Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gunfreak
Skrevet

Jeg fikk nettopp innvilget ung uføre, og vet nå hva jeg får før skatt. men det står ikke skatte %. Er det fulle 36% nå etter det de gjorde i 2015?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk nettopp innvilget ung uføre, og vet nå hva jeg får før skatt. men det står ikke skatte %. Er det fulle 36% nå etter det de gjorde i 2015?

Hvis skattekontoret er i samme by ville jeg ha dratt dit. Hvis ikke ville jeg ha ringt.

For samme hva du får for svar her, det aller aller aller beste er å prate med skattekontoret. De har orden på alle slike tall og kan justere så alle slike tall er korrekte for din del.

Synd at du er ufør! :(

Bra at du fått økonomisk stabilitet.

Anonymous poster hash: cf78d...a21

Skrevet

Nei.. Det er ikke det. Du får tabelltrekk mest sannsynlig. Spørs hvor mye gjeld du har osv. Men du får langt unna 36%. Har du minstesats på ufør og kanskje litt gjeld så kanskje du ligger på 18-20% skattetrkk.

Anonymous poster hash: 03e3e...852

• Liker 2
Gjest Gunfreak
Skrevet

Trodde man fikk mye mer skatt av uførestrygd etter 2015, jeg vet de som gikk på det før 2015 fikk lav skatt, men i år gikk skatten opp mot normal skattetrekk,

Jeg har 0% i gjeld.

Skrevet

Hvis du oppgir hva du får i brutto inntekt, så kan jeg finne det ut for deg :)

Anonymous poster hash: 0cbfc...5a8
Skrevet

Trodde man fikk mye mer skatt av uførestrygd etter 2015, jeg vet de som gikk på det før 2015 fikk lav skatt, men i år gikk skatten opp mot normal skattetrekk,

Jeg har 0% i gjeld.

Ufør før 2015. Hadde skattetrekket på rundt 5-7% så at man går opp til 18-20% er vel litt høyere. Men nå har man fått høyere brutto så det er mange som kommer bedre ut av det enn før. Og noen kommer ut dårligere. Men nå er det 0 skatt i juni og halv skatt i desember 😊

Anonymous poster hash: 03e3e...852

Gjest Gunfreak
Skrevet

Ufør før 2015. Hadde skattetrekket på rundt 5-7% så at man går opp til 18-20% er vel litt høyere. Men nå har man fått høyere brutto så det er mange som kommer bedre ut av det enn før. Og noen kommer ut dårligere. Men nå er det 0 skatt i juni og halv skatt i desember Anonymous poster hash: 03e3e...852

Det står jo at uføre nå skal skatte som vanlige arbeidstakere. Og normal skatt er jo 36% før ting justeres. Og jeg har ikke lån eller annen gjeld. Da må jo jeg regne med 36% skatt?

• Liker 1
Skrevet

Det står jo at uføre nå skal skatte som vanlige arbeidstakere. Og normal skatt er jo 36% før ting justeres. Og jeg har ikke lån eller annen gjeld. Da må jo jeg regne med 36% skatt?

De som har 36 % har høy inntekt. Husk det er mye fradrag og friinntekt som legges til grunn før skatt beregnes både for de med ufør og lønn.

Skatteetaten har på sin side enkel skatteberegning.

Anonymous poster hash: 2b42b...dc6

Gjest tuppesjura
Skrevet

Det er vel fradrag på ca 3000kr mnd for de med uføretrygd, om ikke dette er endret.

Skrevet

Det er vel fradrag på ca 3000kr mnd for de med uføretrygd, om ikke dette er endret.

Fradraget ble borte :-)

Anonymous poster hash: 2b42b...dc6

Gjest tuppesjura
Skrevet

Oi, det var jo rimelig kjipt da... Trodde det var derfor de endret uføretrygden til å bli skattbar inntekt. Da får vel det rimelig store konsekvenser for de på uføretrygd. :(

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...