AnonymBruker Skrevet 20. februar 2015 #1 Skrevet 20. februar 2015 Hva syntes dere om at det skal kåres ut barn med best kostyme på en barneskole? Da snakker vi fra 1.klasse? Blir jo en kjønnhetskonkurranse hele greien å masse skuffede barn. Brukte 1300 på kostymen til min pode. Ringte skolen å klaget. De sa det var en tradisjon. Helt unødvendig mener jeg. Anonymous poster hash: 4bdba...eb2
Mafalda Skrevet 20. februar 2015 #2 Skrevet 20. februar 2015 Min sønns klasse hadde også dette. Litt unødvendig, kanskje, men heller ingen krise. Jeg bruker ikke tusenlapper på kostymer og er heller ikke spesielt kreativ. Ungene mine har aldri vunnet, men lever godt med det. 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2015 #3 Skrevet 20. februar 2015 Vant pris da jeg gikk på barneskolen. Hadde laget kostymet i samarbeid med moren min av ting vi hadde hjemme, helt gratis. Ikke noe avansert sying eller ting ikke alle får til. Er ikke alltid penger det står på, men kreativitet.Anonymous poster hash: bbae9...5db 5
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2015 #4 Skrevet 20. februar 2015 Synes ikke noe om det. Husker godt de årene min usikre lillesøster gikk fornøyd til skolen i flott kostyme (noen ganger hjemmelaget, andre ganger kjøpt men aldri dyrt) og kom hjem i tårer eller helt stille/mutt fordi hun inka hadde vunnet det året heller. For noen barn er det sårt med slik konkurranse. Hun ville til slutt ikke ha karneval på skolen...Anonymous poster hash: 2ab2e...4aa 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2015 #5 Skrevet 20. februar 2015 Vant pris da jeg gikk på barneskolen. Hadde laget kostymet i samarbeid med moren min av ting vi hadde hjemme, helt gratis. Ikke noe avansert sying eller ting ikke alle får til. Er ikke alltid penger det står på, men kreativitet.Anonymous poster hash: bbae9...5db Alle kan ikke sy nei. Jeg kan bare glemme det. Problemstillingen er at barnet går foenøyd på skolen med sitt kostyme å mest sannsynelig kommer hjem skuffet. Anonymous poster hash: 4bdba...eb2
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2015 #6 Skrevet 20. februar 2015 Jeg synes overhodet ikke noe om det. Ikke alle foreldre har tid, penger eller gidd til å hjelpe til med kostymer. Jeg var en sånn som ble sendt på karneval med min far sin jakke som eneste kostyme... De hadde både råd og tid til å hjelpe meg med noe mer, men de gadd ikke, de så ikke vitsen i noe slikt. Det er sårt for de barna som da kommer med rævva kostymer og nærmest får gnidd inn at et bra kostyme er det som teller ved et karnival. La heller fokuset være på at ungene skal ha det gøy, om de nå har et forseggjort kostyme eller bare får et laken tredd ned over hodet før de går hjemmefra. Anonymous poster hash: f624c...f6c 1
Mafalda Skrevet 20. februar 2015 #7 Skrevet 20. februar 2015 Men barn skjønner jo at i en klasse på 25 kan ikke alle vinne? Det er litt "livets harde skole", men min erfaring er at barn overlever dette hvis de er forberedt. 11
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2015 #8 Skrevet 20. februar 2015 Jeg synes det er fint med slike konkurranser, selv om jeg selv kommer fra et hjem hvor hjelp til å lage kostyme ville vært fraværende. Og... 1300 kr på kostyme? Det er jo galskap. Det kuleste kostymet jeg kommer på i farta så jeg på nettet. En unge hadde tredd på seg en søppelsekk, limt på seg en en del malte pappsirkler og gikk som nonstoppose. Anonymous poster hash: a8ea1...146 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2015 #9 Skrevet 20. februar 2015 Men barn skjønner jo at i en klasse på 25 kan ikke alle vinne? Det er litt "livets harde skole", men min erfaring er at barn overlever dette hvis de er forberedt. Selvsagt skal barn lære seg at ikke alle kan vinne. Jeg har ikke noe imot konkurranser generellt sett. Jeg har ikke noe motforestillinger mot ludospilling, f.eks, Det er det at her går konkurransen på noe barnet selv ikke nødvendigvis har mulighet til å påvirke. Barnet er avhengig av at foreldre hjelper til med penger og tid til kostyme. Barnet får ikke selv velge å være med i konkurransen, og barnet kan ikke gjøre noe med utfallet. En ting er konkurranser hvor barnet selv gjør innsats for å vinne. Men her er det jo ikke det... Anonymous poster hash: f624c...f6c 1
Gjest Magdalene Skrevet 20. februar 2015 #10 Skrevet 20. februar 2015 Det er da ingen krise det? Bruk fantasien! Kostymene trenger ikke koste så mye for å være den beste Datteren min på 6 vant en slik konkurranse. Kostet rundt 200kr, og hun sydde, ordnet og planla det meste selv (ned litt hjelp). 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2015 #11 Skrevet 20. februar 2015 Det er da ingen krise det? Bruk fantasien! Kostymene trenger ikke koste så mye for å være den beste Datteren min på 6 vant en slik konkurranse. Kostet rundt 200kr, og hun sydde, ordnet og planla det meste selv (ned litt hjelp). Ikke alle barn har foreldre som kan/vil gi dem litt hjelp. Det er IKKE gøy å gå på karnival hvor kostymet er en konkurranse, når man er syv år gammel og ikke får noe som helst hjelp til å få seg et ordentlig kostyme. Anonymous poster hash: f624c...f6c
Mafalda Skrevet 20. februar 2015 #12 Skrevet 20. februar 2015 (endret) Selvsagt skal barn lære seg at ikke alle kan vinne. Jeg har ikke noe imot konkurranser generellt sett. Jeg har ikke noe motforestillinger mot ludospilling, f.eks, Det er det at her går konkurransen på noe barnet selv ikke nødvendigvis har mulighet til å påvirke. Barnet er avhengig av at foreldre hjelper til med penger og tid til kostyme. Barnet får ikke selv velge å være med i konkurransen, og barnet kan ikke gjøre noe med utfallet. En ting er konkurranser hvor barnet selv gjør innsats for å vinne. Men her er det jo ikke det... Anonymous poster hash: f624c...f6c Jeg kan absolutt se motforestillingene, men tenker likevel at det er som det er- og egentlig bare en første smakebit på mange andre situasjoner der barnet kommer til å oppleve at det ikke når opp. Det kommer til å skje mange, mange ganger i løpet av skoletiden. Noen ganger uavhengig av barnets innsats, som er ille nok, men andre ganger til tross for barnets innsats- noe som egentlig svir mye mer. Så jeg snur litt på det, siden jeg overhodet ikke er interessert i å bruke tusenvis av kroner på kostyme og dessverre ikke har tiden og kreativiteten til å trylle fram noe kjempestilig (selv om jeg jammen tror jeg skal stjele ideen over her med nonstop-pose!). Vi snakker om konkurransen på forhånd, at det bare er en ekstrating i forbindelse med karnevalet og det viktigste er å ha det gøy. Kanskje Martin har et mye finere kostyme enn deg, men sånn er det noen ganger- og det er hyggelig for ham at han vinner, men i morgen er det meste glemt. På den måten har jeg unngått tårer og hengeleppe og heller hatt barn som gleder seg til karnevalet, selv om de vet at vinnersjansene ikke er de største. På ungenes skole har de forresten flere premier: flotteste prinsesse, skumleste monster, mest miljøvennlige kostyme (! Sikkert et resultat av et ønske om å dempe kjøpepresset- og det presiseres jo at det ikke forventes at man kjøper ferdigkostymer i dyre dommer) og slike ting. Ikke en eneste gang har ett av mine barn kommet hjem med premie, og det har vært helt uproblematisk. Og når førsteklassingen blir 15 og mamma ikke har lyst til å bruke titusenvis på ballkjole for å vinne Ballets Dronning-konkurransen, så skaper det tilsvarende lite brudulje, fordi vi har vært igjennom dette noen ganger før og "barnet" ikke gidder å legge all verdens engasjement inn i slike kåringer. For all del, det er ikke en prinsippsak for meg at det skal være konkurranse. De kunne hatt det like fint uten- og konkurransen er forhåpentligvis en liten del av selve festen (slik er det i alle fall her). Men barn liker gjerne konkurranser. Og for meg blir det å begynne i helt feil ende hvis løsningen på problemet alltid skal være at vi kutter ut det som kan oppleves ukomfortabelt for barnet, når vi faktisk sitter i en enormt god posisjon til å lære ungene hva som er viktig, hva som er for moro, hva som ikke er så farlig, og kunsten å glede seg på andres vegne. Løsningen i denne situasjonen er ikke å sitte og vente på at ungen kommer hjem oppløst i tårer og så ringe skolen og klage, men heller å gi barnet en mulighet til å mestre situasjonen- med noen velvalgte samtaler og litt forberedelse. Synes jeg, da. Tillegg: i den grad man skal argumentere for å kutte ut slike konkurranser, må jeg si at jeg har langt større sans for argumentet om de som faktisk får null og niks kostyme i det hele tatt, eller har foreldre som overhodet ikke bryr seg. Det er faktisk en reell problemstilling, i motsetning til de barna som får kostymer til dyre dommer og allikevel sutrer når de ikke vinner. Forhåpentligvis er lærere forberedt på slike situasjoner også (enten ved å trå støttende til, eller ha et lager av kostymer slik de har på vår SFO), og det forsvinner ikke ved å kutte konkurransen- i så fall må man kutte ut hele karnevalsfeiringen. Endret 20. februar 2015 av Mafalda 7
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2015 #13 Skrevet 20. februar 2015 Meget velskrevet innlegg, Mafalda. Her er en Nonstop-gutt, i et absolutt herlig og enkelt kostyme. Hadde vært artig om flere brukte ideen. (Må bare påpeke at verken ideen eller bloggen er min,) Anonymous poster hash: a8ea1...146 3
MammaSvarDa Skrevet 20. februar 2015 #14 Skrevet 20. februar 2015 Vi hadde også konkurranse på barneskolen. Husk godt jeg ble skuffa da jeg ikke vant, men det er da ikke skadelig å bli skuffa. Ikke rart mange unge sliter psykisk når de er oppvokst med at hele verden tilrettelagt og aldri har opplevd at ikke det går deres vei. Om barnet ditt ble lei seg ts, så kanskje du skal la det oppleve å "tape" litt oftere. Da blir ikke nederlaget så stort neste gang 4
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2015 #15 Skrevet 20. februar 2015 Jeg vant en slik pris en gang, med et nokså hjemmesnekret kostyme. Hadde en sånn helfigur-pysjamas som jeg fylte opp med puter, ble skikkelig god og rund, tegnet på meg svære buskete øyenbryn, satte på et sort jukseskjegg og en turban laget av et skjerf. Jeg var 11 år gammel, utkledd som "terrorist" (egne ord) og vant hele jævla greia. Man kan vel heller lure på om det virkelig var pedagogisk korrekt å la meg vinne, men det kostet ikke stort. Anonymous poster hash: a7dfe...298 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2015 #16 Skrevet 20. februar 2015 Jeg vant en slik pris en gang, med et nokså hjemmesnekret kostyme. Hadde en sånn helfigur-pysjamas som jeg fylte opp med puter, ble skikkelig god og rund, tegnet på meg svære buskete øyenbryn, satte på et sort jukseskjegg og en turban laget av et skjerf. Jeg var 11 år gammel, utkledd som "terrorist" (egne ord) og vant hele jævla greia. Man kan vel heller lure på om det virkelig var pedagogisk korrekt å la meg vinne, men det kostet ikke stort. Anonymous poster hash: a7dfe...298 Anonymous poster hash: a8ea1...146
Mafalda Skrevet 20. februar 2015 #17 Skrevet 20. februar 2015 Meget velskrevet innlegg, Mafalda. Her er en Nonstop-gutt, i et absolutt herlig og enkelt kostyme. Hadde vært artig om flere brukte ideen. (Må bare påpeke at verken ideen eller bloggen er min,) Anonymous poster hash: a8ea1...146 Så utrolig søtt! Og selv en mamma med ti tommeltotter skal klare å lage noe (nesten) like fint. Takk for tipset!
minister-mio Skrevet 20. februar 2015 #18 Skrevet 20. februar 2015 Synes ikke noe om det. Husker godt de årene min usikre lillesøster gikk fornøyd til skolen i flott kostyme (noen ganger hjemmelaget, andre ganger kjøpt men aldri dyrt) og kom hjem i tårer eller helt stille/mutt fordi hun inka hadde vunnet det året heller. For noen barn er det sårt med slik konkurranse. Hun ville til slutt ikke ha karneval på skolen...Anonymous poster hash: 2ab2e...4aa dersom hun gråt over å ikke vinne hadde hun nok stort behov for å se at ikke alle vinner alltid. 2
Ciara Skrevet 20. februar 2015 #19 Skrevet 20. februar 2015 (endret) Jeg er både gjerrig og lite kreativ og lever godt med det Hvis noen har glede av slike konkurranser er det da bare bra. Men jeg kan si allerede nå at mine barn neppe noen gang kommer til å vinne en sånn konkurranse, og det synes jeg ikke engang synd på dem for. De vil være i godt selskap med det store flertallet der ute. Mvh Kynisk mor Endret 20. februar 2015 av Ciara 3
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2015 #20 Skrevet 20. februar 2015 Hva syntes dere om at det skal kåres ut barn med best kostyme på en barneskole? Da snakker vi fra 1.klasse? Blir jo en kjønnhetskonkurranse hele greien å masse skuffede barn. Brukte 1300 på kostymen til min pode. Ringte skolen å klaget. De sa det var en tradisjon. Helt unødvendig mener jeg.Anonymous poster hash: 4bdba...eb2 Har du tenkt til å pakke han inn i vatt til han blir 18? Skal si du overdriver!! Og 1300 på et kostyme? du legger jo opp tild et selv... Anonymous poster hash: d3b75...fba 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå