AnonymBruker Skrevet 21. februar 2015 #1 Skrevet 21. februar 2015 Altså, min samboer har mulighet for å få nærmere en mill i egen kapital + kausjonist(er). Mens jeg, har ingen mulighet for egenkapital, eller kausjonist. Vi tenker å kjøpe bolig sammen, men sliter litt med hvordan fordelingen kan/skal være, når det er så ujevnt til å begynne med. Noen forslag slik at vi kan ha det mest mulig retferdig? Anonymous poster hash: 91263...243
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2015 #2 Skrevet 21. februar 2015 Har du jobb? Anonymous poster hash: 993dd...453
daemonia Skrevet 21. februar 2015 #3 Skrevet 21. februar 2015 Hvis du har jobb som gjør at du kan klare å betale lånet så kan det jo trekkes av din konto. Da blir det ikke skjev fordeling lengre.
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2015 #4 Skrevet 21. februar 2015 Ja har jobb syntes jo det er synd at jeg stiller med 0,- og han så å si alt... Anonymous poster hash: 91263...243
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2015 #5 Skrevet 21. februar 2015 Hvis du har jobb som gjør at du kan klare å betale lånet så kan det jo trekkes av din konto. Da blir det ikke skjev fordeling lengre. Så jeg betaler lånet? og han fellesgjelden? Anonymous poster hash: 91263...243
daemonia Skrevet 21. februar 2015 #6 Skrevet 21. februar 2015 Ja, hvis du føler at det er en skjevfordeling pga at han har egenkapital og ikke du, så er det en måte å gjøre det på. Ser ikke hvordan det skal være urimelig på noe vis. Bare pass på å ha en klar avtale om nettop det i tilfelle brudd. Så får du i hvert fall tilbake det du har lagt i lånet, og en passende prosentandel av verdiøkning beregnet ut fra hva du har lagt inn.
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2015 #7 Skrevet 21. februar 2015 Jeg synes det høres ut som om han burde kjøpe, og du betale leie. Hvis du har fulltidsjobb, kan dere kanskje gjør som sagt over, at han kjøper, men du betaler lånet. Anonymous poster hash: d6f48...5f0 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2015 #8 Skrevet 21. februar 2015 Dette ville jeg ikke gått inn i uten samboeravtale og en avtale om fordelingen og ansvaret i forhold til økonomi satt opp av en dyktig advokat. Tenk deg et brudd, hvordan skal du da bli stilt uten skriftlig avtale? Du er allerede usikker, nå......Anonymous poster hash: ef200...251
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2015 #9 Skrevet 21. februar 2015 Jeg synes det høres ut som om han burde kjøpe, og du betale leie. Hvis du har fulltidsjobb, kan dere kanskje gjør som sagt over, at han kjøper, men du betaler lånet. Anonymous poster hash: d6f48...5f0 Han får ikke lån uten meg, da han enda er student og jeg har fulltidsjobb så vi er sånn sett avhengig av hverandre. Vi har tenkt tanken at jeg leier, evt kjøper meg inn i boligen. Samboer kontrakt er et must! Dette ville jeg ikke gått inn i uten samboeravtale og en avtale om fordelingen og ansvaret i forhold til økonomi satt opp av en dyktig advokat. Tenk deg et brudd, hvordan skal du da bli stilt uten skriftlig avtale? Du er allerede usikker, nå......Anonymous poster hash: ef200...251 Joda, vi har snakket om dette og skal selvfølgelig ha en skriftelig avtale hvis et brudd forekommer *bank i bordet*. Det jeg er usikker på er at jeg syntes det er utrolig kjipt å stille med ingenting og vil gjerne gjøre det mest retferdig som mulig og bistå så mye jeg kan. Anonymous poster hash: 91263...243
Gjest Skrevet 21. februar 2015 #10 Skrevet 21. februar 2015 Skjønner ikke helt problemet. Dere må jo ikke eie 50/50. Hvis dere har råd til å dele likt på lånet (dvs du har råd til å betale like mye på lånet som han) kan dere gjøre det, og så får han større eierbrøk pga EK. Eventuelt kan du betale mer på lån enn han hvis du absolutt vil eie halvparten av boligen. Her hadde jeg ingen EK, og mannen hadde 1 mill. Null problem det, han har større eierbrøk enn meg. 1
Gjest tuppesjura Skrevet 21. februar 2015 #11 Skrevet 21. februar 2015 Om dere kjøper hus til f.eks 3 mill og eier 50/50, "eier" dere 1,5 mill av lånet hver. Siden han har 1 mill i egenkapital, så blir det totale lånet 2 mill. Da betaler du 3/4 av lånet og han 1/4. En evt. husleie må dere dele likt. 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2015 #12 Skrevet 21. februar 2015 Du må ikke leie i hvert fall. Du har full jobb og god mulighet til å betjene et lån. Enten kan dere eie 50/50 og så betaler du mere lån. Si boligen koster 2 mill og han har 1 mill. Da kan du betale hele lånet på 1 mill og så deler dere på fellesutgifter. Eller dere kan betale halvparten av lånet hver og så eier har 3/4 og du 1/4. Bare husk at da får du mindre av verdistigningen også. Samme hvilken ordning dere velger bare dere tenker gjennom konsekvensene. Uenig i st dere trenger advokat. Finn en standardkontrakt på nett og fyll inn eierbrøk og ansvar for gjeld. Husk testamente!Anonymous poster hash: 708f2...f10
Gjest Blondie65 Skrevet 21. februar 2015 #13 Skrevet 21. februar 2015 La oss ta et regneeksempel: La oss si at dere skal kjøpe en bolig til 3 millioner. Dersom dere skal eie 50 % hver betyr dette: Han: 1 mill egenkapital + 500.000 i lån med kausjonister. Hun: 1,5 millioner i lån. Han får lavere utgifter og/eller får betalt ned sitt lån raskere og ved et brudd får han igjen sin egenkapital og andel av verdistigningen.
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2015 #14 Skrevet 21. februar 2015 La oss ta et regneeksempel: La oss si at dere skal kjøpe en bolig til 3 millioner. Dersom dere skal eie 50 % hver betyr dette: Han: 1 mill egenkapital + 500.000 i lån med kausjonister. Hun: 1,5 millioner i lån. Han får lavere utgifter og/eller får betalt ned sitt lån raskere og ved et brudd får han igjen sin egenkapital og andel av verdistigningen.[/ quote] De fleste går ut i fra at boligprisene fortsetter å stige, men hva om vi får et boligkrakk? Synes dette og bør taes med i regnestykket. Og hva om hun ikke får et stort lån, det er det skrevet intet om.Anonymous poster hash: ef200...251
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2015 #15 Skrevet 21. februar 2015 Det kommer jo frem i TS sitt innlegg at det er hun som har betjeningsevnen. Det mest vanlige er vel å ta opp lån sammen. Man kan avtale fordeling av gjeld.Anonymous poster hash: 708f2...f10 1
Gjest Blondie65 Skrevet 21. februar 2015 #16 Skrevet 21. februar 2015 Altså: det er selvsagt, ihvertfall i min verden, at når man eier 50 % av noe så er man delaktig i både verdistigning OG tap med den andelen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå