Gå til innhold

Krav fra bank om å være totalkunde

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk nylig lån i Danske Bank med sannsynligvis en av de beste lånerentene i Norge, men da jeg fikk lånet krevde de også at jeg ble totalkunde, altså at DB er hovedbankforbindelse, noe jeg finner vanskelig:

- De utsteder kun kort knyttet opp til Mastercard og ikke Visa. Har allerede vært et par tilfeller der butikken ikke har avtale med Mastercard

- Nettsiden er urgammel og lite brukervennlig. Minner meg om en av de første nettbankene som ble laget.

- De bruker fremdeles sikkerhetskort for å logge seg inn i banken!! hvem har vel med seg en slik brikke, jeg forventer å kunne logge inn med BankID og i mine øyne er alle andre løsninger gammeldagse og uinteressante å bruke for meg.

- Selv om jeg har en såkalt VIP-telefonlinje savner jeg en chattefunksjon slik andre banker har.

Samlet sett gjør dette at det er vanskelig å være totalkunde. Jeg bruker fremdeles min gamle konto og overfører tilsvaret boliglånet en gang i måneden. De har sagt at jeg må være totaltkunde for å få de beste rentene. Dette har også blitt påpekt av bankrådgiveren min da jeg har kontaktet banken og han har sjekket at kontoen ligger "død".

Blir dette på noen måte kontrollert av banken utover når jeg kontakter banken eller er dette bare piss/skremselspropaganda for at jeg skal bruke de som min bankforbindelse?

Anonymous poster hash: 74257...e33
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så du vil ha fordelene uten å oppfylle forpliktelsene som er satt som premiss for fordelene?

Anonymous poster hash: 1a475...9ce

• Liker 4
Skrevet

Kort fortalt ja. Men når premissene gjør at dagligbruk vanskeliggjøres (butikker som ikke godtar mastercard, litt småkjipt når matbutikken inkl. post i butikk ikke tar mastercard), da er det umulig å oppfylle vilkårene deres.

• Liker 2
Skrevet

Kort fortalt ja. Men når premissene gjør at dagligbruk vanskeliggjøres (butikker som ikke godtar mastercard, litt småkjipt når matbutikken inkl. post i butikk ikke tar mastercard), da er det umulig å oppfylle vilkårene deres.

Men om du ikke liker premissene så er det jo bare å la være å ha lånet ditt der.

Anonymous poster hash: 1a475...9ce

• Liker 7
Skrevet (endret)

Grunnen til at de gir deg denne gode renten er jo nettopp for å få deg som totalkunde,slik at de kan tjene noe på de øvrige deler av ditt engasjement.

Selv vurderer jeg ikke banker som krever totalkundeforhold. Særlig når disse i tillegg er banker som ofte skal ha termingebyrer, etableringsgebyr osv som gjør at forskjellen mellom det du tror du har i rente og det du faktisk betaler er ganske stor..

Hvor mye sparer du egentlig på boliglånet i DB i forhold til f.eks. Skandiabanken eller et av de andre gebyrfrie alternativene?

Du må vurdere totalpakken og finne noe annet når du er misfornøyd.

Endret av nojac
Skrevet

Det er helt vanlig at banken krever at du har lønnskonto og brukskonto hos dem for å få boliglån der. Er du ikke interessert i det, må du se deg om etter ett annet sted å ha lån.

Anonymous poster hash: b2dc7...d6c

• Liker 1
Skrevet

Når du bruker ditt vanlige visa i Norge, bruker du ikke visa-delen av det, men axept delen. Hvis du ser på baksiden av et vanlig debetkort i Norge som visa er, vil du se dette axept merket. Det samme gjelder danske bank sine Mastercard. Ville jo vært noe spesielt å gi kundene et kort som ikke kunne brukes mange steder.

Ellers er det jo standard i de fleste banker at du må være totalkunde for å få maks ut av renter og lignende.

Anonymous poster hash: 79c41...c54

• Liker 1
Skrevet

Når du bruker ditt vanlige visa i Norge, bruker du ikke visa-delen av det, men axept delen. Hvis du ser på baksiden av et vanlig debetkort i Norge som visa er, vil du se dette axept merket. Det samme gjelder danske bank sine Mastercard. Ville jo vært noe spesielt å gi kundene et kort som ikke kunne brukes mange steder.

Ellers er det jo standard i de fleste banker at du må være totalkunde for å få maks ut av renter og lignende.

Anonymous poster hash: 79c41...c54

Skrevet

Vi gikk i fella og ble totalkunder. Mitt råd - ikke gjør det! Hvor mye sparer man egentlig på det, hvis du ser den effektive renta opp mot for eksempel Skandiabanken sin?

Mastercardet skal fungere akkurat som visa debit, og alle skal godkjenne det (fordi det er bank axept). Men hva hjelper det når butikkene nekter deg å dra kortet, fordi de mangler kunnskapen? De tror jo ikke på en random kunde...

Nettbanken er en vits, kundeservice vanskelig.. Hvis du som meg kommer fra Skandiabanken er Danske Bank en nedtur.

Møkkabank.

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Hva er det for slags rente du har fått da? Har du prøvd å ta med deg det tilbudet i en annen bank?

Og ja, jeg er også tidligere kunde av Skandiabanken og gren på nesen da jeg så nettbanken til det som ble min nye bank da jeg kjøpte bolig. Man blir godt vant av Skandiabanken. Bare så synd at de ikke vil ha lånekunder med spesielle behov.

Nå er jeg fornøyd igjen etter å ha benyttet meg av at jeg er LO-medlem og har gebyrfri konto i Sparebank1-gruppen. LO-fordelen er at man blir behandlet som totalkunde der ved kun å opprette brukskonto.

Skrevet

Hva er det for slags rente du har fått da? Har du prøvd å ta med deg det tilbudet i en annen bank?

Og ja, jeg er også tidligere kunde av Skandiabanken og gren på nesen da jeg så nettbanken til det som ble min nye bank da jeg kjøpte bolig. Man blir godt vant av Skandiabanken. Bare så synd at de ikke vil ha lånekunder med spesielle behov.

Nå er jeg fornøyd igjen etter å ha benyttet meg av at jeg er LO-medlem og har gebyrfri konto i Sparebank1-gruppen. LO-fordelen er at man blir behandlet som totalkunde der ved kun å opprette brukskonto.

Hvis TS har samme avtale som oss (akademikerne), og har boliglån ung, så er renta 2,7. Noen banker vil nok være villige til å matche det, men det spørs jo om de er noe bedre enn Danske Bank...

Vi har hvertfall gitt danske bank klar beskjed om hvor misfornøyde vi er, og anbefaler TS å gjøre det samme. Så er vi i tenkeboksen på om vi skal gjennomføre nytt bankbytte. Dette bankbyttet tok 6 uker så vi er litt i tvil.

Man aner rett og slett ikke hvor genialt skandianken er før man bytter seg bort fra det. Jeg har blitt bortskjemt, og har tatt mange av løsningene deres for gitt.

(Ja, jeg er litt bitter :ler:)

Gjest Blondie65
Skrevet

2,7 % er rimelig, det er det ingen tvil om.

LO hadde problemer med Sparebank1 gruppen før, det var et massivt krav fra medlemmene om å vennligst skjerpe seg eller miste hele porteføljen. Jeg var selv ikke kunde der på det tidspunktet.

Skrevet

2,7 % er rimelig, det er det ingen tvil om.

LO hadde problemer med Sparebank1 gruppen før, det var et massivt krav fra medlemmene om å vennligst skjerpe seg eller miste hele porteføljen. Jeg var selv ikke kunde der på det tidspunktet.

Ja men det er nominell rente, så effektiv rente er det jo ikke så stor forskjell på kontra Skandiabankens effektive på 2,9 (må innrømme at jeg ikke vet hva vår effektive rente er).

Skrevet

Jeg ville valgt en bank uten slike krav. Det er ikke sikkert du tjener på dem heller når du regner inn effektiv rente og bruk av kontoen. Og f.eks bensin for å dra andre steder å handle elelr for å finne minibanker for å ta ut penger for å handle osv.

Ta med lånetilbudet i en annen bank og spør om de kan matche det.

Har du prøvd finansportalen for å sammeligne tilbud?

Rent prinsippielt syns jeg man bør boikotte banker som opererer slik. Jeg har også forstått det som at krav om helkundeforhold ble ulovlig i august 2011.. : https://www.finansportalen.no/Forsiden/Presse/Aktuelt/finanstilsynet-setter-grenser-for-produktpakker

Anonymous poster hash: 7502d...90d
Skrevet

Jeg har også forstått det som at krav om helkundeforhold ble ulovlig i august 2011.. : https://www.finansportalen.no/Forsiden/Presse/Aktuelt/finanstilsynet-setter-grenser-for-produktpakker

Anonymous poster hash: 7502d...90d

Hvis du leser saken du linker til så gjelder det når helkundeforhold omfatter verdipapirfond og forsikringstjenester. Mens helkundeforhold som krever lønnskonto for å få boliglån, er greit fordi det "til en viss grad kan anses å foreligge en tilknytning mellom tjenestene".

Anonymous poster hash: abff8...011

Skrevet

TS her,

En ting er å bytte bank, det er greit nok.

Hva gjelder forskjellen mellom skandiabanken og danske bank, har de hhv. 2,86 og 2,78 effektiv rente. Men de opererer med forskjellige rentesatser som står i forhold til belåningsgraden, med 85 % belåningsgrad skal de ha 3,20 %. Men jeg er likevel i prosessen med å binde renten og der står (dessverrre) Danske Bank ganske alene hva de klarer å tilby.

Men er det noen som trosset banken her og har banken funnet det ut?

Og ja jeg er utrolig kynisk hva gjelder penger, og har egentlig ingen betenkeligheter med å ha et lån med visse vilkår som jeg ikke er interessert i å oppfylle. På samme måte omgår jeg begrensingen med åtte gratis artikler på aftenposten.no eller har et mobilabonnement med bindingstid på et telefonnummer jeg ikke bruker dersom jeg finner ut at det billigst.

Skrevet

Hvorfor ikke Storebrand? 2.7% nominell rente :)

Skrevet

Kort fortalt ja. Men når premissene gjør at dagligbruk vanskeliggjøres (butikker som ikke godtar mastercard, litt småkjipt når matbutikken inkl. post i butikk ikke tar mastercard), da er det umulig å oppfylle vilkårene deres. Anonymous poster hash: 74257...e33

Denne påstanden at mat og post i butikk butikken ikke godtar mastercard må du underbygge med å opplyse om hvilken butikk (kjede) som ikke godtar mastercard. Fordi jeg har hatt mastercard fra Danske Bank siden oktober 2014, og 365 kort i flere år, uten problemer verken i Norge eller i utlandet.

Nettbanken er helt ok, men når du syter sånn som dette, bør du vel bare finne en annen bank og betale den ekstra prisen på lånet, formå bli rornøyd med det du som kunde ønsker?

Anonymous poster hash: 0a863...51d

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke sjangs til å forstå hva du prøvde å skrive her: "formå bli rornøyd med det du som kunde ønsker".

Men det var Rimikjeden, fikk beskjed om at det ikke var tillatt kort. Av alle de stedene jeg har vært ute og reist har jeg kun opplevd én gang at butikken ikke tok Visa, bare Mastercard. Så ser fordelen å ha begge deler, men igjen er det unødvendig tungvindt å måtte ty til flere banker.

Så jeg må si at med fokus på brukervennligheten vinner Dnb over Danske bank på alle punkter. (Men de var ikke villig i å gi meg mer boliglån enn hva et hundehus koster).

Min konklusjon blir at jeg kommer til å overføre lånebeløpet fra hverdagsbanken månedlig inntil jeg får et varsel av banken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...