AnonymBruker Skrevet 20. februar 2015 #1 Skrevet 20. februar 2015 Jeg trenger gode råd, tips og forslag nå som jeg må legge om kostholdet etter å ha fått påvist diabetes. Har fått noen medisiner og skal selvfølgelig legge om kostholdet. Mitt største tap vil være pasta... Pr. i dag spiser jeg relativt normalt og greit: fisk til middag minst 3 ganger i uken + mye fisk som pålegg. Spiser lite ferdigprodukter som kjøttdeig, og har aldri likt pølser! Har alltid vært glad i grønnsaker og spiser som regel de berømte "5 om dagen". Spiser mer salat enn frukt, men er veldig glad i bananer. Og så liker jeg godt bær (bringebær, jordbær og blåbær). Forstår selvfølgelig at jeg skal kutte ut søtsaker og sjokolade, men det er ikke av de største problemene. Som sagt så elsker jeg pasta (og liker også godt ris). Ettersom jeg forstår er det viktig å spise regelmessig. Noen tips til ny handleliste og ting og tang som virkelig ikke er bra eller som er ok å spise for meg nå? Anonymous poster hash: 5ba2d...219
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2015 #3 Skrevet 20. februar 2015 Belgfrukter (bønner, erter, linser) er fine greier. Snille med bldsukkeret, og metter lenge. Anonymous poster hash: 71bfa...7b3
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2015 #4 Skrevet 20. februar 2015 Type 2. Dvs. behøver ikke ta insulinsprøyter. Jeg er 37 år gammel og har vel egentlig ventet på det siden jeg er arvelig disponert + har et par sykdommer som også gjør at man lett kan utvikle diabetes. For noen år siden sa legen at det ikke er spørsmå OM men NÅR. Så jeg har hatt dette i bakhodet og alltid spist ok mat for å ta litt hensyn og prøve å utsette det så lenge som mulig. Så jeg ble ikke overrasket over beskjeden. TS Anonymous poster hash: 5ba2d...219
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2015 #5 Skrevet 20. februar 2015 Belgfrukter (bønner, erter, linser) er fine greier. Snille med bldsukkeret, og metter lenge. Anonymous poster hash: 71bfa...7b3 Ja fryktet det... hehehe. Jeg er ikke overvettig begeistret for erter, linser og bønner. Veldig glad i grønne bønner men ikke brune. De stopper i halsen.. Anonymous poster hash: 5ba2d...219
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2015 #6 Skrevet 20. februar 2015 Ja fryktet det... hehehe. Jeg er ikke overvettig begeistret for erter, linser og bønner. Veldig glad i grønne bønner men ikke brune. De stopper i halsen.. Anonymous poster hash: 5ba2d...219 hehe, de er ikke så ille om man behandler dem riktig da De kommer jo i alle former og fasonger, og de bittesmå er ganske greie både å tilberede og å spise. Jeg har en pose med noe som kan minne om riskorn, både på utseende, farge og størrelse. Blandet med en liten klatt godt smør og litt krydder etter smak blir det godt tilbehør som erstatter ris. Har du smakt hummus? Falafel? Anonymous poster hash: 71bfa...7b3
Gjest Lille-pus Skrevet 20. februar 2015 #7 Skrevet 20. februar 2015 Siden du er arvelig disponert så har du sikkert fått inn mye av basiskunnskapen nærmest 'med morsmelken'. Uansett trenger du et blodsukkerapparat, et slikt bittelite ett som du greit har med i en lomme eller i vesken slik at du kan sjekke blodsukkeret. Nå i starten tror jeg det vil være veldig nyttig for deg. Frukt inneholder mye fruktsukker, og fruktsukker er ukompliserte substanser så det øker blodsukkernivået nesten umiddelbart. Ergo kan det være en idè å ikke spise mye frukt, men heller spise litt bær istedet for mye frukt. Fikk du ingen informasjon av fastlegen eller på endokrinologisk avdeling på sykehuset (om du var innom der)? 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2015 #8 Skrevet 20. februar 2015 Jeg regner med du sjekker blodsukkeret ditt? Da ser du kjapt hva du tåler og ikke av karbohydrater. Jeg hadde svangerskapsdiabetes, og kunne ikke spise noe slags frukt i det hele tatt, og måtte være forsiktig med bær (spis i såfall med fløte; fett gir en tregere blodsukkerstigning). Korn kunne jeg også bare holde meg unna. Så du må nesten teste ut litt hva du tåler og ikke. For min del var det ganske strikt lavkarbo som gjaldt, og det vil si ikke pasta, ris, poteter, korn eller frukt, mens andre tåler det tålelig godt. (noen kjører jo heller på med insulin enn å være strenge med kostholdet, der er ikke jeg...) Anonymous poster hash: 8e7c6...43d 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2015 #9 Skrevet 20. februar 2015 Jeg har ikke diabetes type 2, men jeg har forstadiet. Mitt tips er at du kan prøve kalde stivelsesrike karbohydrater. Med kalde mener jeg under 25 grader, så lunkne stivelsesrike karbohydrater er rettere å si. Jeg opplever at lunkne kokte poteter, rotgrønnsaker, pizza, brød og pasta påvirker blodsukkeret mitt minimalt. Årsaken er at deler av stivelsen i produktene blir gjort til resistent stivelse ved avkjøling etter koking. Men merk at dette ikke fungerer for bakverk tilsatt sukker! Anonymous poster hash: 64472...2bb 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2015 #10 Skrevet 20. februar 2015 Takk for svar. Jeg tror jeg ordla meg litt klønete. Jeg har kunnskap om sykdommen, men ønsket i grunn bare tips til ulike ting jeg kan bytte ut f.eks. pasta med, og ellers generelt hva dere andre med sukkersyke spiser mye/lite av. Rett og slett litt tips til fristende mat og oppskrifter. Jeg har ingen intensjoner om å prøve strenge lavkarbo dietter e.l. Mye pga. jeg spiser (og ønsker å spise) relativt lite kjøtt. Har fått noe gode tips, så jeg skal prøve litt ut og se hva som funker. TS PS. Jeg MÅ ikke ha blodsukkerapparat for målinger, så jeg kommer ikke til å anskaffe det med det første. Det er også delte meninger hvorvidt dette har god eller dårlig effekt fordi man lett kan bli litt for "opphengt" i dette og bli bekymret osv. Jeg skal ta jevnlig blodprøver hos legen fremover og jeg kjenner også godt på kroppen når det er lavt. Ergo spise men enda kortere intervaller. Anonymous poster hash: 5ba2d...219 1
Supraspinatus Skrevet 21. februar 2015 #11 Skrevet 21. februar 2015 Du har ingen ønsker om å prøve strenge lavkarbodietter eller lignende. Mener du lignende som andre lavkarbodietter? Det er synd da vitenskapen som foreligger i dag anser at lavkarbodietter er den desidert beste måten å håndtere metabolsk syndrom, herunder dm2. Tipset om kalde stivelsesrike produkter for å få i seg resistent stivelse er i utgangspunktet bra, men det er ikke slik at alle produkter med mye stivelse blir til resistent stivelse når de er kalde. Mengden resistent stivelse (egentlig RS3) er relativt lav i kornvarer. Om resistent stivelse: http://paljabekk.blogspot.no/2014/02/resistent-stivelse.html Liste av mengden RS3 i ulike produkter: http://freetheanimal.com/wp-content/uploads/2013/08/Resistant-Starch-in-Foods.pdf 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2015 #12 Skrevet 21. februar 2015 Problemet er jo ikke lavt blodsukker, men høyt! Og hvordan skal du vite hva kroppen DIN reagerer på om du ikke måler? Har du vært på sykehus, eller i det minste snakket med diabetessykepleier eller indremedisiner? eller ble du bare satt på medisiner? Grunnen til at jeg dro frem lavkarbo (jeg som hadde sv.diabetes, og dermed ca 50% sjans fo rå få dia2 senere) er fordi jeg har vært på sykehus for blodsukkermåling gjennom et døgn, snakket med både diabetessykepleier og indremedisiner, og kostholdsrådet var lavkarbo. rett og slett. Hvor strikt kommer an på blodsukkermålingene. Som eksempel på hva man tror er greit, og sunt: Jeg hadde blodsukker på 7,8 to timer etter at jeg hadde spist 2 knekkebrød med makrell i tomat... Tenk om jeg ikke gadd å måle, men spiste på den måten fordi jeg trodde det var greit, fordi det var knekkebrød med fisk og ikke loff med syltetøy? Istedet for poteter og ris spiser jeg mer grønnsaker, blomkålmos, blomkålris. I lasagne bruker jeg squash istedet for pasta. Jeg lager kinakålcarbonara (kinakål istedet for pasta). Det finnes også spaghetti laget på bønner, og noe slags spaghetti laget på tang (? har bare lest om og ikke satt meg inn i). Og man MÅ ikke spise masse kjøtt på lavkarbo; man må spise mindre karbohydrater. Anonymous poster hash: 8e7c6...43d 4
Supraspinatus Skrevet 21. februar 2015 #13 Skrevet 21. februar 2015 Problemet er jo ikke lavt blodsukker, men høyt! Og hvordan skal du vite hva kroppen DIN reagerer på om du ikke måler? Har du vært på sykehus, eller i det minste snakket med diabetessykepleier eller indremedisiner? eller ble du bare satt på medisiner? Grunnen til at jeg dro frem lavkarbo (jeg som hadde sv.diabetes, og dermed ca 50% sjans fo rå få dia2 senere) er fordi jeg har vært på sykehus for blodsukkermåling gjennom et døgn, snakket med både diabetessykepleier og indremedisiner, og kostholdsrådet var lavkarbo. rett og slett. Hvor strikt kommer an på blodsukkermålingene. Som eksempel på hva man tror er greit, og sunt: Jeg hadde blodsukker på 7,8 to timer etter at jeg hadde spist 2 knekkebrød med makrell i tomat... Tenk om jeg ikke gadd å måle, men spiste på den måten fordi jeg trodde det var greit, fordi det var knekkebrød med fisk og ikke loff med syltetøy? Istedet for poteter og ris spiser jeg mer grønnsaker, blomkålmos, blomkålris. I lasagne bruker jeg squash istedet for pasta. Jeg lager kinakålcarbonara (kinakål istedet for pasta). Det finnes også spaghetti laget på bønner, og noe slags spaghetti laget på tang (? har bare lest om og ikke satt meg inn i). Og man MÅ ikke spise masse kjøtt på lavkarbo; man må spise mindre karbohydrater. Anonymous poster hash: 8e7c6...43d Lunsjen i morgen er sikret ihvertfall... 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2015 #14 Skrevet 21. februar 2015 Du har ingen ønsker om å prøve strenge lavkarbodietter eller lignende. Mener du lignende som andre lavkarbodietter? Det er synd da vitenskapen som foreligger i dag anser at lavkarbodietter er den desidert beste måten å håndtere metabolsk syndrom, herunder dm2. Tipset om kalde stivelsesrike produkter for å få i seg resistent stivelse er i utgangspunktet bra, men det er ikke slik at alle produkter med mye stivelse blir til resistent stivelse når de er kalde. Mengden resistent stivelse (egentlig RS3) er relativt lav i kornvarer. Om resistent stivelse: http://paljabekk.blogspot.no/2014/02/resistent-stivelse.html Liste av mengden RS3 i ulike produkter: http://freetheanimal.com/wp-content/uploads/2013/08/Resistant-Starch-in-Foods.pdf Ja det finnes mange som mener det. Mulig det stemmer, men jeg har problemer med hjertet og allerede hatt tre hjerteinfarkter, så jeg er ikke villig til å prøve lavkarbo når alle leger jeg har snakket med fraråder meg dette. Jeg er ingen lege, men heller ingen prøvekanin, så jeg ønsker ikke engang å prøve. TS Anonymous poster hash: 5ba2d...219
Supraspinatus Skrevet 22. februar 2015 #15 Skrevet 22. februar 2015 Ja det finnes mange som mener det. Mulig det stemmer, men jeg har problemer med hjertet og allerede hatt tre hjerteinfarkter, så jeg er ikke villig til å prøve lavkarbo når alle leger jeg har snakket med fraråder meg dette. Jeg er ingen lege, men heller ingen prøvekanin, så jeg ønsker ikke engang å prøve. TS Anonymous poster hash: 5ba2d...219 Ingen diett er universell for alle. Det er i hvert fall sikkert. Siden du har hatt hjerteinfarkter og allerede har dm2 er det ingen tvil om at du trenger oppfølging av kostholdet! Dersom din behandler fraråder lavkarbo så skjønner jeg du velger å høre på vedkommende. De skal jo være en autoritet på området og de kjenner dine forutsetninger. Husk også at lavkarbo nødvendigvis ikke betyr at en skal ete hverken mye kjøtt, eller mye (mettet) fett. Det er mange misforståelser og bastante meninger om lavkarbo. Da er det viktig å huske at det ikke er ett kosthold det er snakk om, men en tendens til å prioritere næring foran energi. 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2015 #16 Skrevet 22. februar 2015 Ingen diett er universell for alle. Det er i hvert fall sikkert. Siden du har hatt hjerteinfarkter og allerede har dm2 er det ingen tvil om at du trenger oppfølging av kostholdet! Dersom din behandler fraråder lavkarbo så skjønner jeg du velger å høre på vedkommende. De skal jo være en autoritet på området og de kjenner dine forutsetninger. Husk også at lavkarbo nødvendigvis ikke betyr at en skal ete hverken mye kjøtt, eller mye (mettet) fett. Det er mange misforståelser og bastante meninger om lavkarbo. Da er det viktig å huske at det ikke er ett kosthold det er snakk om, men en tendens til å prioritere næring foran energi. Nå ja... mulig jeg tolker deg litt feil, men du får det til å høres ut som om jeg virkelig har et kostholdsproblem. Noe jeg egentlig ikke har. Som du ser av HI spiser jeg relativt sunt. Faktisk sunnere enn de fleste jeg kjenner. Jeg har også vært mer i aktivitet som klassisk ballettdanser i mange, mange år, og har aldri rørt hverken alkohol eller nikotin. Er klar over (og lever med) en noe "fordømmende" holdning til disse sykdommene, men noen ganger er det ikke alltid pasienten sin hele og fulle feil. Så nei - jeg er ikke enig at det "ikke er noen tvil om at jeg trenger oppfølging av kostholdet!" Men jeg tenker jeg avslutter her. Denne tråden sporet av før den var startet. Mulig jeg skulle postet den under mat isteden. Var som sagt mest ute etter gode tips til forskjellige retter, ikke en diskusjon mht min egen helsetilstand. TS Anonymous poster hash: 5ba2d...219
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå