Emerald Skrevet 11. august 2004 #1 Skrevet 11. august 2004 Min eldste datter er 10 år. Vi bor ca 500m fra fjorden. Flere barn i nærheten på samme alder(ca 4-5 stk.)får lov til å bade uten tilsyn der nede, selv om det ikke er noen ordentlig badeplass (altså ingen voksne) og disse andre barna ikke kan svømme (eller svømmer lite) ! Min datter mener hun også bør få lov....hun kan tross alt svømme! Det er ikke direkte lang-grundt, men heller ikke brådypt. "Plassen" ligger rett ved siden av et elve-os med relativ sterk strøm. Ikke bebyggelse tett ved. Både min datter og de fleste andre barna har mobiltelefon. Jeg har sagt "NEI" ... men hva ville dere gjordt? Er jeg for streng og overbeskyttende? HJELP MEG, snille dere !
Gjest Anonymous Skrevet 11. august 2004 #2 Skrevet 11. august 2004 Nei, kjære deg. Det er jo ikke mange dager siden en jente druknet, nemlig på grunn av undervans-strømmer, som er vanskelig å oppdage. Bli med henne å bade, om dette er viktig for henne. Jeg ville ikke sendt min alene, helt klart.
Gjest Madley Skrevet 11. august 2004 #4 Skrevet 11. august 2004 Synes ikke du er urettferdig. Og det skjønner nok barnet ditt når det blir eldre...
Smila Skrevet 11. august 2004 #5 Skrevet 11. august 2004 Nei, synes ikke du er urettferdig og overhysterisk. Fint at du går frem som en ansvarsbevisst forelder, håper mange gjør som deg. Det har desverre gått galt mange ganger.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 11. august 2004 #6 Skrevet 11. august 2004 Du er ikke urettferdig! Tenk om det er jenta di som blir tatt av strømmen, da er det ingen av de andre som kan hjelpe henne! Mobiltelefon, jada, men det tar ikke lenger tid å drukne enn å få ambulansen til stedet... Jeg synes du er fornuftig jeg. Kanskje du burde ta en kaffekopp med foreldrene til de andre jentene?
Cand alt Skrevet 11. august 2004 #7 Skrevet 11. august 2004 Urettferdighet har ingenting med dette å gjøre. Det er typisk et argument brukt av barn. Du er mor som skal ivareta ditt barn. Bruk din sunne fornuft som jeg hører du har mye av. Stol på deg selv og ikke gi etter. Du høres ut som en flott mor.
*Lene* Skrevet 12. august 2004 #9 Skrevet 12. august 2004 Min 10 åring har fått lov å bade alene, men det har været på en privat badeplass, sammen med 2 kamerater. Det har vært andre voksne der, og der er relativt langrunt og "trygt" Ingen strømninger, er en bukt på en måte. De har også tlf med seg, og alle er flinke svømmere! Slik som du beskriver, ville jeg ikke latt han bade alene! Med undervannstrøm, ingen voksne og ingen bebyggelse etc!
Gjest lilletroll Skrevet 12. august 2004 #10 Skrevet 12. august 2004 Flott å høre at du er en ansvarsbevisst mor!! Skjønner at det kan være "tøffe tak" overfor datteren din nå, men som andre her også sier, om noen år skjønner hun deg, og vil nok til og med være takknemlig, det er jo et bevis for hvor glad du er i henne, og hvor redd du er for henne!! Barna er jo det mest dyrebare vi har, og dem vil vi ikke miste!!! Og vannet ER uforutsigbart!!
Gjest Anonymous Skrevet 12. august 2004 #11 Skrevet 12. august 2004 Hvordan tør de sende barna avgårde som ikke kan svømme? Klart de bør ha tilsyn. da får heller foreldre/voksne dele på å bli med de.
LilleBille Skrevet 12. august 2004 #12 Skrevet 12. august 2004 Synes absolutt ikke det jeg.. de som sender barna sine avgårde .. uten at de kan svømme etc.. er uansvarlige .. og legger et alt for stort ansvar på vennene til barna.
maki Skrevet 12. august 2004 #13 Skrevet 12. august 2004 På hytta så pleide de andre barna å bade ved elven før havet der er det ganske strek strøm. Jeg og broren min fikk ikke bade der før vi ble store nok til å bestemme sette selv. Blant annet fordi mamma kjente ei som hadde druknet der i 10års alderen, så vi syntes det var kjedelig men skjønte det jo. Så synes du gjør det riktige
ehu Skrevet 12. august 2004 #14 Skrevet 12. august 2004 Jeg synes ikke du er streng og overbeskyttende. Mine to eldste fikk ikke gå alene med venner til badevannet her i nærheten før de var 12 år og jeg var helt trygg på hvor flinke de var i vannet. Jeg krevde bl.a. av mellomsten at han ble med i svømmeklubben i et år for å bedre svømmeferdighetene før han fikk lov.(Han hadde gått svømmekurs før det) Vesla på 11 år har fått gå alene med venner i sommer fordi hun er en betydelig bedre svømmer enn guttene var. Hun har vært aktiv medlem av svømmeklubben i 2 år, og der svømmer hun ofte 1000 m hver uke. Jeg har sett henne i vannet og hun er en betydelig bedre svømmer enn jeg noen gang blir. Men lett har det ikke vært, det er mere at jeg har gitt etter for press. Det er ikke morsomt å holde igjen når venner får lov. Jeg har fått min del av anklager fra mine tre før de fikk lov, om at vi er altfor overbeskyttende. Stol på magafølelsen din for når du mener tiden er inne!
Emerald Skrevet 12. august 2004 Forfatter #15 Skrevet 12. august 2004 TUUUUUSEN TAKK !!! Det var SÅ deilig å få bekreftet det jeg mente.... nemlig at de andre foreldrene er "klin sprø" som lar ungene få bade alene! Jeg kan ikke med beste vilje se at dette er noen trygg badeblass, og jeg håpet virkelig ikke det var jeg som var gal.... Men....jeg VET at barna får lov (hørt det fra foreldrene selv!) , og da ble jeg litt i tvil likevel. Dette er som sagt mitt største barn, så hvor grensene går på streng/rettferdig/uansvarlighet er jeg innimellom i tvil om. Nå kan jeg med god samvittighet følge magefølelsen min og fortsatt si "NEI"! Alle svarene er printet ut for lesing til datteren min, som forbredelse på "praten" etterpå. Igjen tusen takk for god hjelp! Nå er jeg MYE lettere...! :-) Ha en fortsatt deilig sommerdag!
Gjest Anonymous Skrevet 12. august 2004 #16 Skrevet 12. august 2004 Du gjør det enetse rette. Ikke blir som de andre foreldrene,det er de som gjør feil og ikke du.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå