Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei-.)

tok kontakt med advokat i fjor høst,ang klagesak til nav.

det første jeg spurte advokaten om var,om jeg fikk fri rettshjelp,da svarte han ja!

ok da lot jeg ham jobbe m saken..vi fikk i første omgang avslag fra nav,,og vi snakket frem og tilbake om jeg skulle gå videre m saken eller ei..da kom han plutselig på at jeg måtte fylle ut et skjema, hvor det måtte fylles inn opplysninger om ektefelles lønn osv.jeg spurte han om hvorfor dette nå måtte fylles ut,når jeg var ferdig å bruke han som advokat? jo han svarte:for å se om du fyller vilkårene for å få fri advokat hjelp..jeg ble satt helt ut!! jeg som hadde spurt han flere ganger ang fri rettshjelp...regningen ble 20 000..jeg mener han burde hatt dette skjemaet og gitt meg ved første møte,slik at jeg kunne selv bestemme om jeg ville brukt han uten fri hjelp.jeg har trodd hele tiden i følge advokaten at jeg fikk fri hjelp..noen som kan gi meg tips og råd ang dette,synes det er urettferdig å måtte betale så mye penger,for hans mangelfulle informasjon.

hilsen fortvilt;(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville tatt kontakt med andre advokater for å høre hvordan de praktiserer dette med fri rettshjelp; når skjema skal presenteres osv. Her hvor jeg bor vet jeg at det er advokat på bilbioteket en dag i måneden som svarer på endel generelle jusspørsmål. Du kan også sende en epost til fylkesmannen i ditt fylke og spørre, siden det er fylkesmann som behandler søknader om fri rettshjelp. Her er en side med informasjon: http://www.advokatenhjelperdeg.no/jus-artikler/fri-rettshjelp/De har også en "Spør en advokat"-side, du kan jo sende inn historien din der og se hva de sier :)

For meg høres dette søkt ut, du burde fått sjekket om du kunne få fri rettshjelp før dere startet sak ifølge min (ganske begrensede) kunnskap om emnet.

Lykke til!

Skrevet

Advokaten burde nok informert bedre ja, samtidig som det også er ditt eget ansvar å sette deg inn i om du kvalifiserer eller ikke - han har jo ikke oversikt over deres inntekter etc. Men om du mener at du har gitt klare spørsmål og fått feil svar, ville jeg klaget på salæret - først til advokaten, og om du ikke får gehør så til Advokatforeningen dersom advokaten er medlem, evt Disiplærnemnda.

• Liker 1
Gjest Godjente
Skrevet

Advokaten skulle ha tatt frem skjemaet når han tok saken din.Dette er han pliktig til å informere deg om ! Dette fylles ut og sendes fylkesmannen for å sjekke om du har krav på fri rettshjelp.

Advokaten kan også på eget initiativ innvilge fri rettshjelp om han har oppdrag gjennom staten.

Advokaten søker om dette for deg på dine vegne.

Ta kontakt med fylkesmannen og hør hva du skal gjøre

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar:-) jeg vet jeg spurte ham flere fanger om jeg hadde fri rettshjelp. Men det skjemaet ang fri rettshjelp kom han med,den dagen jeg var ferdig med han som advokat. Føler meg veldig lurt:-(

Skrevet

Du er absolutt blitt lurt! Som sagt, skriv til fylkesmannen og advokathjelpen, de veileder deg i hva du skal gjøre nå :)

Skrevet

Og lurt er jeg blitt,men advokaten mener jeg ble informert,men det stemmer ikke

Skrevet

Det burde ikke være noe problem dette. Såvidt jeg har forstått etter å ha lest meg opp, skulle du ha blitt presentert med skjemaet med en gang, og han skulle aldri gått videre med saken din før du hadde fått godkjent fri rettshjelp fra fylkesmannen. Derfor har du en veldig sterk sak her, og vi skal få fikset dette altså :)

Her finner du kontaktinformasjon til fylkesmannen i ditt fylke: http://fylkesmannen.no/

Om du vil, kan jeg hjelpe deg med å skrive en klage (send meg PM), jeg er ganske vandt til å skrive slike ting etter en del års erfaring med NAV osv... :P

Skrevet

Det burde ikke være noe problem dette. Såvidt jeg har forstått etter å ha lest meg opp, skulle du ha blitt presentert med skjemaet med en gang, og han skulle aldri gått videre med saken din før du hadde fått godkjent fri rettshjelp fra fylkesmannen. Derfor har du en veldig sterk sak her, og vi skal få fikset dette altså :)

Her finner du kontaktinformasjon til fylkesmannen i ditt fylke: http://fylkesmannen.no/

Om du vil, kan jeg hjelpe deg med å skrive en klage (send meg PM), jeg er ganske vandt til å skrive slike ting etter en del års erfaring med NAV osv... :P

Tusen takk:-) har sendt deg pm.

Skrevet

hei-.)

tok kontakt med advokat i fjor høst,ang klagesak til nav.

det første jeg spurte advokaten om var,om jeg fikk fri rettshjelp,da svarte han ja!

ok da lot jeg ham jobbe m saken..vi fikk i første omgang avslag fra nav,,og vi snakket frem og tilbake om jeg skulle gå videre m saken eller ei..da kom han plutselig på at jeg måtte fylle ut et skjema, hvor det måtte fylles inn opplysninger om ektefelles lønn osv.jeg spurte han om hvorfor dette nå måtte fylles ut,når jeg var ferdig å bruke han som advokat? jo han svarte:for å se om du fyller vilkårene for å få fri advokat hjelp..jeg ble satt helt ut!! jeg som hadde spurt han flere ganger ang fri rettshjelp...regningen ble 20 000..jeg mener han burde hatt dette skjemaet og gitt meg ved første møte,slik at jeg kunne selv bestemme om jeg ville brukt han uten fri hjelp.jeg har trodd hele tiden i følge advokaten at jeg fikk fri hjelp..noen som kan gi meg tips og råd ang dette,synes det er urettferdig å måtte betale så mye penger,for hans mangelfulle informasjon.

hilsen fortvilt;(

Her burde han ha informert bedre. Slik jeg har forstått det er fri rettshjelp bare noen få timer. Jeg har selv hatt det, og når regningen overskred 2500 kr tror jeg det var, så måtte jeg selv stå for resten.

Jeg også ble litt paff når jeg ble servert regningen, men det var ikke fordi jeg ikke visste at fri rettshjelp ikke er ubegrenset, men fordi det var så vanskelig å få advokaten til å si i fra når jeg hadde overskredet fribeløpet. Han hevdet at det var vanskelig for ham å vite hvor mange timer han brukte før arbeidet var avsluttet.

Jeg har inntrykk av at de fleste advokater tar det for gitt av vi brukere vet at fri rettshjelp bare er noen få timer.

Anonymous poster hash: 048ae...f4a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...