EmmaFly Skrevet 21. februar 2015 #1 Del Skrevet 21. februar 2015 Huff, nå håper jeg noen har gode råd eller kan vise til rettigheter jeg har i denne saken.. Vi la inn bud på bolig ved tvangssalg... Og så var helvette løs. Det tok flere mnd før vi fikk beskjed om at overtakelse av boligen nå vil bli 12. Mars. Problemet er at i mellomtiden, så har vi flere ganger fått telefon fra nermeste nabo til boligen. Tidligere eier (narkoman som ble kastet ut) bryter seg inn i leiligheten ved flere anledninger. Senest i går fikk vi telefon, at nå flytter han inn igjen... Politi er kontaktet, men vet ikke om noe blir gjort. Vi er usikre på om det er blitt gjort mer skade på boligen, da vi ikke har tilgang på boligen. Kjøpskontrakt er signert. Dersom det skulle vise seg å være store skader på boligen, hva gjør vi?? Megler svarer ikke på telefon når vi ringer. Hun har blitt sint de gangene vi har prøvd å prate med henne, og mener at det er vi som eventuelt må erstatte skader som blir påført boligen. SELV om vi ikke har overtatt bolig, eller betalt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 21. februar 2015 #2 Del Skrevet 21. februar 2015 Det kjedelige her er at det ikke finnes noen andre å hente penger ut av enn den narkomane. Sannsynligheten for at vedkommende er interessert i å dekke eller har noen er lav. Nå har jeg ikke god nok kunnskap om tvangssalg, så det jeg skriver nå er momenter dere må undersøke nøyere. Jeg mener at overtakelsesdato bør være gjeldende her. Nå vet jeg ikke om dere har fått kjøpe boligen spesielt billig, eller om tidligere eier har overskudd av salget, men dere bør undersøke mulighet for å legge inn krav om tilbakeholdelse av salgssum til dekning av skader med en gang. Megleren arbeider ved et kontor. Ring dit, spør etter sjefen til megleren. Skaff dere advokat slik at dere kan se på mulighet av heving av salg - for jeg frykter at den tidligere eier ikke kommer til å respektere at de ikke eier lenger. Kjenner noen andre som kjøpte på tvangssalg og der var ting skrudd ned fra veggene (kjøkkenskap, toalett - etc). Dette ble ikke oppdaget før pengene var overført og da var det for sent. Slik det er nå med deres bolig ville jeg gjort alt som stod i min makt for å sikre at dere betaler for kun den tilstanden dere så ved visning og ikke skader påført etterpå. Innbrudd kan svært enkelt forhindres med alarm til alarmselskap og naboene kan bidra ved å ringe til politiet hvergang vedkommende observeres der han ikke hører hjemme. Alarm koster 3-400 kr pr måned. (Heving og tilbakeholdelse av salgssum er ting dere må undersøke). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 21. februar 2015 #3 Del Skrevet 21. februar 2015 Se forøvrig tvangsfullbyrdelsesloven paragraf 11.39 Kilde: http://lovdata.no/lov/1992-06-26-86/§11-39 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2015 #4 Del Skrevet 21. februar 2015 Ta kontakt med Namsmann. Anonymous poster hash: 175fd...c95 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DysterPytten Skrevet 21. februar 2015 #5 Del Skrevet 21. februar 2015 Da vi var på kontraktsmøte så fikk vi beskjed om at alt som måtte skje med huset før overtakelse var selger sitt ansvar. Om dette gjelder ved tvangssalg, vet jeg ikke, men jeg vil jo tro det? Ellers ville jeg tatt kontakt med advokat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 21. februar 2015 #6 Del Skrevet 21. februar 2015 Det hjelper lite at det er selgers ansvar hvis selger er narkoman og ikke har midler å ta av. Så her må trådstarter se på muligheten for sikring av skader, innsetting av alarm og lignende med arrest i salgssummen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2015 #7 Del Skrevet 21. februar 2015 Problemet ved tvangssalg er at du har minimalt med rettigheter. Vi kjøpte på tvangssalg selv, og aldri mer. Først nektet de å flytte. Og når de endelig flyttet var kjøkken- og baderomsinnredning fjernet. Det var skrevet på vegger med sprittusj, og gulvet på ene soverommet hadde store svimerker. Det hele var et mareritt. Og dette var en vanlig familie, foreldre og barn, der begge voksne jobbet fullt i ansvarsfulle stillinger. Vi måtte selv dekke bo- og lagringsutgifter for den perioden de ikke ville flytte ut, dekke alle skader, kjøpe ny innredning osv. Anonymous poster hash: 2f4d1...f20 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EmmaFly Skrevet 21. februar 2015 Forfatter #8 Del Skrevet 21. februar 2015 Huff... I dag har vi fått vite at tidligere eier driver og maler leiligheten osv... Han har brukt brekkjern for å bryte seg inn, da vinduer og dører var spikret igjen. Leiligheten ble solgt nesten 300 000 kr over takst, til tross for at alt må pusses opp.. Har fått møte med megler på Mandag, så får vi se hva som skjer.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2015 #9 Del Skrevet 21. februar 2015 Risikoen ved å kjøpe et objekt på tvangssalg står klart og tydelig forklart i prospektet. Dere får prøve å få tak i en advokat som kan hjelpe dere med fremgangsmåter. Har dere innboforsikring eller kjøpsforsikring så er der og rettshjelpsdekning i 99 % av disse forsikringene. Anonymous poster hash: aed44...1a2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 21. februar 2015 #10 Del Skrevet 21. februar 2015 Før faktisk overtakelse er det lite dere kan gjøre, men det er jo opplagt at tidligere eier kommer til å lage problemer så allerede mandag må dere fremsette krav om sikring og dekning for skade samt dagbøter som krav i salgssummen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2015 #11 Del Skrevet 21. februar 2015 Leiligheten ble solgt nesten 300 000 kr over takst, til tross for at alt må pusses opp.. Har fått møte med megler på Mandag, så får vi se hva som skjer.. Seriøst? Er dette vanlig på tvangssalg? Skjønner ikke at folk betaler overpris på en slik risiko. Anonymous poster hash: d89c6...77d 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EmmaFly Skrevet 21. februar 2015 Forfatter #12 Del Skrevet 21. februar 2015 Seriøst? Er dette vanlig på tvangssalg? Skjønner ikke at folk betaler overpris på en slik risiko. Anonymous poster hash: d89c6...77d Joda, populært boligområde. Da leiligheten ble solgt første gang, var takst 1,6, som er mer enn vi betalte. Skader på leilighet gjorde at taksten ble noe mindre denne gang. Det skal lite til for å få taksten opp igjen. (Med mindre tidligere eier nå driver å ødelegger ennå mer.....) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EmmaFly Skrevet 21. februar 2015 Forfatter #13 Del Skrevet 21. februar 2015 Før faktisk overtakelse er det lite dere kan gjøre, men det er jo opplagt at tidligere eier kommer til å lage problemer så allerede mandag må dere fremsette krav om sikring og dekning for skade samt dagbøter som krav i salgssummen. Er dette noe som må gjøres gjennom advokat? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2015 #14 Del Skrevet 22. februar 2015 Kontakt advokat med en gang. Anonymous poster hash: 5ad52...88c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2015 #15 Del Skrevet 22. februar 2015 Hvorfor i all verden er dere så dumme at dere kjøper en bolig som en narkoman har eid?? Dere kan ikke annet enn å takke dere selv nå Så får dere kose dere med skumle besøk i ettertid (om han hadde kunder).. Om dere har barn, vil jeg stemple dere som høyst uansvarlige.Anonymous poster hash: 581dc...4dd 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2015 #16 Del Skrevet 22. februar 2015 å der sikret jeg meg fra å kjøpe på tvangssalg. syke syke mennesker Oo men skjønner de jo, bitterhet over å miste hjemmet. får tro han ikke kommer å besøker dere når dere flytter inn. Anonymous poster hash: 14153...0cf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2015 #17 Del Skrevet 22. februar 2015 å der sikret jeg meg fra å kjøpe på tvangssalg. syke syke mennesker Oo men skjønner de jo, bitterhet over å miste hjemmet. får tro han ikke kommer å besøker dere når dere flytter inn. Anonymous poster hash: 14153...0cf Ja, hold deg langt..langt unna.. Å kjøpe slike boliger sier en hel del om hvor lav iQ enkelte har. De setter seg selv og sine barn i fare.Anonymous poster hash: 581dc...4dd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EmmaFly Skrevet 22. februar 2015 Forfatter #18 Del Skrevet 22. februar 2015 Hvorfor i all verden er dere så dumme at dere kjøper en bolig som en narkoman har eid?? Dere kan ikke annet enn å takke dere selv nå Så får dere kose dere med skumle besøk i ettertid (om han hadde kunder).. Om dere har barn, vil jeg stemple dere som høyst uansvarlige.Anonymous poster hash: 581dc...4dd Det var da litt av ett svar. Nå kjenner ikke du historien rundt dette, og som det er sagt så ble vi ikke opplyst om at dette var tvangssalg før det var for sent, og vi hadde lagt inn bud. Og uansvarlig er vi iallefall ikke. Noen personer må lære å tenke seg om før de uttaler seg om ting de ikke har peiling på. Hadde du kjent hele historien rundt alt som har skjedd ved dette kjøpet, så hadde du aldri i hele verden kalt meg for noe slikt. Mye jeg ville skrevet tilbake her. Men jeg velger å la være, for jeg ønsker ikke å være en drittsekk som det du var i denne kommentaren Jeg har nemlig noe som heter sympati, respekt og medfølelse for andre mennesker. Jeg er ikke ute etter å såre noen med frekke kommentarer slik som du gjør her. Tenk om noen hadde fortalt deg at du var uansvarlig som foreldre. Jeg søker hjelp, og tips. Ikke enda mer negativitet enn jeg allerede har. Og nei, jeg har ikke barn. Jeg er 23 år, og kjøper min første bolig. 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EmmaFly Skrevet 22. februar 2015 Forfatter #19 Del Skrevet 22. februar 2015 Ja, hold deg langt..langt unna.. Å kjøpe slike boliger sier en hel del om hvor lav iQ enkelte har. De setter seg selv og sine barn i fare.Anonymous poster hash: 581dc...4dd Det er veldig tydelig at dere ikke kjenner historien rundt alt som har skjedd her. Vi fikk ikke vite at dette var tvangssalg før det var for sent, og vi hadde lagt inn bud. Allerede her er det brudd fra meglers side, da det skal opplyses om at det er tvangssalg. Jeg er 24, og kjøper min første bolig. Har ikke barn, så ingen barn i fare her. Jeg søker tips, og hjelp. Så vær snille å spar meg for dumme kommentarer. Jeg har medfølelse, respekt og sympati for andre mennesker. Kanskje noen burde tenke seg om før de uttaler seg om ting. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 22. februar 2015 #20 Del Skrevet 22. februar 2015 Du skaffer advokat. Du har gjort en tabbe ved å ikke trekke budet ditt da du fikk nye opplysninger. Det er for sent å gjøre noe med nå. Megleren SKAL bistå deg i forhold til alle problemer rundt dette salget - det er et krav loven stiller ved tvangssalg. Men dette har allerede eskalert så jeg ville ha skaffet advokat til å ha med på møtet med megler. Du har krav på at boligen du har kjøpt ikke kommer med andre mangler enn de som var der på visning, også ved tvangssalg. Du har krav på at boligen blir sikret mot fortsatt vandalisering - dette gjøres best med alarm som du får installert men som trekkes fra i kjøpesummen dersom du ikke skal ha alarm fortsatt etter du har flyttet inn. Jeg tror jo at alarm her er nødvendig et stykke tid frem. Alarm hjelper mot innbrudd med kubein. Du må kreve arrest i kjøpesummen - dvs at et beløp av en viss størrelse blir holdt igjen - til å dekke eventuelle skader innbrudd og "dekorering" har medført, og eventuelle fremtidige skader som du ikke får vite omfanget av før du overtar. Arrest i disse beløpene betyr at dette blir holdt igjen hos en tredjepart til skader og ulemper er rettet. Du får kun arrest i slikt beløp dersom tvangsgrunnlaget er laverer enn kjøpesummen. Men du bør også snakke med advokaten om heving av kjøpet siden megler har villedet deg. Du bør i allefall sørge for at denne megleren får refs for å ta snarveier. PS: jeg vet at man har anledning til å ta arrest i salgssummen på et tvangssolgt objekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå