Gjest TomKrus Skrevet 12. august 2004 #1 Skrevet 12. august 2004 Ja, bør det være forbudt? Bør det være ulovlig?
Gjest Anonymous Skrevet 12. august 2004 #2 Skrevet 12. august 2004 Det er i hvert fall ganske vanlig, og det straffes ikke med annet enn kortvarig endrede soningsforhold. Da ser jeg selvsagt bort fra nye kriminelle handlinger som skjer underveis i rømmingen; jf. for eksempel Lilleulv (Varg Vikernes) sine litt ukonvensjonelle billån etc...
Suzy Skrevet 12. august 2004 #3 Skrevet 12. august 2004 Ja - hvis ikke er det vel ikke noen grunn til å la være å rømme?
Gjest Poirot Skrevet 12. august 2004 #4 Skrevet 12. august 2004 Er det ikke nylig blitt ulovlig? Har ihvertfall konsekvenser for permisjonssøknader, 2/3-tid osv.
Gjest Anonymous Skrevet 12. august 2004 #5 Skrevet 12. august 2004 Er det ikke nylig blitt ulovlig? Har ihvertfall konsekvenser for permisjonssøknader, 2/3-tid osv. Det går mer på hvordan fengselsloven praktiseres, frem til nylig ble man utskrevet etter 2/3 tid omtrent uansett hva man hadde funnet på i løpet av soningskarrieren - mens nå vurderer man sonings-cv'en noe mer grundig.
Gjest TomKrus Skrevet 12. august 2004 #6 Skrevet 12. august 2004 Er det ikke nylig blitt ulovlig? Har ihvertfall konsekvenser for permisjonssøknader, 2/3-tid osv. At det skal ha konsekvenser for slikt er forståelig, men personlig synes jeg det ikke skal være straffbart i den forstand at du kan rettslig bli dømt for en flukt fra fengsel.
Gjest TomKrus Skrevet 12. august 2004 #7 Skrevet 12. august 2004 Ja - hvis ikke er det vel ikke noen grunn til å la være å rømme? Tja, kanskje vi som passer på dem skal gjøre en bedre jobb? Hva trenger vi vegger og gjerder til hvis flukt uansett er ulovlig?
Gjest Poirot Skrevet 12. august 2004 #8 Skrevet 12. august 2004 Ja - hvis ikke er det vel ikke noen grunn til å la være å rømme? Jo, for det får konsekvenser for soningsforholdene. Om man rømmer blir man behandlet strengere mht permisjon, fremstilling, sikkerhetsnivå på avdelingen osv. Men jeg tror som sagt at det er blitt ulovlig nå, hvilket jeg synes er på sin plass.
Gjest Anonymous Skrevet 12. august 2004 #9 Skrevet 12. august 2004 At det skal ha konsekvenser for slikt er forståelig, men personlig synes jeg det ikke skal være straffbart i den forstand at du kan rettslig bli dømt for en flukt fra fengsel. Poirot har som vanlig rett, og din personlige mening er også korrekt. Derimot kan og skal man bli dømt for ulovlige handlinger underveis i en flukt, jeg regner for eksempel med at du ikke var noen varm tilhenger av Stig Millehaugens drap på fengselsansatte i Sarpsborg?
Gjest Anonymous Skrevet 12. august 2004 #10 Skrevet 12. august 2004 Hva trenger vi vegger og gjerder til hvis flukt uansett er ulovlig? ...og hva skal vi med fartsgrenser hvis det uansett er ulovlig å kjøre for fort?
Gjest TomKrus Skrevet 12. august 2004 #11 Skrevet 12. august 2004 Poirot har som vanlig rett, og din personlige mening er også korrekt. Derimot kan og skal man bli dømt for ulovlige handlinger underveis i en flukt, jeg regner for eksempel med at du ikke var noen varm tilhenger av Stig Millehaugens drap på fengselsansatte i Sarpsborg? Drap er ikke flukt. Jeg prater om flukt. Mennesket som andre dyr liker ikke å bli stengt inne. Å forby flukt er for meg å forby et slikt innstinkt.
Gjest TomKrus Skrevet 12. august 2004 #13 Skrevet 12. august 2004 ...og hva skal vi med fartsgrenser hvis det uansett er ulovlig å kjøre for fort? Det blir vel en feil analogi. Hvorfor trenger vi fartsbegrensere hvis det uansett er ulovlig å kjøre for fort, blir vel mer riktig. Fartsbegrensere (en liten dings som ikke tillater deg å kjøre raskere enn 90 km/h) har vi vel ikke?
Gjest Anonymous Skrevet 12. august 2004 #14 Skrevet 12. august 2004 Det blir vel en feil analogi. Hvorfor trenger vi fartsbegrensere hvis det uansett er ulovlig å kjøre for fort, blir vel mer riktig. Fartsbegrensere (en liten dings som ikke tillater deg å kjøre raskere enn 90 km/h) har vi vel ikke? Snakk for deg selv, mange med større utstyr (altså biler) enn deg har slike fartsbegrensere. Og...om analogien er feil for deg, betyr ikke dét nødvendigvis at den er feil! Funker fint for meg!
Gjest TomKrus Skrevet 12. august 2004 #15 Skrevet 12. august 2004 Og...om analogien er feil for deg, betyr ikke dét nødvendigvis at den er feil! Funker fint for meg! Fartsgrensen sier noe om hva som er eller ikke er lovlig. Hva trenger vi fluktgrenser til hvis det uansett er ulovlig å flykte?
Gjest Poirot Skrevet 12. august 2004 #16 Skrevet 12. august 2004 Handlinger ka være forbudte selv om man ikke havner i retten for å bryte dem. Det kan få andre konsekvenser enn strafferettslige. Før var ikke flukt nevnt i straffegjennomføringsloven i det hele tatt, i dag er det noe som SKAL tillegges vekt.
Gjest Anonymous Skrevet 12. august 2004 #17 Skrevet 12. august 2004 Hva trenger vi fluktgrenser til hvis det uansett er ulovlig å flykte? Nei, det er klart at vi heller burde understreket for de innsatte at det er ulovlig å flykte. Det hadde nok hatt samme effekten!
Gjest TomKrus Skrevet 12. august 2004 #18 Skrevet 12. august 2004 Nei, det er klart at vi heller burde understreket for de innsatte at det er ulovlig å flykte. Det hadde nok hatt samme effekten! Akkurat. Og ellers: Fluktgrensen er hvor gjerdet er plassert. Fluktbegrenseren er selve gjerdet.
Gjest Anonymous Skrevet 12. august 2004 #19 Skrevet 12. august 2004 Akkurat. Og ellers: Fluktgrensen er hvor gjerdet er plassert. Fluktbegrenseren er selve gjerdet. Og løsningen på alle problemer er vel egentlig å forby kriminalitet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå