Mann 42 Skrevet 4. mars 2015 #61 Skrevet 4. mars 2015 Du tar feil, all jern kommer fra super novaer. Så den diskusjonen kan vi lett lukke og åpne neste; Det står på svart og hvitt, "Og jeg tviler også sterkt på at imamene bodde i et ekspanderende univers før vestlig vitenskap konstaterte at det faktisk utvider seg.." Så du får tvile i fred, men anbefaler deg å gjøre research og lese deg opp før du prøver å motbevise det andre legger frem. Finn meg en koran hvor det ikke står det jeg har sagt, så kan vi snakke om hvorfor du tviler på at "mine imamer" bodde i et ekspanderende univers. For du har ikke fått med deg hva jeg skriver, jeg referer ikke til noen imamer og i hvert fall "mine" imamer hva enn nå det skal bety, men jeg referer til koranen og den kan verken du eller jeg gjøre om på. Og koranen kom i en periode hvor jern ikke falt ned som om det skulle snød. Ja, alt jern kommer opprinnelig fra supernovaer. Og de super novane, da de eksploderte, ble til støv som i neste omgang dannet grunnlag for vårt solsystem, vår sol og vår planet. Opprinnelig var det bare hydrogen i universet, og alle tyngre elementer enn det, fra helium og oppover, har blitt til gjennom fusjonsprosesser i stjerner i flere generasjoner. Før vi endelig ender opp med vår jord, en steinplanet som består av tunge elementer fra stjerner som gikk til grunne i supernova eksplosjoner milliarder av år siden. Og blant disse elementene finner vi altså jern, som det er ganske mye av her, og om utgjør jordens kjerne, og skaper magnetfeltet som gjør at livet slik vi kjenner det kan eksistere. Det meste av jernet vi benytter oss av plukkes ikke opp fra bakken eller fra myrer. En gang var det slik, og jeg kan godt se for meg at forfattere av gamle dagers religiøse skrifter kunne skrive noe slikt som du siterer fra koranen. Men det gjør det ikke mer sant, og det er direkte merkelig å se en person som påberoper seg en universitetsutdannelse, faktisk TROR på noe slikt. Jernet på jorden er en del av planeten, og har i det alt vesentlige vært det siden planeten ble til. Det har ikke blitt "sendt ned". Jeg kan ikke tenke meg noe mindre interessant enn å lese koranen for å føre en fullstendig bortkastet diskusjon med en muslim som tydeligvis er fullstendig blind for selv fakta de fleste ungdomsskole-elever får med seg. Det er litt deprimerende at en person som visstnok har en utdanning, faller for et så billig demagogisk triks som sitatjakt og ad hoc fortolkninger av vitenskaplige tekster for å "bevise" at "koranen er vitenskaplig". Kristenfundamentalister driver med det samme tøvet, og det er ikke mer imponerende når de gjør det. 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2015 #62 Skrevet 4. mars 2015 Du tar feil, all jern kommer fra super novaer. Så den diskusjonen kan vi lett lukke og åpne neste; Det står på svart og hvitt, "Og jeg tviler også sterkt på at imamene bodde i et ekspanderende univers før vestlig vitenskap konstaterte at det faktisk utvider seg.." Så du får tvile i fred, men anbefaler deg å gjøre research og lese deg opp før du prøver å motbevise det andre legger frem. Finn meg en koran hvor det ikke står det jeg har sagt, så kan vi snakke om hvorfor du tviler på at "mine imamer" bodde i et ekspanderende univers. For du har ikke fått med deg hva jeg skriver, jeg referer ikke til noen imamer og i hvert fall "mine" imamer hva enn nå det skal bety, men jeg referer til koranen og den kan verken du eller jeg gjøre om på. Og koranen kom i en periode hvor jern ikke falt ned som om det skulle snød. Jepp, jern kom fra supernåvaer og andre soler FØR jorden ble formet og etter. Må huske på at det fantes supernåvaer i de 9 milliarder årene før jorden også ;-)Anonymous poster hash: 2dad0...0f2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2015 #63 Skrevet 4. mars 2015 Ja, alt jern kommer opprinnelig fra supernovaer. Og de super novane, da de eksploderte, ble til støv som i neste omgang dannet grunnlag for vårt solsystem, vår sol og vår planet. Opprinnelig var det bare hydrogen i universet, og alle tyngre elementer enn det, fra helium og oppover, har blitt til gjennom fusjonsprosesser i stjerner i flere generasjoner. Før vi endelig ender opp med vår jord, en steinplanet som består av tunge elementer fra stjerner som gikk til grunne i supernova eksplosjoner milliarder av år siden. Og blant disse elementene finner vi altså jern, som det er ganske mye av her, og om utgjør jordens kjerne, og skaper magnetfeltet som gjør at livet slik vi kjenner det kan eksistere. Det meste av jernet vi benytter oss av plukkes ikke opp fra bakken eller fra myrer. En gang var det slik, og jeg kan godt se for meg at forfattere av gamle dagers religiøse skrifter kunne skrive noe slikt som du siterer fra koranen. Men det gjør det ikke mer sant, og det er direkte merkelig å se en person som påberoper seg en universitetsutdannelse, faktisk TROR på noe slikt. Jernet på jorden er en del av planeten, og har i det alt vesentlige vært det siden planeten ble til. Det har ikke blitt "sendt ned". Jeg kan ikke tenke meg noe mindre interessant enn å lese koranen for å føre en fullstendig bortkastet diskusjon med en muslim som tydeligvis er fullstendig blind for selv fakta de fleste ungdomsskole-elever får med seg. Det er litt deprimerende at en person som visstnok har en utdanning, faller for et så billig demagogisk triks som sitatjakt og ad hoc fortolkninger av vitenskaplige tekster for å "bevise" at "koranen er vitenskaplig". Kristenfundamentalister driver med det samme tøvet, og det er ikke mer imponerende når de gjør det. Hehe. Den lange versjonen av va jeg skrev. Helt enig.Anonymous poster hash: 2dad0...0f2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå