Gå til innhold

Tidligere eier av bolig har flyttet inn igjen før overtakelse, HJELP!

EmmaFly

Anbefalte innlegg

Må vel være mulighet for å heve kjøpet dersom dere ikke fikk beskjed om at det var tvangssalg? Dere har blitt lurt! Og megler fortjener refs eller i verste fall oppsigelse.

Anonymous poster hash: b6c02...ffa
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det skal stå i prospektet at det er tvangssalg.

Anonymous poster hash: 54b86...80d
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg har forstått av rettslæretimene mine på høyskolen har ikke dere ansvaret for tingen (her: boligen) før overtakelsesdato. Det er tidligere eier som har ansvaret. Ikke at det hjelper dere noe når han ikke har penger..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal stå i prospektet at det er tvangssalg. Anonymous poster hash: 54b86...80d

Det stemmer :)

Så rotehuene har nok fint fått det med seg da de signerte kontrakten..

Anonymous poster hash: 581dc...4dd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Det stemmer :)

Så rotehuene har nok fint fått det med seg da de signerte kontrakten..Anonymous poster hash: 581dc...4dd

Eller salget har foregått uten annonsering, ved direkte kontakt med megler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg har forstått av rettslæretimene mine på høyskolen har ikke dere ansvaret for tingen (her: boligen) før overtakelsesdato. Det er tidligere eier som har ansvaret. Ikke at det hjelper dere noe når han ikke har penger..

De må nok bare smile og punge ut :)

*Ler!*

Anonymous poster hash: 581dc...4dd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS, hvordan var prosessen her? Når fikk dere beskjed om at det var tvangssalg? Så dere aldri et prospekt?

Anonymous poster hash: 02aa9...e45
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette noe som må gjøres gjennom advokat?

Selvfølgelig kan dere gjøre alt og hva som helst selv, men har dere ikke alt lært litt, og kanskje nok, av å kjøpe på tvangssalg? Advokat koster litt, men med rettshjelpsdekning er det neppe mye i forhold til å trå feil og å få problemer og angst fra t®ånegler til hårrøttene.

Anonymous poster hash: aed44...1a2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vel være mulighet for å heve kjøpet dersom dere ikke fikk beskjed om at det var tvangssalg? Dere har blitt lurt! Og megler fortjener refs eller i verste fall oppsigelse. Anonymous poster hash: b6c02...ffa

Tvangssalgsboliger kan ikke heves kjøpet på, og man får tydelig beskjed om betingelser i salgsprospektetene. Salget og budet blir akseptert ved dom fra en dommer i Tingretten på stedet. Budet må og stå så lenge at dommeren og Tingretten får tid til å ordne det som ordnes skal. Fra 2 til 3 uker er ikke uvanlig, i de sakene jeg har lest dommer på.

Det hadde vært fint om folk hadde skjønt litt hva de svarer på før de svarer i vei....

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ts bare trengte litt underholdning i hverdagen og laget en liten tråd?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=54889146&searchclickthrough=true

Her er et tilfeldig valgt prospekt på finn.no/eiendom, etter søk på advokat, tingretten. Den infoen som er gitt i annonsen og på prospektet er ganske typisk for tvangssalg og innenfor reglene.

De som ikke får med seg at boligen er på tvangsalg, ja, skal ikke skrive hva jeg tenker om den saken!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skaffer advokat.

Du har gjort en tabbe ved å ikke trekke budet ditt da du fikk nye opplysninger. Det er for sent å gjøre noe med nå.

Megleren SKAL bistå deg i forhold til alle problemer rundt dette salget - det er et krav loven stiller ved tvangssalg. Men dette har allerede eskalert så jeg ville ha skaffet advokat til å ha med på møtet med megler. Du har krav på at boligen du har kjøpt ikke kommer med andre mangler enn de som var der på visning, også ved tvangssalg. Du har krav på at boligen blir sikret mot fortsatt vandalisering - dette gjøres best med alarm som du får installert men som trekkes fra i kjøpesummen dersom du ikke skal ha alarm fortsatt etter du har flyttet inn. Jeg tror jo at alarm her er nødvendig et stykke tid frem. Alarm hjelper mot innbrudd med kubein. Du må kreve arrest i kjøpesummen - dvs at et beløp av en viss størrelse blir holdt igjen - til å dekke eventuelle skader innbrudd og "dekorering" har medført, og eventuelle fremtidige skader som du ikke får vite omfanget av før du overtar. Arrest i disse beløpene betyr at dette blir holdt igjen hos en tredjepart til skader og ulemper er rettet. Du får kun arrest i slikt beløp dersom tvangsgrunnlaget er laverer enn kjøpesummen.

Men du bør også snakke med advokaten om heving av kjøpet siden megler har villedet deg. Du bør i allefall sørge for at denne megleren får refs for å ta snarveier.

PS: jeg vet at man har anledning til å ta arrest i salgssummen på et tvangssolgt ob

Må bare si tusen takk for gode tips fra deg!

Nå er jeg spent på hva som kommer ut av møtet i morgen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, hvordan var prosessen her? Når fikk dere beskjed om at det var tvangssalg? Så dere aldri et prospekt?

Vi ga budet samme dag som vi var og tittet på leiligheten. Satte budfrist til neste virkedag kl 12, som stod i papirene vi fikk at det var tidligste budfrist vi kunne gi. Dagen etter, satt vi og ventet på telefon, men vi endte opp med å ringe megler selv. Da sa hun at dette var tvangssalg, og at budet var bindende i 6 uker. Vi fikk ikke trekke budet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi ga budet samme dag som vi var og tittet på leiligheten. Satte budfrist til neste virkedag kl 12, som stod i papirene vi fikk at det var tidligste budfrist vi kunne gi. Dagen etter, satt vi og ventet på telefon, men vi endte opp med å ringe megler selv. Da sa hun at dette var tvangssalg, og at budet var bindende i 6 uker. Vi fikk ikke trekke budet.

Dere leste igjennom alle papirene dere fikk da dere så på leiligheten og det stod ikke et ord om tvangssalg?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller salget har foregått uten annonsering, ved direkte kontakt med megler.

Den fremgangsmåten er ikke lovlig ved tvangssalg.

Alt skal gå gjennom Tingrettens dommer som oppnemner "megler" som medhjelper til retten. Megler kan være en ordinær megler som retten har avtale med eller en advokat med eiendomsbevilgning som og har avtale med retten knyttet til tvangssalg.

Alle andre fremgangsmåter ved tvangssalg er helt ulovlig etter nosk lov.

Som tidligere nevnt, det er en fordel å kunne lov og rett, særlig på KG.

Det eneste jegkan se her er at dette ikke er et tvangssalg!

Eller et ulovlig tvangssalg, men hvilken megler eller advokat ville risikere bevilgningen sin med å tvqngsselge uten å følge loven?

Det er jo å be om å bli arbeidsledig, resten av livet.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde vært mest bekymret for om selger kommer til å fortsette med å bryte seg inn etter overtakelse. En ruset potensielt halvt rabiat mann brasende inn midt på natta... *grøss* hvis dette er en reell tråd ville jeg kontaktet advokat og sett på muligheter for å slippe unna hele greia begrunnet med håndteringen fra megler.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Blondie65

Jeg hadde vært mest bekymret for om selger kommer til å fortsette med å bryte seg inn etter overtakelse. En ruset potensielt halvt rabiat mann brasende inn midt på natta... *grøss* hvis dette er en reell tråd ville jeg kontaktet advokat og sett på muligheter for å slippe unna hele greia begrunnet med håndteringen fra megler.

Alarm setter en effektiv stopper for dette. Det samme gjør politianmeldelse for hvert forsøk. Til og med totalt dopede narkiser forstår hva et klistremerke fra et alarmselskap betyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Den fremgangsmåten er ikke lovlig ved tvangssalg.

Alt skal gå gjennom Tingrettens dommer som oppnemner "megler" som medhjelper til retten. Megler kan være en ordinær megler som retten har avtale med eller en advokat med eiendomsbevilgning som og har avtale med retten knyttet til tvangssalg.

Alle andre fremgangsmåter ved tvangssalg er helt ulovlig etter nosk lov.

Som tidligere nevnt, det er en fordel å kunne lov og rett, særlig på KG.

Det eneste jegkan se her er at dette ikke er et tvangssalg!

Eller et ulovlig tvangssalg, men hvilken megler eller advokat ville risikere bevilgningen sin med å tvqngsselge uten å følge loven?

Det er jo å be om å bli arbeidsledig, resten av livet. Anonymous poster hash: aed44...1a2

Jeg tror at trådstarter ikke har satt seg godt nok inn i hva et tvangssalg betyr og gitt bud uten å forstå konsekvensen. Deretter har en noe eplekjekk megler ikke tillatt at budet trekkes når trådstarter skjønte hva tvangssalg innebar. Hvis prospektet ikke tydelig er merket med at det var et tvangssalg har trådstarter rimelig grunn for å heve kjøpet.

Uansett har trådstarter krav på beskyttelse mot forringelse av eiendommen fra visning til overtakelse - hun må bare sørge for at det er dekning for de nødvendige tiltak i salgssummen siden den narkomane eier naturlig nok ikke har midler til å betale etterpå. Derav arrest i kjøpesum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere leste igjennom alle papirene dere fikk da dere så på leiligheten og det stod ikke et ord om tvangssalg?

Stemmer det ja. Har papirene ennå, og der står det ikke ett ord om tvangssalg.. heller ikke på budskjema.. vi fulgte det som stod på budskjema, om å sette budfrist til kl 12 neste arbeidsdag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forhørt meg litt rundt, og dette skal visstnok ikke være noen farlig mann.. Men man vet vel aldri med folk i en slik situasjon.. Uansett, så mener han viss sterkt at han fortsatt eier leiligheten.. Har har også være inne i naboleilighet, og bedt dem om å komme seg ut fordi han mener han eier den også..

Ellers så har han viss vær inne i leiligheten rundt jul også, og hengt opp julelys.. Nå har han viss startet å male leiligheten innvendig.. Så virker ikke som han prøver å skade leiligheten sånn som jeg får forklart av naboer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...