Gå til innhold

når kan barna begynne å rydde etter seg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor gammelt er barnet når det skjønner konseptet å rydde? Sånn at man kan begynne å lære det og rydde lekene sine og sånt?

Anonymous poster hash: f35a6...2f8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor gammelt er barnet når det skjønner konseptet å rydde? Sånn at man kan begynne å lære det og rydde lekene sine og sånt?

når de forstår hva de skal gjøre. som regel ser foreldrene det selv.

men jeg syns at barnet burde kunne rydde selv når det er 4-5 år avhengig av utviklingen.

jeg har bodd i hus med en 7 åring (jeg var ikke stemor eller noe) å han "kunne ikke" rydde selv. der var det foreldrene som ryddet rom osv. skammelig syns nå jeg

Anonymous poster hash: 8474e...223

Skrevet

Vår på snart 2,5 har skjønt det de siste månedene. (Det har nok også hjulpet en del at han har begynt i barnehage, og der er blitt vant til at man må rydde opp etter seg). Vi er nå ganske strenge på at han må rydde opp det han holdt på med hvis han plutselig finner ut at han vil leke med noe annet, og som regel er han ganske flink til å huske på det selv. Det hender imidlertid at vi må minne han på det, men da gjør han det som oftest uten å mukke.

Anonymous poster hash: cbae5...fa3

Skrevet

De kan begynne å rydde, eller "herme" etter voksne så snart de forstår konseptet med å flytte på ting og å putte ting hit eller dit. 1,5 til 2 år? Etter 2 år er de for gamle og ved 4-5 år er for sent. Det er som de som sksl begynne å være fortrolige med tenåringer og lager tråd fordi de ikke når frem med snakk!

Anonymous poster hash: 4ef5b...daa

• Liker 2
Skrevet

Mine to på 10 og 12 lærte dette av seg selv ved 7 års alderen. Hjelper på med litt oppmuntring og gjøre det klart for dem at de ikke slipper unna med unnasluntring

Anonymous poster hash: 157e8...7b6
Skrevet

Men når de først har det i systemet er det enklere å hanskes med. Det tar noen forsøk i alle fall så gjelder å være streng

Anonymous poster hash: 157e8...7b6
Skrevet

Begynte å lære mine det når de var rundt 2

Anonymous poster hash: b738b...3ef
Skrevet

Min gutt har hjulpet siden han var.. Tja, to år. Ikke noe fast da, men han elsker å hjelpe til. Nå er han 4 år og har ingen problem med å rydde etter seg. Da er det nok vilja det er vondt i, som regel har han ikke øyst til å rydde. Tenker at når han nærmer seg 5 år så får han faste oppgaver som f.eks alltid rydde av tallerkenen.

Anonymous poster hash: b02b2...db1

Skrevet

De kan begynne å rydde, eller "herme" etter voksne så snart de forstår konseptet med å flytte på ting og å putte ting hit eller dit. 1,5 til 2 år? Etter 2 år er de for gamle og ved 4-5 år er for sent. Det er som de som sksl begynne å være fortrolige med tenåringer og lager tråd fordi de ikke når frem med snakk!

Anonymous poster hash: 4ef5b...daa

Sånn er det her hos oss, han har siden 1,5 års alderen vært veldig interessert i å herme etter oss vokse, så da har vi latt han prøve mye selv. Nå blir han to år snart og han synes det er veldig gøy akkurat nå og rydde opp etter seg selv, rydder lekene på plass, plukker opp og kaster ting i søppelbøtta når vi spør om det, liker å gi oss ting fra oppvaskmaskin eller vaskemaskin så vi kan sette på plass/henge opp tøyet, liker å hjelpe til når jeg skal sortere skittentøy og skal legge alt i maskinen, hermer etter oss når vi vasker og rydder. Synes det er greit å la dem prøve fra tidlig alder når det enda er spennende og morsomt, tror det gjør det lettere til når de er litt større og skal lære seg å rydde opp etter seg.
  • Liker 1
Skrevet

Småen på snart to er flink å rydde etter seg så lenge vi ber ham om det. Å rydde på eget initiativ er vel gjerne mer normalt i 3-4 års alderen?

Skrevet

Vi har begynt med vår gutt for noen måneder siden, han er snart 2 nå.

Skrevet

Barn kan bli oppmuntret til det så snart de er oppe og går og roter og leker, men man må ikke kjefte eller tvinge de. Det må være frivillig og noe som skjer over tid, så de får forståelse.

Barn ser ofte på hva foreldre gjør og ser hvordan de rydder, også hermer de når de har observert og føler seg klar for det.

Det bør egentlig være som en rydde-lek som må være frivillig, spesielt når barna er 1-2-3 år.

Mer sånn "nå må vi rydde" også rydder mamma og pappa, og barnet følger med, og plutselig vil barnet hjelpe mamma og pappa, og etterhver vil kanskje barnet gjøre selv.

Når man er 3 år burde man klare å rydde, men dette varierer jo fra barn til barn. Noen er mer tidlig ute mens andre er mer sent ute.

Og alle barn har forskjellige måter å rydde på, så da de finne sin egen måte å rydde det. Det kan være veldig frustrerende å måtte rydde på en måte som ikke fungerer for de.

Barn er selvstendige individ, akkurat som voksne, så da de gå sin egen vei, men gå ved siden av de til de er store nok til å ta gode, egne valg i livet.

6-7 år gamle barn burde klare å rydde, ja. Kanskje ikke vaske og støvsuge, da det ikke blir gjort ordentelig, men de kan få hjelpe til og å øve seg. Men å rydde etter sitt eget rot burde de klare, ja. Det gjør jo det i barnehage/barneskole.

Det værste som skjer er når alt skjer under press, kjeft, frustrasjon og tvang, da blir det enten trassige barn som nekter og ikke gidder, eller så blir det barn som gjør det i frykt og får dårlige følelser angående å rydde og å vaske.

Skrevet

Småen på 2år rydder det han har lekt med før han finner frem nye leker. Men ofte må vi også be ham om å rydde og å være med og hjelpe. Men han har ryddet frivillig sammen med oss siden han var ett. Begynte i bhg da han var 10mnd, så han har nok lært der og. Vi har faste plasser til alle lekene så han vet akkurat hvor ting er når han vil ha dem, og hvor ting skal ryddes tilbake til.

Anonymous poster hash: 6ffa0...981

• Liker 1
Skrevet

I barnehagen er barna med å rydder fra de er 1,5 - 2 år, og det går så fint når man er konkret på hva de skal rydde og hvor ting skal være. F.eks sier vi: "Kan du legge klossene i den kassa", og gjør det til en lek, så er det masse læring i det. De lærer begreper, kategorisering, holde orden og bidra med noe nyttig. Ikke noe i veien for at de kan være med å rydde hjemme også i den alderen.

Å rydde på egenhånd, og uten å bli bedt om det, krever litt høyere alder, men i barnehagen rydder 3-4 åringene godt på egenhånd med konkrete beskjeder og litt hjelp fra voksne.

Skrevet

Her i huset har vi en på 9 år som ennå ikke har lært seg å rydde. Det blir vel sånn når han har foreldre som gjør alt for han. Faren er hakket strengere enn mor, men jeg har sluttet å rydde etter han for lengst.

Anonymous poster hash: 70558...f6d

Skrevet

Jenta mi på 4 år har hjulpet til å rydde siden hun var ca 2 år. Siste halvåret har hun ryddet lekerommet etter seg alene. Er ikke alt som havner hvor jeg hadde lagt det, men hun er flink

Siste året har hun ryddet av etter seg etter måltidene. Hun tar ofte iniativ til å ta av andre sine fat og kopper også. Hun elsker å få dekke på bordet også.

Siste månedene har hun villr hjelpe til å tømme oppvaskmaskinen og brette klær også. Men god veileding pg mye skryt har hun blitt riktig så flink ;) nå er hun selverklært klut bretter, og i dag oppgraderte hun til singletter og t-skjorter,

Tror trikset er myyyye ros og tålmodighet

Skrevet

Når de begynner på skolen

Anonymous poster hash: 384a8...7cc

Skrevet

Min på 2,5 må rydde på plass skoene i gangen, talerken etter mat og leker før barnetv. Leker som plastelina, tegnesaker, perler etc må også ryddes opp etter bruk. Hun skjønner godt dette, protesterer selvsagt noen ganger men forstår.

Det kommer kanskje litt ann på språket til barna og utvikling, noen utvikler seg litt seinere men jeg ville ment at i 3 års alderen bør alle barn kunne rydde noe etter seg.

Anonymous poster hash: a26f4...6b2

Skrevet

Har hatt gutten med å rydde bestandig, har ryddet opp før middag, kvelds etc. Så han har alltid vært vant til at lekene skal ryddes bort. Nå er han 3,5 år og vet han må rydde bort hvis vi skal slå på tv for eksempel. Eller hvis han skal finne frem andre leker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...