Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal begynne å spare i fond. Jeg leiter etter et fond som fokuserer asia og mest i kina. Noen som vet om et slikt fond?

Anonymous poster hash: a6f67...08b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil egentlig bare anbefale Vanguard SP500, om det er indeksfond du er ute etter. Mange av selskapene som er i denne porteføljen har direkte eksponering mot det Asiatiske og det Amerikanske markedet.

Hvorfor? Fordi verdens mest suksessfulle investor mener det er stedet å være for folk som ikke ønsker eksponering mot enkelt aksjer. Jeg vil også selv spare (pensjonen der) i det når jeg er ferdig med økonomi utdannelsen. Vanguard har iallefall de laveste kostnadene og er notert på New York børsen under tickeren "VOO".

http://www.marketwatch.com/story/warren-buffett-to-heirs-put-my-estate-in-index-funds-2014-03-13

Skrevet

Det er ganske spesielt hvis man som nordmann sparer alt i Vanguard S&P 500 ETF. Utbytter må skattes av, og så må man fylle ut skjemaer hvert år for å få refundert trekt kildeskatt. Det er mye mas. Dessuten er det kostnader for valutaveksling og kjøp/salg av ETFene.

Når det er sagt, så må man nok kjøpe ETFer i USA hvis man vil ha spesialiserte indeksfond som investerer i enkeltland i Asia.

Skrevet

Det er ganske spesielt hvis man som nordmann sparer alt i Vanguard S&P 500 ETF. Utbytter må skattes av, og så må man fylle ut skjemaer hvert år for å få refundert trekt kildeskatt. Det er mye mas. Dessuten er det kostnader for valutaveksling og kjøp/salg av ETFene.

Når det er sagt, så må man nok kjøpe ETFer i USA hvis man vil ha spesialiserte indeksfond som investerer i enkeltland i Asia.

Det er absolutt ikke noen stor forskjell på å spare i ETF'er notert i US vs ETF'er notert på OSE.

1) Du kan ha en investeringskonto vil jeg anta der du ikke trenger å måtte skatte før du tar pengene ut fra investeringskontoen.

2) Valutavekslingen er ikke på noen måte skremmende om du er langsiktig. Valutaeksponeringen er noe annet.

3) Kjøp og Salg er ikke dyrt slik som du fremstiller.

4) Beskattning blir ikke noe verre enn om det er et norsk ETF/Fond. Det blir nøyaktig det samme.

www.morningstar.no er en grei side å starte om du vil lese mer om fond/indeksfond.

Skrevet

Valutaeksponeringen blir lik uansett om man kjøper i en ETF på NYSE eller kjøper et vanlig norskregistrert USA-indeksfond.

Jeg er litt usikker på hvordan det blir med refundering av kildeskatt på investeringskonto. Jeg fikk nylig tilbake noen skarve kroner på min investeringskonto etter jeg hadde et par asiatiske ETF-er registrert i USA som også betalte utbytte i slutten av 2013. Hvis Nordnet gjør søknaden om refundering av kildeskatt for deg, så er det bra.

Beskatningen er annerledes. Amerikanske ETF-er utbetaler utbytte, som du må betale 27% skatt på, etter at kildeskatt på 15% er trekt. Kildeskatten får du tilbake gjennom lavere skatt. Når du reinvesterer disse utbyttene, får du oppjustert inngangsverdi, så du slipper dobbeltbeskatning.

Norskregistrerte (og de fleste europeisk registrerte) fond og ETF-er reinvesterer utbyttene for deg. Men de reinvesterer dem etter at kildeskatt på 15% er trekt. Du får ikke oppjustert inngangsverdien i fondet, selv om utbyttet reinvesteres på en høyere kurs enn da du selv kjøpte fondsandelene. Når man selger, så må fortsatt gevinst beskattes med 27%. Du blir altså dobbeltbeskattet.

Man må altså vurdere om løpende utbyttebeskatning på 27% er bedre eller verre enn 15% løpende utbyttebeskatning og 12% utsatt skatt på utbytte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...