Gå til innhold

Oppskrift med trøffel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har fått en trøffel i olje i gave, og nå går den snart ut på dato og bør selvsagt brukes! Vi har hatt den i over et år, men fortsatt ikke fått brukt den, siden trøffel er dyrt, og vi har ventet på "rett" anledning :fnise: Vi er veldig glade i trøffelsmaken, og bruker trøffelolje til mye forskjellig, men ekte trøffel tror jeg ikke vi har smakt før. Nå lurer vi derfor på hva vi skal bruke trøffelen til. Vi kom i høst over en oppskrift Som så veldig god ut, med tagliatelle i en fløte- og trøffelsaus, der trøffelen blir lagt i tynne skiver på toppen. Så vi vurderer å lage dette, men så tenkte jeg at vi jo kunne høre her om det kanskje var noen som hadde noen andre tips??

På forhånd takk :blomst:

Anonymous poster hash: f4448...68f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var akkurat noe sånt jeg også tenkte på. Hold det enkelt, så trøffelen kommer til sin rett. :) En klassisk risotto uten for mye annet dilldall tror jeg også det kan være veldig godt til. Eller en enkel omelett? Egg og trøfler er jo også en klassisk kombinasjon.

Anonymous poster hash: b009d...15a
Skrevet

Åh, forresten: Om dere går for pasta, så vurder om dere har lyst/anledning til å lage den selv. Hjemmelaget pasta er så utrolig mye bedre enn butikkpasta.:)

Skrevet

Åh, forresten: Om dere går for pasta, så vurder om dere har lyst/anledning til å lage den selv. Hjemmelaget pasta er så utrolig mye bedre enn butikkpasta.:)Anonymous poster hash: b009d...15a

Ja, det var jo et godt tips! Tenkte uansett å gå for fersk istedenfor tørr tagliatelle, men hjemmelaget er kanskje enda bedre enn fersk pasta også?

Skrevet

Ja, det var jo et godt tips! Tenkte uansett å gå for fersk istedenfor tørr tagliatelle, men hjemmelaget er kanskje enda bedre enn fersk pasta også?

Jeg synes både smak og konsistens blir noe helt annet. Jeg vil vel nesten si at hjemmelaget fersk pasta er like mye bedre enn fersk butikkpasta som fersk butikkpasta er bedre enn tørket pasta. :)

(Jeg lager pasta av durumhvete og egg. Jeg bruker ikke verken olje eller salt i deigen, det putter jeg i vannkjelen. Deigen har godt av å hvile i kjøleskapet litt for å bli lettere å jobbe med. Det enkleste når man ikke har pastamaskin er nok å kjevle tynt, tynt og rulle leiven lett sammen, og så skjære "skiver" av rullen så det blir tagliatelle/fettucine. Det er litt jobb, men absolutt verdt det en gang i blant.)

Skrevet

Jeg synes både smak og konsistens blir noe helt annet. Jeg vil vel nesten si at hjemmelaget fersk pasta er like mye bedre enn fersk butikkpasta som fersk butikkpasta er bedre enn tørket pasta. :) (Jeg lager pasta av durumhvete og egg. Jeg bruker ikke verken olje eller salt i deigen, det putter jeg i vannkjelen. Deigen har godt av å hvile i kjøleskapet litt for å bli lettere å jobbe med. Det enkleste når man ikke har pastamaskin er nok å kjevle tynt, tynt og rulle leiven lett sammen, og så skjære "skiver" av rullen så det blir tagliatelle/fettucine. Det er litt jobb, men absolutt verdt det en gang i blant.) Anonymous poster hash: b009d...15a

Tusen takk for tips og oppskrift, da prøver jeg det i morgen, og går for trøffelpasta-oppskriften vi har funnet!

(Er hjemme i fødselspermisjon og har en veldig rolig og enkel baby, så jeg har faktisk plenty av tid til å lage pasta på dagen i morgen :fnise: )

Skrevet

Dette høres kanskje kjedelig ut, men lag omelett (frittata). Trøffel er utrolig god sammen med egg!

Men vær samtidig obs på at trøffel på glass på langt nær har samme fremtredende smak som en fersk. Hvilken trøffel er dette? Estivo (minst smak)? Bianco (superdyr)? Nero?

Anonymous poster hash: 64b66...271
Skrevet

Dette høres kanskje kjedelig ut, men lag omelett (frittata). Trøffel er utrolig god sammen med egg! Men vær samtidig obs på at trøffel på glass på langt nær har samme fremtredende smak som en fersk. Hvilken trøffel er dette? Estivo (minst smak)? Bianco (superdyr)? Nero? Anonymous poster hash: 64b66...271

Hmm ja, kunne jo vurdere frittata isteden, men synes liksom det er mer "sving" over en pastamiddag med levende lys, da... Vi tenkte å ta et glass deilig italiensk rødvin til også, og gjøre det til en liten "date night", siden vi aldri får gått ut og spist fordi vi har tre forholdsvis små barn.

Vet ikke akkurat hvilken type det er, det står "Tartufi Neri al Naturale" på den. Og den er svart. Så da er det vel antakelig nero? :vetikke:

• Liker 1
Skrevet

Hmm ja, kunne jo vurdere frittata isteden, men synes liksom det er mer "sving" over en pastamiddag med levende lys, da... Vi tenkte å ta et glass deilig italiensk rødvin til også, og gjøre det til en liten "date night", siden vi aldri får gått ut og spist fordi vi har tre forholdsvis små barn.

Vet ikke akkurat hvilken type det er, det står "Tartufi Neri al Naturale" på den. Og den er svart. Så da er det vel antakelig nero? :vetikke:

Høres helt herlig ut, kos dere! :):vin:

Har du forresten link til oppskriften på trøffelsausen? Den hørtes god ut. Og så er det alt for lenge siden jeg laget pasta, kjenner jeg ... :)

Skrevet

Høres helt herlig ut, kos dere! :):vin: Har du forresten link til oppskriften på trøffelsausen? Den hørtes god ut. Og så er det alt for lenge siden jeg laget pasta, kjenner jeg ... :)Anonymous poster hash: b009d...15a

Takk for det, tror det blir bra, ja :jepp::vin: Nå har jeg laget i stand et lass med tagliatelle til i kveld, gleder meg til å spise :nigo:

Oppskriften er den som står som nr to på denne siden http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Pastaluksus-7740120.html

Skrevet

Ja, det er nok en nero. Sesong omtrent nå. Januar/februar og utover. Den hvite (og ekstremt dyre) har sesong sent på høsten.

Anonymous poster hash: 64b66...271

Skrevet

Takk for det, tror det blir bra, ja :jepp::vin: Nå har jeg laget i stand et lass med tagliatelle til i kveld, gleder meg til å spise :nigo:

Oppskriften er den som står som nr to på denne siden http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Pastaluksus-7740120.html

Åh nam, der var det mye fristende! Tusen takk! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...