AnonymBruker Skrevet 20. februar 2015 #1 Skrevet 20. februar 2015 Hei. Har en 1 åring som inntil de to siste ukene har hatt en fast søvnrytme. Lagt seg klokken 19, og våknet 09 med 1-2 oppvåkning per natt for melk. Helsesøster mente derimot at det var på tide å avslutte melk på natten, og Ga meg gode tips til hvordan å avvenne med drikke på natten. Etter noen netter med slit fungerte dette, og hun sov fra 20-07 uavbrutt. Dette varte i en uke før alt gikk skeis. Nå roter hun fælt på kvelden før legging, og kan fort være våken til 20.30 før hun sovner. Da våkner hun 3-4 ganger innen klokken blir 24, og sover etter dette frem til halv 3. Etter en halvtimes tid med byssing, synging og å prøve å roe henne, gir jeg opp og gir henne en flaske melk. Hun sovner til på 5 minutter. Så våkner hun igjen klokken halv 5, halv 6 og halv 7, hvor det er på an igjen. Ingen av rutinene er endret heller. Noen gode tips til en utslitt alenemor? Gruer meg fælt til helgen nå, for jeg kan ikke sende henne i barnehagen noen timer for å sove ut og føler meg attpåtil fæl som har slike tanker Anonymous poster hash: 4958d...a8e
Gjest Magdalene Skrevet 20. februar 2015 #2 Skrevet 20. februar 2015 Søvnen varierer, så at det har noe med melken å gjøre tror jeg ikke. At du bysser en halvtime og gir melk etterpå, gjør jo at hun vet at hun får melk bare hun holder ut lenge nok. Så du bør være bestemt. Enten gir du melk med em gang, ellers så gir du ikke i det hele tatt. Ellers så er det bar å holde ut.. Hun er jo fortsatt liten så hun sover vel på dagen? Da er det kanskje greit å prøve å sove når hun sover? 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2015 #3 Skrevet 20. februar 2015 Søvnen varierer, så at det har noe med melken å gjøre tror jeg ikke. At du bysser en halvtime og gir melk etterpå, gjør jo at hun vet at hun får melk bare hun holder ut lenge nok. Så du bør være bestemt. Enten gir du melk med em gang, ellers så gir du ikke i det hele tatt. Ellers så er det bar å holde ut.. Hun er jo fortsatt liten så hun sover vel på dagen? Da er det kanskje greit å prøve å sove når hun sover? Jeg vet jo egentlig at jeg bør være konsekvent, men blir så sliten av alt sammen at jeg ikke orker til slutt Hun sover kun 30-45 minutter på dagtid hjemme, mot 90 minutter i barnehagen. De bruker jeg på å rydde og ta husarbeidAnonymous poster hash: 4958d...a8e
Gjest Magdalene Skrevet 20. februar 2015 #4 Skrevet 20. februar 2015 Jeg vet jo egentlig at jeg bør være konsekvent, men blir så sliten av alt sammen at jeg ikke orker til slutt Hun sover kun 30-45 minutter på dagtid hjemme, mot 90 minutter i barnehagen. De bruker jeg på å rydde og ta husarbeidAnonymous poster hash: 4958d...a8e Men om du vet du ikke klarer å være konsekvent, så dropp heller den byssingen, gi mat og sov videre. Så tar du den kampen når du har mer overskudd. Og legg deg på sofaen og sov i stedet for å ta husarbeid. Rydde kan du gjøre mens ungen er våken. Det er jo ikke snakk om for alltid, men i morgen...
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2015 #5 Skrevet 20. februar 2015 Men om du vet du ikke klarer å være konsekvent, så dropp heller den byssingen, gi mat og sov videre. Så tar du den kampen når du har mer overskudd. Og legg deg på sofaen og sov i stedet for å ta husarbeid. Rydde kan du gjøre mens ungen er våken. Det er jo ikke snakk om for alltid, men i morgen... Hun våkner likevel opp en gang i timen de 4 siste timene av natten. Etterspør egentlig om det finnes noen råd eller tips som kan hjelpe, å holde ut er jo i samme bane som jeg kjører nåAnonymous poster hash: 4958d...a8e
Gjest Magdalene Skrevet 20. februar 2015 #6 Skrevet 20. februar 2015 Hun våkner likevel opp en gang i timen de 4 siste timene av natten. Etterspør egentlig om det finnes noen råd eller tips som kan hjelpe, å holde ut er jo i samme bane som jeg kjører nåAnonymous poster hash: 4958d...a8e Hva gjør du når hun våkner hver time da? Samsover du?
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2015 #7 Skrevet 20. februar 2015 Hva gjør du når hun våkner hver time da? Samsover du? Samsover ikke, hun har sovet på eget soverom i 4 mnd nå uten noen problemer. Prøver samme regla. Ta opp, bysse, synge til før det ender opp med å gi melkAnonymous poster hash: 4958d...a8e
Gjest Magdalene Skrevet 20. februar 2015 #8 Skrevet 20. februar 2015 (endret) Samsover ikke, hun har sovet på eget soverom i 4 mnd nå uten noen problemer. Prøver samme regla. Ta opp, bysse, synge til før det ender opp med å gi melkAnonymous poster hash: 4958d...a8e Siden dette tydeligvis ikke funker, så ville jeg enten kjørt hardt på den avvenningen, eller droppet det, og tatt enkleste utvei (gitt melk og tatt henne inn i sengen til meg). Og tatt den avvenningen når jeg var kommer litt ovenpå med søvn. Endret 20. februar 2015 av Magdalene
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2015 #9 Skrevet 20. februar 2015 Helsesøster kan mene hva hun vil, det er jo tydelig at det ikke fungerer for dere å avvenne enda. Gå tilbake til deres gamle vaner, sov godt og vær fornøyde alle sammen Anonymous poster hash: 845bb...ccf
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2015 #10 Skrevet 20. februar 2015 Takk for svar Det å legge henne i min seng blir nok ikke aktuelt, da hun fort kan bli vant med å sove i min seng Anonymous poster hash: 4958d...a8e
Gjest Magdalene Skrevet 20. februar 2015 #11 Skrevet 20. februar 2015 (endret) Takk for svar Det å legge henne i min seng blir nok ikke aktuelt, da hun fort kan bli vant med å sove i min sengAnonymous poster hash: 4958d...a8e Ja, da er det jo bare å fortsette med oppvåkninger hver time da 😉 Helt seriøst... Noen ganger lønner det deg å ikke være så redd for å skape uvaner. Om natten bør det være søvn som er første pri. La prinsipper være prinsipper, og gi f i dem. Hva så om hun blir vandt med å sove i sengen din i en periode hvor dere begge har manko på søvn? Jeg tenker som så at om man ikke er villig til å prøve det, i redsel for å skape en uskyldig uvane man lett avvender ved et seinere tidspunkt, så er ikke søvnmangelen så prekær. Endret 20. februar 2015 av Magdalene
Harlekin Skrevet 20. februar 2015 #12 Skrevet 20. februar 2015 Jeg er enig med det der om ikke å være så redd for å skape uvaner, samtidig er det jo ikke sikkert TS sover så godt med et barn i sengen. Jeg kan i alle fall snakke for meg selv, for meg fungerer samsoving ikke, for jeg sover så dårlig og våkner hele tiden selv. TS, hadde jeg vært deg, hadde jeg brukt det som du vet funker, og det er melk. Blås i byssingen, bare gi melk med en gang. Samsov hvis du tror dette blir lettere, eller godta å stå opp en gang eller to om natten for å gi melk. Det haster ikke med å avvenne melken. Prøv å komme ovenpå med søvn igjen, så kan du eventuelt prøve på nytt.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2015 #13 Skrevet 20. februar 2015 Jeg støtter alle som mener at du på forhånd må ha bestemt deg om/når barnet skal få melk. Dersom du både bysser, synger og koser lenge før du ender med å gi melk, lærer hun at hun får melk til slutt uansett. Vær konsekvent. Ellers støtter jeg forslaget om samsoving. Vi samsover fortsatt med gutten vår på nesten 1,5 år. I perioder med tenner og diverse sykdomsrunder (som det har vært mye av etter barnehagestart) våkner han 3-6 ganger per natt. Vi ville blitt helt koko av søvnmangel skulle vi sprunget mellom vårt og hans soverom midt på natten. Når han våkner, får han ligge inntil en av oss og vi koser litt før han sovner. Alle sovner raskt igjen og er opplagte til neste dag. Jeg skjønner at det ikke fungerer for alle altså, men ikke vær redd for å samsove i "kritiske" perioder. Anonymous poster hash: cf3f2...308
nyher Skrevet 20. februar 2015 #14 Skrevet 20. februar 2015 Får hun nok mat på dagen? Å gi melk flere ganger om natten er kun for kosen og ikke fordi hun er sulten. Det er en uvane rett og slett. Men jeg skjønner at du ikke orker å ta kampen. Min er også ett år og har sovet rundt siden han var 5 mnd, men i perioder med tenner og sykdom, så hender det han våkner sent eller veldig tidlig på morgenen. Da gir vi melk slik at han sover videre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå