Gå til innhold

40 dager siden 1. mensdag..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!:)

Jeg sluttet på ppiller i november (Microgynon). Har et lite referat her fra syklusene: 18. Desember første dag i mens

05. Januar Liten blødning etter gn.

11.januar første dag i mens

12. Januar første dag av antibiotikakur.(7 dager).

21. Januar fortsatt mens, avtar.

24-27 januar spotting

28-29 januar avtar/ingen mens.

19. Februar ingen tegn til mens. Så hvis jeg regner syklusen min fra den første mensdagen den 11. januar så er jeg på dag 40?! I syklusen. og sist mens varte faktisk i 17 dager. Aldri vært plaget med lang mens og heller ikke ustabil syklus. Men kan jo være pga pilleslutt i november?? Help me :(

Anonymous poster hash: 23021...c48

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sannsynligvis pga pilleslutt. Etter at jeg sluttet på hormonprevensjon, har syklusene mine variert fra 22-50 dager. Regner med at det stabiliserer seg snart, nå er det et år siden. De siste mnd har det vært rimelig stabilt på mellom 32-34 dager. Er visst ganske normalt at det blir en god del kluss ved pilleslutt.

Skrevet

50?! Er jo litt irriterende og det har blitt en del graviditetstester! Vi prøver å få barn, men er ikke så lett å vite når EL er siden jeg en mnd kan ha rikelig med alim og andre mnder ikke. Men får vel bare fortsette å håpe ayklusen kommer tilbake til "normalt" :-) TS

Gjest Solstråla88
Skrevet

50?! Er jo litt irriterende og det har blitt en del graviditetstester! Vi prøver å få barn, men er ikke så lett å vite når EL er siden jeg en mnd kan ha rikelig med alim og andre mnder ikke. Men får vel bare fortsette å håpe ayklusen kommer tilbake til "normalt" :-) TS

Vel, det er helt normalt! Tok over et år før

Syklusen min var relativt stabil. Det er hormonene som kan sitte igjen og klusse med systemet. Det dummeste du gjør er iallefall å gå til legen for å få andre hormoner for å få igang systemet igjen, vi gjorde det etter å ha prøvd i et og et halvt år og da var jeg ute i samme kabal igjen.

Skrevet

Jeg gikk også på microgynon, og brukte de i mange år. sluttet 17. februar 2014, og det er ikke før NÅ at syklusen min begynner å bli normal og stabil. blir kortere og kortere for hver syklus, er nå nede i 36 dager! På det meste hadde jeg syklus på 70 dager. Er veldig frustrerende å ikke ha "kontroll" over egen syklus og egen kropp. For meg har det vært ett år hvor jeg har måtte lære å kjenne min egen kropp på nytt.. tar nok desverre litt tid før kroppen klarer å kvitte seg med alle stoffer fra pillene og å peile seg inn på rett kurs! :fnise:

Holdt på de første månedene og tok tester og håpet de skulle være positive. Fkk beskjed av lege om å "ikke tenke på det" og å bare la kroppen komme inn i rytmen igjen selv uten å stresse for mye rundt tema. Og det har vært vanskelig og slitsomt..

før jeg sluttet med pillene hadde jeg normale menssmerter, men etter pilleslutt har dette tatt helt av. en måned uten noen menssmerter mens neste syklus hadde jeg så smerter at jeg ikke visste hvor jeg skulle gjøre av meg.. merkelige greier!

Du må nok desverre bare smøre deg med litt tålmodighet og la kroppen komme inn i normal rytme av seg selv. Men for all del, jeg vet hvor kjedelig det er å gå slik å vente og lure.. det er virkelig ikke noe ålreit :(

Lykke til :blomst:

Skrevet

Tusen takk for svar! Og det er fint å høre andres historier rundt dette. Første mensperioden min var helt vanlige smerter. Men nå sist gikk jeg med hormonelle smerter som spredde seg fra ryggen og ned i lårene. Var helt forferdelig. De varte fra mens til mens :/ Får bare fortsette å prøve og ikke tenke noe mer på det. Kommer seg vel på rett kjøl til slutt :-) Blir nok ikke til å gå tilbake til noe piller med det første for å si det sånn, selv om smertene var bedre på pillen.

TS

Skrevet

Når har man egentlig EL med så lang syklus? Kan man ha det flere ganger i syklusen, eller bare en siden egget blir sluppet? Vanskelig å vite da det ikke er noe slim og jeg tar ikke tempen.

Gjest Solstråla88
Skrevet

Når har man egentlig EL med så lang syklus? Kan man ha det flere ganger i syklusen, eller bare en siden egget blir sluppet? Vanskelig å vite da det ikke er noe slim og jeg tar ikke tempen.

Med så lange sykluser er det ikke sikkert du har el, derav ingen mens. Det lureste du gjør er å starte med temping, da får du mer kontroll på når ting evt skjer i syklusen. Jeg fikk aldri utslag på verken cb monitor, cb el tester eller andre el tester. Jeg fikk heller ingen positiv el test ved blodprøve. Måneden etter siste hormonkur ble jeg gravid på egenhånd

Skrevet

Har du hatt eggløsning, endres hormonene og lutealfase begynner. Da vil du få mens når lutealfase er over, ofte rundt ca 14 dager etter, men lengden på lutealfase varierer fra person til person. Flere egg kan slippes i en syklus, men da med kort mellomrom, innen 1-1,5 døgn, ca etter hukommelsen. Det går ikke uker mellom.

Anonymous poster hash: 7513d...e24

Skrevet

Mensturasjonen var jo veldig lang også? Kan virke som litt hormonkrøll. Men tenker likevel at du ikke bør utelukke graviditet om dere har hatt ubeskyttet sex i tiden etter at du sluttet på pillen. Greit at mange sier at det tar lang tid å komme tilbake i rute igjen etter pilleslutt, men jeg er en av de som ble gravid mens jeg gikk på piller - riktignok med to dager der pillen ble glemt. Men hormonen kan gå raskt ut av kroppen... det er poenget. Kluss i syklus eller ei, du har sikkert hatt eggløsning innen nå...

Anonymous poster hash: 72fdb...5d1
  • Liker 1
Skrevet

Ja har nok hatt flere EL siden pilleslutt. Merket den i desember hvertfall! Har vert hos legen, noen dager før forrige mens, negativ gt :-) venter noen uker til før jeg tar en test om ikke mensen kommer. Er nok ganske ustabilt men håper det kommer seg. Første gang jeg ble gravid, skjedde det rett etter pilleslutt. Men mistet i uke 9..

TS

Skrevet

Ja har nok hatt flere EL siden pilleslutt. Merket den i desember hvertfall! Har vert hos legen, noen dager før forrige mens, negativ gt :-) venter noen uker til før jeg tar en test om ikke mensen kommer. Er nok ganske ustabilt men håper det kommer seg. Første gang jeg ble gravid, skjedde det rett etter pilleslutt. Men mistet i uke 9..

TS

Har du hatt eggløsning kommer mens til fast tid etter eggløsning. Så det er nok kluss i hormoner som gjør at eggmodning ikke har foregått effektivt slik at egget slippes og man enten blir gravid eller ny syklus kommer. Sånt er vanlig etter pilleslutt. Hos noen normaliserer det seg ikke, da bør man undersøkes for pco.

Anonymous poster hash: 7513d...e24

Skrevet

Noen som kan forklare hva pco er for noe? Lest flere skrive at de har det her inne?..

Gjest Solstråla88
Skrevet

Noen som kan forklare hva pco er for noe? Lest flere skrive at de har det her inne?..

Det er ikke noe du trenger å tenke på enda. Det du opplever er helt normalt!

Skrevet

Ok! Nå skal jeg til syden å prøv å slappe av å ikke tenke det verste :-) Håpe TR venter til jeg har komt hjem. Hehe takk for svar alle sammen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...