AnonymBruker Skrevet 21. februar 2015 #1 Skrevet 21. februar 2015 Min sønn skrev under på en leiekontrakt for leie av hybel i 2013. Nå ønsker han å si opp, men jeg er litt usikker på hva slags rettigheter han har i forhold til å si opp innen 01.03. I lelekontrakten står det følgende: " Avtalens varighet Tidsbestemt leieforholdet: Leieforholdet starter: 01.09.2013 Leieforholdet slutter: 15.08.2016 Leieforholdet er tidsubestemt. Leier og utleier har gjensidig oppsigelsesadgang med 3 måneders frist til fraflytting fra utløpet av den kalendermåned fristen utløper. Oppsigelse kan kun skje i april måned. " Vil det si at han først kan si opp i april i år, eventuelt må han betale helt til august 2016? Fint om noen kan hjelpe, og da gjerne med link til lovparagrafer. Jeg setter stor pris på all hjelp. Anonymous poster hash: 63f53...3e7
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2015 #2 Skrevet 21. februar 2015 Er ikke kontrakten noe selvmotsigende? I mitt hode kan ikke et leieforhold være tidsubestemt samtidig som det er presisert at det slutter 15.08.2016. Ville da umiddelbart heller sagt at det er snakk om en tidsbestemt leieavtale - og det er det adgang til å avtale her siden leieforholdet ikke er kortere enn 3 år. Uansett om den da kan ses på som tidsbestemt, kan den likevel sies opp siden avtalen i seg selv åpenbart peker på det som en mulighet. Siden oppsigelsesadgang her er avtalt (en har egentlig ikke en slik rett ved tidsbestemte leieavtaler), må vi se på selve avtalen for å finne det nærmere innhold av denne retten. Vilkåret om at sønnen din kun kan si opp leieforholdet i april måned tror jeg holder seg. For tidsubestemte avtaler kan det nemlig "avtales en rekke avvikende ordninger mht. leiers oppsigelse, feks at han ikke kan si opp før etter en bestemt tid, at han bare kan si opp med spesielle grunner eller at leieren ikke skal kunne si opp". (Dette er en lovkommentar til husll. § 9-4). Det følger av § 9-2 at dersom oppsigelsesrett faktisk er avtalt for tidsbestemte avtaler, gjelder §§ 9-4 til 9-8 tilsvarende. Lovkommentarens uttalelse tror jeg da uten problemer kan overføres til din sønns tilfelle. Men nei, sønnen din må ikke betale helt til august 2016. Da hadde oppsigelsesmuligheten her rett og slett vært verdiløs, og nærmest en ensidig rett for utleier til å hive ut sønnen din, men likevel få betalt. Sønnen din kan kun si opp i april måned, men må betale tre måneder leie ---> til august. Sønnen din kan likevel bo der i den perioden / oppbevare ting der, det er ikke slik at utleier kan hive sønnen din ut, få noen nye raskt inn og dermed få dobbel-leie i en periode. En løsning du kan forsøke deg på er om du kjenner noen som trenger et slikt sted som sønnen din har. Da kan du foreslå til utleier at denne personen tar over for sønnen din, men da er utleieren grei - men vet om mange som har sluppet unna lange oppsigelsesfrister ved å ha en grei utleier som lar andre "ta over". Hele poenget er jo at utleier ikke skal tape penger; det kan ta tid å få inn en ny leietaker. Anonymous poster hash: 4551a...90a 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2015 #3 Skrevet 21. februar 2015 Tusen takk for svar. Det var slik jeg tenkte det var, men ble veldig usikker siden det sto noe om både tidsbestemt og tidsubestemt. Han må betale husleie for to måneder mer enn han så for seg, men det skal nok gå bra. Heldigvis er det lav husleie. Neste gang skal jeg være med når kontrakt skrives slik at han ikke går i samme fellen en gang til. Anonymous poster hash: 63f53...3e7
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2015 #4 Skrevet 21. februar 2015 Tusen takk for svar. Det var slik jeg tenkte det var, men ble veldig usikker siden det sto noe om både tidsbestemt og tidsubestemt. Han må betale husleie for to måneder mer enn han så for seg, men det skal nok gå bra. Heldigvis er det lav husleie. Neste gang skal jeg være med når kontrakt skrives slik at han ikke går i samme fellen en gang til. Anonymous poster hash: 63f53...3e7 Hvilken felle?Anonymous poster hash: 56cb2...a7f 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2015 #5 Skrevet 21. februar 2015 Jeg ville ikke si sønnen din gikk i en felle - dette her er tvert i mot ganske så vanlig, og det spørs om utleier ville ha leid ut til gutten din om han hadde gått i mot oppsigelsesfristen på 3 måneder. Husleieloven i seg selv peker faktisk på 3 måneder som det normale, så det er ikke urimelig i det. Anonymous poster hash: 4551a...90a
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2015 #6 Skrevet 21. februar 2015 Jeg ville ikke si sønnen din gikk i en felle - dette her er tvert i mot ganske så vanlig, og det spørs om utleier ville ha leid ut til gutten din om han hadde gått i mot oppsigelsesfristen på 3 måneder. Husleieloven i seg selv peker faktisk på 3 måneder som det normale, så det er ikke urimelig i det. Anonymous poster hash: 4551a...90a 3 måneders oppsigelsesadgang er greit, men da om en kan si opp med tre måneders varsel når en måtte ønske det. Problemet her er at avtalen er tidsbegrenset frem til august 16. Før det er det kun mulighet til å si opp i april måned. Det vil si at hvis han ikke sier opp i april i år så må han vente til april neste år, eventuelt til avtalen går ut i august 2016. Anonymous poster hash: 63f53...3e7 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2015 #7 Skrevet 21. februar 2015 Hvilken felle?Anonymous poster hash: 56cb2...a7f At han kun kan si opp i april måned. Hadde han funnet ut først i mai at han ville si opp ville han ikke hatt mulighet til det før i april neste år, og da med tre måneders oppsigelsestid slik at han måtte betale ut juli 2016. Det er etter min mening ingen god avtale. Anonymous poster hash: 63f53...3e7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå