AnonymBruker Skrevet 20. februar 2015 #1 Skrevet 20. februar 2015 Noen her som har peiling på rotter og sykdom? Jeg har ei rotte som akkurat har vært gjennom en 10 dagers kur for luftveisinfeksjon, men jeg ser fortsatt spor av porfyrin rundt nesa. Bør jeg da fortsette kuren noen dager? Rotta virker ellers å være i fin form. Anonymous poster hash: 6ee89...bef
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2015 #2 Skrevet 20. februar 2015 Fikk du ikke beskjed av vet om hvor lenge du skulle holde på? hvis ikke ville jeg tatt en telefon ned dit for å høre. Anonymous poster hash: e97a3...5cf
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2015 #3 Skrevet 20. februar 2015 Fikk du ikke beskjed av vet om hvor lenge du skulle holde på? hvis ikke ville jeg tatt en telefon ned dit for å høre.Anonymous poster hash: e97a3...5cf Ja,10 dager. Jeg har vurdert å ringe, men det er ingen dyrleger i området som er ekspert på smådyr, så jeg vet ikke hvor mye det har for seg. Etter å ha lest litt lurer jeg på om dosen også ha vært litt lav, og at det kan være årsaken til at det ikke har funket helt. Anonymous poster hash: 6ee89...bef
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2015 #4 Skrevet 20. februar 2015 Her kan det hende du kan få hjelp: http://www.tamrotter.com/forum/index.php Anonymous poster hash: eb603...f46
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2015 #5 Skrevet 20. februar 2015 Meld deg inn i "rotter" på Facebook, masse flinke folk men, du skal alltid høre med vet. Anonymous poster hash: 54f1f...df2
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2015 #6 Skrevet 20. februar 2015 Har hatt rotter i mange år, en av de første jeg hadde fikk alvorlige luftveisproblemer, grunnen var støv fra pellets (bunn). Sagflis er kjempenei, og det visste jeg, men det er altså ikke bra nok med "gode pellets" heller. Dro til spesialist på gnagere da denne ble syk, og hun fortalte at man aldri burde bruke noen av delene, da det vil støve og de er veldig sensitive for slikt. Rotta ble helt bra igjen, men det tok tid, og aldri hatt problemet med andre rotter etter at jeg helt kuttet ut dette som bunn. Brukte heller et lag avispapir (tok ut skiftene) og rev opp mindre biter aviser og evt litt dopapir. Brukte også kluter og håndklær inne i hus og som hengekøyer. Ristet disse godt etter hver gang buret ble rengjort, for så å kjøre det på kokvask i maskin. Anonymous poster hash: 5c7cc...ad8
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2015 #7 Skrevet 20. februar 2015 Har hatt rotter i mange år, en av de første jeg hadde fikk alvorlige luftveisproblemer, grunnen var støv fra pellets (bunn). Sagflis er kjempenei, og det visste jeg, men det er altså ikke bra nok med "gode pellets" heller. Dro til spesialist på gnagere da denne ble syk, og hun fortalte at man aldri burde bruke noen av delene, da det vil støve og de er veldig sensitive for slikt. Rotta ble helt bra igjen, men det tok tid, og aldri hatt problemet med andre rotter etter at jeg helt kuttet ut dette som bunn.Brukte heller et lag avispapir (tok ut skiftene) og rev opp mindre biter aviser og evt litt dopapir. Brukte også kluter og håndklær inne i hus og som hengekøyer. Ristet disse godt etter hver gang buret ble rengjort, for så å kjøre det på kokvask i maskin.Anonymous poster hash: 5c7cc...ad8 Man skal ikke bruke avispapir heller da.. Når de tisser på det renner blekket av, og de får det på føttene/i pelsen, og man får det ikke ut igjen. En annen ting er hvis de spiser det, er ikke det så bra for systemet det heller.. Anonymous poster hash: e97a3...5cf
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2015 #8 Skrevet 20. februar 2015 Man skal ikke bruke avispapir heller da.. Når de tisser på det renner blekket av, og de får det på føttene/i pelsen, og man får det ikke ut igjen. En annen ting er hvis de spiser det, er ikke det så bra for systemet det heller.. Anonymous poster hash: e97a3...5cf Javel, aldri hatt problemer med blekk på føtter eller at de spiste papiret. Men bruk heller toalettpapir da, eller bare håndklær.Anonymous poster hash: 5c7cc...ad8
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2015 #9 Skrevet 20. februar 2015 Javel, aldri hatt problemer med blekk på føtter eller at de spiste papiret. Men bruk heller toalettpapir da, eller bare håndklær.Anonymous poster hash: 5c7cc...ad8 Bruker fleecetepper/fluffytepper Med sånne "puppypads" eller sånne som de bruker i sengene på gamlehjem (tror jeg) under teppene. Anonymous poster hash: e97a3...5cf
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2015 #10 Skrevet 20. februar 2015 Takk for tips og råd alle sammen, både til sider og hva jeg kan gjøre. Først, når det gjelder mat, så får de Care+ fra Beaphar. I tillegg får de litt grønnsaker, frukt, noen tørre beødskalker å gnage på og bær, innimellom. Alt sjekket opp mot lister på nett over ja og nei-mat. De siste dagene har det i tillegg blitt en del mer babygrøt enn vanlig, etter samtale med dyrlege. Både for å få medisin i den syke rotta, og for å få henne til å legge på seg. Hun begynte nemlig å gå ned i vekt når hun begynte på medisinen, sikkert på grunn av kvalme/dårlig matlyst. Iom at det er ei lita rotte (180 gram, ikke fullvoksen altså), så fikk jeg beskjed om å være rundhåndet med mat hun liker, og sjekke at hun går opp i vekt. Babygrøt var det eneste som fikk henne til å legge på seg eller ihvertfall holde seg stabil på vekta. Men normalt sett er babygrøt kos i ny og ne. Når det gjelder strø, så bruker jeg et strø av hardtre. Det skal de visstnok tåle. Men jeg har tenkt litt på å prøve noe annet. Det er nemlig bare den ene av to rotter som viser tegn på sykdom. De spiser det samme, står i samme bur, og ble kjøpt samtidig. Det meste er i det hele tatt likt, men en rotte er syk og har vært det siden jeg fikk dem, mens den andre verken nyser, viser tegn på porfyrin eller andre sykdomstegn. Den eneste forskjellen jeg kan komme på er at den syke er glad i å grave rundt i strøet, mens den friske sjelden er i den delen av buret. Basert på det, og det dere har skrevet, så har jeg nå kuttet ut strøet. Jeg har heller brukt papir og et gammelt flanellslaken. Så får vi se om det kan ha noe å si. Anonymous poster hash: 6ee89...bef
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2015 #11 Skrevet 20. februar 2015 Luftveisplager hos rotter og kaniner kommer omtrent alltid av feil bunnmateriale i buret. Flis er verst, speiselt om det ikke skiftes OFTE (helst hver dag). Halm bør fuktes for å minske plagene. Det beste er pellets eller papir. Anonymous poster hash: 85064...3d8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå