vært sene til å snakke? På min manns side sliter barna med uttale, og vår treåring snakker ganske uforståelig, problemer med l og n, akkurat som alle søskenbarna hans. Alle som en har gått til logoped frem til langt inn i skolealder, og det må sikkert vår sønn også.Anonymous poster hash: 74511...d80 1
Gjest Mythic Skrevet 22. februar 2015 #14 Skrevet 22. februar 2015 Vi har en gutt på to år som ikke prater enda. Han har også dårlig språkforståelse når andre prater til han. Vi har sjekket hørselen hans og den er helt fin. Helsestasjonen sier at det ikke blir gjort noen tiltak før han blir tre år. Stemmer dette? hva er dere andres erfaringer? Syns det er for lang tid å vente et helt år til før det blir gjort noe.Anonymous poster hash: 604ab...1bc Den største bekymringen her, er dårlig språkforståelse. Mange 2-åringer snakker ikke så mye enda, uten at det er noe problem, isolert sett. Barn pleier å ha godt utviklet språkforståelse ved 2 år, så når det mangler, ville jeg selv tatt kontakt med PPT og logoped for å få en utredning. Tidlig innsats er kjempeviktig. Går barnet i barnehage?
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2015 #15 Skrevet 22. februar 2015 Sønnen min er 1,5 år og prater mer enn gjennomsnittet for hans alder, men å gå gjør han ikke. Eller han kan gå men vil heller krabbe og utforske verden på bakken, eller gående rundt bord ol. Barnehagen sier at han er nok så opptatt med å skravle at han ikke tar seg tid til å gå. Han er aldri stille. Kanskje din er motsatt? Er så stas å gå og utforske verden slik at han ikke bryr seg om å prate ennå? Bare gjetter, vanskelig å vite noe siden vi ikke har møtt han Jeg vet at jeg var selv sen med å prate men mora mi husker ikke nøyaktig når jeg pratet. Jeg var i tillegg veldig beskjeden, noe sønnen min og er, så når vi besøker folk eller får besøk så tror de at han knapt prater fordi han er så stille da. Sånn var det med meg og. I barnehagen var han og stille men det har løsnet seg og de sier at han skravler i ett, mye babbel men også mye ord. Men vil ikke gå.Anonymous poster hash: d9a8e...f4f
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2015 #16 Skrevet 22. februar 2015 Den største bekymringen her, er dårlig språkforståelse. Mange 2-åringer snakker ikke så mye enda, uten at det er noe problem, isolert sett. Barn pleier å ha godt utviklet språkforståelse ved 2 år, så når det mangler, ville jeg selv tatt kontakt med PPT og logoped for å få en utredning. Tidlig innsats er kjempeviktig. Går barnet i barnehage? Barnet går i barnehage ja.Anonymous poster hash: 604ab...1bc
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2015 #17 Skrevet 22. februar 2015 I vår barselgruppe snakket de fleste jentene tidlig. Men det var to gutter som knapt sa et ord før de var tre år. Nå har det løst seg for alle, de er skolestartere i høst. Bra dere følger med, uansett. Ofte kan språkvansker være arvelig. Er det noen i familien (du, mannen) som har vært sene til å snakke? På min manns side sliter barna med uttale, og vår treåring snakker ganske uforståelig, problemer med l og n, akkurat som alle søskenbarna hans. Alle som en har gått til logoped frem til langt inn i skolealder, og det må sikkert vår sønn også.Anonymous poster hash: 74511...d80 Er ingen som har vært sene med å prate i familien så det er litt vanskelig å vite hvordan jeg kan hjelpe han best mulig. Anonymous poster hash: 604ab...1bc
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2015 #18 Skrevet 22. februar 2015 Er ingen som har vært sene med å prate i familien så det er litt vanskelig å vite hvordan jeg kan hjelpe han best mulig. Anonymous poster hash: 604ab...1bc Hvis ikke helsesøster eller bhg vil henvise til ppt så kan du fint gjøre det selv. Jeg troppet opp på ppt sitt kontor og hadde en samtale med de ang mine bekymringer også tok de kontakt med bhg og avtalte et møte, altså med personal i bhg, en fra ppt og oss foreldrene. Så ble det til en sak hos ppt slik at de fikk startet observasjon i bhg. Et barn trenger ikke en diagnose for å få hjelp fra ppt. Det de gjør er å observere barnet også skriver de en rapport med anbefaling ift ekstra oppfølgning. Da må bhg sette inn støttepedagog for å jobbe med barnet. Skulle det vise seg at det ikke bare er sen språkutvikling, men mistanke om noe mer så vil du kunne få god hjelp til videre henvisning når du allerede har fått igang noe ekstra støtte rundt barnet. Det er ingen vits i å vente med å få ppt til å observere og som ei annen her også sier er det viktig å reagere når barnet ikke bare har dårlig språkutvikling, men også dårlig språkforståelse. Ja, barn kan vente med å begynne å snakke, men somregel har de da en del språkforståelseAnonymous poster hash: 72d49...9e8
Gjest Mythic Skrevet 22. februar 2015 #19 Skrevet 22. februar 2015 Barnet går i barnehage ja.Anonymous poster hash: 604ab...1bc Da ville jeg snakket med ped.leder og bedt om assistanse til å sende en henvisning til PPT. Da er saken i systemet, og det blir vurdert om barnet skal utredes nå eller senere. Du kan også sende en henvisning på egenhånd, uten å gå gjennom barnehagen. Det er likevel lettere for en pedagog å gi en faglig begrunnelse for henvisningen, med mindre du har pedagogisk bakgrunn selv, da.
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2015 #20 Skrevet 22. februar 2015 Hvis ikke helsesøster eller bhg vil henvise til ppt så kan du fint gjøre det selv. Jeg troppet opp på ppt sitt kontor og hadde en samtale med de ang mine bekymringer også tok de kontakt med bhg og avtalte et møte, altså med personal i bhg, en fra ppt og oss foreldrene. Så ble det til en sak hos ppt slik at de fikk startet observasjon i bhg. Et barn trenger ikke en diagnose for å få hjelp fra ppt. Det de gjør er å observere barnet også skriver de en rapport med anbefaling ift ekstra oppfølgning. Da må bhg sette inn støttepedagog for å jobbe med barnet. Skulle det vise seg at det ikke bare er sen språkutvikling, men mistanke om noe mer så vil du kunne få god hjelp til videre henvisning når du allerede har fått igang noe ekstra støtte rundt barnet. Det er ingen vits i å vente med å få ppt til å observere og som ei annen her også sier er det viktig å reagere når barnet ikke bare har dårlig språkutvikling, men også dårlig språkforståelse. Ja, barn kan vente med å begynne å snakke, men somregel har de da en del språkforståelseAnonymous poster hash: 72d49...9e8 Da prøver vi på det! Anonymous poster hash: 604ab...1bc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå