Gå til innhold

Spørsmål om å tette igjen over kjøkkenskap når vifta går ut der

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil tette igjen med en foring mellom overskap og tak på kjøkkenet, men jeg har altså en slik vifte som det bare er et hull til på toppen av skapet. Kan jeg da tette igjen helt, eller bør det være en glippe slik at lufta fra vifta "slippes ut" ? Er det farlig, type brannfarlig e.l å tette igjen?

Skal gjøres av fagfolk altså, men jeg orker ikke å legge ut på mittanbud om det er farlig ;)

Anonymous poster hash: cf096...94c
Videoannonse
Annonse
Gjest Lille-pus
Skrevet

Hva slags vifte er det du har?

Om det er en vifte som sirkulerer luften i rommet gjennom et kullfilter så er det jo dumt å stenge igjen utløpet for luften som er ferdig renset.... det blir som å dytte luft mot et stengt pjeld.

men, nå spekulerer jeg basert på hva jeg tror du har for slags vifte. Du må fortelle hva slags vifte du har.

Skrevet

Er bare et åpent hull på toppen av skapet liksom, vet ikke hva det heter jeg. Så da blir det sikkert dumt da :/

Ser det evt teit ut med en miniglippe?

Skrevet

Hva slags vifte er det du har?

Om det er en vifte som sirkulerer luften i rommet gjennom et kullfilter så er det jo dumt å stenge igjen utløpet for luften som er ferdig renset.... det blir som å dytte luft mot et stengt pjeld.

men, nå spekulerer jeg basert på hva jeg tror du har for slags vifte. Du må fortelle hva slags vifte du har.

Er bare et åpent hull på toppen av skapet liksom, vet ikke hva det heter jeg. Så da blir det sikkert dumt da :/

Ser det evt teit ut med en miniglippe?

Edit; glemte å sitere

Skrevet

Nei du kan ikke tette igjen der med et skap, selv ikke med en miniglipe. Slike ventilasjonshull skal ALDRI dekkes eller skjules.

Ventilasjonshullet i veggen skal være udekket for å sørge for god ventilasjon i leiligheten. Dekker du med et skap vil det bli problemer på lik linje som om du hadde koblet kjøkkenviften direkte på ventilasjonen. Luften i leiligheten blir dårlig, og andre beboere i blokken vil bli plaget med matosen fra din kjøkkenvifte.

Anonymous poster hash: 48b8a...ad8
Skrevet

Nei du kan ikke tette igjen der med et skap, selv ikke med en miniglipe. Slike ventilasjonshull skal ALDRI dekkes eller skjules.

Ventilasjonshullet i veggen skal være udekket for å sørge for god ventilasjon i leiligheten. Dekker du med et skap vil det bli problemer på lik linje som om du hadde koblet kjøkkenviften direkte på ventilasjonen. Luften i leiligheten blir dårlig, og andre beboere i blokken vil bli plaget med matosen fra din kjøkkenvifte.

Nå tror jeg du misforsto. Matosen min kan umulig gå til naboer da jeg bare har en vifte som går opp i skapet mitt, også er det åpent på toppen av skapet slik at lufta går ut der og ut i leiligheten min. Ikke inn i noe vegg e.l. Har uansett balansert ventilasjon i resten av leiligheten, er noe sånn fancy greier i det tekniske rommet. Leiligheten er helt ny, men irriterer meg bare at jeg må tørke støv av overskapene på kjøkkenet siden de ikke går helt opp til taket. Må jo være mulig å tette igjen på noe vis.

Skrevet

Nå tror jeg du misforsto. Matosen min kan umulig gå til naboer da jeg bare har en vifte som går opp i skapet mitt, også er det åpent på toppen av skapet slik at lufta går ut der og ut i leiligheten min. Ikke inn i noe vegg e.l. Har uansett balansert ventilasjon i resten av leiligheten, er noe sånn fancy greier i det tekniske rommet. Leiligheten er helt ny, men irriterer meg bare at jeg må tørke støv av overskapene på kjøkkenet siden de ikke går helt opp til taket. Må jo være mulig å tette igjen på noe vis.

Nei du kan faktisk ikke tette igjen der. Gjør du det vil du få fukt og soppproblemer fordi det ikke blir full ventilering.

Skrevet

Lufta kommer jo ut om det er en glippe. Snekker som jeg snakket med sa det gikk fint..

Skrevet

Vil tette igjen med en foring mellom overskap og tak på kjøkkenet, men jeg har altså en slik vifte som det bare er et hull til på toppen av skapet. Kan jeg da tette igjen helt, eller bør det være en glippe slik at lufta fra vifta "slippes ut" ? Er det farlig, type brannfarlig e.l å tette igjen? Skal gjøres av fagfolk altså, men jeg orker ikke å legge ut på mittanbud om det er farlig ;)

Anonymous poster hash: [acronym="Full hash:

cf0963ec5697b941daf0c7070935d94c"] cf096...94c

Luft og vanndamp skal kunne sirkulere ellers blir det muggdannelse og mulig og for tett og brannfare.

Dog er faren for mugg størst!

La det være åpent, med andre ord.

Anonymous poster hash: be7f1...4fe

Gjest Lille-pus
Skrevet

Jeg er fremdeles interessert i typen ventilasjon jeg da.

Resirkulasjon (som jeg antok i går kveld) kan brukes med en rist, men om risten ønskes satt slik at den sees (altså på skapets forside) så bør kanalen vinkles rolig ut til risten, altså helst uten 90 graders knekk.

Husk at all luften som suges 'opp' over komfyren eller koke/steke sonen i kjøkkenet skal ut igjen etter at luften har gått igjennom filteret og blitt renset.

Inne i kanalen ligger det en vifte som suger luften opp fra koke/steke sonen, og utløpet må være plassert etter viften (av naturlige årsaker).

Så viftens plassering i kanalen, avtanden fra viften og opp til toppen av skapet, mulighetene for å legge kanalen i slak vinkel ut mot en rist.... det er itng som må sees på.

I teorien bør det gå greit å ha utløpet vannrett på skapet dersom alle forhold ligger til rette for dette.

Skrevet

Resirkulasjon (som jeg antok i går kveld) kan brukes med en rist, men om risten ønskes satt slik at den sees (altså på skapets forside) så bør kanalen vinkles rolig ut til risten, altså helst uten 90 graders knekk.

Husk at all luften som suges 'opp' over komfyren eller koke/steke sonen i kjøkkenet skal ut igjen etter at luften har gått igjennom filteret og blitt renset.

Inne i kanalen ligger det en vifte som suger luften opp fra koke/steke sonen, og utløpet må være plassert etter viften (av naturlige årsaker).

Så viftens plassering i kanalen, avtanden fra viften og opp til toppen av skapet, mulighetene for å legge kanalen i slak vinkel ut mot en rist.... det er itng som må sees på.

I teorien bør det gå greit å ha utløpet vannrett på skapet dersom alle forhold ligger til rette for dette.

Det er nok slik som du beskriver her ja. Dvs at jeg må ha et ekstra rør som jeg vinkler mot en rist? Avstanden fra toppen av viften til tak er i dag 26 cm. Tenkte det bare kunne monteres en rist uten rør osv jeg, blir litt større prosjekt enn jeg så for meg, men takk for svar :)

Skrevet

Er forresten denne jeg har: http://www.rorosmetall.no/produkter/kjokkenhetter/motorer-innsatser/crystall-1144-3-i-en

Gjest Lille-pus
Skrevet

Om du er litt smart så tar du kontakt med Røroshetta til uken.

De er veldig hyggelige og svarer på spørsmål de får som relaterer seg til deres produkter.

Før du gjør det så er det lurt å finne ut hvilken modell hette du har, og å ha avstandsmålene nedskrevet.

De kan hjelpe deg med å finne den beste løsningen som vil gjøre at deres produkt fungerer oprimalt i ditt nye kjøkken.

Skrevet

Om du er litt smart så tar du kontakt med Røroshetta til uken.

De er veldig hyggelige og svarer på spørsmål de får som relaterer seg til deres produkter.

Før du gjør det så er det lurt å finne ut hvilken modell hette du har, og å ha avstandsmålene nedskrevet.

De kan hjelpe deg med å finne den beste løsningen som vil gjøre at deres produkt fungerer oprimalt i ditt nye kjøkken.

Da prøver jeg det :) Takk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...