Gå til innhold

"Voksentid" på kvelden....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har barn 10-13 år. Får dere noe tid for dere selv på kveldene i helgene? Er det lov å "kreve" en time, halvannen med bare meg og mannen i sofaen før det er natta? Det ene barnet, som er størst er mye på rommet, men det minste sitter limt inntil oss frem til vi slukner på sofaen... Hvordan har dere det? Ja, jeg vet at barna bør legge seg tidligere, men det er jeg og mannen litt uenige om i helgene ;)

Anonymous poster hash: 25ff6...adc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, du kan ikke stenge ungene ute av stuen for å kreve voksentid i sofaen. Det er en svært effektiv måte å få usikre barn på. Hvis dere vil være alene, får dere heller gå og legge dere, så kan dere skravle litt i sengen.

Anonymous poster hash: ca2d1...874
  • Liker 26
Skrevet

Dere som har barn 10-13 år. Får dere noe tid for dere selv på kveldene i helgene? Er det lov å "kreve" en time, halvannen med bare meg og mannen i sofaen før det er natta? Det ene barnet, som er størst er mye på rommet, men det minste sitter limt inntil oss frem til vi slukner på sofaen... Hvordan har dere det? Ja, jeg vet at barna bør legge seg tidligere, men det er jeg og mannen litt uenige om i helgene ;)

Anonymous poster hash: 25ff6...adc

Vi har en sofakrok med tv på soverommet vårt vi da. Dit går vi når vi trenger alenetid :)

Anonymous poster hash: a3c39...554

• Liker 3
Skrevet

Jeg lurer veldig på hvilke leggetider dere praktiserer?

Anonymous poster hash: 93777...713

• Liker 3
Skrevet

Ta det etter tiåringen er i seng

Skrevet

Nei, du kan ikke stenge ungene ute av stuen for å kreve voksentid i sofaen. Det er en svært effektiv måte å få usikre barn på.

Hæ?

Jeg tror ikke store barn er så skjøre at de ikke tåler at foreldrene av og til vil være bare de to. Det er forskjell på å si "Pell dere ut av stua, mase-unger!" og si at mamma og pappa vil ha litt tid alene for å være kjærester. Store barn forstår såpass uten at det går ut over selvfølelsen.

Vi har noe av det samme "problemet", men vi har større barn. Jeg lurer også litt på hvorfor tiåringen ikke er i seng før dere sovner, det er da en enkel måte å løse problemet på per i dag.

Med store barn synes jeg som sagt ikke det er vanskelig å be om litt alenetid en sjelden gang. De skjønner utmerket godt at mamma og pappa er voksne og ikke bare foreldre. Allikevel er det veldig sjelden vi sier at vi vil være litt alene, for det er jo innmari hyggelig at tenåringene gidder å tilbringe tid med oss- ikke alle som gjør det! ;)

Det er ofte snakk om hvor utfordrende for parforholdet det er å ha småbarn, men hvis vi tenker rent kjærestemessig synes jeg det er vel så utfordrende med større barn. De ser alt, de forstår alt, de legger seg aldri og har ørene på stilker :roll::ler:

• Liker 16
Skrevet

Hvor lenge er barna oppe? Vil mannen din også ha alenetid på kvelden? I såfall er det kanskje han som vil at barna skal være lenger oppe enn du? Da synes jeg du skal snakke med han, høre om han også vil ha alenetid på kvelden og foreslå at barna legger seg tidligere slik at dere får det.

Våre barn er yngre enn deres, men jeg må ha alenetid på kvelden. Ville blitt gal om jeg aldri fikk det.

Anonymous poster hash: a45a9...2a5
  • Liker 3
Skrevet

Når legger dere dere, og når legger 10-åringen seg?

Skrevet

Her sender jeg ungene opp på rommet sitt i 19.30-tiden, og der får de være til de skal legge seg. De er 8 og 10, da. Begge nyter den tiden for seg selv.

Som alenemor er det dessverre ingen kjærestetid på meg likevel.

Skrevet

I går gikk jeg på rommet 22.30. Barnet ble sendt i seng 24.

Anonymous poster hash: a867a...e4d

Skrevet

Når skal man få ALENE tid?

Tenker da mors alenetid og fars alenetid.

Anonymous poster hash: 989e8...b31

• Liker 1
Skrevet

Når skal man få ALENE tid?

Tenker da mors alenetid og fars alenetid.

Det er ikke det jeg spør om.... Alenetid får man vel hvis man går tur/den ene tar med barna et sted, osv? :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg husker tydelig at mine foreldre var teite å henge med, så jeg var mye på rommet eller med venner i flere timer. :)

Anonymous poster hash: fbb45...6be

Skrevet

Jeg husker tydelig at mine foreldre var teite å henge med, så jeg var mye på rommet eller med venner i flere timer. :)

Anonymous poster hash: fbb45...6be

Så kjipt å være barn og samtidig ikke kunne få frihet og få slappe av hvor man vil i eget hjem!!!

Slitsomt å gå ut eller "mure seg inne på" rommet bare fordi andre okkuperer boligen...

• Liker 1
Skrevet

I går gikk jeg på rommet 22.30. Barnet ble sendt i seng 24.

Er du TS?

Går utifra at de er tidligere i seng på ukedager når de skal på skolen neste dag?

Skrevet

hvis en tiåring ikke er i seng før midnatt så er det altfor seint, selv i helgene. Vår 12-åring legger seg 21.30 i helgene (skulle vært 22 men han må først vise initiativ til å køye selv) og 13-åringen 22.30, da har vi en time og litt mer alene. Jenta ønsker å sove før vi legger oss og vi gir derfor beskjed om at hun må legge seg sånn og sånn fordi vi ønsker å legge oss før. F.eks. nå i vinterferien så har de ikke fått være like lenge oppe som i helgene fordi vi voksne skulle opp på jobb og måtte køye i rimelig tid. Ofte sitter ungene på rommene sine så vi har en del alenetid, men jeg slapper litt ekstra av etter at de har kommet i seng. Da kan vi planlegge litt for neste dag og prate om ting vi ønsker å være alene om. Så jeg forstår TS veldig godt. Ta en prat med mannen din. Hvis han ikke ønsker alenetid med deg på kvelden så har dere kanskje et problem...

Anonymous poster hash: 044c7...0d8
  • Liker 6
Skrevet

Her legger vi oss likt alle mann. Vi voksne har tv på rommet og bruker den når vi har lagt oss. Synes det er koselig at tenåringene tilbringer tid med oss voksne og ville ikke sendt de vekk for å få kjærestetid. Vi får nok av det når ungene har flytta ut.

• Liker 5
Skrevet

Nei, du kan ikke stenge ungene ute av stuen for å kreve voksentid i sofaen. Det er en svært effektiv måte å få usikre barn på. Hvis dere vil være alene, får dere heller gå og legge dere, så kan dere skravle litt i sengen.

Kjære vene, har du produsert persilleblad, eller hva? Selvsagt kan man kreve voksentid! Har man barn på ti og 13 år, so TS, så bør de begge helt klart være i seng en god stund før foreldrene uansett.

Her legger 13-åringen seg kl 22.30 fredag og lørdag, så har vi en time-halvannen for oss selv før vi skal i seng. Det pusterommet for bare oss to på kvelden er faktisk veldig viktig, ikke bare for oss, men for hele familien. Man trenger det. Foreldre som får tilbragt tid, snakket og slappet av sammen er bedre kjærester - og dermed bedre foreldre - enn foreldre som har fullt fokus på, og barna som førsteprioritet 24/7.

Vi har eldre tenåringer også, som er såpass voksne at de selv bestemmer når de skal legge seg i helgene. Når de er store nok til dét, er de også stort sett blitt såpass selvstendige og modne at de for lengst har sluttet å sitte limt på foreldrene sine på lørdagskvelden. :)

Anonymous poster hash: ae509...ac1

• Liker 7
Skrevet

Kjære vene, har du produsert persilleblad, eller hva? Selvsagt kan man kreve voksentid! Har man barn på ti og 13 år, so TS, så bør de begge helt klart være i seng en god stund før foreldrene uansett.

Her legger 13-åringen seg kl 22.30 fredag og lørdag, så har vi en time-halvannen for oss selv før vi skal i seng. Det pusterommet for bare oss to på kvelden er faktisk veldig viktig, ikke bare for oss, men for hele familien. Man trenger det. Foreldre som får tilbragt tid, snakket og slappet av sammen er bedre kjærester - og dermed bedre foreldre - enn foreldre som har fullt fokus på, og barna som førsteprioritet 24/7.

Vi har eldre tenåringer også, som er såpass voksne at de selv bestemmer når de skal legge seg i helgene. Når de er store nok til dét, er de også stort sett blitt såpass selvstendige og modne at de for lengst har sluttet å sitte limt på foreldrene sine på lørdagskvelden. :)

Er så enig med deg! Og selvfølgelig, om "voksne" ungdommer en kveld vil sitte sammen med oss for å prate, spille kort eller se en film så er jo det greit. Her snakkes det om unger som burde vært i seng lenge før de voksne! Ungene skal ha mye mer søvn enn de voksne, TS har kanskje litt voksentid på morgenen da, mens ungene sover ut? :-)

• Liker 1
Skrevet

Er så enig med deg! Og selvfølgelig, om "voksne" ungdommer en kveld vil sitte sammen med oss for å prate, spille kort eller se en film så er jo det greit. Her snakkes det om unger som burde vært i seng lenge før de voksne! Ungene skal ha mye mer søvn enn de voksne, TS har kanskje litt voksentid på morgenen da, mens ungene sover ut? :-)

Ja, det er sånn vi har det her også. Det hender de eldste spør om vi vil se en film med dem, f.eks, og det er da bare koselig. Den yngste, derimot, er såpass utålmodig og urolig i kroppen ennå at det er vanskelig å konsentrere seg om en film når h*n er tilstede. I hvert fall sånne filmer som går sent på kvelden, og som vi vil se. Det skal spørres og graves, både om filmen og alt mulig annet. Selvfølgelig ser vi film med h*n også, men alt til sin tid. :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...