Gå til innhold

Hundefôr

Gjest Lilleulv

Anbefalte innlegg

Gjest Lilleulv

Hvis vi skal bytte fôr, hvilket skal vi bytte til tro?

Jeg bruker nå Labb (ble best i test på tv2 hjelper deg, og fikk det anbefalt av oppdretteren), men mistenker at det er grunnen til at Nemi klør og har utslett.

Gamle Goldie fikk Frolic fra matbutikken i mange år. Det funka like bra for henne som det dyre vi kjøpte i dyrebutikken først. Vi merka ingen forskjell da vi gikk over til Frolic. Goldie var frisk og rask og ble 14 år.

Vetrinæren anbefaler Hills... Det har jeg hørt mye bra om, men har oxo hørt mye bra om Eukanuba.

Hva anbefaler dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bruk tid og les nøye bakpå pakken om ingredienser.

Unngå ingredienser som "chicken meal" og "lamb meal" - dette er typisk oppmalte rester (nebb og klør og andre ulumskheter).

Se også etter om ingrediensene er varierte; det bør være både ris, korn og grønnsaker representert i tørrforet.

Pass også på at fôret inneholder nok omega3-fettsyrer, eller gi evnt tilskudd av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

vi har nettopp bytta fôr fra Royal Canin til Troll elite.

fikk det anbefalt av en som driver me sledekjøring rett borti nabolaget.. han har ca 90 hunder, og sa at det var det beste foret han har hatt..

hunden vår elsker det. syntes d luktet god også jeg... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville som tidligere nevnt her inne se på ingridiensene.

Det som står først er det vikitigste. Står det kylling mel eller kjøttmel, velg et annet for. Velg for hvor det står kjøtt eller kylling.

Jeg bruker selv Bento Kronen og er super fornøyd. Innholder kylling og koster 200kr mindre enn Hills og Eukanuba ( bruke E før ).

Ville ikke brukt for fra butikken da dette innholder mye salt og annet som ikke er så bra for hunden. Men du trenger ikke nødvendigvis fore med Hills og de andre zoo forene som koster 500-550kr sekken ( 15kg ). Du kan bruke BenteKronen ( 300-350kr sekken ) eller det svenske foret Robur ( samme som BK ). Finnes mange forhandlere rundt om i landet som selges disse forene.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ethereal

Fôr fra butikken inneholder også altfor lite protein og for mye billig fyllstoff i forhold til dyrere typer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lilleulv

oki. skal til vet. om 3 timer, og føler meg ganske sikker på at hun kommer til å prøve å prakke på meg Hills. Det er jo svinedyrt, men vil jo at nemi skal ha det beste... Må kjøpe nytt fôr i dag hvis det viser seg at det er det som er problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

tror dyrlæga prøve å få kunden t å kjøpe akkurat d foret som DEN dyrlægen selge.. da e han kanskje sekra de pengan. har opplevd dette, å æ bare advare. snakka me di dyrlæga ang for en gang, å opplevde at dæm alle annbefalte d foret dæm hadde inne...

bare sånn at du e obs på d..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Labanen

Husk at dyrlegen som oftest har temmelig høy avanse (ca 50%) på fôret han selger - ikke rart han prøver å prakke det på deg!!

Det finnes endel tester av fôr på nettet, gjør gjerne litt research (helst på engelsk, de norske testene er litt så som så, synes nå jeg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purina proplan!

Har selv en hund som er ømfintlig med tanke på maten, og hun tålte ikke eukanuba. Men med proplan får hun kjempefin pels og ikke noe utslett eller kløe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv

Nå har vi vært hos vet. Hun sa at Nemi har betennelse i huden så hun fikk 1 ukes pillekur. Vet sa oxo at det ant. skyldes fôret, men ikke nødvendigvis. Vi ble uansett anbefalt å bytte fôr og sjampo. Kjøpte sjampo for sensitiv hud og fikk med masse prøver på Hills som vet. seff anbefalte. Det er jo det de selger der, men det er sikkert et bra fôr...

Prata med ei venninne som sier at hundene hennes klør av Hills og at hun har hørt om andre som oxo gjør det. Litt i villrede nå. Er anbefalt proplan, hvor får vi kjøpt dette? Vi må uansett gi henne mat i dag, hva skal vi gi henne? Hills eller Labb (som kanskje har gitt henne betennelsen)? Får ikke tak i nytt før i morra... kan jo ikke gi hills i dag og proplan i morra??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte med Hills etter at hunden min mistet matlysten for en tid tilbake. Hills er nemlig de eneste jeg vet om som gir pengene-tilbake-garanti hvis hunden ikke liker maten. Han elsker Hills-foret og jeg bruker det også som god-biter til ham :-) I tillegg har de eget "Diett-for" som jeg har brukt to ganger hvor han fikk diare - mulig at andre fabrikanter også har diett-for, men jeg har aldri sett det.

Også hos meg var det veterinæren som foreslo Hills ... har alle veterinærer avtale med Hills ? Og hvorfor ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil på det sterkeste anbefale Oliver's. De leverer fóret på døra dagen etter (evt 2 dager etter) at du bestiller det. (selvfølgelig uten tillegg i pris)

Oliver's inneholder bare naturlige stoffer. Det vil si ingen fargestoffer eller kunstig framstilte tilsettningsstoffer.

Bortsett fra Oliver's er jeg veldig fornøyd med ProPlan.

Men du er nesten nødt til å prøve deg fram, det som fungerer for én hund kan være dårlig for en annen hund, og omvendt. Ingen hunder er like så man må teste ut forskjellige fortyper og se om man merker forskjell på f eks blank/matt pels, røyting, mye/lite avføring osv osv.

Lykke til i jakten på ett fór som fungerer for din hund. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eukanuba er en av værstingene når det gjelder utslett og allergi. Hunden min reagerte også på det. Royal Canine er kjent som ett av de bedre for hudproblemer osv. (Har en rase som er veldig plaget av dette.) Dersom hunden har store problemer kan det være verdt å skjekke ut ferskt for, feks Vom og Hundemat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det gjelder hundefor, så har alle hundeeiere en mening om hva som er bra for og hva som ikke er bra for.. Og mye er basert på synsing muligens?

Her i huset forer/har vi foret med Lonestar og Labb og er veldig fornøyde med begge to. Faktisk så har vesla (som fores på Labb) veldig, veldig bra pels.

Julie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Moonshadow

I vår slekt har alle sammen alltid brukt Happy Dog og vi er alle like fornøyde med det foret.. Hundene får veldig fin pels av de og de har alt av alergifor, diettfor, osv...

Kan ikke utale meg om andre for typer i og med at vi ikke har prøvd noe annet enn det vi bruker pgr av at vi alltid har vært fornøyd med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Det er ikke uten grunn schäferen til mamma og pappa går på nyrediettfor etter å ha fått labb og diverse billigmat i to år.

Schäferen har en spesielt ømfintlig fordøyelse og får derfor lett fordøyelsesproblemer. Men det kan jo være andre hunderaser som tåler billigmat bedre, derfor synes jeg det blir litt feil å si at billigmat er dårlig fordi en schäfer som har sensitiv fordøyelse ikke kan spise det.

Broren min har en schäfer som nettopp har begynt på schäferfor fra Royal Canin, og etter det har han nektet å spise annen mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...