AnonymBruker Skrevet 21. februar 2015 #1 Skrevet 21. februar 2015 Hei. Jeg har en vennine som går på AAP for tiden. Hun føler hun har mye tid til overs, samt dårlig økonomi, så hun tar med jevne mellomrom småjobber som f.eks. vaskehjelp, passe barn og passe hunder. Det hun tjener fra disse jobbene kommer da i tillegg til de beløpene som hun får utbetalt via AAP. Hun passer for det meste på å få pengene fra disse småobbene utbetalt kontant, men av og til får hun det inn på konto også ( det er da snakk om relativt små beløp - 100 -600 kr ). Det jeg lurer på er hvor trygt dette er? Det er vel en slags form for NAV-svindel? Hva skjer dersom hun evt blir tatt, og har NAV mulighet til å finne ut av dette på noen måte? Har de f.eks tilgang til bankkontoen hennes, slik at de kan se at hun har fått inn småbeløp fra forskjellige folk? Jeg tipper at hun får inn mellom 1500 og 2500 ekstra hver måned på disse småjobbene. Anonymous poster hash: aacab...1ed
Dreamworld Skrevet 21. februar 2015 #2 Skrevet 21. februar 2015 (endret) Det gjør vell ingenting? så lenge du følger opp det du har avtalt med NAV. Og selv om du går på AAP det betyr det ikke at det er forbudt og gjøre småjobber. jeg satt barnevakt en gang, og jeg selv går på AAP. Har aldri tenkt på dette! og dem "overvåker" ikke kontoen heller. så det er bare og gjøre det du vil. Det er utrolig sjeldent (nesten aldri) at dem skal ha konto utskrift. og det kan være så mange grunner til at man har mange småbeløp på kontoen. om man låner penger av folk, selger ting, eller har en liten jobb ved siden av.. sånne ting som det. så derfor er det ikke noe og være redd for Det er jo veldig greit og få støtte av NAV og litt ekstra med og jobbe småjobber Endret 21. februar 2015 av Dreamworld
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2015 #3 Skrevet 21. februar 2015 Hei. Jeg har en vennine som går på AAP for tiden. Hun føler hun har mye tid til overs, samt dårlig økonomi, så hun tar med jevne mellomrom småjobber som f.eks. vaskehjelp, passe barn og passe hunder. Det hun tjener fra disse jobbene kommer da i tillegg til de beløpene som hun får utbetalt via AAP. Hun passer for det meste på å få pengene fra disse småobbene utbetalt kontant, men av og til får hun det inn på konto også ( det er da snakk om relativt små beløp - 100 -600 kr ). Det jeg lurer på er hvor trygt dette er? Det er vel en slags form for NAV-svindel? Hva skjer dersom hun evt blir tatt, og har NAV mulighet til å finne ut av dette på noen måte? Har de f.eks tilgang til bankkontoen hennes, slik at de kan se at hun har fått inn småbeløp fra forskjellige folk? Jeg tipper at hun får inn mellom 1500 og 2500 ekstra hver måned på disse småjobbene.Anonymous poster hash: aacab...1ed Får hun det kontant er det jo selvfølgelig svart arbeid og er ulovlig enten man er i NAV eller ikke. Men å jobbe med aap er ikke svindel, så lenge man fører det inn på meldekortet sitt og skatter av arbeidet som med all annen inntekt.Anonymous poster hash: cc18b...593 7
starlet-84 Skrevet 21. februar 2015 #4 Skrevet 21. februar 2015 Problemet er at hun ikke skriver det verken på meldekortet, og hun skatter heller ikke av det. Da er det vel litt i grenseland eller? 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2015 #5 Skrevet 21. februar 2015 Dette kan hun få få en skikkelig smell av hvis nav får ferten av dette. All jobbing skal skrives på meldekortet. Hun kan miste AAP. Anonymous poster hash: e91ac...a1b 5
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2015 #6 Skrevet 21. februar 2015 Hvorfor lurer du TS? Anonymous poster hash: 4be3b...464
Dreamworld Skrevet 21. februar 2015 #7 Skrevet 21. februar 2015 (endret) Jeg skjønner ikke at man kan få problemer av det.. jeg satt barnevakt en god stund men dem sa aldri noe. Dem bryr seg ikke så mye en gang, så lenge du følger planen du har laget med NAV. Som gjør at du kan beholde pengene. Endret 21. februar 2015 av Dreamworld
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2015 #8 Skrevet 21. februar 2015 Jeg tviler sterkt på at nav kan finne ut av dette, og dersom de skulle det vil det nok ikke være vanskelig å bortforklare. Jeg får aap, men får både faste penger av foreldrene mine, og penger av de når jeg handler for de. Dette utgjør mellem 1500-3000 hver måned. Har aldri tenkt at nav kunne stilt spørsmål om det. Anonymous poster hash: 1ed6c...cf6 1
Nolke Skrevet 21. februar 2015 #9 Skrevet 21. februar 2015 Det er lov å tjene 500kr i uka uten at det skal gå ut over stønad hos nav 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2015 #10 Skrevet 21. februar 2015 Nav kan sjekke bankkonto, telefonlogg, en rekke offentlige registre som bl.a skatteetaten, og til og med googlesøk. Det er sjokkerende, men sant. De har mer fullmakter enn PST. Om man jobber (svart), uten å melde i fra, er det trygdesvindel. Anonymous poster hash: cd76c...081
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2015 #11 Skrevet 21. februar 2015 Dette vil vel gå under Hobbyinntekt, og skal følgelig ikke skattes av. Må også minne om at man kan tjene 6000 hos hver husstand uten å måtte gi det opp. Dette kan være alt fra snømåking til barnepass osv. Anonymous poster hash: aa189...783
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2015 #12 Skrevet 21. februar 2015 Dette vil vel gå under Hobbyinntekt, og skal følgelig ikke skattes av. Må også minne om at man kan tjene 6000 hos hver husstand uten å måtte gi det opp. Dette kan være alt fra snømåking til barnepass osv. Anonymous poster hash: aa189...783 Det er 4000 og det er selvfølelgi ikke ubegrenset med husstander... Anonymous poster hash: 4be3b...464
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2015 #13 Skrevet 22. februar 2015 å føre opp timer på meldekortet gjør at man sitter igjen med akkurat samme beløp som før. Man tjener altså ingen verdens ting ekstra på å jobbe, og dette er utrolig frustrerende. Man er like fattig uansett hva. Når du har store økonomiske problemer så må det være bedre å droppe å sette opp disse timene enn å få en stor kreditt gjeld. Hadde en små jobb, men gadd ikke føre opp det på meldekortet. Jeg har ikke blitt tatt. Hadde vært en utrolig teit grunn for å bli satt i fengsel... Anonymous poster hash: f2369...d05 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2015 #14 Skrevet 22. februar 2015 Det er 4000 og det er selvfølelgi ikke ubegrenset med husstander... Anonymous poster hash: 4be3b...464 Ser du har uhyggelig peiling . (Ironi) http://www.skatteetaten.no/se/Person/Selvangivelse/Veiledning-til-selvangivelsen/Handle-hvitt/Smajobber--4000-kr-hvitt-og-skattefritt/ Anonymous poster hash: aa189...783 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2015 #15 Skrevet 22. februar 2015 Skatt er nå en side av det. AAP får man pga sykdom. Dersom du kan jobbe med husvask svart, så kan du jobbe med husvask hvitt......Hvor syk er man da? Men barnevakt er jo en bagatell..Anonymous poster hash: dd7b0...614 1
Neket Skrevet 22. februar 2015 #16 Skrevet 22. februar 2015 Skatt er nå en side av det. AAP får man pga sykdom. Dersom du kan jobbe med husvask svart, så kan du jobbe med husvask hvitt......Hvor syk er man da? Men barnevakt er jo en bagatell..Anonymous poster hash: dd7b0...614 Det er da forskjell på å vaske hus et par timer i uken om man føler seg kvikk nok, enn å vaske 50-100% fast.
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2015 #17 Skrevet 22. februar 2015 Det er da forskjell på å vaske hus et par timer i uken om man føler seg kvikk nok, enn å vaske 50-100% fast. Hva er så i veien med å vaske hus som en del av arbeida- og sosialtrening. (Eller hva det nå handler om) Hvis man vasker hus er man gjerne ganske fysisk frisk.Anonymous poster hash: dd7b0...614
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå