Gå til innhold

Bloggere og manglende merking av reklamec

Grønt blad

Anbefalte innlegg

Gjest Evans

Det er to muligheter tenker jeg 

1) Hun har fått den av HM for å promoterer den på bloggen - da skulle det vært merket. 

2) Hun har på magisk vis klart å få tak i den og viser den frem for å få klikk (overskrifta) eller i håp om å inngå en avtale med HM på sikt. Er den magiske måten på en måte som innebærer rabatt eller på en eller annen fordel skal det også merkes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Cornucopia skrev:

På CBE.no, innlegget "new in: city diaries". Denne kolleksjonen har en pågående global kampanje, mens CBE tilfeldigvis fant utsolgt-overalt-drømmekjolen sin i butikk på Skien og lager et helt innlegg med overskrift om kjolen, kolleksjonen, samt sine egen-designede Biancosko. Jeg får litt Lindex-kimono vibber av dette. 

Enig med deg. Det ligner på kimonosaken. H&M har en stor internasjonal kampanje med tv-reklame og flere bloggere som er engasjert.  Tv-reklamen fokuserer på nøyaktig samme kjole som CBE viser. Det er og en kjent sak at CBE ikke viser frem ting gratis, det har hun selv sagt.  Ved et kjapt søk fant jeg flere bloggere i flere land som fronter den samme kolleksjonen (siste fire-fem dager), og de har merket innleggene sine, så det beviser at bloggere er en del av h&ms markedsføringsstrategi. Jeg fant og noen som ikke var merket.

Jeg har tatt skjermdump av CBEs umerkede innlegg, og sendt det som tips til FO i lenken som er i det første innlegget i tråden her.

her er de innleggene jeg fant fra andre bloggere - vil gjerne ha listen supplert hvis dere finner flere:

http://nouw.com/bysynnelivang/hm-city-diaries-24224679

http://nouw.com/kamillahaaland/city-diaries-by-hm-24235952

http://itsmypassions.dk/forar-hos-hm/

http://www.fashioninflux.co.uk/2016/03/my-city-my-style.html

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Cornucopia skrev:

På CBE.no, skjermdump til innlegget "new in: city diaries". Denne kolleksjonen har en pågående global kampanje, mens CBE tilfeldigvis fant utsolgt-overalt-drømmekjolen sin i butikk på Skien og lager et helt innlegg med overskrift om kjolen, kolleksjonen, samt sine egen-designede Biancosko. Jeg får litt Lindex-kimono vibber av dette. 

Det samme får jeg. I tillegg tar jeg meg selv i å undre på hvor lenge det er igjen til Oktoberfest :nigo:

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎24‎.‎11‎.‎2015 at 20.49, Tarese skrev:

Dere som kan reglene; hva med SE sitt innlegg der hun gir ut rabattkode på 20% for en klinikk man kan ta botox, restylane etc. Hun sier dette ikke er reklame men selv om hun ikke får betalt så reklamerer hun når hun gir ut rabattkode eller?? Dersom dette ikke er reklame skjønner jeg ingenting.

Sophie Elise og klinikken fikk refs av Statens Legemiddelverk for dette innlegget.

http://www.vg.no/rampelys/blogg/statens-legemiddelverk-refser-sophie-elise/a/23599509/

Sitat: Det er ulovlig å markedsføre reseptbelagte legemidler i Norge, og det vil vi ta opp med både klinikken og Sophie Elise, forteller Madsen.

Sophie Elise la seg deretter langflat og slettet innlegget:

http://www.vg.no/rampelys/sophie-elise/sophie-elise-legger-seg-langflat-etter-botox-refs-jeg-forstaar-det-var-dumt/a/23600102/

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Keikolina
9 timer siden, Cornucopia skrev:

På CBE.no, skjermdump til innlegget "new in: city diaries". Denne kolleksjonen har en pågående global kampanje, mens CBE tilfeldigvis fant utsolgt-overalt-drømmekjolen sin i butikk på Skien og lager et helt innlegg med overskrift om kjolen, kolleksjonen, samt sine egen-designede Biancosko. Jeg får litt Lindex-kimono vibber av dette. 

Santa Lucia drakt med vest, Wow. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pilotfrue har et langt umerket innlegg om yndlingssminke hvor hun sier at hun har vært på lånerunde. Hvordan var reglene der igjen - lånt - fått- merke - ikke merke? Jeg stemmer for merke.

Endret av pøbelsara
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evans
12 minutter siden, pøbelsara skrev:

Pilotfrue har et langt umerket innlegg om yndlingssminke hvor hun sier at hun har vært på lånerunde. Hvordan var reglene der igjen - lånt - fått- merke - ikke merke? Jeg stemmer for merke.

Er det lånt får man en fordel, og er det en fordel skal det merkes. Slik jeg har forstått det :)

Men det må kanskje være lånt med den forventningen om at du skal vise det frem på bloggen. Men det ligger vel ofte i selve lånet - de hadde ikke lånt det bort til meg feks, ettersom jeg ikke har noe blogg å vise det frem på. 

Endret av Evans
Siste avsnitt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nemlig. Man får låne med en forventning om at det blir skrevet om - og da skal det merkes. Jeg vill eikke fått låne hverken bil fra Autostrada eller sminke hvis jeg dukket opp og spurte pent. Tror jeg.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, pøbelsara skrev:

Nemlig. Man får låne med en forventning om at det blir skrevet om - og da skal det merkes. Jeg vill eikke fått låne hverken bil fra Autostrada eller sminke hvis jeg dukket opp og spurte pent. Tror jeg.

så morsomt det hadde vært hvis alle disse utlånerne hadde blitt kontaktet av blogglesere som også vil låne - der det ikke fremgår av innlegget at det er en personlig fordel for bloggeren :fnise:

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Amafalathiel skrev:

så morsomt det hadde vært hvis alle disse utlånerne hadde blitt kontaktet av blogglesere som også vil låne - der det ikke fremgår av innlegget at det er en personlig fordel for bloggeren :fnise:

Kjempelurt! Jeg kunne godt ha bruk for en ekstra bil på torsdag for å kjøre barna på trening. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp! Jeg kunne tenke meg å låne litt solpudder når jeg skal på fest neste helg. :sexy: 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, Inocybe skrev:

Kjempelurt! Jeg kunne godt ha bruk for en ekstra bil på torsdag for å kjøre barna på trening. 

8 minutter siden, pøbelsara skrev:

Jepp! Jeg kunne tenke meg å låne litt solpudder når jeg skal på fest neste helg. :sexy: 

eller festservise til 12 til 17. mai. Tenk så miljøvennlig det er at alle bare låner ting!

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Keikolina

Slutta og kjøpe klær der uansett, str er helt på trynet. Dattern min på 5 må opp i str 8 år der. Og hun er ikke stor for alderen. Klærne krymper 60% etter første vask :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har lenge lurt på merking rundt Bybenedicthe sine IG-poster... Hun merker så si aldri at det er sponset eller reklame...Noen som har sett det?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kathrine Sørland er også en notorisk ikke-merker. Hun er ambassadør for Lindex og merker aldri.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, MinnaMilanda skrev:

Ellers ser jeg at Ulrikke Lund har ombestemt seg mht å blogge ukommersielt og heller har valgt å innlede samarbeid med United Influencers. Det er ikke mye merking nå, kanskje det skyldes at hun ikke har opparbeidet seg noe stort inntektsgrunnlag ennå. Håper hun akter å drive en ærlig blogg. Jeg tror det ville være både økonomisk lønnsomt og bra for henne som person å bli oppfattet som mer ærlig med leserne sine enn veldig mange andre bloggere oppfattes å være.

Folk flest blåser jo egentlig i at bloggere er sponset og selger reklameplass/tekstreklame. Det som provoserer er bloggere med mangel på respekt for regler og lesere, som prøver å lure seg unna merking så godt det lar seg gjøre, og later som om de nesten ikke er kommersielle i det hele tatt. 

Nemlig. Jeg skjønner at de må ha noe å leve av. Men kan de ikke bare være helt  åpne om hvor mye av det de skriver om er kjøpt og betalt?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...