Gå til innhold

Hvor mye alkohol må kjøpes inn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal ha middag og selvskap etter vigelsen på et klubbhus å må derfor stå for alkoholen selv. Skal ha spritfritt bryllup, men tenker å kjøpe inn rødvin, hvitvin, champagne, øl og cider. Hvor mye skal man beregne pr gjest? Vi blir 37 voksne gjester

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har tatt 15 enheter per pers, men da har vi tatt i.

Skrevet

Finnes flere tråder her om det hvis du leter litt :) Og så syns jeg noen nevnte at polet hadde en guide på sine hjemmesider.

Gjest Margit Spat
Skrevet

15 enheter per pers er i alle fall overkill, med mindre man synes det er sjarmerende med fester der de aller fleste er komatøse grøftefylliker.

Noen tåler, og drikker, mange enheter (10 eller flere), mens andre drikker mye mindre, kanskje ikke mer enn 2-3 enheter. Kanskje er det også noen få som av ulike grunner ikke kan drikke den dagen.

Selv ville jeg beregnet ca 8 enheter per person i gjennomsnitt.

Jeg tenker at om man har en velkomstdrink, en enhet til forrett, to til hovedrett, en til dessert, en til kaffen og et par enheter til, så kommer man egentlig ganske langt.

Handler du på polet, får du levert tilbake vin med ubrutt forsegling. Det samme vil som regel en matbutikk kunne være behjelpelig med når det gjelder øl og cider.

Skrevet

15 enheter per pers er i alle fall overkill, med mindre man synes det er sjarmerende med fester der de aller fleste er komatøse grøftefylliker.

Som jeg skrev…vi har tatt i.

Når ble forresten antall innkjøpte enheter ensbetydende med grøtefyll?

I vårt bryllup kommer det voksne mennesker som ikke drikker til de stuper bare fordi det er gratis.

Jeg har litt høyere tanker om vår familie og venner enn som så og kjøper heller inne for mye enn for lite.

Resten kan jeg levere tilbake eller spare og drikke ved senere anledninger.

Gjest Margit Spat
Skrevet

Ta det med ro, jeg skrev bare at det ikke er nødvendig å beregne 15 enheter, samt at jeg beskrev hva 15 enheter kan gjøre med folk.

Skrevet

Vi regnet ca fire glass vin, fem øl og ti cider per pers. I tillegg hadde vi baileys og diverse andre spritholdige drikker.

Vi hadde litt igjen etterpå siden ikke alle gjestene drikker. Også tenkte vi i forkant at dersom det skulle gå tomt så er ikke det verdens undergang, vi hadde nok av alkoholfrie drikkevarer. Poenget for oss var at de skulle få drikke til mat, kaffi og slikt. Også er det jo et bryllup, og ikke en heisatur på byen.

Anbefaler å planlegge i god tid og handle i Sverige eller Danmark hvis dere har muligheten til det. Blir endel billigere :)

Anonymous poster hash: dbc15...1dd

Gjest Gjest_Idja
Skrevet

Finnes ikke noe fasitsvar, dessverre...

Til middag beregnet vi 1 glass til forrett, 2,5 til hovedrett og 1 glass til dessert + 1 glass som velkomstdrikk. Hadde igjen mye.

Vi hadde 50 gjester og kjøpte 8 dunker vin til festen (altså utenom middag) - det gikk under 3... Det gikk 5 kasser øl/cider. Sprit gikk det vel kanskje 1 flaske av til sammen...

Husk at vin kan leveres tilbake på polet, og en del butikker tar også tilbake øl - så det kan lønne seg å ikke kjøpe ALL drikken i utlandet.

Skrevet

Vi regnet ca fire glass vin, fem øl og ti cider per pers. I tillegg hadde vi baileys og diverse andre spritholdige drikker.

Vi hadde litt igjen etterpå siden ikke alle gjestene drikker. Også tenkte vi i forkant at dersom det skulle gå tomt så er ikke det verdens undergang, vi hadde nok av alkoholfrie drikkevarer. Poenget for oss var at de skulle få drikke til mat, kaffi og slikt. Også er det jo et bryllup, og ikke en heisatur på byen.

Anbefaler å planlegge i god tid og handle i Sverige eller Danmark hvis dere har muligheten til det. Blir endel billigere :)

Skulle stå TO cider!! Ikke ti 😝

Skrevet

Vi skal ha middag og selvskap etter vigelsen på et klubbhus å må derfor stå for alkoholen selv. Skal ha spritfritt bryllup, men tenker å kjøpe inn rødvin, hvitvin, champagne, øl og cider. Hvor mye skal man beregne pr gjest? Vi blir 37 voksne gjester

Jeg har tatt utgangspunkt i det de skriver her.

1. Hvor mange timer varer festen?

2. Hvor mange over 18 år? Her skriver du jo 37 voksne.

3. I følge den nettsiden vil folk drikke 1-1,5 drink i timen..la oss si 1,5.

Så hvis festen varer 6 timer, jeg er usikker på hva som er normalen..jeg har lagt på litt timer i vår beregning :fnise:

Da får du uansett et regnestykke ala:

(6 timer x 37 gjester) x 1,5 = 333 drinkenheter

Denne samme siden har en "tabell" over hvor mye drikke = hvor mange enheter. 1 0,33 l flaskeøl er 1 drink. 1 flaske vin er 4 drinker..det er nå bare til å prøve seg frem og se om det høres fornuftig ut? :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...