Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei

jeg har et merkelig spørsmål. men vet noen hva folk gjør for å komme to uker i fengsel? jeg syntes strafferammene i Norge er så utrolig å skjønne seg på... dette er altså til en oppgave

Anonymous poster hash: 0bd60...036
Videoannonse
Annonse
Skrevet

14 dager er den korteste fengselsstraffen det er mulig for retten å utmåle i Norge. Ingen forbrytelser har en maksstraff på 14 dager, men alle lovovertredelser som åpner for fengsel som straff, og som ikke har en fastsatt minstestraff på mer enn 14 dager (slik f.eks. voldtekt og drap har), kan i teorien straffes med 14 dager i fengsel.

Hva man får 14 dager for varierer veldig, det spørs på den enkelte saken. Det er som sagt den korteste fengselsstraffen man kan få, så det brukes i de sakene som er akkurat såvidt alvorlige nok til å kvalifisere for fengselsstraff. Det er ingen forbrytelser som alltid skal straffes med akkurat 14 dager, det er domstolen som skal sette en straff mellom minimumsstraff og maksimumsstraff (strafferammen) for det man har gjort.

For eksempel: For fyllekjøring kan man straffes med alt fra bot til inntil et år i fengsel. Men det er jo forskjell på fyllekjøring. Fyllekjøring med 0.25 i promille straffes ikke med ubetinget fengsel, mens fyllekjøring slik Petter Northug gjorde ble straffet med 50 dager. Et sted imellom de to vil man kunne bli dømt til 14 dager i fengsel.

Annet eksempel: For skattesvik straffes man med alt fra bot til inntil to år i fengsel (inntil seks år ved grovt skattesvik). Her er det jo også forskjell. En som er veldig dum og glemme å betale noen tusenlapper i skatt blir neppe idømt fengselsstraff, mens en som konsekvent og systematisk unndrar seg store summer i skatt vil kunne få måneder eller år. Et sted imellom vil man kunne få 14 dager i fengsel.

Så det er ikke mulig å si akkurat hva som gir 14 dager i fengsel. Det er veldig mange typer lovbrudd som kan ende med 14 dager i fengsel, men det er heller ingen som alltid gir akkurat 14 dager.

Anonymous poster hash: ac3fd...785
  • Liker 2
Skrevet

En jeg kjenner satt i fengsel i 2-3 uker for å kjøre for fort :)

Anonymous poster hash: 979bd...bca
Skrevet

14 dager er den korteste fengselsstraffen det er mulig for retten å utmåle i Norge. Ingen forbrytelser har en maksstraff på 14 dager, men alle lovovertredelser som åpner for fengsel som straff, og som ikke har en fastsatt minstestraff på mer enn 14 dager (slik f.eks. voldtekt og drap har), kan i teorien straffes med 14 dager i fengsel. Hva man får 14 dager for varierer veldig, det spørs på den enkelte saken. Det er som sagt den korteste fengselsstraffen man kan få, så det brukes i de sakene som er akkurat såvidt alvorlige nok til å kvalifisere for fengselsstraff. Det er ingen forbrytelser som alltid skal straffes med akkurat 14 dager, det er domstolen som skal sette en straff mellom minimumsstraff og maksimumsstraff (strafferammen) for det man har gjort. For eksempel: For fyllekjøring kan man straffes med alt fra bot til inntil et år i fengsel. Men det er jo forskjell på fyllekjøring. Fyllekjøring med 0.25 i promille straffes ikke med ubetinget fengsel, mens fyllekjøring slik Petter Northug gjorde ble straffet med 50 dager. Et sted imellom de to vil man kunne bli dømt til 14 dager i fengsel.Annet eksempel: For skattesvik straffes man med alt fra bot til inntil to år i fengsel (inntil seks år ved grovt skattesvik). Her er det jo også forskjell. En som er veldig dum og glemme å betale noen tusenlapper i skatt blir neppe idømt fengselsstraff, mens en som konsekvent og systematisk unndrar seg store summer i skatt vil kunne få måneder eller år. Et sted imellom vil man kunne få 14 dager i fengsel. Så det er ikke mulig å si akkurat hva som gir 14 dager i fengsel. Det er veldig mange typer lovbrudd som kan ende med 14 dager i fengsel, men det er heller ingen som alltid gir akkurat 14 dager. Anonymous poster hash: ac3fd...785

Ved bøtesoning kan man sone 14 dager.

Jeg hjalp deg litt jeg, for du virket så i villrede.

Skrevet

Hva mente du nå?

Skrevet

Hva er "bøtesoning"?

Skrevet

Hva er "bøtesoning"?

Bøtesoning er når man soner en fengselsstraff fordi man ikke har betalt en bot man er ilagt. Når man får en bot i retten får man gjerne for eksempel "5000 kroner i bot, subsidiært 10 dager i fengsel". Det betyr at dersom man ikke betaler boten, da kan man i stedet måtte sone 10 dager i fengsel. Det er altså noe helt annet enn å dømmes til 10 dagers fengsel for et lovbrudd: Hvis man bare betaler boten må man ikke i fengsel.

Mange tror at man kan velge mellom å betale boten eller å sone noen dager i fengsel, men det kan man ikke. Det er noen som har sagt at de heller soner 10 dager enn å betale 5000 kroner, men det er en misforståelse at man velger selv. Staten vil kreve inn boten med alle midler, også tvangssalg av eiendeler du har, fremfor å sende deg i fengsel. I praksis er det derfor svært, svært sjelden at noen faktisk soner fengselsstraff i stedet for å betale bot.

• Liker 1
Skrevet

hva annet av "små-ting" må man ellers gjøre for å få to-tre uker i fengsel?

Skrevet

Hvorfor spør du egentlig, vil du i fengsel?

Anonymous poster hash: 69426...2ec

• Liker 1
Skrevet

Besittelse av hasj, f.eks, og du velger fengsel framfor bot.

Anonymous poster hash: dcc29...cdb

Skrevet

Besittelse av hasj, f.eks, og du velger fengsel framfor bot. Anonymous poster hash: dcc29...cdb

Dette er godt besvart over her.

Det kan man selvfølgelig ikke bare velge.

Anonymous poster hash: 20ec4...1a4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...