AnonymBruker Skrevet 20. februar 2015 #1 Skrevet 20. februar 2015 Hei! Jeg har gått rett inn i regelmessige sykluser etter p-pille slutt. Skal ikke begynne å prøve før i mai. Men lurer på - er regelmessig mensen en ganske god garanti for at en har eggløsning? Merker nemlig ingen symptomer på eggløsning, ikke funnet dette eggløsningslimet heller. Spør fordi gynekologen prøvde å finne eggløsning hos meg for noen år siden, ved blodprøve, men fant ingen. Hun mente vi kunne ha regnet feil ifht syklus da... Har en "følelse" av at jeg ikke har eggløsning/lett for å bli gravid. Så ble overrasket når mensen gikk rett inn i rute etter prevansjonsstopp. Var en mistanke om pcos hos meg for noen år siden, men tror enten legen tok feil av en endometriosecyste, eller bare hadde "bestemt" seg. Hadde litt høye testosteronverdier, men de var normale ved annen blodprøve. Er slank, ikke unormalt behåret. Litt uren hud, men ikke noe voldsomt.... Hva er "symptomene" på mens uten eggløsning, og hvorfor/hvordan får man mens om man ikke har eggløsning? Er det lett å fikse opp i? Vet jeg kan ta eggløsningstester, og skal det når vi begynner prøving. Men gruer litt. Ser de er vanskelige å finne, og ser for meg en styrete periode med ulike tester.... Anonymous poster hash: 88cb9...ae2
Ferny Skrevet 20. februar 2015 #2 Skrevet 20. februar 2015 Kan ikke svare på så mye, men leste i en annen tråd at man kunne bruke termometer. Rundt eggløsning vil temperaturen stige litt. Du bare måler hver morgen når du står opp. Det er jo en rimelig og enkel metode, så ser du jo om tempen endrer seg i løpet av måneden. Skriv det opp i en liten bok, så får du oversikt. 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2015 #3 Skrevet 22. februar 2015 Ved regelmessig mens. og ikke unormalt lenge mellom hver menstruasjon (typ 38 dager),er det meget sannsynligvis at du har eggløsning:) VIlle ikke stresset med dette før du har prøvd en stund Anonymous poster hash: b6eb5...8ff
miore Skrevet 23. februar 2015 #4 Skrevet 23. februar 2015 Som Ferny skriver ville jeg tatt temperaturen hver morgen før du står opp i løpet av to-tre sykluser for å bli så sikker du kan bli uten legeinnblanding. Da vil du kunne se ganske klart og tydelig OM du har eggløsning, om den kommer regelmessig, og NÅR du har eggløsning (kjekt å vite når dere skal begynne å prøve) - slik får du også informasjon om hvor lang lutealfasen din er. Hurtiginnføring i temping: Før eggløsning er østrogen det dominerende hormonet i kroppen, og da er kroppen relativt kald. I dagene før eggløsning blir det stadig mer østrogen, og da synker gjerne temperaturen enda litt mer (dette skjer ikke hos alle). Etter eggløsning begynner det gule legemet å utskille progesteron, som da blir det dominerende hormonet i kroppen. Progesteronet gjør at den såkalte basaltemperaturen din (temperaturen når du ikke har beveget deg på lenge) blir en del høyere enn før eggløsning, gjerne mellom 0.3-0.5 grader C (både litt større og litt mindre temperaturhopp er mulig). Rett rundt menstider synker temperaturen ned igjen. Det er viktig å huske å ta temperaturen til ca samme tid hver dag, og helst etter at du har sovet i over 3 timer og før du har stått opp. Det er også viktig å huske at det er helt normalt at temperaturen varierer en del fra dag til dag - det er tendensen/trenden du skal se på, og ikke enkelttemperaturene. Det høres kanskje litt stress ut når det blir forklart, men det er veldig enkelt og greit når du setter i gang Anbefaler å bruke en app (for eksempel FertilityFriend, det finnes dog mange andre) for å holde orden på temperaturene - etter min mening er det enklere å huske å fylle inn i en app på telefonen man drasser med seg hele dagen enn å skrive det inn i en bok hver morgen, og flere av disse appene hjelper deg i tillegg til å estimere når eggløsning har vært. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2015 #5 Skrevet 23. februar 2015 Du kan jo begynne å tempe, så får du et så sikkert svar som mulig (kanskje med unntak av ultralyd akkurat i det egget slipper?) på at du har el eller ikke Anonymous poster hash: 8e820...55c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå