LilleBille Skrevet 12. august 2004 #1 Skrevet 12. august 2004 Det er mye rart å lese i en agurktid ... En nederlandsk grupper ønsker å fjerne ordet "Tynn"... da det brukes av fete mennesker for å rakke ned på tynne... :o Her Kan vel ikke akkurat si et det har vært min intensjon når jeg bruker det om noen... :-?
Gjest Ethereal Skrevet 12. august 2004 #2 Skrevet 12. august 2004 Har du egentlig sett nederlendere? De er---ja, akkurat---TYNNE! Aldri i mitt liv har jeg sett så mange stankelbein samlet på ett sted, men de er søte Så at noe slikt skulle komme fra den kanten, er ikke en overraskelse... Nei, jeg tar ikke tynn som en fornærmelse, isåfall hadde jeg vært konstant fornærmet.
Gjest Poirot Skrevet 12. august 2004 #3 Skrevet 12. august 2004 Hvordan ønsker de å bli beskrevet, da? Kort, høy, tynn, tykk, lys, mørk. For meg er dette nøytrale begreper, som beskriver et faktum.
aline Skrevet 12. august 2004 #4 Skrevet 12. august 2004 at ordet reageres på i noen sammenhenger skjønner jeg faktisk, på lik linje med at ordet feit reageres på i noen sammenhenger. Det er vel ikke mange som synes det er ok å bli omtalt som feit? På lik linje så er det faktisk mennesker som spiser mye, trener og gjør det de kan for å legge på seg, men som allikevel forblir tynne. Det kan da faktisk oppfattes som feil å bli slengt til at man er så tynn at det skrangler etc. og etterhvert så blir slike sammenhenger så vanlige at de som da er tynne ikke liker å bli kalt det. Ei venninde av meg er tynn, hun liker ikke å bli omtalt som tynn fordi hun har blitt "rakket ned på" både av leger og andre pga sin tynnhet. hun har fått beskjed om at hun må begynne å spise, at det ikke er rart barnet i magen hennes ikke beveger seg som det skal, så tynn som hun er, at hun er på god vei til å bli syk så tynn hun er etc etc etc. Hun spiser som bare det, og hun spiser skikkelig mat! Det er flere som henne, det BLIR sett på som negativt og omtalt negativt å være tynn også. så ordet tynn, på lik linje med ordet feit, kan oppfattes som hets ja. men å skulle fjerne det fra ordboka??? det står masse ord i ordboka som folk ikke liker at brukes om dem, det får ikke ordet til å forsvinne, så det blir jo såklart stående der!! lite hjelper det vel å fjerne det også...
Tusenfryd Skrevet 12. august 2004 #5 Skrevet 12. august 2004 Jeg har en venninne som er altfor tynn. Av en eller annen grunn tror mange at det er mye mer ok å si til henne at "nå har du jammen meg blitt tynn" enn å si til meg at "nå har du jammen meg lagt på deg". Feil. Det er like sårende for oss begge. Tynn kan derfor være like mye fy-ord i ,åten det blir brukt på, som feit.
Gjest Anonymous Skrevet 12. august 2004 #6 Skrevet 12. august 2004 Det er mest mennesker som er feite/tykke som får høre det. Å, du som var så tynn og slank en gang... Når det gjelder tynne mennesker så er vi vel mere forsiktig. ? Noen er så tynne at de ser syke ut og slikt komenterer man ikke? Fjerne ordet tynn? hvilke ord skal man da sette inn i istedetfor? ordet brukes jo i så mange andre sammenhenger også-
Gjest Poirot Skrevet 12. august 2004 #7 Skrevet 12. august 2004 Alle her vet vel at tynne får slngt dritt etter seg. Det er rimelig langt fra å fastslå dette, til å hevde at et ord må fjernes fra en ordbok.....
Fakse Skrevet 12. august 2004 #8 Skrevet 12. august 2004 Jeg synes generelt det er en uting å kommentere folks kroppsfasong i hytt og pine.
Suzy Skrevet 12. august 2004 #9 Skrevet 12. august 2004 Ærlig talt tynn er da ikke noen fornærmelse - det er noe annet med ord som skinnmager, skrapa, avmagret ol - det er jo negaitve ord, men tynn er temmelig nøytralt. Sammenhengen det sies i er noe annet... men det er det vanskelig å sensurere...
aline Skrevet 12. august 2004 #10 Skrevet 12. august 2004 Ærlig talt tynn er da ikke noen fornærmelse - .... Men dersom det oppfattes som fornærmelser av mange av de det dreier seg om, skal vi ignorere det da? det er som Tusenfryd sier nok av de som slenger utav seg strofer som: "nå var du jammen meg blitt tynn du, skal du spise litt snart eller?" "hvorfor gikk du på do sånn rett etter maten da? du er så tynn at man blir jo litt redd" "det er ikke noe lekker å være for tynn heller!" Ordet tynn blir brukt, ikke bare radmager og andre ord.
Gjest Embla s Skrevet 12. august 2004 #11 Skrevet 12. august 2004 Etter min erfaring, er det mye mer "stuerent" å påpeke hvor tynn noen er. Gjerne etterfulgt av "du er fin nå, men nå må du ikke bli tynnere altså". Jeg har vel sjeldent hørt det samme motsatt vei; "å så tykk du har blitt, du er fin nå, men nå må du ikke legge på deg mer, altså". Det virker som mange tenker at det å være tykk er noe man ikke kan noe for, mens det å være tynn, eller for tynn, det er noe man kontrollerer selv. Slik er det ikke for alle. (da jeg var mindre drømte jeg om å bli tykkere og fikk støtt og stadig kommentarer på hvor tynn jeg var og at jeg måtte spise mer. Jeg missunte de som kunne si "nei takk, jeg slanker meg" (dette ønsket har jeg "fått oppfylt i ettertid.. hipp hurra :-? ) ) Uansett er det latterlig å skulle fjerne "tynn" fra ordboken, ser ikke hvordan det skal hindre eventuell mobbing?
Gjest Poirot Skrevet 12. august 2004 #12 Skrevet 12. august 2004 En ordbok dikterer ikke hva slaks språk folk bruker, det er folks språkbruk som former ordboken.
Sofia Skrevet 12. august 2004 #13 Skrevet 12. august 2004 Jeg synes generelt det er en uting å kommentere folks kroppsfasong i hytt og pine. Enig!
Gjest Ethereal Skrevet 12. august 2004 #14 Skrevet 12. august 2004 De fleste ord kan vel brukes i nedsettende betydning? Det er ikke ordet selv alltid som bærer den negative betydningen, men måten det blir sagt på, konteksten det blir uttalt i, hensikten med utsagnet, kjennskapet til mottakeren av budskapet, osv.
Gjest TomKrus Skrevet 12. august 2004 #15 Skrevet 12. august 2004 Et tullete forslag. Hva er de ute etter? En orwelsk verden hvor all negative utrykk og tanker er umulig da vi ikke har ord for det? Foran meg har jeg et ark. Hvordan skal jeg beskrive tykkelsen, unnskyld tykkelse kan kanske være litt støtende, dimensjonen på den uten å bruk ord som kan være støtende hvis de brukes på en negative måte for å beskrive mennesker?
aline Skrevet 12. august 2004 #16 Skrevet 12. august 2004 men noen ord blir jo brukt nedsettende oftere en andre da! ordet feit blir vel oftere brukt negativt en ordet formfull, og ordet tynn blir kanskje brukt negativt oftere en ordet slank?
Gjest Poirot Skrevet 12. august 2004 #17 Skrevet 12. august 2004 For meg er ordet tynn ikke det samme som ordet feit. Tynn og tykk hører sammen i mitt hode, i utgangspunktet nøytrale ord som beskriver et faktum. Feit er mer i klasse med "skrapa", "knoklete" osv.
Gjest lille lilla Skrevet 12. august 2004 #19 Skrevet 12. august 2004 om det er et negativt ord? det kommer jo helt ann på hvordan det brukes da..
Gjest TomKrus Skrevet 12. august 2004 #20 Skrevet 12. august 2004 om det er et negativt ord? det kommer jo helt ann på hvordan det brukes da.. Negativt er jo negativt. Kanskje det og bør fjernes fra ordboka?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå