AnonymBruker Skrevet 20. februar 2015 #1 Skrevet 20. februar 2015 Noen som vet hvordan jeg som mor får hjelp til å kreve at biologisk far står frem med sin identitet og vedkjenner seg biologisk farskap, når barnet er adoptert av sin stefar og juridisk farskap ikke skal endres? Det bør jo være barnets rett å få fastsatt sitt biologiske opphav, selv om han er så heldig å ha en stefar som stiller opp. Jeg trodde dette var et barns naturlige rettighet, men det virker som jeg må betale dyre advokater og gå til sak mot mannen for å få frem i lyset det vi begge vet så innmari godt. NAV bryr seg ikke om å hjelpe, siden farskapssaken ble henlagt for lenge siden fordi jeg beskyttet ham, og juridisk farskap er etablert gjennom stebarnadopsjon for åtte år siden. Underlig. Jeg har lett så etter svar, så jeg setter pris på tilbakemelding/råd fra folk som VET noe om dette. Etiske dilemmaer er noe vi alle kan komme opp i, og dette har vært det store for meg.. Og nå når jeg ikke vil bære dette for ham lenger, så finner jeg ikke ut hvordan jeg blir kvitt det. Anonymous poster hash: fbcff...ce3 Anonymous poster hash: fbcff...ce3
onyx Skrevet 20. februar 2015 #2 Skrevet 20. februar 2015 Dette var en rettighet du gav opp den dagen adopsjonspapirene ble signert. 5
Mrs.Under Skrevet 20. februar 2015 #3 Skrevet 20. februar 2015 Det stemmer det Onyx skriver, dette er ikke en rettighet som du og barnet har lenger. Biofar er ikke på noen måte far lenger, og hans navn fjernes fra alle papirer. Det er den som adopterer som regnes som far fullt ut. Hvem er det du vil ha dette gjort for? Er det for deg, eller er det for barnet ditt. Hva tror du barnet ditt selv vil? Tror du det har noen betydning for barnet ditt? Far er den som er der og stiller opp. Farskap er ikke biologisk. Om du har bært dette i mange år, er det kanskje på tide å slippe det....selv om jeg forstår i det du skriver at dette er vanskelig for deg. Lykke til! 3
Gjest Klaveret Skrevet 20. februar 2015 #4 Skrevet 20. februar 2015 Hvorfor er datteren din adoptert når det er så viktig for deg å få erklært biologisk farskap?
HvittHus Skrevet 20. februar 2015 #5 Skrevet 20. februar 2015 Barnet har uansett ikke noen juridiske rettigheter etter biologisk far, så jeg tenker det holder at hun blir informert om hvem som er biologisk far, og så kan hun bruke denne informasjonen som hun ønsker når hun blir voksen.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2015 #6 Skrevet 20. februar 2015 Kan hende du bare må la det juridiske fare, og slå deg til ro med at du aldri får noe ofisielt papir som sier at denne mannen er barnets biologiske far. Det står jo ikke i veien for at du gir barnet navnet hans når du syns tiden er moden? Du kan også sende et enkelt ikke-konfronterende brev til biologisk far hvor du informere om at barnet vet hvem han er? Anonymous poster hash: 01928...230
Biloba Skrevet 20. februar 2015 #7 Skrevet 20. februar 2015 Biologisk far er ute av verden når barnet er adoptert, ja. Ingen rettigheter og ingen plikter. Du får ikke hjelp fra myndighetene til dette, men kan selvfølgelig ta privat dna-test hvis han samtykker. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå