Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Sinnasinnasinna
Skrevet

Jeg var på besøk hos en venninne i går. Kom inn i leiligheten og tok av meg skoene i gangen slik man pleier, mens hun sto og så på/pratet.

Hun har fått hund for et par måneder siden (aner ikke hvor gammel den er - men det ser ikke så veldig valp ut lengre, ihvertfall). Da jeg skulle gå noen timer senere, lå hunden og gnagde på skoen min!!

Dette var nye, dyre (1200 kr) sko som jeg simpelthen elsket, en luksus jeg egentlig ikke hadde råd til men som jeg unnet meg likevel. Jeg kan fortsatt gå i skoene, men den venstre er helt opptygd og fillete, så skoene er helt ødelagte. Det er nok ingen skomaker som kan redde dem.

Det som PROVOSERTE meg så innmari, var at venninnen min bare lo! Og hun mente at JEG hadde vært dum som ikke hadde satt skoene mine inn i boden i gangen. Hallo?!

Jeg hadde skjønt det om jeg var en fast gjest i huset, men jeg har faktisk bare vært i denne leiligheten hennes èn gang før og aldri etter at hun fikk hund. Hvordan skal jeg vite at dette beistet hennes ikke eier oppdragelse nok til å ikke bite istykker sko (jeg er ikke særlig hundevant av meg). Hun sto jo og så på at jeg tok av meg skoene, og burde jo sagt fra at jeg skulle sette inn skoene mine i boden, da?

Jeg synes faktisk at hun burde tilbudt seg å erstatte skoene mine, jeg. Er usikker på om jeg ville tatt imot pengene, men hun burde da virkelig ha tilbudt seg det?!

Jeg kjenner at jeg er skikkelig sinna på henne!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehe, dette minner meg om Sex og Singelliv-episoden "A Woman's Right to Shoes".

Synes at hun selvsagt burde erstatte skoene!!

Så frekt å bare le... Hvis det hadde vært et barn som hadde ødelagt noen av gjestenes ting, hadde hun bare ledd da også?

Skrevet

Hørtes helt utrolig ut? Ler av deg? Syns DU er dum som ikke satte skoene ett annet sted? :o Jeg hadde blitt skikkelig provosert av det tror jeg!

Vett du hva! Jeg hadde søren meg sagt akkurat hva jeg mente om saken, og bedte henne om penger til nye sko!

Skrevet

Jeg hadde vært dritflau over bikkjeskinnet, og om jeg så hadde måtte begynne å selge inventar, hadde jeg erstattet dem!

Jeg synes du skal si det til henne jeg - eller i hvert fall vise henne denne tråden! Hjemme hos enkelte må man ta spesielle hensyn, det er den som bor der som må si fra om sånne ting. Det var helt sikkert ikke første gang bikkja spiste sko!

Skrevet

Selvfølgelig skal hun erstatte skoene dine! Som hundeeier er man ubetinget ansvarlig for skader hunden påfører andre. (Hunder er både juridisk og forsikringsmessig å anse som en gjenstand). Ansvarsskader av denne typen dekkes normalt av hundeeierens innboforsikring (Som inneholder en ansvarsdel). Nå er denne skaden nok for liten til at det er aktuellt å ta den som en forsikringssak, men hun er like fullt forsikringsmessig og juridisk ansvarlig for det hunden har gjort.

Skrevet

Bikkja mi hadde spist på skoene til en kompis av meg....jeg ble utrolig flau, og fikk reparert skade hos skomaker( heldigvis). Det er aldri noe annet alternativ enn at hundeeier skal erstatte det bikkjeskinnet har ødelagt!!!!!

Skriv ut denne siden og vis henne dette!!!!!

Skrevet

For det første så burde hun helt klart tatt ansvaret å sagt til deg at du burde sette skoene dine i boden i gangen slik at ikke valpen/bikja fikk tak i dem. Det er hennes hund og hennes ansvar å varsle!

Og når hun ikke varsler deg, og hennes hund ødelegger dine eiendeler som du trodde sto trygt, så burde hun hatt skamvett nok til å krevd å få erstatte en evt reperasjon eller nye sko om de ikke lot seg reparere!!

Jeg ville også sagt ifra til henne, selv om det kan føles litt "teit" å komme i ettertid, at jeg synes hun burde varslet meg om faren for dette, og gjort henne veldig klar over at du aldri ville latt skoene stå der dersom du hadde trodd at hun hadde en hund som gnagde på sko og en venninde som ikke sa ifra!!!

å le av episoden er å ikke respektere andres eiendeler, det er fy!!

Gjest lilletroll
Skrevet

SELVFØLGELIG skal hun erstatte skoene dine!!!!! Det burde hun helt automatisk tilby, da det faktisk ikke på noen måte er din feil det som skjedde!!!!

Skrevet
SELVFØLGELIG skal hun erstatte skoene dine!!!!! Det burde hun helt automatisk tilby' date=' da det faktisk ikke på noen måte er din feil det som skjedde!!!![/quote']

Helt klart! :-?

Skrevet
...du aldri ville latt skoene stå der dersom du hadde trodd at hun hadde en sko som gnagde på sko og en venninde som ikke sa ifra!!!

Aha! Så det var altså skoene hennes som utførte ugjerningen!

:ler:

Sorry, men jeg så det så levende for meg, den slemme joggeskoen som kastet seg over inntrengeren og gnagde på den!

Skrevet

Sorry, men jeg så det så levende for meg, den slemme joggeskoen som kastet seg over inntrengeren og gnagde på den!

Haha!!! :-----D

Nei fysj dette var dama og bikkjas feil, ikke din! Krev penger!

Skrevet

Send henne en tekstmelding og la henne få vite hvilken størrelse sko du bruker. Og evt. butikken du kjøpte skoene.

Skrevet

pføy... skjønner ikke hva du sikter til!!!

JEG har ikke skrevet slike skrivefeil vaffal!!!! :plystre:

Gjest Anonymous
Skrevet

Har opplevd noe av det samme. Hadde fått meg nye dyre merkesko da jeg gikk på ungdomsskolen som jeg hadde ønsket meg og spart til lenge. Vi var noen veninner samlet hos en annen veninne og skoene mine stod sammen med de andre ute i gangen. Da jeg skulle hjem var den ene vekk. Den har aldri dukket opp siden. Vi lette høyt og lavt, i hele hagen og naboens hage uten resultat. Til slutt måtte jeg hinke hjem. Hva som skjedde med skoen vet jeg i dag nesten 20 år etter fremdeles ikke.

Gøy var det ikke, så jeg kan forstå hvordan du har det. I mitt tilfelle var det jo ikke veninnen min som vi var hos sin skyld så jeg tenkte ikke på å be henne erstatte den. Synes nok din veninne burde tilbudt seg å erstatte skoene dine. Det burde være vanlig høflighet når hun ikke bad det sette dem i boden. Om jeg ville tatt imot tilbudet er en annen sak. Sannsynligvis ville jeg ikke det.

Skrevet

Få laget et pent skilt til henne der det står:

Vokt skoene Deres for hunden!

Alle eiendeler forlates på eget ansvar, huseier ikke erstatningspliktig.

(Sikkerhetssone i bod.)

Overrekk det til henne mens du sier: Dette må du montere i gangen slik at alle kan se det med en gang de kommer inn.

Gjest sinnasinnasinna
Skrevet

Det skiltet har jeg faktisk veldig lyst til å lage!! :hoho:

Skrevet

Jeg ville også ha bedt om å fått penger til og kjøpe nye sko.Hunden var hennes ansvar og hun sa ikke fra til deg at skoene dine var i faresonen.Hun burde ha varslet deg.

Skiltet til Elle Melle var jo en fin ide å gi henne.

Koldbruna

Gjest Anonymous
Skrevet

Hadde jeg vært den personen med hunden hadde jeg med en gang tilbydt meg og betale... Så greit er det... Men om jeg da ikke hadde gjort det, hadde jeg håpet venninna mi hadde sagt ifra såpass at jeg skjønte alvoret i saken. 1200 kroner er (i min verden) ikke bare bare og legge ut, dermed er det en utgift som bør bli lagt ut. Hun som visste hvordan hunden var burde gitt deg et hint om at han liker sko, og ferdig med det.

Du kan aldri vite at hunden spiser sko, s lenge hun ikke sier noe....

Dette er faktisk ren og kjær folkeskikk

Skrevet

Hun burde helt klart erstatte skoene, men kanskje ikke med 1200 kroner? 400-500 hadde absolutt vært på sin plass. Jeg hadde blitt skikkelig sur på en slik venninne, og unngått henne så lenge som mulig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...