aline Skrevet 12. august 2004 #1 Skrevet 12. august 2004 "- Jeg skal skvære opp og ber om en fair behandling slik at jeg kan fortsette idrettskarrieren, sier 26-åringen." link sier nordmannen som har vært med på flere kriminelle handlinger i norge og er på rømmen fremdeles..... hadde han dog dratt hjem til norge, oppsøkt politiet og virkelig GJORT noe for å gjøre opp for seg, så hadde det kanskje være en bitteliten sjans for at han fikk en mildere dom i det minste, men snakk er billig når det kun blir med det!! :-? bør man få "fair behandling" (hva han nå en legger i det) når man er etterlyst av politiet pga kriminelle handlinger, fordi man har byttet miljø og blitt proffbokser?
Gjest TomKrus Skrevet 12. august 2004 #2 Skrevet 12. august 2004 Men det er en spire til en interessant debatt. Mange mener fengelsopphold også skal være en form for reformasjon av fangen. En reformasjon som ikke alltid er vellykket. Hva hvis fangen allerede har blitt reformert? Hva om han havner tilbake i den kriminelle løpebane hvis han igjen får kontakt med et kriminelt miljø i fengsel? Er Norge tjent med det?
Gjest Anonymous Skrevet 12. august 2004 #3 Skrevet 12. august 2004 Han er jo ikke muslim eller somalier, så det er nok enkelte her inne som blir litt mildere stemt da... Men i den grad hans nye liv og miljø er noen formildende omstendighet, så må det komme til uttrykk gjennom rettens behandling av mannen når han endelig blir tauet inn. På den annen side må det jo være klart skjerpende at han i lang tid har vært på rømmen!
Gjest Anonymous Skrevet 12. august 2004 #4 Skrevet 12. august 2004 Men det er en spire til en interessant debatt. Mange mener fengelsopphold også skal være en form for reformasjon av fangen. En reformasjon som ikke alltid er vellykket. Hva hvis fangen allerede har blitt reformert? Hva om han havner tilbake i den kriminelle løpebane hvis han igjen får kontakt med et kriminelt miljø i fengsel? Er Norge tjent med det? Herrejemini så naiv og unyansert!
Gjest TomKrus Skrevet 12. august 2004 #5 Skrevet 12. august 2004 På den annen side må det jo være klart skjerpende at han i lang tid har vært på rømmen! En annen debatt kanskje, men jeg synes ikke det skal være ulovlig å rømme, om det så er fra fengsel eller fra en tiltale. Det blir som å straffe oss for å ha mennesklige innstinkter hvis hensikt er å beskytte mennesket mot farer. Noe annet så klart hvis disse innstinktene skader andre eller bedriver hærverk. Og ikke minst er det å straffe fangen/den tiltalte fordi en selv gjør en dårlig jobb med å holde h*n under kontroll.
Gjest Anonymous Skrevet 12. august 2004 #6 Skrevet 12. august 2004 En annen debatt kanskje, men jeg synes ikke det skal være ulovlig å rømme, om det så er fra fengsel eller fra en tiltale. Det blir som å straffe oss for å ha mennesklige innstinkter hvis hensikt er å beskytte mennesket mot farer. Noe annet så klart hvis disse innstinktene skader andre eller bedriver hærverk. Og ikke minst er det å straffe fangen/den tiltalte fordi en selv gjør en dårlig jobb med å holde h*n under kontroll. Du har helt rett. Det er en annen debatt. Minst én annen.
Serpico Skrevet 12. august 2004 #7 Skrevet 12. august 2004 Det å rømme er det samme som å ikke godta straffen som samfunnet har gitt den straffedømte. Og følger man ikke spillereglene i samfunnet så bør det være sanksjoner for dem som bryter lover og regler.
aline Skrevet 12. august 2004 Forfatter #8 Skrevet 12. august 2004 Dersom rollene hadde vært snudd, han hadde vært en kriminell i eget hjemland, på rømmen i norge. Vi fikk vite at han var etterlyst i både sitt hjemland +++ og også i norge for to ran + en voldssak i hjemlandet. Ville vi sett med like milde øyner på saken? jeg synes mennesker som rømmer fra hjemlandene sine og kommer til norge, blir høvlet ned med at vi må være gale som tar imot kriminelle!!! Hvorfor synes vi våre egne kriminelle er så mye bedre? Dersom det bare er noe han sier, dersom han blir fritatt for straff fordi han sier han har blitt reformert, også går amok igjen om ett år eller ti, er det da også greit at han slapp straff pga at han mente han var reformert? Og dersom han har blitt så skikkelig, hvorfor drar han ikke hjem å rydder opp etterseg? ville ikke det vært det rette å gjøre dersom han var blitt lovlydig?
Gjest TomKrus Skrevet 12. august 2004 #10 Skrevet 12. august 2004 Dersom rollene hadde vært snudd, han hadde vært en kriminell i eget hjemland, på rømmen i norge. Vi fikk vite at han var etterlyst i både sitt hjemland +++ og også i norge for to ran + en voldssak i hjemlandet. Ville vi sett med like milde øyner på saken? Hadde han blitt en av verdens beste langrennsløpere så skal du ikke se bort fra det. jeg synes mennesker som rømmer fra hjemlandene sine og kommer til norge, blir høvlet ned med at vi må være gale som tar imot kriminelle!!! Hvorfor synes vi våre egne kriminelle er så mye bedre? Dersom det bare er noe han sier, dersom han blir fritatt for straff fordi han sier han har blitt reformert, også går amok igjen om ett år eller ti, er det da også greit at han slapp straff pga at han mente han var reformert? Og hvis han blir putta i fengsel, soner ett til ti år, og så går amokk igjen, hva da? Og dersom han har blitt så skikkelig, hvorfor drar han ikke hjem å rydder opp etterseg? ville ikke det vært det rette å gjøre dersom han var blitt lovlydig? Han liker å være fri vel. Forståelig det. Kriminelle liker også å være frie individer.
aline Skrevet 12. august 2004 Forfatter #11 Skrevet 12. august 2004 ...Og hvis han blir putta i fengsel' date=' soner ett til ti år, og så går amokk igjen, hva da? [/quote'] Da har han ihvertfall sonet for de kriminelle handlingene han tidliger har utført, så får han sone på nytt for de neste han gjør.
Gjest Poirot Skrevet 12. august 2004 #12 Skrevet 12. august 2004 Om man viser en positiv utvikling er dette noe som ofte blir vektlagt ved straffeutmålingen. Det samme (i motsatt forstand) skjer selvfølgleig mht uteblivelse man selv er ansvarlig for. Han får forholde seg til de samme regler som resten av oss. Likhet for loven.
Gjest TomKrus Skrevet 12. august 2004 #13 Skrevet 12. august 2004 å ikke ønske å rydde opp' date=' men selv bestemme at han er reformert og ikke trenger straff for di krinimelle handlingene han har utført, viser ikke til mye bedring!?[/quote'] Jeg mener ikke at han skal være fri fordi han mener han er reformert (ser ikke på ham som en ekspert på kriminell atferd. Han har vel litt for mange personlige motiver for å hevde han er reformert), men hva hvis det viste seg at han var det, og at han ved å bli puttet i fengsel, igjen kom i kontakt med et kriminelt miljø. Hva hadde vi tjent på det?
aline Skrevet 12. august 2004 Forfatter #14 Skrevet 12. august 2004 Joda, dersom han hadde kommet hjem til norge av egen fri vilje, meldt seg for politiet, tatt saken sin og vist til hva slags endringer som har skjedd i både ham og hans omgangskrets etc etc, og eksperter på området mente at han slipper mye av straffen pga at han i stor grad har blitt reformert, så har han jo "tatt sin straff" på en måte. men han kan ikke ta den avgjørelsen selv, han må ta saken sin og satse på at de som driver med dette ser at det han sier er rett, faktisk ER rett. At han får en eller annen form for straff mener jeg er rett uansett! Men dersom han har blitt reformert, så trenger vel kanskje ikke fengsel være straffen... hvem vet hva som passer best. Ikke han ihvertfall!
Gjest TomKrus Skrevet 12. august 2004 #15 Skrevet 12. august 2004 "Igjen?" Tror du at han for tiden bare omgås kruskaspisende helsefreaker? Ord på fire bokstaver, begynner med n... Vet du hva hypotetisk betyr? "men hva hvis det viste seg at han var det,og at han ved å bli puttet i fengsel, igjen kom i kontakt med et kriminelt miljø", er noe som kan oppfattes som hypotetisk, hva da? Spør jeg. Hva hvis fravær fra et slikt miljø gjør at noen holder seg unna den kriminelle løpebane? Er vi tjent med da å igjen sette dem i kontakt med dem?
aline Skrevet 12. august 2004 Forfatter #16 Skrevet 12. august 2004 men trøffel, man må faktisk se på flere sider av en sak for å komme til den beste løsningen!! Dersom man bare bestemmer seg for en side, uten å se på hva som kanskje er bedre/værre, så blir det mange feildømte tror jeg! Hypotesen til Tommern er viktig å ta med i helheten.
Gjest Anonymous Skrevet 12. august 2004 #17 Skrevet 12. august 2004 men trøffel, man må faktisk se på flere sider av en sak for å komme til den beste løsningen!! Dersom man bare bestemmer seg for en side, uten å se på hva som kanskje er bedre/værre, så blir det mange feildømte tror jeg! Hypotesen til Tommern er viktig å ta med i helheten. Enig, Aline - det er viktig å ta med relevante hypoteser i en helhetsvurdering. Men resirkulerte hypoteser fra gamle tråder kan vanskelig kalles relevante, i hvert fall ikke for oss som nødvendigvis skal ha en noe mer praktisk tilnærming til disse problemstillingene enn enkelte andre modellbyggere.
aline Skrevet 12. august 2004 Forfatter #18 Skrevet 12. august 2004 ...Men resirkulerte hypoteser fra gamle tråder kan vanskelig kalles relevante, i hvert fall ikke for oss som nødvendigvis skal ha en noe mer praktisk tilnærming til disse problemstillingene enn enkelte andre modellbyggere. Jeg trodde hypotesen til Tommern var ganske ny og direkte rettet mot saken jeg gjerne vil denne tråden skal handle om jeg? å blande inn andre tråder ser jeg ikke vitsen med?
Gjest TomKrus Skrevet 12. august 2004 #19 Skrevet 12. august 2004 Fyren kommer nok ikke tilbake med det første. Jeg forstår ham. Han vil være fri.
Gjest GreenSky Skrevet 12. august 2004 #20 Skrevet 12. august 2004 Tror ikke jeg skal bli uvenn med deg, nei! :o
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå