Gå til innhold

For lite mat for trening?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trener for det meste kardio. Sykkelturer og gåturer. yoga en gang i uken.

Er dette nok mat for f. eks. en dag med en dag med sykling: to skåler havregryn med litt mandler. En skål yoghurt naturell med blåbær, bringebær og en del nøtter. To porsjoner proteinpulver (ca 300 kcal, ca 60 gram proteiner). kanskje litt mørk sjokolade innimellom. Et stort glass grønnsaksjuice. Orker bare ikke å få i meg mer... men syklinga går bra. tar en banan underveis. Kanskje jeg spiser litt mer, sånn man ikke tenker over, men det går vel stort sett i dette. syns det er vanskelig å få i meg noe mer eller noe annet.

Er det nok? Tips? Skulle gjerne gått ned et par kilo også...

Anonymous poster hash: 38623...c35
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg trener for det meste kardio. Sykkelturer og gåturer. yoga en gang i uken.

Er dette nok mat for f. eks. en dag med en dag med sykling: to skåler havregryn med litt mandler. En skål yoghurt naturell med blåbær, bringebær og en del nøtter. To porsjoner proteinpulver (ca 300 kcal, ca 60 gram proteiner). kanskje litt mørk sjokolade innimellom. Et stort glass grønnsaksjuice. Orker bare ikke å få i meg mer... men syklinga går bra. tar en banan underveis. Kanskje jeg spiser litt mer, sånn man ikke tenker over, men det går vel stort sett i dette. syns det er vanskelig å få i meg noe mer eller noe annet.

Er det nok? Tips? Skulle gjerne gått ned et par kilo også...

Jeg er ingen verken trenings eller kostholdsekspert, men naturlig slank og sunn.

Synes du spiser alt for lite utifra aktiviteten.

Hvorfor spiser du ikke middag? Varm luch innimellom?

Jeg hadde spist mer proteiner istedenfor proteinpulver, som forskjellige fisketyper ( laks, torsk, sei, ørret, kveite ), kjøtt : kylling, kalkun, karbonade f.eks.

Jeh hadde og av og til spist grovt knekkebrød, f.eks tynne rugsprød. Til pålegg kan du spise sardiner, egg, noe ost, skinke, kalkun. Hadde og spist mer grønnsaker : gulrot, kålrabi, aspargisbønner, broccoli, blomkål og frukt : eple, pære, appelsiner, kiwi, druer.

Anonymous poster hash: 99a17...39d

Gjest Runforit
Skrevet

Umulig å vite om det er nok uten mengder, men du burde ikke ligge under 1500 kcal på hviledager pluss treningskalorier de dagene du trener.

Om målet er en sterk og fit kropp så vil ikke sulting og masse kardio gjøre noe for deg annet enn å brenne muskler og gjøre deg til en like dvask, men mindre versjonen av den du er i dag. I tillegg vil forbrenningen settes ned og du vil prestere dårligere og dårligere på trening grunnet underernæring.

Skrevet

Umulig å vite om det er nok uten mengder, men du burde ikke ligge under 1500 kcal på hviledager pluss treningskalorier de dagene du trener.

Om målet er en sterk og fit kropp så vil ikke sulting og masse kardio gjøre noe for deg annet enn å brenne muskler og gjøre deg til en like dvask, men mindre versjonen av den du er i dag. I tillegg vil forbrenningen settes ned og du vil prestere dårligere og dårligere på trening grunnet underernæring.

Jeg spiser så lite fordi jeg ikke har matlyst for tiden... å svelge noe annet enn proteinpulver og kornblanding med melk og yogurt med bær er veldig vanskelig... jeg har pleid å ha litt muskler. Magen er det eneste som er dvask da... har noen noen forslag til mat før og etter på en treningsdag? Og hvordan jeg evt kan lahe en sunn smoothie? må også innrømme at det er vanskelig når jeg ser at jeg går litt ned i vekt :P (ca en kg i uka da)

Gjest Runforit
Skrevet

Jeg spiser så lite fordi jeg ikke har matlyst for tiden... å svelge noe annet enn proteinpulver og kornblanding med melk og yogurt med bær er veldig vanskelig... jeg har pleid å ha litt muskler. Magen er det eneste som er dvask da... har noen noen forslag til mat før og etter på en treningsdag? Og hvordan jeg evt kan lahe en sunn smoothie? må også innrømme at det er vanskelig når jeg ser at jeg går litt ned i vekt :P (ca en kg i uka da)

Jeg kan la det gå 8-10 timer uten å spise noe. Jeg setter opp en plan slik at jeg får i meg nok mat og iallefall de dagene jeg trener(som er hver dag).

Man må tenke kaloritett mat slik at kroppen bygges opp og ikke brytes ned. Du synes kanskje det er morro med vektnedgang nå, men skal love deg at det ikke er morro når forbrenningen settes ned og du mister overskudd og energi...

Skrevet

Før trening bør du spise mat som gir langvarig energi, trege karbohydrater som f.eks. kornblanding. Etter trening bør du få i deg noe proteinrikt sammen med litt raske karbohydrater.

F.eks. melk med oboy gir deg proteiner og raske karbohydrater. Mye billigere enn restitusjonsdrikkene du får kjøpt på butikken er det også.

Anonymous poster hash: 49f16...2ec
Skrevet

Takk for tips :)

Men noen proteinshakes om dagen må da vel være bedre enn ingenting? Er i en periode der matlysten er helt elendig.... da tenker jeg at det kan være lurt å få i seg proteinshakes i det minste, at det er vel bedre enn omtrent ingenting ??

Skrevet

Men noen proteinshakes om dagen må da vel være bedre enn ingenting? Er i en periode der matlysten er helt elendig.... da tenker jeg at det kan være lurt å få i seg proteinshakes i det minste, at det er vel bedre enn omtrent ingenting ??

Dersom alternativet er å ikke få deg nok proteiner er selvfølgelig proteintilskudd en god ting. Det er for slike perioder det finnes.

Det beste totalt sett er etter min mening å få i seg proteinene med et godt kosthold, men det er, som du opplever, ikke alltid hensiktsmessig

Skrevet

Vanligvis har jeg et veldig sunt og balansert kosthold med masse grønt og fisk, bær, nøtter, avokado osv. Men noen perioder som kan vare fra 1-3 uker klarer jeg bare ikke å få i meg noe særlig... hittil i dag har jeg tynt i meg en liten skål med kornblanding med mandler og melk, og nå tok jeg nettopp en proteinshake. Så da tenker jeg at 3 shakes burde være bedre enn å ikke ta dem... håper bare ikke at jeg mister for mye muskelmasse i denne perioden...

har noen forresten anbefalinger til hvor mye proteiner jeg burde få i meg av shakene hver dag? En shake er ca 30 g proteiner og 150 kcal. kanskje jeg kunne prøvd å ha litt blåbær og brungebær oppi også...

Skrevet

eller er 90 gram proteiner vel mye? er det skadelig? kanskje jeg burde ha noe annet i shaken? jeg mener, siden jeg ikke får i meg like mye hver dag, og noen dager er alt umulig...

Skrevet

Du bør få i deg mellom 1 og 1,5 gram protein per kg kroppsvekt per dag.

Skrevet

Da kan jeg vel trygt ta tre shakes de dagene jeg omtrent ikke spiser noe som helst... argh, vil ikke miste musklene mine!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...