Gå til innhold

Å trene kun kondisjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg løper tre ganger i uken og trives veldig med dette.

Likevel får jeg hele tiden høre at jeg er nødt å trene styrke også, fordi man bare må liksom.

Er dette en trend, eller bør man virkelig trene styrke?

Isåfall, hvordan starter jeg når jeg egentlig kun er motivert for kondisjon?

Anonymous poster hash: 77bdd...ca0
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke noe poeng i å trene styrke bortsett fra hvis du ønsker å øke forbrenningen din, eller bygge muskler. Litt generell styrke kan likevel hjelpe deg med å få en finere form på kroppen, og ellers kan det være bra å trene rygg, skuldre og lignende for å øke sjansene for å slippe skader på disse plassene senere i livet.

Skrevet

Det er ikke noe poeng i å trene styrke bortsett fra hvis du ønsker å øke forbrenningen din, eller bygge muskler. Litt generell styrke kan likevel hjelpe deg med å få en finere form på kroppen, og ellers kan det være bra å trene rygg, skuldre og lignende for å øke sjansene for å slippe skader på disse plassene senere i livet.

Generell styrke: jeg kan være villig til å trene situps, pushups og lignende, men sånne heftige benking av 100 kg i vekt og 500 kg i knebøy er ikke helt min stil.

TS

Anonymous poster hash: 77bdd...ca0

Skrevet

For eldre mennesker er styrketrening anbefalt for å beholde styrken i skjelettet. For yngre aktive mennesker er ikke dette aspektet like viktig.

Anonymous poster hash: 19253...645

Skrevet

For eldre mennesker er styrketrening anbefalt for å beholde styrken i skjelettet. For yngre aktive mennesker er ikke dette aspektet like viktig.

Anonymous poster hash: 19253...645

Helt feil!

Styrketrening er spesielt viktig for unge mennesker, særlig de under 30. Da kan man fremdeles øke beinmineraltettheten ved å trene styrke. Ved styrketrening etter 30 år reduserer man nedbrytningen, men øker ikke tettheten.

Styrketrening har også andre fordeler som at en sterk kjernemuskulatur reduserer sjansene for belastningsskader.

Det rr ogsåmlettere å nygge muskelmasse når man er ung. Det er alltod en fordel å ha en sterk kropp før man går inn i alderdommen, det er ikke lett å bygge muskler når man er 50-60, selv om det selvsagt er mulig.

• Liker 3
Skrevet

Du blir faktisk en bedre løper med litt lett styrke! Core, og litt lett på ben er bra, pluss gjerne hele ryggen, da dette hjelper deg med å holde overkroppen mer oppe når du løper.

Anonymous poster hash: dfb23...bfc

• Liker 1
Gjest caramiacaramella
Skrevet

Jeg lurer også på dette. Jeg er veldig glad i å trene kardio, men styrke synes jeg er ordentlig kjedelig. Skjønner jo at det er lurt og viktig å trene styrke, men det er vanskelig å motivere meg selv til å gjøre det når jeg synes det er så gørr kjedelig.

Skrevet (endret)

Man får mer effekt av kardiotreningen dersom man også trener styrke. Du blir også bedre i kondisjons-idretter. Men du trenger ikke å trene på treningsstudio :) Det kan holde å løpe litt i ujevnt terreng i tillegg til å trene med egen kroppsvekt :-)

Du trenger ikke å trene styrke mer enn 15-20 min hver andre- eller tredje dag:)

Endret av Personenmeg
Skrevet

Jeg løper mye og trener litt styrke. Har kjøpt et sett manualer som jeg kan få opp til 7-8 kg hver. Har akkurat kjøpt meg chinupstang som jeg fester i døren også. Ser på dette som ganske greie ting å ha hjemme hvis jeg skal drive med styrketrening. Kroppsøvelser er jo veldig bra, du trenger ikke et treningssenter for å trene styrke :D Armhevinger, tricepdips, ulike former av situps, planken, knebøy, spenthopp, rygghev osv funker som bare det! Søk opp bodyrock.com så finner du mye bra som du kan gjøre hjemme uten vekter. De har begynt med en del fancy greier, men jeg er veldig glad i de gamle videoene deres =) Blogilates er også en veldig god og motiverende side som du kan finne mye gøy og bra!

Skrevet

Styrke er viktig, men man kan oppnå mye bare med egen kroppsvekt.

Som aktiv mosjonist er skadeforebygging veldig viktig. Løping er veldig belastende på kroppen derfor trenger du en kropp som tåler denne belastningen!

Skrevet

Jeg er heller ikke spesielt glad i styrketrening, men har funnet ut at slynger fungerer veldig godt for meg. Det synes jeg faktisk er ganske morsomt. Dette er jo også noe du kan drive med hjemme, hvis det er et poeng å ikke reise til et treningssenter.

Anonymous poster hash: 9c2a0...71f
Gjest Runforit
Skrevet

Jeg har jogget i 6 år og har aldri trent styrke. Begynte med det da jeg ble gravid grunnet rygg og bekken, og da enkel hjemmetrening.

Synes det er dødkjedelig, men har absolutt merket effektene i form av mindre plager i rygg og nakke etter at jeg begynte med lett styrketrening 2 ganger i uka hjemme.

Skrevet

Jeg er ikke overbegeistret for styrke-trening jeg heller, men for å få litt variasjon synes jeg det er greit. Da Elixia skulle slutte å ha styrke på slutten av kondisjonstimene tenkte jeg først at jeg ville synes det var ok, men så merka jeg hvor mye kjedeligere det ble! Og ikke minst merka jeg at jeg ikke fikk trena kroppen min på samme måte som før! Selvsagt var jeg iblant med på shape-timer, men hvis jeg ikke var det så følte jeg at jeg ikke hadde fått trena 'riktig'. Jeg er ikke overbegeistret for styrke-trening, og holder meg unna vektstang og vekt-sal, men ellers har jeg merka at styrke på mage/rygg etter kondisjonstimene er veldig givende

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...